Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muziekproductie - CAD/Revit - Adobe CS <€1.000 - €1.500>

Pagina: 1
Acties:

• TomasE
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 23:56
Beste Tweakers,

Mijn HP Compaq 8510w die ik in 2008 via de TU/e heb aangeschaft werkt nog prima voor normaal gebruik. Toch wil ik komend studiejaar met een nieuwe laptop beginnen.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Studie
Ik volg de studie Bouwkunde, wat vaak vraagt om veeleisende programma's.
CAD - Revit - Photoshop - Illustrator

Muziek
Ik produceer nummers en wil mijn laptop ook op het podium gaan gebruiken.
Cubase - Ableton - Reason

Hobby
Af en toe draai ik filmpjes in elkaar, maak 3d-modellen en wellicht dat ik met een redelijke laptop ook weer wat ga gamen.
Premiere Pro - After Effects - Rhinoceros - DiRT 3 - Crysis 3

Wat mag je laptop gaan kosten?
Het budget is €1.000 - €1.500.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De laptop zal bijna dagelijks in de rugzak mee moeten. Desondanks denk ik dat een 17inch scherm geen overbodige luxe is gezien de programma's die ik ga gebruiken. Het maakt me dan ook niet veel uit wat het gewicht of formaat is. Mijn huidige laptop gaat op accu amper een kwartier mee, wat geen problemen geeft. De laptop zal enkel thuis, op de universiteit en op het podium gebruikt gaan worden. Genoeg stroompunten voorhanden dus.

Overige info
Een verlicht toetsenbord is een pre. Een SSD is wenselijk. Plaats voor een extra HDD is ook wenselijk ivm de grootte van soundsamples. Ik heb een 7200rpm hybride 750GB die eventueel meeverhuisd kan worden. Als dit ten koste gaat van de dvd-drive is dat geen probleem. Het scherm graag mat of anti-glare.

Mijn zoektocht is blijven steken bij de pricewatch: MSI GE70 2OE-012NL. Daar staar ik me al een ruime week blind op. Andere tips zouden dus zeer welkom zijn.

Alvast heel erg bedankt,

TomasE

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
ativ book 8 met SSD upgrade voldoet aan alles, lange accuduur, stevie i7, fantastisch scherm qua kleurreproductie (geen anti-glare, maar dat verwoest ook de kleuren..) verlicht toetsenbord, alleen wel een langzame 1 TB Harde schijf. Die zou ik vervangen voor een SSD en de HDD in een usb-powered caddy doen voor je samples kun je hem ook meenemen voor onderweg.

succses met je keuze :P

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Sinds wanneer verwoest een anti-glare de kleuren? De Sony Vaio Z en de Dell XPS 15 van de vorige generatie hebben allebei een anti glare scherm, en je gaat mij geen enkele consumenten laptop laten zien in de glossy reeks die een betere kleurenweergave heeft als deze 2 genoemde laptops.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

De XPS 15 heeft een glossy scherm. De Studio XPS 16 en dreamcolor hebben we een mat scherm.

Ik zou de GE70 ontwijken. Met name omdat de koeling en accuduur rampzalig zijn. De rest van de laptop staat ook niet echt goed bekend. Neem dan liever pricewatch: Asus N76VB-T4046H (of nog liever, een 15.6" variant. De resolutie is toch precies hetzelfde, dat bepaalt wat je met je scherm kan).

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:27
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:27:
De XPS 15 heeft een glossy scherm. De Studio XPS 16 en dreamcolor hebben we een mat scherm.

Ik zou de GE70 ontwijken. Met name omdat de koeling en accuduur rampzalig zijn. De rest van de laptop staat ook niet echt goed bekend. Neem dan liever pricewatch: Asus N76VB-T4046H (of nog liever, een 15.6" variant. De resolutie is toch precies hetzelfde, dat bepaalt wat je met je scherm kan).
Ik heb inderdaad de GE70 en ik kan je zeggen dat als je dat ding voor de accuduur wilt je toch echt bij het verkeerde notebook aan het kijken bent :P

• TomasE
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 23:56
Bedankt voor de reacties!
Dylan93 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 14:32:
[...]

Ik heb inderdaad de GE70 en ik kan je zeggen dat als je dat ding voor de accuduur wilt je toch echt bij het verkeerde notebook aan het kijken bent :P
Accuduur is voor mij persoonlijk niet van belang, daar ik altijd een stopcontact in de buurt zal hebben wanneer ik 'm gebruik.

