Audio streamen naar HiFi

Pagina: 1
Acties:

• wolverine3141
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik stream op dit moment op de volgende manier:

bron:
Synology DS212+
besturing:
DS Audio APP op me Android telefoon
afspeel apparaat:
Pioneer VSX-2021

Dit alles gebeurd via Airplay en het gebruik ervan is werkelijk super. Echter heb ik een probleem met de audio kwaliteit welke ik niet opgelost krijg dus ben ik op zoek naar een andere, liefst Airplay manier van audio streamen.

Hebben jullie nog tips hoe ik dmv besturing via mijn telefoon audio kan laten afspelen op mijn receiver? En wat in mijn situatie het beste of goedkoopste is?

iRacing profile | Racing rig

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Wat is je probleem precies qua audiokwaliteit?

Hier staat tekst

• wolverine3141
Ken je het geluid wanneer je bij een platenspeler de naald omhoog of er op legt? Een soort kraakje. Dat geluid hoor ik soms zachtjes bij rustige muziek. Heb al zoveel geprobeerd en zelfs een case gehad bij Synology maar krijg het maar niet verholpen.

Nu ben ik het zat en ben ik op zoek naar een alternatieve manier. :)

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Ik gok dat je afspeelt via DLNA en niet via Airplay aangezien je een Android telefoon gebruikt voor de besturing.

In dat geval kun je namelijk ook een andere app in plaats van de DS Audio app gebruiken voor de besturing. Misschien maakt het wat uit, in elk geval de moeite van het proberen waard.

Verder ken ik de Synology menustructuur niet uit mijn hoofd, maar misschien zijn daar nog instellingen van belang m.b.t. DLNA/Airplay. Met name het bestandsformaat, de bitrate en wel/niet on-the-fly transcoden.

• wolverine3141
Nee zoals ik al zei gebruik ik Airplay. Als ik DLNA gebruik is de kwaliteit wel goed maar de besturing werkt niet of is erg slecht. Die techniek wil ik dus ook het liefst niet gebruiken. Verderw opties heb ik al nagelopen. Ook door Synology zijn de logs al doorgespit.

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Ik zie in je HiFi-Showcase dat je ook een HTPC hebt staan. Wellicht die gebruiken als tussenstation voor het streamen?

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:56
Volgens mij stream je namelijk niet vanaf je Android apparaat, maar zal de App op je telefoon enkel signaal geven aan de NAS om het gewenste nummer op je afspeelapparaat/receiver af te spelen.

Voor 5 euro een DLNA controller app kopen (bv. PlugPlayer) en deze een muziek stream laten sturen vanaf je NAS naar een DLNA renderer (XBMC op je HTPC?).
Voor 350 euro een Sonos Connect dit laten doen.

Instagram

• wolverine3141
Bedankt voor het meedenken!
knopper schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:48:
Ik zie in je HiFi-Showcase dat je ook een HTPC hebt staan. Wellicht die gebruiken als tussenstation voor het streamen?
De HTPC gebruik ik nu regelmatig in combinatie met XBMC om muziek te luisteren. Dit geeft een super kwaliteit. Alleen dan staan er wel weer 2 extra apparaten aan, namelijk de pc en de TV. En dat heb ik het liefst niet natuurlijk.
Furfoot schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:08:
Volgens mij stream je namelijk niet vanaf je Android apparaat, maar zal de App op je telefoon enkel signaal geven aan de NAS om het gewenste nummer op je afspeelapparaat/receiver af te spelen.

Voor 5 euro een DLNA controller app kopen (bv. PlugPlayer) en deze een muziek stream laten sturen vanaf je NAS naar een DLNA renderer (XBMC op je HTPC?).
Voor 350 euro een Sonos Connect dit laten doen.
Klopt, je bestuurd als het ware de NAS die het rechtstreeks streamt naar je receiver.

