Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Abstractie problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit op dit moment in mijn laatste MBO studiejaar voor game development. Nu kan ik al aardig programmeren en weet hoe alles werkt, allen op het MBO is er veel praktijk en de theorie wordt heel basic uitgelegd. Zelf ben ik al wat verder gegaan dan andere studenten, alleen kom ik op de volgende problemen: Data types weet ik soms niet goed te gebruiken( Wat houden ze in, wanneer zijn ze handig te gebruiken etc.) , van concept naar code en handige trucjes.

Nu wil ik mijn skills verbeteren en sneller en beter leren programmeren door snellen van concept naar code te gaan en dan ook nog weten hoe ik datatypes etc. kane gebruiken.

Hebben jullie hier handige praktische boeken voor? Alvast bedankt :)

• king_charles
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-08-2023
Ik weet niet precies wat je wilt, maar ik zou hier beginnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Data_type

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 17:58
Ik ben geen programmeur, maar is een data type niet gewoon een vorm van data zoals een integer, boolean of een list bijvoorbeeld?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zijn data types, maar als je gaat kijken naar een stack, linkedlist etc. ontbreekt bij mij de achterliggende theorie om ze te bouwen.

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:34

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 22:16:
Ja dat zijn data types, maar als je gaat kijken naar een stack, linkedlist etc. ontbreekt bij mij de achterliggende theorie om ze te bouwen.
De meeste informatie die ik in de loop der jaren gevonden heb is implementatie specifiek. Je zou bijvoorbeeld de SJCP boeken door kunnen lezen, of de .NET variant hiervan.

Overigens mis ik de link tussen de topictitel en je eigenlijke vraag ;)

• Horeamus
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-11 20:28
Zelf gebruikten ze bij mijn opleiding het boek Data Structures & Algorithms in JAVA. In dit boek staan van de meeste datastructuren voorbeeld implementaties in Java. Later zijn ze bij mijn opleiding overgeschakeld naar Cormens Introduction to Algorithms. Misschien dat deze website je ook nog kan helpen, met visualisaties van hoe de verschillende implementaties werken.

Verwijderd

Een stack moet je ook wel kunnen bouwen zonder uitgebreide kennis van datastructuren. De simpelste vorm is niets meer dan een array en een pointer.

Op coursera en dergelijke staan een aantal courses met data structures. Zo heb je bijvoorbeeld deze:
https://www.coursera.org/course/algs4partI
Part I focuses on elementary data structures, sorting, and searching. Topics include union-find, binary search, stacks, queues, bags, insertion sort, selection sort, shellsort, quicksort, 3-way quicksort, mergesort,heapsort, binary heaps, binary search trees, red-black trees, separate chaining and linear probing hash tables, Graham scan, and kd-trees.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:12

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je bedoelt datastructuren. Overigens vind ik het redelijk schandalig dat je dat niet gewoon leert op school. Ook voor game development is kennis van datastructuren essentieel. Goed, het is een MBO dus ik verwacht niet dat je de ins en outs leert, maar op z'n minst wel wat de karateristieken zijn van verschillende datastructuren en wanneer je ze moet gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door .oisyn op 19-08-2013 12:22 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001

steveman

Comfortabel ten onder

Er wordt nu al een paar keer Java genoemd, maar Java heeft gewoon allerlei handige dingen al in java.util zitten, dus ik vermoed dat TS met een andere taal bezig is.

Sowieso game development in Java... op Android okay, maar voor zware games kun je beter wat anders pakken

[ Voor 26% gewijzigd door steveman op 19-08-2013 12:22 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
steveman schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:20:
Er wordt nu al een paar keer Java genoemd, maar Java heeft gewoon allerlei handige dingen al in java.util zitten, dus ik vermoed dat TS met een andere taal bezig is.

Sowieso game development in Java... op Android okay, maar voor zware games kun je beter wat anders pakken
Het feit dat er een hoop datastructuren al standaard in Java zitten betekend natuurlijk totaal niet dat je niet ten minste een beetje moet weten hoe ze onder de moterkap werken. Anders kun je nooit een goede keuze maken voor het probleem waar je mee zit.