Hoe bevalt ie verder? Heb je last van het terugklokken van de CPU/GPU door oververhitting bij langdurig gamen? Ik las namelijk dat dat alleen bij de GE60 gebeurt omdat die kleiner is. Informatie uit de eerste hand vind ik echter een stuk betrouwbaarder. En hoe zijn je ervaringen verder tot nu toe met de GE70?

Verwijderd

GE70:
http://www.notebookcheck....287-Notebook.97579.0.html

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.com/fileadmin/Notebooks/MSI/GE70-i765M287/GE70_Last.png
GPU op de helft van de kloksnelheid, CPU op 1/3e van de capaciteit.

De GE60 en GE70 bevatten volgens mij hetzelfde moederbord.

Wat de users betreft heb ik nog niemand gezien die de koeling op een fatsoenlijke manier heeft getest. Er was wel iemand die op voorhand al aan gaf dat hij turbo boost heeft uitgezet omdat hij snel heet wordt...

Zelfs als de koeling in orde was zou ik nog voor de N76 gaan omdat die kwalitatief gewoon beter lijkt te zijn. Throtteling en koeling problemen is meestal het eerste waar over geklaagd wordt als de laptop een jaartje ouder wordt. De GE70 lijkt op dag 1 al te kampen met die issues.

• jipponl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-03-2022
Waarom een n76 als de nieuwe versie van asus onlangs is uitgekomen?

pricewatch: Asus N750JV-T4090H

Verwijderd

Ik had nog niet door dat de N750 te krijgen was. Van wat ik heb gehoord is het ook niet echt een upgrade. Volgens notebookcheck zitten er kleine flaws in de bouwkwaliteit (scheve enter key, krom metaal onder de sim kaart). De koeling is ook meer van het niveau GE70. Maar in tegenstelling tot de GE70 is de grafische kaart niet het enige verkoopargument.

Ik zou eerder voor de N76 gaan dan voor de N750, net name omdat die veel goedkoper is. Een directe upgrade is het in mijn ogen niet.

• jipponl
Het gekke is (Mischien is dit off topic)
Dat de n550 heel goed word gerevieuwed vergeleken met de n750. Asus beweert dat de koeling juist verbetert is. Ook het ips scherm + haswel/Nvidia 750M komt daarbij wat ik een goede reden vind om deze versie te overwegen. + 7200RPM hardeschijf dacht ik.

title

Jammer genoeg kan ik tot nu toe nog geen winkel vinden die de n550 levert :-(

Bron

http://www.notebookcheck.nl/Asus-N550JV-CN027H.99121.0.html
http://www.notebookcheck.nl/Asus-N750JV-T4109H.98194.0.html

[ Voor 18% gewijzigd door jipponl op 20-08-2013 00:08 ]

Verwijderd

Dat zijn nu net de dingen waar je niet naar moet luisteren.

Idle meer fan noise: check
load meer fan noise: check
meer throtteling: check
temperatuur van de body: een stuk lager op de N550
dat de koeling juist verbetert is. Ook het ips scherm + haswel komt daarbij wat ik een goede reden vind om deze versie te overwegen. + 7200RPM hardeschijf dacht ik.
De accuduur is volgens mij niet veel langer dan de N56. Verder heeft asus gekozen voor het slechtste IPS scherm wat er beschikbaar is.

Ik ben al maanden aan het zoeken naar een IPS scherm om in mijn latitude te schroeven. Maar ze willen mij maar 1 paneel verkopen: dat ding wat in de N550 zit. En die hoef ik niet :P. Het asus paneel zit ook in de oude HP envy en sony 15 en staat bekend onder de term orangegate omdat de color gamut zo laag is dat rood oranje lijkt.

• jipponl
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:10:
[...]
dat ding wat in de N550 zit. En die hoef ik niet :P. Het asus paneel zit ook in de oude HP envy en sony 15 en staat bekend onder de term orangegate omdat de color gamut zo laag is dat rood oranje lijkt.
Is dit Ips scherm beter als het scherm van een n76?

En alsnog accu duur is 5-10% gedaalt maar de i7 / 7200rpm / 750m / ips scherm is toch ook wel een prestatie winst.

• jipponl
temps van de n550
Temperature
The Asus N550JV-CN201H during the stress test.

In the stress test (Prime95 and FurMark run for at least one hour), the CPU only clocks at 800 MHz in mains operation and on battery. The GPU clocks at full speed (1163 MHz) in mains operation, but throttles to 291 MHz on battery. Apparently, the cooling system of the notebook cannot sufficiently cool the CPU and GPU when they are both used to capacity. We reran 3D Mark 2006 immediately after the stress test in mains operation and the N550JV achieves the same result as in cold state. The CPU temperature hovers around 70 degrees (158 Fahrenheit) in mains operation.
van de n56
During the stress test, CPU and GPU are kept at maximum load for one hour. Here, the cooling system has to prove itself. We observe that if the processors get too hot, they start to throttle their clock speed.

