Voorgeinstalleerde windows 8 hdd vervangen voor ssd

Pagina: 1
Acties:

• rick.klopping
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:36
Hallo allemaal,

Als ik bij een laptop waar windows 8 al is voorgeinstalleerd, kan ik dan zomaar de hdd vervangen voor de ssd? En dan windows 8 opnieuw installeren op de ssd?

MVG

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Dat zou kunnen. Heb je al overwogen je HDD naar je SSD te clonen?

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja dat kan. Om het nog makkelijker te maken kan je de HDD er los aanhangen nadat Windows op de SSD staat en daar naar de drivers laten zoeken. De Windows code invullen is trouwens niet nodig want die zit in de BIOS en wordt automatisch gepakt door de installatie.

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 18-08-2013 19:54 ]

• rick.klopping
Xaph schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 19:53:
Dat zou kunnen. Heb je al overwogen je HDD naar je SSD te clonen?
Dat heb ik overwogen, maar ik heb gehoord dat er problemen kunnen ontstaan als je de HDD vervangt naar een SSD ivm windows 8

• PilatuS
  • Niet online
Het voordeel van een kale installatie is dat je alle meuk kwijt bent die de fabrikanten op de laptop zetten.

• rick.klopping
Past deze: http://www.mediamarkt.nl/...rig&product_code=57611911 in een dell vostro 3560?

MVG

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je bent mal als je die neemt.
Voor 3 euro meer heb je de Samsung 840 EVO. En die is heel wat beter.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-01 19:29
Let wel dat voorgeinstalleerde win8 op een laptop vaak een OEM versie is. Hoe dit met windows 8 zit weet ik niet, maar als je hetzelfde trucje wou doen op win7 moest je de win7 OEM versie (bijv win7 OEM home premium) installeren, anders werkte de product-key die vaak onderop je laptop is geplakt niet meer.

Weet niet of dit met win8 anders werkt (of dat je gewoon een aparte copy hebt) i.v.m. veel minder verschillende typen installaties (dacht alleen win8 en win8 pro, dus geen home premium, ultimate, basic etc.).

Overigens is clean install dacht ik ook aan te raden zodat win8 bij installatie gelijk alles mbt je ssd goed instelt zoals TRIM. Ik kan me voorstellen dat dit niet 1:1 goed gaat bij een kloon van HDD.

• rick.klopping
Reepje, heeft u misschien een link?

MrRobin, is het dus verstandiger om niet te klonen?

MVG

• PilatuS
  • Niet online
Let wel dat voorgeinstalleerde win8 op een laptop vaak een OEM versie is. Hoe dit met windows 8 zit weet ik niet, maar als je hetzelfde trucje wou doen op win7 moest je de win7 OEM versie (bijv win7 OEM home premium) installeren, anders werkte de product-key die vaak onderop je laptop is geplakt niet meer.

Weet niet of dit met win8 anders werkt (of dat je gewoon een aparte copy hebt) i.v.m. veel minder verschillende typen installaties (dacht alleen win8 en win8 pro, dus geen home premium, ultimate, basic etc.).
Het enige wat belangrijk is is dat de juiste versie van Windows geinstalleerd word. Dus Home Premium bij een Home Premium sticker, enz, enz. Dat hele gebeuren met OEM bestaat niet.

Voor Win 8 is het helemaal makkelijk. Als je een DVD gebruikt met Win 8 en Win 8 Pro wordt automatisch de juiste geinstalleerd omdat de install kijkt naar de code in de BIOS.

• rick.klopping
Bedankt PilatuS voor de infomatie.

Reepje, beide zijn top, echt bedankt.

Laatste vraag is of de fabrieksgarantie vervalt als ik de upgrade uitvoer. (Ik ga hem kopen bij 4launch, daar levert dell ze ook.)

MVG

• Reepje
  • Niet online
Als de computer het goed doet (na een paar weekjes erop gewerkt te hebben), is de kans vrijwel 0 dat die nog ooit kapot gaat (binnen de garantie termijn).

Als dat wel gebeurd, dan kan je beter de configuratie naar de oorspronkelijke toestand herstellen. Dat wil zeggen, de HDD weer op de oorspronkelijke plaats terug. Dat daar dan geen windows meer op staat is niet erg.

• rick.klopping
Maar de garantie vervalt dan dus?
En aps ik al office 2010 op de hdd heb staan, moet ik dan een nieuwe kopen voor de ssd of klonen?

Na deze vragen heb ik nog een vraag, sorry, of een laptop met een i3 processor en een ssd sneller is dan een laptop met een i5 en 7200 rpm?

[ Voor 34% gewijzigd door rick.klopping op 18-08-2013 22:49 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Meest simpele wijze is gewoon clonen.

Een goed artikel over hoe dit het beste gaat hier. Is voor Windows 7 maar heb het zelf met Windows 8 gedaan en werkt als een trein.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Reepje
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 22:52:
Meest simpele wijze is gewoon clonen.