Ik gebruik Bubbleupnp voor DLNA en die techniek vind ik gewoon zo slecht werken. De besturing werkt heel slecht. Pauzeren en doorspoelen werkt sowieso niet en hij reageert heel traag en vaak ook niet. Vraag me af of dan een andere app beter zal werken.

De Sonos Connect zou een oplossing kunnen zijn inderdaad. Werkt deze ook met een app? En werkt dit gebruiksvriendelijk en snel? Ik vraag me af zou dit de kwaliteit ook nog ten goede komen nu de DAC eigenlijk de Sonos word.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sonos kun je inderdaad bedienen via een app op tablet/smartphone. Wat betreft de DAC, volgens mij wordt dit gewoon verzorgd door je receiver (als je optisch aansluit) dus als je daar tevreden mee bent, is dat toch prima.

[ Voor 6% gewijzigd door S1NN3D op 20-08-2013 11:07 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05

Garyu

WW

Een Sonos Connect kun je natuurlijk ook zelf nabouwen door een USB-audiokaartje aan je NAS te hangen en die direct met je versterker te verbinden. Vervolgens kan je met MPD (een Linux audio server, waarschijnlijk ook voor je NAS beschikbaar) hetzelfde bereiken als met een Sonos Connect. Nauwelijks extra hardware nodig, software is gratis. Scheelt je weer 350 euro.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• wolverine3141
S1NN3D schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:03:
Sonos kun je inderdaad bedienen via een app op tablet/smartphone. Wat betreft de DAC, volgens mij wordt dit gewoon verzorgd door je receiver (als je optisch aansluit) dus als je daar tevreden mee bent, is dat toch prima.
Oké! En in de Sonos connect geef je gewoon het unc pad naar de nas op? Dus gewoon \\NAS\Music ofzo?
Zie dat de Sonos een analoge en digitale uitgang heeft. Je hebt dus de keuze welke DAC je wilt gebruiken, dat is wel mooi. Ben namelijk wel eens benieuwd hoe het klinkt met een andere DAC.
Garyu schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:06:
Een Sonos Connect kun je natuurlijk ook zelf nabouwen door een USB-audiokaartje aan je NAS te hangen en die direct met je versterker te verbinden. Vervolgens kan je met MPD (een Linux audio server, waarschijnlijk ook voor je NAS beschikbaar) hetzelfde bereiken als met een Sonos Connect. Nauwelijks extra hardware nodig, software is gratis. Scheelt je weer 350 euro.
Je brengt me op ideeën. Ik heb er nog niet eerder aan gedacht om een usb oplossing te maken. DS Audio (en app) kunnen dan ook gewoon gebruikt worden toch? Gebruik jij ook een USB audiokaartje? Mag ik vragen welke?

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-01 19:12

grass460

[DPC] Division_Brabant

Als alternatief voor de sonos kan je ook kijken naar de bleusound node (van NAD)

deze heeft een goede app bediening onder android en ios en een veel betere dac. en speelt ook hi def audio

• wolverine3141
Dank je voor de tip. Ik ga daar zeker eens naar kijken. Het design spreek me al erg aan. Alleen de prijs niet haha maar goed voor kwaliteit zal je moeten betalen ben ik bang. Waar ik wel benieuwd naar ben hoe deze DAC presteert tegenover die van de Pioneer. Jij enig idee? Ik zou zeggen veel beter maar heb nog geen mogelijkheid gehad om zo iets te beluisteren.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
lethal pi schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:49:
[...]
Oké! En in de Sonos connect geef je gewoon het unc pad naar de nas op? Dus gewoon \\NAS\Music ofzo?
Zie dat de Sonos een analoge en digitale uitgang heeft. Je hebt dus de keuze welke DAC je wilt gebruiken, dat is wel mooi. Ben namelijk wel eens benieuwd hoe het klinkt met een andere DAC.
[...]
Ik ga er vanuit dat het zo werkt. Heb wel eens met Sonos zitten spelen maar heb er zelf geen. Heb er nog wel één in overweging. Zie het gewoon als een mediaplayer die via het netwerk de shares op je NAS benadert en weergeeft via je audioset.

