Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Audio advies: nieuwe 5.1 speakerset

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na veel gelezen te hebben op dit forum toch maar besloten om zelf ook een post te plaatsen. Ik ben voornemens om mijn huidige tv/audio opstelling een geluidsupgrade te geven. Nu ben ik al in een speciaalzaak geweest voor wat advies maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of ik wel verschil ga merken met mijn huidige opstelling. Hieronder mijn huidige setup.

TV: Samsung UE46ES7000
Receiver: Onkyo TX-SR307
Boxen: Onkyo SKS-HTS528 (5.1 was een set met de receiver)
NAS: DS212j
Randapp: PS3

Ik kijk voornamelijk films en hou ervan als het geluid mij uit mn bank blaast. Af en toe luister ik muziek maar het hoofdgebruik zal zijn om films te kijken.

Bij het eerste bezoek aan een speciaalszaak is mij meteen duidelijk gemaakt dat je grote verschillen gaat merken bij een upgrade van de speakers, in ieder geval veel meer dan bij het vervangen van de receiver. Ik had zelf al wat research gedaan en vind de Monitor Audio Radius HD 5.1 set erg mooi ogen en passen in mijn budget van max €1.500. In de speciaalzaak kwamen we uiteindelijk ook op deze set uit en na luisteren was ik niet minder enthousiast.

Nu wil ik graag ook even wat alternatieven doornemen maar ik zie in alle eerlijkheid door de bomen het bos niet meer, vandaar de post voor wat advies over mijn voornemens om deze set aan te schaffen of wellicht iets anders te overwegen. Alvast bedankt voor de hulp.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De huidige set speakers die je hebt staan is een standaard 5.1 setje bestaande uit satellietspeakers. Dergelijke speakers zijn doorgaans prima geschikt om films/series te kijken, muziek zal hieruit niet zo geweldig klinken.

De nieuwe speakerset die je voorstelt is wederom een standaard 5.1 setje met satellietjes. Net als jij zelf vraag ik me dan af of dit wel zoveel verschil zal gaan uitmaken. Het is ook nog eens een setje van € 1.500 euro, wat ik voor satellietspeakertjes toch wel een behoorlijk groot bedrag vind.

Je wil "uit je bank geblazen" worden. Geen idee wat je hieronder verstaat maar misschien kun je dit bereiken door voor je geld een kwaliteits-subwoofer te kopen. Dat zul je vast wel gaan merken. Persoonlijk zou ik als upgrade 2 vloerstaanders kopen om de fronts te vervangen om een betere geluidskwaliteit te bereiken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

De Radius HD 5.1 is wel één van de betere setjes in dit formaat die je kan aanschaffen, maar als je uit de bank geblazen wilt worden dan zou ik toch eerder een ander setje neerzetten. Zet een 5.1 set van Klipsch neer met speakers uit de F-serie en je hebt veel meer dat gevoel, zelfs met een lage Onkyo als de TX-SR307. Ik zeg niet dat ze geluidstechnisch beter klinken. En zo zijn er nog wel meer opties van 5.1 sets die je samen kan stellen voor 1500 euro of minder. Waarbij wel meteen gezegd moet worden dat het voor films al relatief snel goed is ten opzichte van muziek. Film heb je ook een groot deel beeld voor de beleving wat een eventueel iets minder geluid kan compenseren, met muziek heb je natuurlijk puur en alleen het geluid,

Maar zijn er grenzen aan wat je neer kan of wilt zetten dat je met een compacte 5.1 set aan komt? Zoals gezegd zijn er voor een budget van 1500 euro ook setjes te vinden met speakers met wat meer body. Wat overigens ook lang niet altijd beter hoeft te zijn... om het makkelijk te maken :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Misschien was het ook handig geweest om te vermelden dat ik door een mediameubel dat over de complete breedte van de muur doorloopt geen ruimte heb voor vloerstaanders waardoor ik ook veroordeelt ben tot het gebruik van ophangbare speakers.

Ik ga ook zeker de set eerst thuis testen om te zien of het verschil uberhaupt hoorbaar is, echter wil ik mij niet alleen beperken tot de radius hd omdat dit wordt geadviseerd in deze winkel. Een andere optie in deze zaak is de B&W MT-50 maar heb deze nog niet gehoord, qua uiterlijk moet ik ook zeggen dat ik MA Radius mooier vind :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als vloerstaanders niet mogelijk zijn, zou je natuurlijk ook kunnen kiezen voor boekenplankspeakers. Die hebben ook al meer body dan satellietjes en kun je op de gewenste hoogte hangen met een plankje of iets dergelijks.