[BTO W150HR] Boot problemen SSD OCZ Vertex2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 04:45
Hallo,

Ik heb vandaag mijn oude OCZ Vertex2 SSD in mijn BTO laptop gezet, windows geïnstalleerd en alles verliep prima, maar helaas zijn er nu alleen maar problemen.

Zodra ik een cold-boot doe dan kom ik uit op het scherm met de volgende data:

JMicron JMC25X Gigabit Ethernet Controller version 1.0.9.0 ***
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE Rom

Als ik dan in het Bios kijk krijg ik nogal verschillende resultaten te zien. Of het BIOS ziet de SSD helemaal niet, of hij word wel gezien als aangesloten Sata device maar niet als Boot device of hij word gewoon goed herkend maar wil niet verder booten dan die PXE melding.

Nu komt het, zodra ik een bootable device erin stop ( USB met Windows7 of bijv. OCZ Toolbox ) en ik boot dat eerst en daarna exit ik, dan start ie Windows gewoon op. Zodra ik in Windows zit kan ik ook zonder problemen de computer re-booten en alles installeren zoals ik wil. Doe ik echter een reboot na een shut-down dan kom ik weer uit bij de "Exiting PXE Rom" melding.

Ik heb de firmware van de SSD geupdate met Toolbox, dit mocht niet helpen. Er is ook nergens een setting in het BIOS waar ik "Boot from netwerk" kan uitzetten, alhoewel de SSD als first boot device staat ingesteld dus dat zou sowieso niet moeten kunnen gebeuren. Ik heb Windows startup repair gebruikt, ook handmatig geprobeert de BCD te herstellen.

Ik vraag me nu echt of waar dit aan kan liggen.. defecte ssd, bad install, bios versie ( kan nergens documentatie vinden hoe ik het bios bij dit model moet updaten, vind geen .exe of bootable files ). Vind het erg appart dat ik wel normaal kan booten als ik eerst iets anders boot zoals de windows installatie :S

Ik word er iig helemaal gek van, ben er al de hele dag mee bezig om het werkend te krijgen. Ik hoop van harte dat het hier iemand bekend in de oren klinkt en dat ik hopelijk wat over het hoofd heb gezien, alvast bedankt elke tip is welkom!

update:
Ik probeerde nu Windows te installeren via een andere USB stick, maar nu kan ik windows niet eens installeren. Setup geeft de melding "Windows cannot be installed to this disk. This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu" als ik de schijf delete en een nieuwe aanmaak dan word er ook geen system partitie aangemaakt.

- Quintox

[ Voor 9% gewijzigd door quintox op 19-08-2013 16:05 ]

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

-Welk OS?
-Netwerk install of vanaf de DVD?
-alle overige media afgekoppeld tijdens de installatie (Win7 zet de bootsector nog wel is op verkeerde schijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
- De HDD is ontkoppeld, SSD is enige device ( samen met de USB boot setup )
- Windows 7 64 bit Home Premium
- Geen netwerk install, install vanaf USB device
- Er is geen randapparatuur aangesloten

Ik heb de SSD gecleaned met DISKPART, maar Windows wil nog steeds geen system partition aanmaken. Hij blijft maar 1 hoofd partitie aanmaken. De schijf is active en draait op AHCI, in het verleden heeft de SSD als bootdisk gedient in mijn desktop pc, snap niet waarom hij nu opeens kuren vertoont op de laptop ( heb sowieso weinig controle over het bios, kan bijzonder weinig daadwerkelijk zelf instellen. )

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Ligt iig echt aan de OCZ Vertex2, windows installeren op een andere schijf is geen enkel probleem. Hier worden ook gewoon de benodigde System partitions aangemaakt. Iemand een idee wat er met de bootsector aan de hand kan zijn en hoe ik dit kan fixen?

Zelf heb ik eigenlijk de standaar dingen via Command Prompt al geprobeert:
- Clean all
- FixMBR
- FixBoot
- RebuildBCD

Als er nog opties zijn die ik gemist heb dan hoor ik die uiteraard graag. Dat er een hardware defect is kan natuurlijk ook.

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pnothy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
Klinkt verdacht hetzelfde als wat ik op mijn laptop gehad heb. De SSD verloor na poweroff gewoon weer alle informatie over zijn inhoud. Je kon dus partities aanmaken, formatteren, windows installeren wat je wilde, maar na een shutdown was hij daarna weer "leeg".

Het euvel had vooral te maken met een intel-bios, IRRT en standby/sleep/hibernation.

Destijds heb ik onder garantie een nieuwe Vertex II gekregen, en deze geinstalleerd met inachtname van wat ik kon vinden op internet (zie beneden het mailtje wat ik destijds naar mijn collega's gestuurd heb). Sindsdien heb ik op mijn laptop geen problemen meer gehad. Wellicht heb je er wat aan!

----

Ga je (vrijwillig of onvrijwillig) voor een herinstallatie, richt de SSD dan in volgens de guide op http://www.ocztechnologyf...p-Installs-with-Windows-7 . Dit is een guide voor Windows 7, maar veel onderdelen zijn algemeen toepasbaar. Het gaat er vooral om dat de SATA controller *niet* in IRRT modus staat, je *geen* gebruik maakt van specifieke Intel drivers en alle vormen van Standby, Sleep, Hibernate e.d. vermijdt.

dus:
1) firmware update (kan evt. zonder reinstall)
2) BIOS instelling wijzigen (kan niet zonder reinstall)
3) OS inrichting (kan altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
De schijf maakt zich hier niet leeg, windows blijft er gewoon opstaan. Ik kan windows alleen niet opstarten vanuit een cold boot. Zodra ik een boot usb met Windows, OCZ Toolbox, Memtest of whatever eerst opstart en dan exit, dan start ie gewoon Windows op zoals het hoort.

Tijdens een cold-boot krijg ik de volgende melding:
JMicron JMC25X Gigabit Ethernet Controller version 1.0.9.0 ***
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE Rom

Oftewel, hij detecteerd de SSD niet en probeert te booten via het netwerk :/ Welke het eerst volgende device is ( wat als laatste word geboot ). Maar goed, ik heb de SSD inmiddels al RMA opgestuurd, na wat Googlen bleken de Vertex2 schijfjes veel boot en detectie problemen te hebben, dan wel met iets andere foutmeldingen e.d. Nu is het Azerty's probleem ;)

Toch bedankt voor de tips! Misschien heb ik ze in de toekomst nog nodig :)

Steam profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quintox
Bericht terug van Azerty, SSD was defect. Ik krijg een nieuwe Vertex2 toegestuurd ( wist niet dat die nog te krijgen waren :o )

Steam profiel

Pagina: 1