Zelf gebruik ik net als jij gewoon op een smartphone/tablet de DS Audio app en geef hierin aan dat er weergegeven moet worden via mijn Marantz receiver. Deze heeft een netwerkaansluiting dus een extra device is dan niet nodig. Via de netwerkfunctie van de receiver en op mijn Dune-mediaspeler vindt ik audio streamen minder goed uitgewerkt en moet de tv aan staan. Zoals ik het nu doe vind ik het wel redelijk goed werken en heb ik niet de problemen die jij ervaart.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05

Garyu

WW

lethal pi schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 11:49:

Je brengt me op ideeën. Ik heb er nog niet eerder aan gedacht om een usb oplossing te maken. DS Audio (en app) kunnen dan ook gewoon gebruikt worden toch? Gebruik jij ook een USB audiokaartje? Mag ik vragen welke?
Ik gebruik deze setup op een Raspberry Pi en gebruik daarbij een DIY USB audiokaartje met een relatief hoogwaardige DAC, kosten daarvan waren ongeveer 35€ geloof ik. Je kan ook goedkopere kaartjes krijgen, of überhaupt je receiver het werk laten doen als je de nodige aansluitingen vindt.

Even zoeken op "MPD Synology" in Google levert genoeg bemoedigende resultaten op om het te proberen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-01 19:12

grass460

[DPC] Division_Brabant

lethal pi schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 12:12:
Dank je voor de tip. Ik ga daar zeker eens naar kijken. Het design spreek me al erg aan. Alleen de prijs niet haha maar goed voor kwaliteit zal je moeten betalen ben ik bang. Waar ik wel benieuwd naar ben hoe deze DAC presteert tegenover die van de Pioneer. Jij enig idee? Ik zou zeggen veel beter maar heb nog geen mogelijkheid gehad om zo iets te beluisteren.
Ga er maar van uit dat de bleusound beter klinkt met zijn dac tov de pioneer. er zijn inmiddels meerdere leveranciers die bleusound leveren. Maar woon je in de buurt van arnhem zou ik hem even gaan beluisteren bij wifimedia. hebben een mooie luisterruimte(kan je ook het verschil met sonos horen).
Heb hem zelf niet maar een goede buurman heeft hem. en is er super tevreden over.

• wolverine3141
Ik heb inmiddels een "doorbraak" in het oplossen van mij probleem. Het lijkt te liggen aan bepaalde bitrate. Hoger dan mp3 320Kbit blijkt sowieso het rare kraak geluid te geven. Ik ga dit weer even voorleggen aan Synology. Eerst dit nog even proberen voordat ik een relatief duur apparaat ga aanschaffen voor streaming.

Bedankt voor jullie hulp en advies.

• Olghur
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:56
XBMC heeft ook een erg prettige remote app(ipad en android), hoeft de tv iig niet aan.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat bedoel je met hoger dan 320kbit mp3? MP3 kan toch sowieso niet hoger dan 320 kbps? Of doel je op andere codecs met een hogere rate dan 320 kbit?

Life is not about specs, it is about joy!

• wolverine3141
Ja ik bedoel met hogere bitrate idd, zoals met flac en wave bestanden. Sorry voor de onduidelijkheid. Maf he dit probleem. De case met Synology is weer gemaakt.

Airplay vanaf mijn pc mbv Windows Media Player naar mijn Pioneer receiver gaat wel goed met flac/wave. Het is echt alleen vanaf Audio Station.

[ Voor 7% gewijzigd door wolverine3141 op 05-09-2013 10:01 ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 09:05
Olghur schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:51:
XBMC heeft ook een erg prettige remote app(ipad en android), hoeft de tv iig niet aan.
Yatse is imho nog beter dan de standaard remote app. Ideaal om zonder tv aan je htpc te gebruiken. Zo hoef je ook niet te investeren in extra apparatuur.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Pagina: 1