At the start of the test, Intel's Core i7 still ran with the maximum speed of 3.1 GHz, but after a short time, it started to drop to 1.2 GHz repeatedly. As the hour wore on, clock speed remained at 1.2GHz for longer periods, and only jumped to higher clock speeds for very short periods of time, while processor temperatures reached 97°C.

The simultaneously tested pre-production sample of the N56VM with the stronger i7-3720QM and the GeForce GT630M had no throttling issue at all. After expected turbo speeds of 3.6 GHz at the beginning of the test, the CPU settled at its normal clock speed of 2.6 GHz, with core temperatures of 85-87°C (HWInfo64).
70 vs 90 C

[ Voor 28% gewijzigd door jipponl op 20-08-2013 00:30 ]

Verwijderd

jipponl schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:18:
Is dit Ips scherm beter als het scherm van een n76?
Dat hangt af van wie je het vraagt. Waarschijnlijk zullen de meesten het IPS scherm beter vinden.
En alsnog accu duur is 5-10% gedaalt maar de i7 / 7200rpm / 750m / ips scherm is toch ook wel een prestatie winst.
De 750m is een rebranded GT 650m. De 7200rpm schijf dien je zo snel mogelijk te vervangen door een SSD. Het prestatieverschil tussen de i7-3630QM en i7-4700MQ is klein. Software compilen is haast het enige waar je over de 10% prestatiewinst gaat.

Ik zou niet zo ver gaan om te zeggen dat de N550 een downgrade is. Maar het is niet de alles is beter upgrade die de N56 ten opzichte van de N55 was. Er zijn een paar dingen beer en een paar dingen slechter... gaap. Geen reden om meer uit te geven voor de N550.
jipponl schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:28:
temps van de n550

[...]

van de n56

[...]

70 vs 90 C
Als je de tests goed bekijkt dan zie je dat de N56 na start van de stress test 97° wordt en daarna stabiliseert op 1200Mhz (rond de 80°).
Na het starten van de stress test op de N550, gaat de CPU eveneens naar de hoog-in-de-90°, en stabiliseert op 800mhz rond de 72°

Je moet niet naar de temperaturen kijken, maar naar de kloksnelheid. Als de CPU naar de 800mhz gaat als de temperatuur boven de 60° uit komt is de koeling volgens jouw maatstaat goed, maar volgens die van mij slecht. Als de laptop niet in staat is om de hoge clocks vast te houden hadden ze er een low-voltage processor in moeten stoppen, geen quadcore.

Edit: wacht even, dat doen ze ook. Er bestaat N550 varianten met een low-voltage CPU. Dat vind ik dus echt belachelijk..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2013 00:54 ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 00:38:
Als de laptop niet in staat is om de hoge clocks vast te houden hadden ze er een low-voltage processor in moeten stoppen, geen quadcore.

Edit: wacht even, dat doen ze ook. Er bestaat N550 varianten met een low-voltage CPU. Dat vind ik dus echt belachelijk..
Doen ze voornamelijk omdat ze hem dan kunnen aanprijzen als ''ultrabook''. Laptops die ''ultrabooks'' worden genoemd krijgen dan een hogere prijs. Dit omdat ze zogenaamd ''exclusiever'' zijn als ''ultrabook''.
Bovendien kijkt het gros van de consumenten naar i3, i5 en i7. De U zal ze waarschijnlijk niet eens opvallen, ze kijken alleen naar de hoogte van de getalletjes.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Die theorie gaat niet op. Het mag pas gemarket worden als een ultrabook als er een touchscreen in zit, maar er bestaat geen low-voltage varianten met een touchscreen. Alleen full-voltage varianten als ik het goed begrijp.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Moeten ze dan niet ook een bepaalde maximale hoogte hebben en onder een bepaald gewicht zitten? Lijkt me dat de N550 in beide niet zal slagen.

Verwijderd

Ze hoeven er maar 4.7 mm af te krijgen. volgens de asus website is de ULV versie met 27.7mm even dik als de quadcore versie. Ik vraag me af of dat klopt. Bij de N56 was de dualcore versie dunner dan de quadcore versie.

Er zijn geen gewichtseisen.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Ohw.. Wist niet dat die dunner was. Zo maar eens kijken, aangezien m'n vriendin de i5 versie heeft. Mja sorry voor de offtopicheid.
Pagina: 1