Toon posts:

Aankoopadvies modem-router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
( Als dit in het verkeerde subforum is: sorry, dit leek mij de meest logische plek)

Hoi allemaal,

bij mij thuis hebben we een 50/50 glasvezel+bellen abonnement van KPN. Zoals we allemaal weten is de bijgeleverde Xperia Box V8 behoorlijk crappy, en ik heb het idee dat dat een aardige bottleneck is in de snelheid van het draadloos internet. Dit zal mede komen doordat hij niet kan uitzenden op de 5GHz-band.

Wij zitten over het algemeen als het echt topdruk is met ongeveer zeven devices ( drie smartphones, vier computers) op het Wi-Fi netwerk, dus het kan zeker druk zijn. Hier kan eventueel nog een smartphone bij komen zodra mijn moeder dat eindelijk koopt, maar dat zal vast nog veertig jaar duren.

Nu heb ik dus ( eindelijk!) van mijn vader toestemming gekregen om de Xperia Box V8 te vervangen met een iets betere. Dus, ik ben even de pricewatch ingegaan en ben op het volgende uitgekomen:

pricewatch: AVM FRITZ!Box 3390 VDSL2/ADSL2+ (Int'l Edition)
pricewatch: Sitecom Wireless Gigabit Modem Router N750 (WLM-6501)
pricewatch: Netgear DGND4000
pricewatch: Asus DSL-N55U (Annex B)

Wat zijn de belangrijke punten:
Stabiele verbinding
5GHz Wi-Fi
Ingebouwd bel-modem ( omdat we er ook mee willen bellen)
Goed bereik ( ook op zolder, met houten vloeren)
Lage ping
Hoge downloadsnelheid ( mijn broer en ik willen nogal eens wat downloaden)

Het moet ook redelijk foolproof zijn om op te zetten, omdat ik de meest technische persoon in huis ben en van modems heb ik niet gigantisch veel verstand. En als ik dan aankom met "het lukt niet" dan zit ik natuurlijk met een kwaaie pa. Ik weet echter wel welke poort wat doet en welke stekker er in moet, dus ik zou zeggen dat het geen enorm probleem moeten zijn, maar zoals gezegd, omdat mijn pa dit betaald en ik hem daartoe overgehaald heb zou het fijn zijn als het gelijk werkt. ( Lees: het zou fijn zijn als het werkt nadat ik het ingeplugd heb en een wachtwoord ingesteld heb. Of, dat het met de bijgevoegde handleiding te doen valt.)

Het zou ook leuk zijn als er de optie is om er een usb-stick in te kunnen doen om zo je eigen kleine NAS te kunnen maken, zodat we snel van de ene naar de andere computer kunnen zonder dat we alles met usb-sticks over moeten zetten. Dit is echter geen noodzaak.

Zoals ik al zei heb ik geen enorm verstand van modems, dus daarom wilde ik graag even jullie kennis lenen :)

Welke denken jullie dat ik, mijn eisen in acht nemend, het beste kan nemen van de gekozen vier routers?

Alvast bedankt,

dbhuis

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:41:
Ingebouwd bel-modem ( omdat we er ook mee willen bellen)
ik denk dat hier het probleempunt zit. Toen wij nog KPN InternetPlusBellen hadden, wilde ik ook o-zo graag die ExperiaBox vervangen, al is de huidige generatie een stuk beter dan die wat wij toen in de maag gesplitst kregen. Probleem was destijds dat KPN de SIP gegevens niet vrij gaf. Dan kun je weliswaar een modem met VOIP ondersteuning hebben, zonder SIP gegevens kan je modem niet 'inloggen' bij de 'belcentrale' van KPN en kun je dus alsnog niet bellen. Zoek dit dus even van te voren uit voordat je dadelijk met een grote teleurstelling zit... Bij Online.net is dat volgens mij nog steeds zo.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Als ik jou zo hoor heb je wel onderzoek gedaan naar routers, maar niet naar wat je nodig hebt.

De glasvezelverbindingen van KPN en haar dochters worden opgebouwd middels PPPoE, op verscheidende VLAN's..
Dit betekent dus:
-Je moet een router hebben die met PPPoE overweg kan, die zijn er wel wat dus dat moet geen probleem zijn.
-Je moet een router óf switch hebben die met VLANs overweg kan. Daar is ook makkelijk aan te komen, maar t maakt het wel iets moeiijker.

Meer info over hoe het precies werkt kun je vinden op http://netwerkje.com/

Mijn advies zou zijn om een managed switch met vlan support te nemen (bij voorkeur de TP-Link in de tutorial) en als router zou de TP-Link TL-WDR4900 moeten voldoen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je hebt denk ik erg weinig aan een ADSL router, op een glasvezelverbinding, dus dat lijstje kan je in elk geval schrappen, zoals hierboven ook al wordt aangegeven.