Tevens haalt het erg weinig uit in welke taal je de werking van dergelijke structuren leert, want in andere talen hebben ze natuurlijk vergelijkbare eigenschappen.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 19-08-2013 12:26 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 14:48

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Als je echt grondige kennis wil vergaren over datastructuren en toepassen hiervan, dan kan ik je deze aanraden:

Afbeeldingslocatie: http://cs.wellesley.edu/~cs231/pics/CLRS.jpg

http://www.amazon.com/Int.../ref=cm_cr_pr_product_top

Wel vrij theoretisch moet ik erbij zeggen, maar een beetje programmeur moet de pseudocode-voorbeelden ook wel kunnen omzetten naar 'echte code'

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

Het boek "Data Structures and Algorithms in Java" is een vrij goed boek over datastructuren. Dat het toevallig "in Java" heet doet niets af aan het "data structures and algorithms" gedeelte. Het had het zo goed "in C++"of "in pseudo-code" of "in Python" kunnen heten. Het gaat niet om het Java-gedeelte in dat boek, dat dient slechts ter ondersteuning.

@helghast001: ben je op zoek naar een Nederlandstalig boek of maakt het niet uit als het Engels is?

[ Voor 6% gewijzigd door HuHu op 19-08-2013 12:33 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien dat je een goed begin kan maken met "Data structures and problem solving using Java" ( Mark Allen Weiss ISBN 0321546229) en als je buiten je datastructuren ook een wat betere samenhang m.b.t. patterns wil leren: Head First Design Patterns (ISBN 0596007124).

In de eerste zit ook veel code, naast duidelijke theorie en uitleg, en ik denk dat je daar ook het meest uit kan halen. Dat het toevallig in Java is maakt niet veel uit, maar als OOP programmeur denk ik dat je dat al wel inziet ;)

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Tsjipmanz schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:27:
Als je echt grondige kennis wil vergaren over datastructuren en toepassen hiervan, dan kan ik je deze aanraden:

[afbeelding]

Wel vrij theoretisch moet ik erbij zeggen, maar een beetje programmeur moet de pseudocode-voorbeelden ook wel kunnen omzetten naar 'echte code'
Dat boek is echt de bijbel van datastructuren inderdaad, ook wel even 1000 pagina's (schatting) dik trouwens. Veel is ook wel te vinden op wikipedia en youtube misschien. Dat zijn gewoon dingetjes die je zelf moet proberen te implementeren en daarmee leren hoe de (veel betere!) standaardimplementaties werken en hoe je ze kan toepassen.

Verwijderd

HuHu schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:33:
[...]

Het boek "Data Structures and Algorithms in Java" is een vrij goed boek over datastructuren. Dat het toevallig "in Java" heet doet niets af aan het "data structures and algorithms" gedeelte. Het had het zo goed "in C++"of "in pseudo-code" of "in Python" kunnen heten. Het gaat niet om het Java-gedeelte in dat boek, dat dient slechts ter ondersteuning.
Moah. Dat vind ik niet. Als ik in java bezig ben heb ik geen flauw benul of ik nu een object of een pointer door geef en wat de garbage collector allemaal doet. Door het geheel in een wat meer verbose taal te schrijven kan daar geen verwarring over ontstaan.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Redelijk loze opmerking; Iemand die nog niet bekend is met datastructuren zal hoogstwaarschijnlijk geen Battlefield 7 of GTA 9 schrijven ;) Java voldoet prima om mee te stoeien en een "indie" game te maken. Hell, ik leerde onlangs pas dat Minecraft Java gebruikt :P (Maar ik kende Minecraft dan ook niet)

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 19-08-2013 12:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:45:
[...]

