Toon posts:

Welke voeding, welk mobo & welke SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb nu een nieuwe PC samengesteld, al wil ik graag jullie mening over een paar onderdelen horen.
Ik heb zoals je ziet het hele systeem al samengesteld, behalve de videokaart. Ik weet bijna zeker dat ik de GTX 770 ga nemen (want shield) maar ik wacht daarmee nog even tot november i.v.m AMD, omdat ik misschien toch voor een 9750 ga, of anders waarschijnlijk de prijzen van de 770 gedropt zijn.
Ik neem ook tevens de Phantom 530, en niet de foeilelijke R4. (staat in de wensenlijst omdat het ongeveer de prijs van de phantom is.)

Hier de configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 177,49€ 177,49
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 95,60€ 95,60
1LG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 244,30€ 244,30
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 84,05€ 84,05
1Corsair Hydro H100i€ 98,90€ 98,90
1Corsair Vengeance K70 Anodized Black (US layout)€ 122,50€ 122,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,70€ 17,70
1Corsair AX760€ 140,51€ 140,51
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.469,30

De voeding
Ik zat nu dus te twijfelen over de voeding, ik wil graag een voeding die redelijk zuinig is (het liefst 80+ gold of platinum) en die minimaal 7 jaar meegaat (het liefst langer). Je kunt er vanuit gaan dat ik een GTX 770 ga nemen, misschien met nog wat ademruimte, omdat AMD's nogal de neiging hebben om veel stroom op te eten, mocht ik toch voor een AMD gaan). Later ga ik misschien een tweede 770 of 9750 toevoegen, dus ik wil de optie van SLI of CF openhouden. Ik ga tevens de CPU flink overklokken (daarom h100i), maar ik denk dat ik niet over de 4,6~4,8 GHz durf en kan gaan (wil graag een stabiele overklok). De videokaarten zal ik ook gaan overklokken, maar ik heb geen flauw idee hoeveel :X . Ik blijf gewoon de windforce koeler van gigabyte houden en wil niet over de 80 graden gaan.

Het Moederbord
Ik heb nu voor de VI Hero gekozen, dit doordat het ongeveer 50 euro scheelt met de daarvoor overwogen MSI G45, het ROG is (dus veel en goede software, Daemon tools en kaspersky, goede community, betere onboard audio(?) en naar het schijnt goede kwaliteit (hoewel ik dit bij mijn Nexus 7 niet heb mogen ervaren :/ ). En ik overweeg de G45 te nemen omdat het goed is voor mijn portemonnee.
Ook het thema speelt een rol, ik neem zoals eerder gezegd de Phantom 530, en die heeft een window. Ik weet al dat ik mijn build zwart en rood ga maken, dus een blauwe gigabyte e.d. is geen optie.

De SSD
Ik ben nu van plan om voor een Samsung EVO te gaan, maar is dit wel een goed idee? De durability is niet echt een probleem, want als je 50gb per dag zou overschrijven naar de evo 250GB zou het ding zo'n 7 jaar meegaan. (kan de bron niet meer vinden sorry) Ten eerste schrijf ik niet zoveel en gebruik ik mn pc niet elke dag, en ik weet bijna zeker dat over zeven jaar er heel wat veranderd zou moeten zijn (kijk naar de SSD's over de laatste 2 jaar). Maar de leessnelheid (Games) en schrijfsnelheid (Games installeren) zijn wel factoren om rekening mee te houden. Het plextor alternatief schijnt beter te zijn, maar dan snap ik niet waarom iedereen zo enthousiast is over de EVO serie (als iemand dat zou kunnen uitleggen?)

Ik heb nog genoeg tijd om het systeem te kopen (minimaal tot de phantom 530 in het zwart uitkomt en de prijzen stabiel zijn en de Corsair K70 uitkomt met Cherry MX Brown switches) dus andere builds of adviezen zijn meer dan welkom, aangezien ik het idee heb dat dit niet bepaald bang voor buck is, maar aan de andere kant kan ik over 5 jaar het mobo, de CPU en de videokaart verpatsen en voor €500 een high end systeem kopen (hoewel ik waarschijnlijk wel een 1TB SSD ga kopen als die voor <€200,- te krijgen zijn.)