Als het enkel de WiFi is die beroerd presteert (werkt het met een kabeltje wel goed?), dan kan je natuurlijk ook simpelweg een fatsoenlijk WiFi accesspoint kopen en dat aansluiten op de Experia. Dat is behalve een stukje goedkoper, vooral ook een heel stuk minder ingewikkeld om correct aan te sluiten en in te stellen. En gezien je met ADSL modems komt aanzetten om een glasvezel modem te vervangen, denk ik dat een eenvoudige oplossing beter bij je past :P

Je kan ook een router als accesspoint instellen, bijvoorbeeld pricewatch: Asus RT-N66U daar kan je dan zoals je aangeeft ook meteen een USB stick inprikken om te delen over het netwerk :)

[ Voor 43% gewijzigd door Orion84 op 19-08-2013 16:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
ShadowAS1 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:32:
Als ik jou zo hoor heb je wel onderzoek gedaan naar routers, maar niet naar wat je nodig hebt.

De glasvezelverbindingen van KPN en haar dochters worden opgebouwd middels PPPoE, op verscheidende VLAN's..
Dit betekent dus:
-Je moet een router hebben die met PPPoE overweg kan, die zijn er wel wat dus dat moet geen probleem zijn.
-Je moet een router óf switch hebben die met VLANs overweg kan. Daar is ook makkelijk aan te komen, maar t maakt het wel iets moeiijker.

Meer info over hoe het precies werkt kun je vinden op http://netwerkje.com/

Mijn advies zou zijn om een managed switch met vlan support te nemen (bij voorkeur de TP-Link in de tutorial) en als router zou de TP-Link TL-WDR4900 moeten voldoen.
Kijk, daar was ik al bang voor... dit is net wat te ingewikkeld voor mij.
Orion84 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:36:
Je hebt denk ik erg weinig aan een ADSL router, op een glasvezelverbinding, dus dat lijstje kan je in elk geval schrappen, zoals hierboven ook al wordt aangegeven.

Als het enkel de WiFi is die beroerd presteert (werkt het met een kabeltje wel goed?), dan kan je natuurlijk ook simpelweg een fatsoenlijk WiFi accesspoint kopen en dat aansluiten op de Experia. Dat is behalve een stukje goedkoper, vooral ook een heel stuk minder ingewikkeld om correct aan te sluiten en in te stellen. En gezien je met ADSL modems komt aanzetten om een glasvezel modem te vervangen, denk ik dat een eenvoudige oplossing beter bij je past :P

Je kan ook een router als accesspoint instellen, bijvoorbeeld pricewatch: Asus RT-N66U daar kan je dan zoals je aangeeft ook meteen een USB stick inprikken om te delen over het netwerk :)
Wat jij voorstelt is dus om een acces point aan te sluiten op een van de rj-45 poorten van de router? Ik heb eigenlijk geen idee of alleen de Wi-Fi slecht presteert, maar ik weet zeker dat het gewoon sneller moet kunnen omdat die aanvoer er is. Als het aan mij had gelegen hadden er uberhaupt door het heel huis kabels gelegen, maarja, dat vond men te duur, te lastig, te onhandig. Waarom ik het router ook wilde vervangen was omdat het feitelijk een kleine computer is, en omdat ik denk dat als ik dat helemaal vervang door iets nieuws waarschijnlijk ik daar meer aan heb dan aan alleen een acces point.

Okee, even concreet: wat shadowas1 voorstelt is voor mij te lastig en word waarschijnlijk te duur.

Dan ga ik dus over op wat orion84 voorstelt: een acces point op het modem aansluiten. Ik ga even wat dingen bekijken en reageer dan weer. Bedankt voor jullie adviezen tot nu toe :)

Edit: de beloofde reactie.

Ik ben op deze twee acces points uitgekomen:

pricewatch: Buffalo AirStation WLI-H4-D1300
pricewatch: Zyxel NWA1123-NI

Ik ben geneigd om voor de Buffalo te gaan omdat hij goedkoper is en met 802.11AC een stuk meer futureproof. Echter na er wat over gelezen te hebben zie ik door de bomen het bos niet meer en weet ik niet of deze nu wel geschikt is om te doen wat ik ermee wil: hem verbinden met de router om vervolgens de Wi-Fi via de Buffalo uitgezonden te laten worden in plaats van door de Xperia Box V8.

Is dit mogelijk? ( Sorry als dit enigszins een domme vraag is, maar dit is gewoon een gebied waar ik weinig verstand van hebt :) )

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 17:05 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarom niet de Asus die ik voorstelde? Die is er eventueel ook in een (iets duurdere) AC variant: pricewatch: Asus RT-AC66U

En ja, wat jij wilt is mogelijk. Of de wifi van de experiabox helemaal uit kan weet ik niet, maar in het slechtste geval maak je gewoon een extra netwerk er naast met een andere naam (SSID) en dat werkt gewoon prima. Als je dat ding in access point modus zet doet ie niks spannends. Eventueel kan je ook een AP en de experiabox tegelijk een wifi netwerk laten leveren, zodat je je apparaten een beetje kan spreiden over de twee netwerken.