Moah. Dat vind ik niet. Als ik in java bezig ben heb ik geen flauw benul of ik nu een object of een pointer door geef en wat de garbage collector allemaal doet. Door het geheel in een wat meer verbose taal te schrijven kan daar geen verwarring over ontstaan.
Ik begrijp uit je post dat je het boek "Data Structures and Algorithms in Java" inderdaad niet hebt gelezen. Het boekt geeft overal duidelijke uitleg met onder andere algoritmes in een soort pseudo-code. Aan het einde van elk hoofdstuk wordt een voorbeeld Java implementatie gegeven van hetgeen dat is gesproken. Als je alle paragrafen met "Java implementation of..." wegdenkt, dan heb je alsnog een prachtig boek.

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

windwarrior schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:37:
[...]

Dat boek is echt de bijbel van datastructuren inderdaad, ook wel even 1000 pagina's (schatting) dik trouwens. Veel is ook wel te vinden op wikipedia en youtube misschien. Dat zijn gewoon dingetjes die je zelf moet proberen te implementeren en daarmee leren hoe de (veel betere!) standaardimplementaties werken en hoe je ze kan toepassen.
Dat was ook zo'n studieboek waarvan je bijna voor je 'plezier' in ging lezen, zo interessant waren sommige stukken. Heb het nog steeds in de kast staan, zal het binnenkort weer eens doorbladeren.

- Soulseek rulez -

Verwijderd

HuHu schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:57:
[...]

Ik begrijp uit je post dat je het boek "Data Structures and Algorithms in Java" inderdaad niet hebt gelezen. Het boekt geeft overal duidelijke uitleg met onder andere algoritmes in een soort pseudo-code. Aan het einde van elk hoofdstuk wordt een voorbeeld Java implementatie gegeven van hetgeen dat is gesproken. Als je alle paragrafen met "Java implementation of..." wegdenkt, dan heb je alsnog een prachtig boek.
Ik zeg toch niet dat het boek slecht is? Ik zeg alleen dat je datastructuren naar mijn mening beter kunt implementeren in een meer verbose taal. Java abstraheert weg of je nu met een object of *object werkt, voor het leren van datastructuren is dat misschien niet de beste keus.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:09:
[...]

Ik zeg toch niet dat het boek slecht is? Ik zeg alleen dat je datastructuren naar mijn mening beter kunt implementeren in een meer verbose taal. Java abstraheert weg of je nu met een object of *object werkt, voor het leren van datastructuren is dat misschien niet de beste keus.
Dat ligt er denk ik meer aan dat je de Java 'regels' betreft references niet helemaal onder de knie hebt, want moeilijk of onduidelijk is het niet. Je werkt altijd met references naar objects, met als uitzondering primitive datatypes. That's it.
Veel verboser dan Java wordt het niet, en ik snap dat veel boeken het gebruiken als taal voor voorbeeldcode in plaats van pseudo.

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
windwarrior schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:37:
[...]

Beetje jammer alleen dat er 0 spatial data structures in staan.

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17

[afbeelding]

Dat is een boek dat op academisch niveau als lesmateriaal gebruikt wordt, zit redelijk taaie kost in. Dat is niet iets wat je iemand die nog met zn MBO bezig is even in zijn vrije tijd laat doorbladeren. Ik denk dat TS beter kan gaan voor iets wat meer op de praktijk gestoeld is.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Grijze Vos schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:54:
[...]

Dat is een boek dat op academisch niveau als lesmateriaal gebruikt wordt, zit redelijk taaie kost in. Dat is niet iets wat je iemand die nog met zn MBO bezig is even in zijn vrije tijd laat doorbladeren. Ik denk dat TS beter kan gaan voor iets wat meer op de praktijk gestoeld is.
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat het als naslagwerk onbruikbaar is. Volgens mij kan ook een MBO-er, mits hij geïnteresseerd is, enigszins Engels kan en thuis is in het vakgebied, tot op zekere hoogte best iets aan zo'n boek hebben

Ik vond net een PDF-je en bij nader inzien heb je gelijk. het gaat wel meteen over de complexiteitsgraad van de algroitmes en het is goed gevuld met de nodige wiskundige formules. I stand corrected!

- Soulseek rulez -

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-11 18:41

Kajel

Development in Style

Grijze Vos schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:54:
[...]