Een goed artikel over hoe dit het beste gaat hier. Is voor Windows 7 maar heb het zelf met Windows 8 gedaan en werkt als een trein.
Bedenk dat hij een Samsung koopt. Daarbij zit de magician software en deze is echt geniaal als het om clonen gaat.
Dus vooral niet moeilijk doen als het super makkelijk kan (dat is, als je voor cloon kiest, ik zeg niet dat cloning het beste is.)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-01 09:00
Ik heb dit toevallig gisteren gedaan (SSD was kapot :()

Je moet uitzoeken wat voor licentie je hebt. Vaak is dit Windows 8 Core en dan moet je op internet gaan zoeken naar een originele cd, die ff branden.

Verder moet je je product key hebben, die kan je op deze manier uitzoeken: http://forums.mydigitalli...dows-8-Product-Key-Viewer

Tijdens de installatie kan je die invullen en dan zou het moeten werken.

BIj mij werkte het in ieder geval en heb een geactiveerde windows

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

PilatuS schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 20:50:
[...]

Het enige wat belangrijk is is dat de juiste versie van Windows geinstalleerd word. Dus Home Premium bij een Home Premium sticker, enz, enz. Dat hele gebeuren met OEM bestaat niet.

Voor Win 8 is het helemaal makkelijk. Als je een DVD gebruikt met Win 8 en Win 8 Pro wordt automatisch de juiste geinstalleerd omdat de install kijkt naar de code in de BIOS.
En hoe weet jij zeker dat er in zijn bios een code zit :?
Volgens mij is dat niet standaard in elke laptop
Na deze vragen heb ik nog een vraag, sorry, of een laptop met een i3 processor en een ssd sneller is dan een laptop met een i5 en 7200 rpm?
Beetje zinloze vraag :)
Ten eerste heb je VEEL modellen van de i5 en i3, dus dat zegt niet veel, die afhankelijk van de applicatie wel of niet sneller zijn. Ten tweede zorgt een ssd er alleen voor dat je minder op de HD zit te wachten, dus als je nu zit te wachten op je inet of je cpu zal een ssd ook niets voor je doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 19-08-2013 11:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• rick.klopping
Vervalt de fabrieksgarantie bij dell als ik de hdd vervang voor de ssd? Of moet ik speciale garantie kopen om dat te mogen doen?

• PilatuS
  • Niet online
heuveltje schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:07:
[...]

Ik heb nog geen Windows 8 laptop gezien die het niet op diie manier heeft. Acer, Asus, Dell, Toshiba, HP, Lenovo en Sony hebben het in ieder geval op die manier. Volgens mij heb ik dan 90% van de laptop markt wel gehad.
rick.klopping schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:41:
Vervalt de fabrieksgarantie bij dell als ik de hdd vervang voor de ssd? Of moet ik speciale garantie kopen om dat te mogen doen?
Hangt af van waar de HDD zit. Als ie onder een klepje zit is het geen probleem. Moet de halve laptop uit elkaar dan kan het wel een probleem zijn. Gewoon netjes uit elkaar halen en de HDD terug plaatsen als de laptop voor garantie opgestuurd zou moeten worden. Op die manier heb ik nog nooit, met geen enkele fabrikant een probleem gehad.
Hangt af van wat je er mee doet. Qua opstarten van Windows en programma's is een i3 met SSD veel sneller dan een i5 zonder SSD. Die i5 zit zonder SSD namelijk uit zijn neus te eten omdat ie op de HDD wacht. Ga je zware programma's gebruiken dan zal het laden beter gaan met SSD, maar het draaien met i5 beter. Als je kijkt naar wat internetten is een i3 met SSD veel sneller dat een i7 zonder SSD. Die i7 wordt namelijk niet gebruikt bij lichte programma's, maar het laden van die programma's gaat met een SSD wel veel sneller. Ben je iemand die gaat videobewerken heeft een i5 meer nut tegenover een i3 omdat die i5 met renderen dan wel gebruikt word. Het hangt er dus compleet af van wat je ermee zal doen. Hoe de PC aanvoelt is met een SSD altijd een stuk prettiger bij het laden van Windows en programma's.

Voor mijn ouders heb ik een laptop gekocht met SSD en AMD A6 CPU. Voor wat er mee gedaan wordt is dit tig keer sneller dan een dikke i7 met 16GB en dikke videokaart, gewoon omdat ze dat niet gebruiken. Er zijn ook een hoop mensen die klagen over de snelheid van een laptop met i7 zonder SSD. Een i7 zou snel moeten zijn maar het opstarten van Windows en programma's gaat er vrijwel niet sneller door.

[ Voor 86% gewijzigd door PilatuS op 19-08-2013 19:23 ]

Verwijderd

heuveltje schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:07:
[...]

Laptops voorgeinstalleerd met Win8(dus met win8 sticker) moet over secure boot en UEFI beschikken, en bij 100% van de laptops met win8 sticker hebben de key in de UEFI.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2013 21:53 ]

Pagina: 1