Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Op zoek naar geschikte ultrabook +/- max 1500E

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben nu al enkele maanden op zoek naar een geschikte nieuwe laptop, zodat ik eindelijk mijn 3-4 jaar oude rotte 15" HP en rotte 1-2 jaar oude 11" acer kan vervangen met één hele goede nieuwe. Het idee van een ultrabook bleek mij wel te liggen. Daarom moest ik in eerste instantie ook een tijdje wachten tot Haswell uitkwam en daarbij behorende laptops. Nu die tijd eenmaal is gekomen en de meeste haswell laptops wel uit zijn, komt ik er echter nog steeds niet echt uit. Vandaar mijn verzoek aan jullie om hulp.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Voornamelijk web browsing, torrents downloaden, films/series kijken, licht gamen, text verwerken, documenten/pdf besturen en arceren etc, veel muziek streamen/downloaden/luisteren. Allemaal niet hele intensieve dingen dus I suppose.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Max 1500 euro. Maar dit is wel echt max max MAX max. Als het het geld waard is, ben ik de moeilijkste niet.
Dus realistisch, I'd say 1000-1400 pricerange.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Ja. Ik ben niet veel thuis en vaak op weg naar werk/school/vrienden of wat dan ook. Licht gewicht, lange accuduur en 13" zijn daarom naar mijn mening een must. Vandaar ook dat ik zoek naar een ultrabook.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Not really.. Ik ben nooit een Apple fan geweest en altijd nogal afgestoten geweest door hun winst % op artikelen. Nu blijkt de MBA13 met Haswell echter overal aangeraden te worden als ultraportable laptop.

Ik heb wel een lijstje van laptops die mij wel aanspreken tot nu toe:
Apple MBA 13" met haswell --> met 8gb ram en 256gb SSD kom je wel uit op 1350ish. En is apple care het waard? En hij is natuurlijk de mooiste van de ultrabooks, maar dat is mijn mening ofc. Heeft ook geen touchscreen, maar betwijfel alsof ik dit echt denk nodig te hebben.
Dell XPS12 --> het idee spreekt me erg aan, maar te veel vraagtekens: 12,5" inch te groot voor tablet use? windows 8 niet denderend? Ik vind deze ook niet echt heel mooi, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Verder ook 1350 met 256SSD en 8RAM. Het gaat denk ik vooral tussen deze en de MBA13.
Sony DUO 13 --> zelfde vraagtekens als bij XPS12 basicly. Convertables vind ik heel cool en ik denk ook dat het de toekomst is, maar nu nog in een te pril stadium denk ik. Opinions?

Ik denk dat ik mezelf probeer te overtuigen dat ik een MBA13 moet gaan kopen, maar ik wil graag nog even jullie mening horen!

Rik

Verwijderd

De XPS12 en Sony Duo zijn het naar mijn mening niet. Als Laptop net te klein en als tablet VEEL te zwaar. Ik zie ze eigenlijk als een gefaalde poging om best of both worlds te creëren.

Ik zou in jouw geval toch je beeldscherm diagonaal heroverwegen en kijken of een iets groter formaat toch nog portable genoeg is.

Bijvoorbeeld de Sony Vaio S15 (15.5"en minder dan 2 kg)
Of eerder voor de Dell XPS13 gaan: Directe concurrent voor de MBA13 maar naar mijn mening (veel) meer bang for buck.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Neem de Dell XPS13 http://nl.hardware.info/r...review-nu-met-full-hd-ips

Misschien met wat kortingsbonnen nog veel goedkoper dan de MBA 13" 256gb.

[ Voor 17% gewijzigd door Chris Smoove op 18-08-2013 20:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:53:
Not really.. Ik ben nooit een Apple fan geweest en altijd nogal afgestoten geweest door hun winst % op artikelen. Nu blijkt de MBA13 met Haswell echter overal aangeraden te worden als ultraportable laptop.
Ehh.. Met name door apple-fanboy sites naar mijn mening. Het is geen slechte laptop, maar in 2013 in deze prijsrange kun je echt niet meer aankomen met een TN scherm van gemiddelde kwaliteit.

De XPS 12 heeft een aantal mankementen, waaronder slechte koeling. Zoals de persoon hierboven aangeeft is 1.5kg ook veel te zwaar om serieus als tablet te gebruken. De duo vind ik persoonlijk ook niet geweldig, maar als het concept je aanspreekt.
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 20:18:
Of eerder voor de Dell XPS13 gaan: Directe concurrent voor de MBA13 maar naar mijn mening (veel) meer bang for buck.
De XPS 13 is niet bepaald een concurrent van de MBA. De XPS 13 kost nu ~950 met i7, 256GB ssd en 8GB RAM, de MBA met die configuratie kost € 1.579. Auw.