Ik wilde het al zeggen ja! Het boek gaat uit van een goede kennis van Wiskundige concepten om Space en Time complexity uit te kunnen leggen, Set theorie is ook wel behoorlijk handig etc. Dat is kennis die op een HBO/Uni Informatica langs komt, maar op een MBO niet.

Hoe ik Datastructures heb geleerd tijdens Datastructures 101: Aan de hand van slides van de docent en een reader, de theorie (er zijn genoeg slidedecks over het onderwerp te vinden op the interwebz) en ze daarna zelf nabouwen in Java.
Java is gewoon lekker puur als het aankomt op OO-heid, wat bij Datastructures wel van pas komt. Misschien niet de beste taal op het gebied van mean-and-lean of Game Dev, maar dat maakt hier niet uit.

Handige dingen op te proberen:

- LinkedList
- Stack
- Queue
- Binary Search Tree

• steveman
  • Registratie: Mei 2001

steveman

Comfortabel ten onder

Woy schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:25:
[...]

Het feit dat er een hoop datastructuren al standaard in Java zitten betekend natuurlijk totaal niet dat je niet ten minste een beetje moet weten hoe ze onder de moterkap werken. Anders kun je nooit een goede keuze maken voor het probleem waar je mee zit.

Tevens haalt het erg weinig uit in welke taal je de werking van dergelijke structuren leert, want in andere talen hebben ze natuurlijk vergelijkbare eigenschappen.
Uiteraard, maar ik meen gelezen te hebben dat TS ze wil bouwen (al zie ik dat niet meer terug in de startpost :?)

En volgens mij heb je veel meer aan een verklarende visualisatie dan dat je een al bestaande structuur gaat nabouwen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Als je weet wat de eigenschappen zijn v/d verschillende datastructures kom je al een heel eind.
Ik weet niet waar de TS in programmeert, maar het JAVA gedeelte in het boek "Data Structures & Algorithms"in JAVA is vrij irrelevant voor het geen je leert.

Overigens op Google Books:

http://books.google.nl/bo...#v=onepage&q=java&f=false

Last.fm | Code Talks

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:12

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:09:
[...]

Ik zeg toch niet dat het boek slecht is?
Lees dan nog eens de originele reactie van HuHu waar jouw post een reactie op was. Daar gaat louter over het boek, niet of je het nou moet gaan implementeren in Java. Dus ófwel je hebt het over het boek, ófwel je reactie is offtopic en dan kun je het HuHu niet kwalijk nemen dat hij je verkeerd begrijpt ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Nog een kleine tip, toets je datastructuren aan de realiteit.

run je app met weinig heapspace a la 4MB en alloceer een arraylist met telkens een verdubbelende size vs een linkedlist en kijk hoeveel elements je effectief weggeduwt krijgt enz. Ik heb soms implementaties gezien die de runtime test niet overleefden.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

In wat voor taal programmeer je op school? Als je de taal opzich al min of meer meester bent is het namelijk makkelijker om in die taal ook nieuwe concepten te leren en uit te proberen dan dat je een taal pakt die relatief nieuw is. Specifieke taal- of platformeigenaardigheden kunnen je in de weg zitten als je probeert een concept goed te begrijpen. Dan begrijp je het op syntax of grammatica misschien al niet, of kun je juist concepten moeilijk reproduceren in code die je op zichzelf wel goed begrijpt.

Nu is de afstand tussen veel talen niet heel groot, maar het maakt m.i. al voldoende verschil of je een linked list in C, C++ of Java moet programmeren, terwijl ze qua syntax schijnbaar veel op elkaar lijken.

M.a.w.: neem de taal waar je het beste thuis in bent om dit te leren.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties voor degenen die zich afvragen in welke taal ik programmeerd: C# (Unity Game Engine) en op dit moment vooral Unrealscript (UDK) Zelf wil ik C++ leren, omdat UE 4 alleen maar C++ gaat gebruiken en ik ook wel wat professioneler wil worden in het programmeren van games.

Zelf voel ik me heel erg thuis in C# , C++ wil ik leren, probeer het ook wel maar ik vat het nog niet echt. Dan heb ik het vooral over de werking van een garbage collector etc.

