• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik zou graag een degelijke, gebruiksvriendelijke en toekomstproof HTPC voor mijn ouders bouwen.

Momenteel zijn volgende ingredienten reeds aanwezig:
* Nexus 7 tablet voor de bediening
* Denon PMA-360 Stereo Versterker (met goeie stereo speakers en zonder digitale ingang)
* Extreem crappy 32" LCD (720p @ 60hz / 1080p of 1080i @30hz maar dat valt eigenlijk niet te gebruiken)

De analoge stereo versterker zal waarschijnlijk dienst blijven doen tot dat hij stuk gaat (kan wel ff duren met een Denon) en ook daarna zullen ze een stereo versterker kopen.
Ik hoop dat ik ze wel overhaald krijg een nieuwe TV te kopen, maar ze zullen sowieso geen gebruik maken van 3D functionaliteit en ook 4k zit er zeker nog niet in.

De hoofdfunctionaliteit van de HTPC wordt muziek afspelen. Dit moet gaan zonder de TV aan te zetten (die staat nl in een kast). De versterker is aangesloten op 3 paar boxen (een paar in de huiskamer, een paar in de keuken en een paar buiten).
Ik heb reeds zitten prutsen met XBMC en XBMC remote voor Android. Met deze combinatie kan je de Nexus 7 dmv Wifi in heel het huis gebruiken om de muziek te sturen.

Daarnaast zal het ook gebruikt om filmen / series af te spelen, youtube app, ...
Ze hebben reeds kabel tv en een digirecorder, dus een tv kaart moet er niet in...
Gamen zullen ze niet doen...

De HTPC moet smooth draaien en toekomstproof zijn (voor als er zwaardere skins uitkomen bv).
Vandaar dat ik er sowieso een 60GB SSD voor het OS in ga steken en er ook redelijke CPU in moet (dus geen Rasberry Pi, Intel Atom , AMD Fusion, ...)

Het probleem is echter dat ik niet kan kiezen welke CPU/GPU/MOBO/Audio combo ik best neem...
Het budget is rond de 400 euro. Ik heb nog een MSDN Windows 8 licentie en was aan het overwegen deze te gebruiken, zodat ze ook nog kunnen surfen onder Windows (kan wel een prob geven ivm 720p support van Windows 8).
Maar misschien switch ik ooit nog naar Linux / OpenElec.

* Intel Haswell:
Hier zijn er nog geen betaalbare producten van op de markt (en dat gaat ook nog veel te lang duren)
* AMD Kabini:
Nog niet op de markt en dat gaat ook nog veel te lang duren (2014).
* Intel Ivy Bridge (bv i3-3225):
Maar net op het randje van betaalbaar ALS je geen externe GPU erbij koopt.
De onboard GPU bevat echter enkele bugs (ik snap wel niet goed of deze een issue zijn of dit in de toekomst ooit kunnen worden).
De GPU is niet zo krachtig en ik heb ook geen flauw idee hoe de analoge onboard audio is.
* AMD Richland (bv A6-6400K):
Iets betaalbaarder, betere GPU, maar verbruikt naar het schijnt best wel veel (misschien teveel voor een HTPC die in een gesloten kast moet staan?).
Heb ook geen idee hoe de analoge onboard audio is. Tenslotte trekken de Linux / OpenElec drivers naar het schijnt ook op niets.
* Intel Celeron + aparte GPU:
CPU is minder krachtig, bevat minder features, dus weet niet hoe future proof dit is.
Betaalbare losse GPUs zijn altijd gebaseerd op verouderde architecturen (meerdere generaties zelfs) en ik twijfel of ze dan zoveel beter zijn dan de onboard GPU.
Als ik me niet vergis, hebben zowel AMD als NVidia hun driver support ook nog steeds niet in orde voor HTPC functionaliteit / Linux.

...

Verder vraag ik me ook af waar ik op moet letten voor goede, onboard, analoge audio (welke chipset ofzo) te hebben?
Of bestaat er een goedkoop, degelijk, los geluidskaartje dat ik hier best voor neem?