Momenteel schiet het nog niet echt op met het haswell aanbod. De vaio pro is aardig en goedkoper dan de macbook air. Bovendien gaat de accu langer dan de macbook air mee met de sheet batterij die momenteel gratis is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Oké oké de XPS13 ziet er goed uit, maar op de dell website verkopen ze nog alleen modellen met de 3e generatie intel processoren? http://www.dell.com/nl/p/xps-13-l321x-mlk/fs

Verwijderd

Haswell is dan ook niet per definitie beter.

maar wel in dit geval, de XPS 13 heeft gewoon niet zo'n lange accuduur. Maar dat scheelt je dan ook letterlijk honderden euro's terwijl je een veel beter scherm krijgt.

Maar het is jammer dat dell, maar ook samsung, zo enorm lang wacht het haswell. De beste prijs/kwaliteit ultrabooks van het afgelopen jaar komen van die fabrikanten, maar het duurt gewoon enorm lang voordat er iets nieuws komt.

Toen je het had over de XPS 12 dacht ik dat het nog over de oude versie ging. Ik weet niet of er issues zijn met de haswell XPS 12. Ik vind wel dat hij erg duur is (of meer specifiek, hij is duur omdat ze alleen een configuratie met i7 aanbieden terwijl dat totaal onnodig is).

Verwijderd

Dan maar meteen voor de 'sputnik2' versie gaan? ;)
http://bartongeorge.net/2...80p-and-launches-in-emea/
Directe link op dell-nl website: http://www.dell.com/nl/be...ps-13-linux/pd.aspx?s=bsd

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 20:46 ]

Verwijderd

Je kan, tenzij je de ubuntu gemeenschap wil sponsoren, beter de windows versie nemen. Die is €100 goedkoper. Ubuntu installeren kan je hopelijk zelf.

Verwijderd

Best bizar dat een opensource OS duurder is dan een betaalde licentie.
Natuurlijk is het zo dat de drivers en de support wel betaald moet worden en er zullen waarschijnlijk veel minder 'sputniks' verkocht worden dan versies met W8.
Maar dan nog een onbegrijpelijk verhaal...

/edit Nog even goed gekeken: de sputnik komt wel met 1 jaar NBD on site support. Dus je zal wel moeten vergelijken met de EUR1299,- versie van de XPS13 met W8...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 21:11 ]

Verwijderd

Een woord; support. Als je de ubuntu versie koopt kun je voor software support contact opnemen met dell. Naar verluid krijg je dan iemand met aardig wat kennis aan de telefoon.

Dell is de enige windows laptop fabrikant tot nu toe die het lef heeft om non-windows laptops te verkopen. Daar mag best wat extra winstmarge tegenover staan.
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:08:

/edit Nog even goed gekeken: de sputnik komt wel met 1 jaar NBD on site support. Dus je zal wel moeten vergelijken met de EUR1299,- versie van de XPS13 met W8...
Volgens mijn crawler staat bij beide laptops (goedkoopste windows met 1080p en de sputnik) dezelfde garantie string:
1 jaar ProSupport en Next Business Day On-Site Service + 

Bij de duurste windows versie staat dit:
1 jaar Next Day In-Home service met Premium Phone Support + 

Volgens mij is er geen verschil.

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 16:08
Op zich nog niet zo'n gekke optie. Ik heb me aangemeld voor het VIP programma en krijg 5% korting. Totale rekening:

XPS Ultrabook: € 1.199,01
Profiteer van € 100 inclusief BTW korting op geslecteerde laptops: -100,01
Nu op alle XPS 13 en 15 laptops en XPS 8700 desktop E50 korting ! -50
Profiteer van 5% EPP Korting bij aanschaf van systemen tussen €700 en €1599 : -52,45

Totaalprijs inclusief BTW: € 996,55

Dat begint er aardig op te lijken.

Verwijderd

5%? Volgens de voorwaarden krijg je 10 als je de vip korting gebruikt. Die 5% is van epp ( = voorloper van VIP).

Als je bovendien gebruik maakt van cashback ([Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2) kom je rond de 916 uit (gebaseerd op 3% cashback. In de praktijk kom je een paar cent hoger uit omdat er ergens een rekenfout in mijn sheet zit).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 21:23 ]

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 16:08
Die 10% zit inderdaad in de mailbox maar de cashback durfde ik niet aan omdat er staat dat het niet te combineren is. Ik zal het in dat topic verder oppakken.

Thnx!

[ Voor 3% gewijzigd door Japius op 19-08-2013 21:29 . Reden: bedankje toegevoegd, wel zo netjes. ]

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Sinds vandaag staat de Ativ Book 9 met een resolutie van 3200x1800 in de pricewatch voor 1500,-.
Natuurlijk een bizar bedrag voor een i5 en 128GB, maar prijzen gaan uiteraard omlaag zodra er concurrenten zijn, eventueel het wachten waard als de laptop nog niet gekocht is?
pricewatch: Samsung ATIV Book NP940X3G-K01NL

[ Voor 19% gewijzigd door tweegroenethee op 21-08-2013 22:46 ]

Verwijderd

De nieuwprijzen van samsung ultrabooks zijn altijd erg hoog. Zie de prijsgrafiek van pricewatch: Samsung NP900X3C-A05NL bijvoorbeeld.
Pagina: 1