Dank jullie voor het lezen van deze belachelijk lange OP, en ik hoop gauw jullie meningen te horen :)

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Ik heb ongeveer dezelfde build en ik heb de pricewatch: Seasonic M12II 520W

Prima ding, goede kwaliteit en hij is lekker zwaar.

Overigens hoor ik wel dat deze niet compatiebel met de c6 en c7 power states van Hashwell maar dat scheelt maar een paar watt (http://www.legitreviews.c...-4770k-haswell-cpu_2217/3)

Qua moederbord, Als je het geld hebt moet je een rog nemen, Een msi kan ook pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming maar zoals je zelf al aangeeft scheelt het maar 50 euro.

offtopic

De r4 mag dan wel lelijk zijn, Hij is stil en koelt goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Djesse8999 op 19-08-2013 07:42 ]

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

Persoonlijk vind ik Gold-voedingen een beetje overrated. Ze zijn van hele goede kwaliteit en wat zuiniger dan Bronze-voedingen, maar je haalt het prijsverschil van het extra energieverbruik er nooit uit. Er zijn zat fatsoenijke 700 watt bronze-voedingen voor de helft van de prijs die ook wel 7 jaar meegaan. Daarvoor moet je even kijken in de stal van Seasonic of Antec, die hebben kwalitatief uitstekende voedingen.

Het voordeel van de EVO-SSD's boven de normale 840 is een slim caching trucje wat Samsung heeft toegepast in de controller. Deze SSD heeft net als de 840 Triple Level Cell geheugen, oftewel drie plekjes voor een bit per cel. Als je daarop gaat schrijven kost het meer tijd om meerdere plekjes in een cel te vullen dan allemaal individuele cellen (zoals bij SLC en in zekere mate MLC zo is). Daarom is de schrijfsnelheid van de 840 aanzienlijk lager dan die van SSD's met MLC-geheugen en een goede controller. Bij de EVO heeft Samsung er echter voor gezorgd dat de schijf bij een schrijfactie eerst van elke cel maar 1 plekje gebruikt en als het schrijven klaar is schrijft ie op de achtergrond die individuele cellen leeg op cellen die wel 3 plekjes gebruiken. Dit zorgt ervoor dat het bij jou netto lijkt alsof de SSD drie keer zo snel is. Dit gaat natuurlijk goed totdat er te weinig ruimte over is op de SSD om dit trucje uit te halen of er te veel geschreven wordt. Dit gebeurt echter niet zo snel.

Verder zijn je moederbord, je CPU-koeler en je monitor te duur. Je moederbord kun je, zoals je zelf al aangeeft, beter vervangen door het MSI exemplaar. Onboard geluid is nooit geweldig, maar vaak gewoon prima. Als het je om het geluid te doen is kun je beter een aparte geluidskaart kopen, die zijn vaak beter.

De H100i maakt gigantisch veel herrie, is realtief duur en presteert niet veel beter dan luchtkoelers van een euro of 30 die ook nog minder luidruchtig zijn. Zoek eens een review op en trek zelf je conclusies.

Als monitor is een Dell U2312HM een betere keuze. Heeft van alle monitoren de snelste reactietijd en Full HD op groter dan 23-24 inch wil je eigenlijk niet, dan kun je de pixels letterlijk tellen.