Verwijderd

V&A aangeboden: E6750, 4Gb OCZ 800Mhz, HD4850 512Mb, 320Gb HDD
+
pricewatch: Asus Xonar Essence STX
+
... OS

info: Een 6750 kost geen drol meer en is meer dan snel genoeg voor alle HD content die je hem kan voeren. En als je voor hoogwaardig geluid wil gaan op de PC is deze kaart een must! HTPC OS heb ik geen verstand van ik gebruik hiervoor gewoon Win7. :)

• Mastakilla
Thanks voor de suggestie

Ik heb echter iets desktop model achtig nodig. Iets ter grote van een versterker mag, moet niet mini zijn. Hij moet echter wel gewoon bij in de kast met de versterker en platenspeler (tower past er niet in). Ook de LCD en HDD zal ik niet gebruiken.
Ik vrees ook een beetje dat dit systeem te warm zal worden voor in een gesloten kast te staan (medium-end vidokaart, vrij oude 65W CPU waar het moederbord waarschijnlijk ook nog wat meer verbruikt)

Enig idee hoe het zit ivm de Linux drivers van losse AMD kaarten mbt HTPC functionaliteit?
Is dat even slecht als bij hun onboard GPUs?

Ik heb daarstraks de Xonar geluidskaart eens voorgesteld aan mijn ouders, maar dat zou wel ineens een gigantische hap uit het budget nemen (150 euro). Waarschijnlijk gaan ze dan 1st proberen zonder die Xonar, om er dan al aan te wennen en hem uiteindelijk nooit te kopen (wat zonde is voor de goeie boxen en versterker)

Bestaan er ook goedkopere alternatieven die nog steeds veel beter zijn dan de onboard geluidskaarten?
Of zijn nog steeds onboard geluidskaarten die best ok (ik herinner mij dat Nvidia er vroeger een goeie had)?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Je kan imho prima af met een A6 Trinity, of eventueel Richland. Alle2 zijn meer dan krachtig genoeg voor je doeleinde. Dat icm 4GB DDR3-1600 (bij Trinity) of DDR3-2133 (bij Richland) en een 60GB SSD kan je als je centrale storage gebruikt een heel stille, maar krachtige machine ervan bouwen.

Gegeven dat er geen HDMI-koppeling ligt, is een aparte audio-kaart inderdaad wel aan te raden. Welke precies hangt natuurlijk af van hoe kritisch de eindgebruiker is. Iemand die heel fanatiek supergoed geluid wil, kijkt naar heel andere kaarten dan iemand die geluid bij zn film wilt en daar tevreden mee is zoals het is. De ervaring leert dat je meestal beter af bent met een externe geluidskaart dan een interne, maar ook dat is weer wat budget-afhankelijk en natuurlijk moet het allemaal ook nog gaan passen.

De AMD APU´s zijn prima, en een additionele videokaart is absoluut niet nodig in deze build. Drivers onder Linux zijn ook prima op orde, met uitzondering van de HD-audio-formaten (maar dat is in dit geval toch niet van toepassing; immers analoog stereo-geluid).

Wat betreft de cases kan je ervoor nemen wat je wilt natuurlijk. Er is een overvloed aan behuizingen. Zelf ben ik wel liefhebber van de cases van Silverstone, maar er is heel wat voor te verkrijgen. Een LC19 zou bijvoorbeeld een leuke optie zijn, omdat deze met externe voeding (dus stil) wordt geleverd. Is het alleen even zoeken naar een passende CPU-koeler, maar daar is wel e.e.a voor te verkrijgen.

Voor de bediening zou ik, zeker met het oog op gebruiksgemak voor je ouders, gebruik maken van een CEC-adapter zodat ze gewoon de remote van de TV ook voor de HTPC kunnen gebruiken. Hierdoor kan de HTPC ook uit het zicht worden geplaatst en toch bedienbaar blijven.

iRacing Profiel

• Mastakilla
Bedankt voor de degelijke reply!