En die Asus kan dus ook een USB stick via het netwerk delen, wat je eventueel als extra wens had.

Maar voor je dat doet: sluit even een PC of laptop op een bekabelde poort aan en check of je dan wel de gewenste prestaties hebt. Als dat ook traag is, dan gaat een accesspoint je natuurlijk niet helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 19-08-2013 17:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 17:46:
Waarom niet de Asus die ik voorstelde? Die is er eventueel ook in een (iets duurdere) AC variant: pricewatch: Asus RT-AC66U

En ja, wat jij wilt is mogelijk. Of de wifi van de experiabox helemaal uit kan weet ik niet, maar in het slechtste geval maak je gewoon een extra netwerk er naast met een andere naam (SSID) en dat werkt gewoon prima. Als je dat ding in access point modus zet doet ie niks spannends. Eventueel kan je ook een AP en de experiabox tegelijk een wifi netwerk laten leveren, zodat je je apparaten een beetje kan spreiden over de twee netwerken.

En die Asus kan dus ook een USB stick via het netwerk delen, wat je eventueel als extra wens had.

Maar voor je dat doet: sluit even een PC of laptop op een bekabelde poort aan en check of je dan wel de gewenste prestaties hebt. Als dat ook traag is, dan gaat een accesspoint je natuurlijk niet helpen.
Oh, even over het hoofd gezien dat je er een link bij had gezet :+
Het netwerk van die Xperia Box kan wel uit, dat heb ik ten minste zien staan toen ik met de instellingen aan het goochelen was. Maar je suggestie van twee netwerken is ook wel leuk ( Of stiekem een acces point voor mij alleen >:) )
Bedankt voor je antwoord en de suggestie, het werd mij allemaal even onduidelijk. Ik ga nog eens overleggen, testen en nadenken.

PS. Rechtstreeks vanaf de router met kabel krijg ik 48/48 dus dat is heel netjes.

Verwijderd

Topicstarter
Zo, het ding is binnen. Ik heb hem niet in acces point-modus gezet, maar gewoon in routermodus. Dat kan ik wel veranderen, maar het werkt goed zo en ik heb vooralsnog geen zin om het weer overhoop te gooien.

Nu heb ik nog een aantal vragen:

Mijn broer heeft een pricewatch: TP-Link TL-WDN4800 in zijn computer zitten. Sinds een tijd echter haalt hij erg lage downloadsnelheden ( onder de 5 MB/ps op het oude netwerk, terwijl ik 25 MB/ps haalde op het oude netwerk, waarbij ik ook nog eens op zolder zit en hij op de tweede verdieping.)

Ik heb de drivers opnieuw geinstalleerd, maar ook dat bied geen verbetering.
Ik krijg hem ook maar niet verbonden met de 5GHz band: eerst klaagde hij dat de sleutels niet overeenkwamen ( dat kwamen ze wel, minstens tien keer gecheckt.) daarna kreeg ik de melding " er is een probleem met de verbinding." Nu heb ik handmatig een profiel gecreerd, dat weer verwijderd, waarna hij wel wilde verbinden. Toen kreeg ik rond de 18 MB/ps. Dat was behoorlijk traag dus en daarna kwam de melding weer dat er "problemen zijn met de verbinding." Nou, dan maar de 2.4GHz band proberen dus. Dat levert rond de 5 MB/ps op, maar hij geeft dan in ieder geval geen problemen, dus de verbinding is wel stabiel.

Ik heb al zijn speakers verplaatst ( die stonden dicht bij de antennes), maar dat maakte geen verschil. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Nog een vraag:

Ik heb een oude HDD van 120GB in een IDE>USB omhulsel gedaan, en dat aangesloten op de USB poort van de router. Ik kan er vanaf de browser gewoon in, dus het werkt wel.

Het enige wat ik graag wil is dat ik hier een soort van netwerk-map van kan maken. Wat ik bedoel is dat ik dus gewoon explorer kan openen en dan aan de zijkant een netwerk-map zie waar ik, net zoals in een normale map, alles van en naar toe kan kopieren zodat dat dan op die HDD staat. Is dit mogelijk om te doen?

Zoals te lezen valt in de TS ben ik niet erg kundig op dit gebied, vandaar deze vraag.

Verder bevalt de aankoop erg goed! Ik krijg nu via de 5GHz-band 49/49, met ongeveer 15 ms ping. Dat is dus 1 MB verlies over het hele traject :)
Pagina: 1