Thuisserver [Plex, Streaming, Usenet, OpenKM]

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 10:37

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Voor een thuisserver die Linux gaat draaien en 24/7 aan zal staan ben ik op zoek naar wat feedback op het door mij uitgezochte systeem. Er is geen monitor of video nodig. Ik denk dat ik het redelijk goed overdacht heb maar ik kan altijd dingen missen.

Samengevat gaat de server de volgende taken doen:
  • Plex Media server
  • NZBget downloadserver icm Sickbeard
  • FTP server
  • HTTP server (voor een bugtracker, Mantis)
  • Samba/NFS server
  • OpenKM server
Het systeem wordt allereerst een media server. Films, foto's en muziek moeten erop komen te staan. Ik gebruik op dit moment nzbget in combinatie met Sickbeard op mijn PopcornHour en daar ben ik best tevreden over. Vanuit performance en uitbreidingsmogelijkheden ga ik deze activiteiten naar mijn te kopen server verplaatsen.
Plex media server zal moeten gaan transcoden. Van 1080P naar iPad formaten, Android telefoons en misschien laptops. Het zal misschien een keer voorkomen dat er twee transcoding activiteiten tegelijk plaatsvinden maar verder is één activiteit wel het meest.

Met OpenKM wil ik al mijn documentatie beschikbaar maken, waar ik ook zit. Eventueel komt hier ooit nog eens een scanner aan vast voor al mijn binnenkomende post (afschriften, bonnen etc.)

De keuze voor een combinatie van een SSD met een HD is omdat ik het OS zo vlot mogelijk wil laten lopen. Ook ben ik van plan bestanden via NZBGet eerst naar de SSD te downloaden en dan te laten uitpakken naar de HD voor de snelste performance.

De lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 113,50€ 113,50
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,50€ 55,50
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 104,67€ 104,67
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,80€ 66,80
1GeIL Dragon RAM GD38GB1333C9DC€ 61,60€ 61,60
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Samsung 840 series 120GB€ 82,84€ 82,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,91

Moederbord
Vrij zuinig en doet alles wat ik wil. Compatibel (voor zover ik kon zien) met Debian en Ubuntu.

De processor en geheugen
Is volgens mij krachtig genoeg voor de transcoding taken. OpenKM zal initieel voor het indexeren van bestanden ook de nodige processorkracht vragen. Voor alle andere activiteiten denk ik niet dat de processor een bottleneck gaat vormen. 8 GB aan geheugen moet voor nu ruim voldoende zijn.

Opslag
SSD is flink snel. WD schijf trekt idle niet teveel Watts.

Voeding
Moet goed zijn. De bak zal een paar jaar fulltime draaien en daarom de keuze voor deze voeding. Enig bezwaar zou de combinatie met de kast kunnen zijn maar volgens mij moet dat met een beetje proppen lukken (gezien wat ervaringen van gebruikers hier op het forum).

De kast
Niet alleen een mooie kast maar in mijn geval ook netjes passend in mijn Ikea Expedit kast met vakken van H30xB30xD40. Daarnaast passen er een aantal harde schijven in. Handig met het oog op uitbreiding.

Dus Tweakers, mis ik nog iets? Componenten goed genoeg voor wat langere duur (harde schijf bijv.)? Past het allemaal? Zijn er mensen bekend met Linux compatibility?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Tja. Tientallen topics maar niemand die hier op antwoord, dus doe ik het zelf even. Schijnbaar is het niemand opgevallen dat de Node304 een mini-itx behuizing is en ik een micro-ATX moederbord heb gekozen. Daarom heb ik deze in twee opgesplitst: een voor een mini-ITX systeem en een voor een micro-ATX systeem.
Het micro-ATX systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3240 Boxed€ 103,90€ 103,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,50€ 55,50
1Lian Li PC-V355€ 102,-€ 102,-
1Corsair Value Select CMV8GX3M1A1600C11€ 56,85€ 56,85
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 569,82

Het ini-ITX smysteem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 163,95€ 163,95
1ASRock B85M-ITX€ 65,90€ 65,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,71€ 66,71
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 604,98

Het is allemaal net iets duurder geworden. Voor 3~4 tientjes verschil heb ik een i5 ipv i3. Iemand ervaringen met de moederborden?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-04 22:39
Vreemd dat er inderdaad niemand reageerd. Ik heb zelf ook een server in combinatie met plex media server sinds kort (server al langer maar vroeger met xbmc).