Ivm een dedicated sound card of niet :
Ik vind hier heeeeel mixed info over. Sommigen zeggen dat alle onboard audio tegenwoordig goed genoeg is (Ik vraag me echter wel af of ze het dan over de analoge uitgang hebben. ik verwacht nl juist dat ze hierop wel eens durven besparen).
Anderen zeggen dat ik sowieso een losse sound card erbij moet kopen. Maar ook bij losse sounds cards blijkt het gigantisch moeilijk degelijke info te vinden over de analoge stereo uitgang. De meeste reviews hebben het enkel over de digitale uitgangen (waar sowieso al minder verschil in geluidskwaliteit op zit) en features.
Ik weet wel dat die Xonar Essence heel goed is, maar die is dan ook gigantisch duur (140 euro). Verder zou de SB Xifi HD ook best goed zijn en iets goedkoper (80 euro). Maar ik heb van geen van beide dus al een vergelijking met de analoge uitgangen van onboard soundcards gevonden en weet dus ook niet of ze hun prijs waard zijn...

Dat de AMD CPU/onboard GPU voldoende kracht hebben begrijp ik. Ik vrees echter wel dat de linux driver issues verder gaan dan alleen HD audio support.
Ik heb hierover volgend artikel gevonden:
http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTI5Mzk

Ik moet wel toegeven dat ik de real-world-impact van deze ontbrekende features niet weet. Sommige van deze features kunnen nl prima door de CPU opgevangen worden (misschien met iets minder kwaliteit).

Ivm de cases:
Ik vind persoonlijk het aanbod van betaalbare m-atx / m-itx cases in de vorm van een versterker toch wel wat tegenslagen. De meeste proberen te klein te zijn en zitten daardoor met heat issues / geluids issues.
Anderen zijn dan weer te duur. En bij de LC19 bv twijfel ik of de 75W voeding voldoende zou zijn voor de piekmomenten van een AMD Trinity / Richland. (dat kan moeilijk te vinden stabiliteits problemen veroorzaken)

Ivm de bediening:
Waarom zou een TV remote makkelijker zijn dan een tablet met de XBMC app? Kan iemand dit mij uit leggen?
Ook die tablet kan dmv wifi in heel het huis gebruikt worden.

Ik ben trouwens misschien aan het overwegen toch te wachten op de Haswell Core i3 4130 ofzo (eind september?). Hoewel ik de aankoop eigenlijk al veeeeeel te lang aan het uitstellen ben...

[ Voor 4% gewijzigd door Mastakilla op 24-08-2013 17:13 ]

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07-2025

dere12

Kennis delen is goud waard!

AMD Kabini:
Nog niet op de markt en dat gaat ook nog veel te lang duren (2014).
Je bent in de war met AMD Kaveri, in de VS en NL verwachten de computerwinkels volgende maand de Kabini apu's te krijgen.

Kabini wordt de basis van mijn 1e HTPC build

Life is all about Tweaking

• kroegtijger
Mastakilla schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:59:
Bedankt voor de degelijke reply!

Ivm een dedicated sound card of niet :
Ik vind hier heeeeel mixed info over. Sommigen zeggen dat alle onboard audio tegenwoordig goed genoeg is (Ik vraag me echter wel af of ze het dan over de analoge uitgang hebben. ik verwacht nl juist dat ze hierop wel eens durven besparen).
Anderen zeggen dat ik sowieso een losse sound card erbij moet kopen. Maar ook bij losse sounds cards blijkt het gigantisch moeilijk degelijke info te vinden over de analoge stereo uitgang. De meeste reviews hebben het enkel over de digitale uitgangen (waar sowieso al minder verschil in geluidskwaliteit op zit) en features.
Ik weet wel dat die Xonar Essence heel goed is, maar die is dan ook gigantisch duur (140 euro). Verder zou de SB Xifi HD ook best goed zijn en iets goedkoper (80 euro). Maar ik heb van geen van beide dus al een vergelijking met de analoge uitgangen van onboard soundcards gevonden en weet dus ook niet of ze hun prijs waard zijn...
Geluid is heel erg persoonlijk en wij kunnen dan ook vrijwel onmogelijk inschatten wat zal volstaan voor deze situatie. Het hangt af van de hardware die er weer achter hangt (versterker, speakers) maar ook de omgeving (omgevings-geluid, afmeting van de ruimte in verhouding tot de audio-set, akoestiek etc) en zeker niet onbelangrijk, de kwaliteit van het gehoor van de eindgebruiker. Iemand die half doof is, heeft iets minder behoefte aan spat zuiver geluid dan iemand met een supergoed gehoor natuurlijk. Meestal is de beste manier van testen het gewoonweg te gaan proberen.
Begin met het standaard on-board geluid. Als dat je niet bevalt, kan je alsnog een externe DAC kopen en kan je dan eens gaan afwegen in welke mate je een kwalitatief goede DAC wilt kopen. Andersom, dus meteen al de DAC kopen en dan realiseren dat je deze eigenlijk niet nodig hebt vanwege bovengenoemde zaken, is toch wat meer teleurstellend dan natuurlijk aangezien je dan onnodig veel geld hebt uitgegeven.
Dat de AMD CPU/onboard GPU voldoende kracht hebben begrijp ik. Ik vrees echter wel dat de linux driver issues verder gaan dan alleen HD audio support.
Ik heb hierover volgend artikel gevonden:
http://www.phoronix.com/s...page=news_item&px=MTI5Mzk