Als jullie mijn programmeer skills willen bewonderen: http://www.jamelfuente.com

Ben zelf een programmeur met 3 jaar ervaring (Dan vooral het maken van kleine dingen en problemen oplossen.)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2013 20:18 ]

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Wil je na de MBO opleiding nog verder studeren? Als ik het zo zie heb je best wel HBO potentie en daar leer je veel meer over waarom oplossing x voor probleem y de way to go is.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Verwijderd

Topicstarter
Ultimation schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:33:
Wil je na de MBO opleiding nog verder studeren? Als ik het zo zie heb je best wel HBO potentie en daar leer je veel meer over waarom oplossing x voor probleem y de way to go is.
Ik wil zeker doorstromen naar het HBO , zelf weet ik nog niet wat de beste opleiding voor mij is. Ik wil mijn programmeer skills eigenlijk heel erg gaan masteren dan. Een game opleiding is vooral als je nog geen gevoel hebt voor gameplay etc. en dat heb ik wel. Zelf weet ik ook nog niet welke school, de opleiding technische informatica lijkt mij een passende opleiding of hebben jullie een beter bijpassende opleiding om je programmeer skills te verbeteren?

Verwijderd

Technische informatica is volgens mij de meest hardcore programmeeropleiding uit de 3 (informatica, bedrijfskundige informatica, technische informatica). Game opleidingen ken ik niet.

Ik heb onlangs mijn tI studie afgerond in de geplande 4 jaar. Er zijn ongelofelijk veel mensen die zakken voor C++. Bij de diploma-uitreiking zag ik niemand lopen die in hetzelfde jaar als ik was begonnen. Zorg dus dat als je daaraan begint je programmeren leuk vind, anders gaat het langer dan 4 jaar duren voordat je je diploma in ontvangst kan nemen.

Je programmeerskills verbeteren komt overigens vooral neer op zelfstudie. Op school krijg je alleen de basis mee. Ik denk dat ik het meeste programmeerwerk op stages en dit forum heb geleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:35:
Technische informatica is volgens mij de meest hardcore programmeeropleiding uit de 3 (informatica, bedrijfskundige informatica, technische informatica). Game opleidingen ken ik niet.

Ik heb onlangs mijn tI studie afgerond in de geplande 4 jaar. Er zijn ongelofelijk veel mensen die zakken voor C++. Bij de diploma-uitreiking zag ik niemand lopen die in hetzelfde jaar als ik was begonnen. Zorg dus dat als je daaraan begint je programmeren leuk vind, anders gaat het langer dan 4 jaar duren voordat je je diploma in ontvangst kan nemen.

Je programmeerskills verbeteren komt overigens vooral neer op zelfstudie. Op school krijg je alleen de basis mee. Ik denk dat ik het meeste programmeerwerk op stages en dit forum heb geleerd.
Bedankt! :) Welke school als ik vragen mag? Ja C++ was ik al een beetje mee bezig zoals met OpenFrameworks.

Ja klopt op je stage leer je erg veel, op dit moment bent ik veel met HTML 5 bezig dus is het vooral nu zelfstudie wat ik soms nog best lastig vind.

Verwijderd

Ik heb aan de haagse hogeschool gestudeerd. Locatie Delft. Volgens mij zijn ze vanaf dit jaar overgestapt naar C# in plaats van C++. Wat ik persoonlijk een misser vind. Voor realtime applicaties zoals games is een taal met garbage collector vaak een mindere keus.

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:58:
Volgens mij zijn ze vanaf dit jaar overgestapt naar C# in plaats van C++. Wat ik persoonlijk een misser vind. Voor realtime applicaties zoals games is een taal met garbage collector vaak een mindere keus.
De garbage collector voor de .NET Common Language Runtime (CLR) is een generational collector die ook nog eens als background thread draait, parallel aan je eigen programma. Als je hem juist instelt (wat per applicatie kan) dan krijg je zelfs meerdere allocatie heaps en collectors; één per fysieke processor, waardoor je massaal parallel kunt alloceren en collecten mocht je dat willen of nodig hebben.

