Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 08:47
Ik draai 2 MSI N660 TF/OC in SLI en nu valt mij op dat 1 kaart ca. 10-15 graden warmer word dan de ander. In eerste instantie was dit mijn onderste kaart, omgewisseld om te kijken of dat aan de airflow lag, probleem blijft (nu dus de bovenste).

Wat mij op gegeven moment opviel in MSI Afterburner is dat de kaart welke warmer word wel hetzelfde percentage aan fan snelheid heeft als de ander, maar qua RPM scheelt het ca. 200. Mijn vraag is of dit kwaad kan en of dit recht te trekken is?

Daarnaast vroeg ik me ook af hoe de snelheid van de fans eigenlijk geregeld word en naar welke temperatuur men kijkt en op regelt. Ik dacht zelf dat de bovenste kaart de primaire zou zijn en waar de ander op afgesteld word, dus daarom ook de 'trage rpm' kaart boven geplaatst zodat de onderste in het slechtste geval wat harder draait. Klopt deze redenatie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de kaart al goed schoon gemaakt? Soms blijft er wat stof hangen in de koeler.
De temperatuur van de kaart word geregeld door de BIOS de snelheid van de ventilator kan je eventueel handmatig aanpassen (via afterburner) en ook kan je kijken of er een BIOS flash voor de probleem kaart mogelijk is. Over welke temperaturen idle en onder load hebben we het?
Ik dacht dat de bovenste kaart de primaire adapter was maar dit is via de NV software zelf te regelen. Welke van de twee waar moet ligt aan de temps in SLI nemen beide kaarten 50% van het rekenwerk voor zijn rekening dus onder load maakt het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 08:47
De kaarten zijn beide schoon (zijn ook nog betrekkelijk nieuw, 1,5 maand oud). Idle zitten de temperaturen tussen de 31-36, met bijvoorbeeld 3D Mark zit de een tegen de 74 en de ander op 63. Soms iets meer, iets minder. Het viel me vooral op toen ik ging overclocken, in eerste instantie had ik 1 kaart en die klokte ik +50 op de GPU en +300 op mem zonder problemen. In SLI zit de max op +35 / +280. Daarom ben ik naar de temperaturen gaan kijken. Nou is het niet zo'n drama, maar vond het wel apart. Ik zal eens naar de BIOS flashes kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Dit lijkt ' simpelweg' op een verschil in chips.. de ene chip is de andere niet, ook al zijn het in principe dezelfde. Zoals je zelf al zegt kon je eerst met de ene kaart hoger clocken dan wanneer je ze allebei gebruikt. Het lijkt er dus sterk op dat de chip die warmer wordt en zich minder hoog laat clocken van een iets mindere yield afkomt dan de eerste kaart. En daar kan je verder weinig aan doen, zolang de waarden van de kaarten binnen de normale perken blijven wat betreft temperatuur e.d dan is er in principe niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:35
Normaal gesproken wordt in SLI de bovenste kaart warmer.

Je kan proberen om de koelpasta te vervangen maar omdat de temperaturen vrij normaal zijn zou ik hier niet aan beginnen (Garantie?)

Warmste kaart onderin zetten!