Ik moet wel toegeven dat ik de real-world-impact van deze ontbrekende features niet weet. Sommige van deze features kunnen nl prima door de CPU opgevangen worden (misschien met iets minder kwaliteit).
Ik heb eigenlijk nog nooit van dergelijke problemen gehoord, en ik zou me daar dan ook niet al te druk om maken als ik eerlijk ben. Er zijn zo verschrikkelijk veel builds al gedaan met deze hardware dat als dat een écht probleem zou zijn er daar toch wel wat meer over bekend zou zijn dan.
Ivm de cases:
Ik vind persoonlijk het aanbod van betaalbare m-atx / m-itx cases in de vorm van een versterker toch wel wat tegenslagen. De meeste proberen te klein te zijn en zitten daardoor met heat issues / geluids issues.
Anderen zijn dan weer te duur. En bij de LC19 bv twijfel ik of de 75W voeding voldoende zou zijn voor de piekmomenten van een AMD Trinity / Richland. (dat kan moeilijk te vinden stabiliteits problemen veroorzaken)
De vraag naar kleine cases is de laatste tijd dan ook enorm gestegen en steeds meer kiezen voor een ITX-build of willen zelfs nog kleiner. Zelf ben ik ook wat meer voorstander van een ruimere behuizing, zeker met het oog op stilte en koeling. Helaas dat je dan toch snel in de hogere prijsklassen komt.
Wat betreft prijs is het inderdaad wel zo dat zodra je naar de wat betere, mooiere en luxere kasten gaat kijken de prijs al snel omhoog gaat.
De LC19 wordt overigens met een 120W voeding geleverd (pricewatch: Silverstone Lascala LC19S-R + Cardreader) wat imho zeker wel genoeg is voor die build.
Ivm de bediening:
Waarom zou een TV remote makkelijker zijn dan een tablet met de XBMC app? Kan iemand dit mij uit leggen?
Ook die tablet kan dmv wifi in heel het huis gebruikt worden.
Omdat je anders altijd 2 apparaten in je handen hebt. De tablet kan je natuurlijk er prima bij houden voor invoeren van tekst, afspelen van muziek zonder de TV aan te zetten etc. maar als je even snel gewoon een film wil starten e.d. dan is het ook wel handig als je dat kan zonder de tablet erbij te moeten pakken. Je moet het ook niet zien als vervanging van, maar als uitbreiding op.
Ik ben trouwens misschien aan het overwegen toch te wachten op de Haswell Core i3 4130 ofzo (eind september?). Hoewel ik de aankoop eigenlijk al veeeeeel te lang aan het uitstellen ben...
Ik ben bang dat je met de Haswell i3 qua bang-for-buck niet echt uit komt t.o.v. AMD, maar je hebt daar wel weer de (relatieve) zekerheid dat je geen audio-issues hebt. De vraag is of je dat het wachten en de meer-prijs waard gaat vinden dan

iRacing Profiel

• Mastakilla
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 98,89€ 98,89
1MSI B85I€ 81,15€ 81,15
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Streacom FC8 Evo Zwart€ 132,-€ 132,-
1Akasa 30cm PSU extension cable€ 6,72€ 6,72
1ICIDU Sata Power cable€ 5,60€ 5,60
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 44,27€ 44,27
1Mini-box PicoPSU-150XT + 102W Adapter Power Kit€ 85,50€ 85,50
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 46,85€ 46,85
1Asus Nexus 7 32GB Zwart€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,93

Het is uiteindelijk deze geworden...