Garbage collection vertraagt een goed geschreven .NET programma praktisch niet op een merkbare wijze omdat er geen sprake is van een 'stop-the-world' strategie zoals in sommige oude garbage collectors.

Wat wel een probleem is, is het JIT-compileren van methods, properties, etc. op classes zodra ze de eerste keer gebruikt worden of in scope komen. Dat is echter te ondervangen door NGen te gebruiken en bytecode te precompilen voor je platform.

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:14:
[...]

Ik wil zeker doorstromen naar het HBO , zelf weet ik nog niet wat de beste opleiding voor mij is. Ik wil mijn programmeer skills eigenlijk heel erg gaan masteren dan. Een game opleiding is vooral als je nog geen gevoel hebt voor gameplay etc. en dat heb ik wel. Zelf weet ik ook nog niet welke school, de opleiding technische informatica lijkt mij een passende opleiding of hebben jullie een beter bijpassende opleiding om je programmeer skills te verbeteren?
Ik weet het fijne niet van technische informatica maar, dit is wel meer gericht op hardware programmeren dan games. Hoewel het wel veel diepgang heeft over het programmeren. Ik weet dat de Hogeschool Utrecht een Informatica opleiding biedt die zich richt op Software- en Information Engineering. Waarbij Software Engineering dieper op het maken software in gaat en Information Engineering dieper in op het ontwikkelen (blauwdruk maken) van software.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Verwijderd

Topicstarter
R4gnax schreef op zondag 01 september 2013 @ 12:55:
[...]

De garbage collector voor de .NET Common Language Runtime (CLR) is een generational collector die ook nog eens als background thread draait, parallel aan je eigen programma. Als je hem juist instelt (wat per applicatie kan) dan krijg je zelfs meerdere allocatie heaps en collectors; één per fysieke processor, waardoor je massaal parallel kunt alloceren en collecten mocht je dat willen of nodig hebben.

Garbage collection vertraagt een goed geschreven .NET programma praktisch niet op een merkbare wijze omdat er geen sprake is van een 'stop-the-world' strategie zoals in sommige oude garbage collectors.

Wat wel een probleem is, is het JIT-compileren van methods, properties, etc. op classes zodra ze de eerste keer gebruikt worden of in scope komen. Dat is echter te ondervangen door NGen te gebruiken en bytecode te precompilen voor je platform.
Ah bedankt voor deze info nu weet ik misschien waarom mijn Unity games soms niet helemaal soepel lopen :p

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:14:
[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar de Hogeschool van Amsterdam bied het volgende (Management, HCD en Multimedia opleidingen niet meegerekend):

Hogeschool van Amsterdam: Informatica (Software Engineer, System/Netwerk Engineer)
Hogeschool van Amsterdam: Technische Informatica (Schijnt de beste HBO TI van Nederland te zijn)
Hogeschool van Amsterdam: Game Development (Game Design en Game Technology)

Als ik het zo hoor, denk ik dat Technische Informatica juist niet iets voor jouw is. Bij Technische Informatica moet je denken aan embedded systems, apparatuur in een fabriek, etc. Hoewel je met Technische Informatica instaat bent op een spel te ontwikkelen, leer je dat daar in de verste verte niet. Wat jij zoekt is Game Development, of anders gewoon Software Engineer.

Game Development aan de Hogeschool van Amsterdam splits zich in twee specialisaties, Game Design en Game Technology. Game Technology is dan de opleiding voor jouw, daar leer je zo'n beetje aspecten van een game engine.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

[afbeelding]

Standaard boek op de TU's voor t vak datastructuren.
.oisyn schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 12:20:
[...]

Je bedoelt datastructuren. Overigens vind ik het redelijk schandalig dat je dat niet gewoon leert op school. Ook voor game development is kennis van datastructuren essentieel. Goed, het is een MBO dus ik verwacht niet dat je de ins en outs leert, maar op z'n minst wel wat de karateristieken zijn van verschillende datastructuren en wanneer je ze moet gebruiken.
Nee dat is bij HBO ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Chip. op 01-09-2013 22:56 ]

Pagina: 1