Ik heb zelf gekozen voor een grotere kast omwille van de betere koeling en uitbreidingsmogelijkheden (Fractal Design XL). Als je wilt transcoderen zou ik zeker een core i5 nemen, zelfs voor 1 stream te transcoderen, Plex heeft namelijk niet de meest efficiënte transcoder. Zelf heb ik daarom trouwens beslist om alles op voorhand te transcoderen, van DVD's hou ik enkel de trancode en van Blurays hou ik het origineel en de transcode.

De harde schijf kan je misschien vervangen door de WD30EFRX (Red Series), heb zelf spijt dat ik 9x WD30EZRX (Green Series) gekocht heb. De Red series blijken nu ik er eentje van heb namelijk minder stroom te gebruiken en vooral ook een pak koeler te blijven. En je krijgt nog een extra jaar garantie. Moest je toch de WD30EZRX nemen, voer dan zeker WDIDLE uit om de parking time op 5 minuten of dergelijke te zetten, dit staat standaard op enkele seconden.

En voor een server misschien toch denken aan een Samsung 840 Pro met MLC ipv TLC omdat je systeem 24/7 draait en nogal wat writs kan hebben, afhankelijk van je cache locaties van je software zoals Plex. MLC heeft een langere levensduur dan TLC.

Het geheugen heb je al vervangen door 1600 dat is goed :)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Dat zijn nog nog eens adviezen! Om op jouw punten in te gaan:
  • De kast moet passen in mijn Ikea kast. Ik heb simpelweg niet zoveel mogelijkheden dus.
  • Transcoding doe ik nu op een Core2Duo op 1.87 GH in een laptop. Dat gaat eigenlijk al prima. Hierdoor had ik verwacht dat dit al goed zou gaan als ik een Celeren G630 zou nemen. Een i3 zou voor dat doel al overkill zijn. Ik heb dit overigens getest met Big Buck Bunny op 1080p en deze naar allerlei apparaten en formaten te transcoden. Voor OpenKM is het altijd prettig om zoveel mogelijk rekenkracht te hebben.
  • De harde schijf vind ik wel een goede. Minder watts en (dus) koeler kan de levensduur alleen maar bevorderen. Moet wel even kijken wat dat extra kost.
  • Ik ben door de n=2 test van de buren bij Hardware.info nogal overtuigd dat de 840 een prima schijfje is dat de harde schijven wel overleeft. Ik denk dat ik niet zo ontzettend veel schrijf acties zal verrichten op de schijf.
  • Scherp gezien :) Ik heb al een tijdje (sinds 2003 ofzo) geen hardware meer gekocht dus ik moest even uitvinden hoe dat zat met huidige geheugensnelheden.