Alles past en zit goed in elkaar... Ben nu aant stress testen...
Temp zit tussen 81-93°C tijdens Prime95

• kroegtijger
Da's wel een tikkie hoog... Volgens de specs zou de max operating temp op 72C moeten liggen. Controleer even of je koeler er goed op zit, en of de koelpasta netjes verdeeld is en niet te dik / dun is. Het kan een stuk lager getuige dit filmpje:
YouTube: Intel core i3-4130@3.4ghz haswell temperatures on full load and stock cooling

[ Voor 32% gewijzigd door kroegtijger op 12-12-2013 17:05 ]

iRacing Profiel

• Mastakilla
Voor een FC8 Evo dacht ik dat dit juist goede temps waren...?
Meeste kunnen daar niet eens mee stress testen en zitten na tijdje boven de 100°C.

Zeker dat dit een prob is?

FC8 Evo is trouwens een passieve case. Dus niet met een stock Intel cooler, maar met heatpipes die de hitte naar de case afleiden

[ Voor 27% gewijzigd door Mastakilla op 12-12-2013 17:38 ]

• Mastakilla
Tijdens Furmark blijft de temp trouwens rond de 62°C hangen...
En ook 30 min OCCT PSU test overleefd ie (80-85°C)...

Tijdens de OCCT PSU test heb ik trouwens ontdekt dat ik een fan heb in mijn Voedings Adapter! Blijkbaar is ie dus niet helemaal passief ;)

[ Voor 135% gewijzigd door Mastakilla op 12-12-2013 18:52 ]

• Mastakilla
Tijdens Furmark en Prime95 tegelijk gaat ie na een tijd tot 100°C en schiet CPU Throttling in gang (gezien in Intel Extreme Tuning Utility)

Ik betwijfel echter dat je dit in een passieve kast kan voorkomen...

Aangezien mijn ouders geen games spelen, betwijfel ik ook dat ze ooit in de buurt van dit scenario zullen komen (zelfs als je al games speelt, zal het nog een extreem zomerse dag moeten zijn om de Furmark / Prime95 combo te evenaren ;) )

Ik ga nog ff testen of de voeding het aankan als ik Furmark / Prime95 draai en de HDD / SSD belast.
Zo ja, dan beschouw ik mijn stresstest ronde als succesvol :)

• kroegtijger
Mastakilla schreef op donderdag 12 december 2013 @ 17:17:
Voor een FC8 Evo dacht ik dat dit juist goede temps waren...?
Meeste kunnen daar niet eens mee stress testen en zitten na tijdje boven de 100°C.

Zeker dat dit een prob is?

FC8 Evo is trouwens een passieve case. Dus niet met een stock Intel cooler, maar met heatpipes die de hitte naar de case afleiden
Volgens de specs van intel moet je onder de 72C blijven, en daar zit je toch wel vrij ruim boven.

iRacing Profiel

• Mastakilla
toch vreemd dat die throttling dan pas vanaf 100°C in gang schiet?

• Mastakilla
Los staand van of het gezond is voor de CPU...

Kan iemand misschien bevestigen of deze temps normaal zijn voor mijn setup (55W i3 Haswell CPU in een Streacom FC8 Evo, geen airflow in een 20°C kamer)?

Ik bereik 93°C in Prime95 en als ik Prime95 samen met Furmark draai, gaat ie zelfs tot 100°C (en dan begint ie te throtlen).
Ik ben nu aan het proberen te undervolten. Tijdens het draaien van Prime95 ging dat goed tot 0,925v, maar bij 0,9v crashte de htpc. Ik ben nu een grondigere test aan het doen op 1v.
Op 1v draait ie Prime95 rond de 80°C, maar als ik Prime95 samen met Furmark draai, geraakt ie nog steeds tot 96°C met 12K FFTs.

Ik zou graag weten of dit normaal is voor mijn setup, of ik misschien de heatsinks moet refitten...
Om eerlijk te zijn, denk ik dat ik alles vrij goed heb geïnstalleerd... Een minimum aan thermal paste tussen de CPU en het onderste gedeelte van de heatsink en best wel wat tussen de rest (aangezien het contact oppervlak tussen die overige delen vrij grof is).