Persoonlijk vind ik daarnaast je voeding en je toetsenbord te duur. Je toetsenbord is een persoonlijke keuze, en als jij het ervoor over hebt moet je het gewoon doen. Je voeding heb ik al eerder besproken.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Liveshort schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 09:08:
Als monitor is een Dell U2312HM een betere keuze. Heeft van alle monitoren de snelste reactietijd en Full HD op groter dan 23-24 inch wil je eigenlijk niet, dan kun je de pixels letterlijk tellen.
8ms is nu niet bepaald de snelste reactietijd :p
Niet dat dit wat uitmaakt, want 8ms is meer dan snel genoeg & de input lag is gewoon zeer laag.
Afbeeldingslocatie: http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_u2312hm/input_lag_1.jpg
> http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik denk dat ik de Dark Rock Pro 2 ga nemen in plaats van een h100i. Andere suggesties zijn welkom. budget is ongeveer rond de €70,-. Minder mag ook natuurlijk. Ik wil alleen niet dat de temperaturen een te grote bottleneck gaan worden.
En dan nog over de K70, mijn vorige toetsenbord was er eentje van trust voor 20 euro. Na een maand deed de shift knop het niet meer en moest ik steeds harder op de overige toetsen drukken. De keuze voor een mechanisch toetsenbord heeft 2 redens; ten eerste heb ik ooit op een razer blackwidow x met cherry mx blue switches getypt in een winkel. Gevolg? een orgasme in m'n vingers. 2de reden is de lange durabillity, waarschijnlijk gaat deze een flink aantal jaren mee. Het maakt mij persoonlijk helemaal niks uit of een voeding 80+ is of 80+ platinum (het energieverbruik is ook geen probleem anders had ik wel andere componementen gekozen), het is alleen wat ik gezien heb dat bronze en silver voedingen 2 of 3 jaar garantie hebben, gold 5 jaar en platinum 7 jaar. Ik heb ook overwogen om een HX750 te nemen, wat ik misschien nog ga doen, maar daarvan kun je geen mooi gesleevde 24pin kabel kopen. Ook is de OEM van de HX CWT en de OEM van de AX Seasonic. Platinum of Gold is geen issue.

En ik zal mijn monitor ook niet alleen voor gamen gebruiken, ik zal er ook foto's op bewerken. Maar je hebt wel gelijk over de pixeldichtheid, ik denk dat ik maar de dell 24inch ultrasharp 1920x1200 ga halen. dat omdat hogere pixeldichtheid en breder beeld (films en games).
En aan de persoon die als eerste reageerde: 520w is te weinig, ik wil namelijk ook later misschien nog een tweede 770 kopen, of die titan killer van AMD die zo'n 400-450 euro zou moeten kosten. (en waarschijnlijk naar AMD waardes veel stroom zal gebruiken (vooral als ze niet naar 20mm gaan) En ik zal de GPU en CPU natuurlijk gaan overklokken.

Heb de Windows licentie er ook maar meteen afgehaald. Ik ga of de win 7 licensie van mijn laptop naar mijn toekomstige desktop overzetten (als dat kan?) en dan de win8 update kopen van surfspot (famillielid werkt op een universiteit) of gewoon de win8 OEM van surfspot kopen (als ze dat aanbieden). Zo komt er ook wat ruimte vrij voor een eventuele titan-killer AMD.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 177,49€ 177,49
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 95,60€ 95,60
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 243,50€ 243,50
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 68,40€ 68,40
1Corsair Vengeance K70 Anodized Black (US layout)€ 122,50€ 122,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,70€ 17,70
1Corsair AX760€ 140,51€ 140,51
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.347,95

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De http://tweakers.net/categ...lWyMjUA8ooyk1N9M_OUrAxqAQ is ook zeer goed en verkrijgbaar in meerdere kleuren to fit your build :9 (gelukkig nog te verkrijgen in een goede winkel als bv Afuture)
Zeer goede temperaturen met een zeer goed geluidsniveau. (zeker voor die temperaturen en in vergelijking met de H100)

> http://www.techpowerup.com/reviews/Phanteks/PH-TC14PE/6.html (9,5/10 met als enige negativiteit dat hij groot en zwaar is)

Maar die Dark Rock Pro2 is ook minstens even goed. Die is waarschijnlijk ietsje stiller nog, met een ietsje minder goede koeling.

Edit: zoals ook tezien in volgende 2 afbeeldingen van de review op hexus.net

Aan jouw de keuze om voor extra cooling te gaan in ruil voor wat extra geluid of omgekeerd. :)

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/cooling/phanteks/graph-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/cooling/phanteks/graph-3.jpg

[ Voor 51% gewijzigd door SmokingCrop op 19-08-2013 20:49 ]

Pagina: 1