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-04 22:39
woutur schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:24:
Dat zijn nog nog eens adviezen! Om op jouw punten in te gaan:
  • Transcoding doe ik nu op een Core2Duo op 1.87 GH in een laptop. Dat gaat eigenlijk al prima. Hierdoor had ik verwacht dat dit al goed zou gaan als ik een Celeren G630 zou nemen. Een i3 zou voor dat doel al overkill zijn. Ik heb dit overigens getest met Big Buck Bunny op 1080p en deze naar allerlei apparaten en formaten te transcoden. Voor OpenKM is het altijd prettig om zoveel mogelijk rekenkracht te hebben.
Hangt er denk ik ook van af wat het bron materiaal is, bij mij is dit 20+GB Bluray rips van de schijven welke in mijn kast staan, transcoderen van dit voor de tablet trekt mijn core i5 760 (quad core) maar net (90% CPU usage). Als je bron materiaal een mindere bitrate heeft zal je ook minder kracht nodig hebben. Maar hou uiteraard wel rekening met de toekomst. Het is ook zo dat (zeker bij intel) een core i5 quad core in idle niet meer stroom verbruikt dan een core i3 dual core, maar als je de power nodig hebt is deze wel voor handen.
  • Ik ben door de n=2 test van de buren bij Hardware.info nogal overtuigd dat de 840 een prima schijfje is dat de harde schijven wel overleeft. Ik denk dat ik niet zo ontzettend veel schrijf acties zal verrichten op de schijf.
Inderdaad, daarom heb ik ook besloten enkel nog MLC te nemen in de server, maar het hangt er natuurlijk wel van af wat je er op doet, Als je gaat downloaden en uitpakken of transcoderen met de cache van Plex op de SSD ga je veel meer dan 10GB per dag aan schrijf acties hebben, ik zit rond de 50GB per dag momenteel. Maar ik probeer dan ook mijn HDD's zo veel mogelijk als pure storage te gebruiken en de SSD te gebruiken voor tijdelijke bestanden zoals time shifting en transcoderen.
  • Scherp gezien :) Ik heb al een tijdje (sinds 2003 ofzo) geen hardware meer gekocht dus ik moest even uitvinden hoe dat zat met huidige geheugensnelheden.
Ja wilde eerst je aanraden om het ddr1333 te vervangen door ddr1600 omdat ik aan het reageren was op je start post, maar toen zag ik dat je er zelf al achter gekomen was :). Uiteindelijk zal het geen wereld van verschil zijn, maar de prijs is praktisch hetzelfde, dus geen reden om het tragere geheugen te nemen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-04 14:08
Ik gebruik mijn server voor dezelfde doeleinden, met nog wat extra toevoegingen als VM's, SQL server enzovoorts. Destijds heb ik ervoor gekozen om een wat grotere SSD (256GB Samsung 830) te nemen om deze ook als downloaddisk te gebruiken. Zodoende hoeven mijn harddisks niet actief te zijn wanneer de server puur en alleen snachts staat te downloaden. Dit scheelt uiteindelijk redelijk wat in stroomverbruik, aangezien er nog 6xWD Red + 1x Seagate Barracuda drives in zitten. Wanneer iets klaar is met downloaden, verplaatst ik dit naar een van de RAID-arrays.

Ik heb zelf geen ervaring met de WD Green drives, maar over de Red's ben ik zeer te spreken. Ze zijn erg stil en toch redelijk snel. De setup ziet er verder prima uit.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
timofp schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:03:
[...]
Hangt er denk ik ook van af wat het bron materiaal is, bij mij is dit 20+GB Bluray rips van de schijven welke in mijn kast staan, transcoderen van dit voor de tablet trekt mijn core i5 760 (quad core) maar net (90% CPU usage). Als je bron materiaal een mindere bitrate heeft zal je ook minder kracht nodig hebben. Maar hou uiteraard wel rekening met de toekomst. Het is ook zo dat (zeker bij intel) een core i5 quad core in idle niet meer stroom verbruikt dan een core i3 dual core, maar als je de power nodig hebt is deze wel voor handen.
Wat ik heb begrepen is dat de processor tijdens transcodingactiviteit altijd voor 100 procent wordt belast totdat deze niets meer te doen heeft (en alle transcoding data al ergens naar toe geschreven heeft). De ene processor is er echter sneller mee klaar dan de andere. Ik heb nog wel een 35 GB rip van Avatar liggen. Deze zou ik naar verschillende bitrates kunnen transcoden om te kijken of het kan (jaja, goede reden) op mijn T5600je.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Mede dankzij jullie hulp heb ik het volgende systeem besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 158,95€ 158,95
1ASRock B85M-ITX€ 77,-€ 77,-
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 113,99€ 113,99
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,20€ 66,20
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,99

De harde schijf is een RED geworden, de SSD een EVO. Ik heb bovendien voor één reep geheugen gekozen zodat ik er altijd nog een reep bij kan doen.

Pagina: 1