Tijdens het stress testen, wordt de case ook zeer warm (het heatsink gedeelte van de case is bijna te warm om aan te raken). Dat wijst er toch op dat de heat transfer het vrij goed doet, niet?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Aangezien het een HTPC is, was je van plan dit soort workloads in de praktijk te draaien? Normaal gesproken met een 1080p Bluray zal je CPU max 10% en je GPU 50%(?) doen, tenzij je nog creatief gaat doen met MadVR oid?
Vind het persoonlijk vrij normaal voor een passieve kast. Er zijn natuurlijk ook 35W Haswells.

• Mastakilla
Dit soort workloads zijn idd zeker niet normaal voor deze HTPC.

Ik ben echter misschien van plan wat te experimenteren met Plex, dus als ie dat ook als taak gaat doen, is dat wel vrij zwaar...
Zo niet is de max een Full HD film in XBMC (niet zo zwaar dus).

Een groot verschil is wel dat hij voor muziek te spelen gewoon in een gesloten kast zal staan, maar dan is er normaalgezien helemaal geen load...

De reden dat ik niet voor een 35W Haswell ben gegaan, is dat de kast normaalgezien tot 90W zou moeten kunnen afvoeren. Wellicht is dat zwaar overdreven, maar had wel verwacht dat 55W geen prob zou mogen zijn en dan ben ik met de 55W toch iets beter voor de toekomst, aangezien die best wel wat sneller is dan de 35W Haswell...

[ Voor 28% gewijzigd door Mastakilla op 15-12-2013 13:43 ]

Verwijderd

Ik zou eens mailen met de fabrikant en op Google zoeken naar gemiddelde temperaturen voor deze behuizing. De temperaturen die jij toont zijn veel te hoog voor de processor. Je zult de meeste tijd natuurlijk geen last hiervan hebben maar voor een kleine 150 euro verwacht je natuurlijk wel een behuizing die ook goed passief koelt.

• Mastakilla
Ik ben gisteren de Fluke thermometer van de buurman gaan lenen en heb volgende test gedaan:
CPU undervolted to 1v

idle
CPU 38°C
Case 32,7°C

Prime95 Load (after 10 min)
CPU 74°C
Case 39,9°C (clearly rising)

Prime95 Load (after 22 min)
CPU 80°C
Case 43,5°C

Prime95 Load (after 38 min)
CPU 80°C
Case 45°C

Prime95 Load (after 51 min)
CPU 83°C
Case 46°C

adding furmark to make things interesting

Prime95 + Furmark Load (after 6 min / 58 min total)
CPU 92°C (12k FFT in Prime95)
Case 50,5°C

Prime95 + Furmark Load (after 16 min / 1h08 min total)
CPU 85°C (less stressful FFT in Prime95)
Case 51,6°C

Prime95 + Furmark Load (after 31 min / 1h23 min total)
CPU 98°C (18k FFT in Prime95)
Case 54°C

Prime95 + Furmark Load (after 34 min / 1h26 min total)
CPU 99°C (18k FFT in Prime95)
Case 54,8°C

CPU started throtling, so I closed Furmark
Continued with Prime95 alone (heavy FFT 18K still in progress)

Prime95 Load (after 4 min / 1h30 min total)
CPU 90°C (18k FFT in Prime95)
Case 52,7°C

Prime95 Load (after 6 min / 1h32 min total)
CPU 89°C (18k FFT in Prime95 is done, less stressful 672K is starting, temps drop immediatly)
Case 52°C

Prime95 Load (after 19 min / 1h45 min total)
CPU 84°C
Case 48,8°C

Prime95 Load (after 41 min / 2h07 min total)
CPU 82°C
Case 47,7°C

stopped Prime95

Idle (after 4 min / 2h11 min total)
CPU 50°C
Case 43,1°C
Zal met deze info Streacom eens contacteren...

• Mastakilla
response from Streacom (seems like all is ok)
-----Original Message-----
Subject: Normal behaviour of the Streacom FC8 Evo case? (Technical Support)

Sorry for the delay in replying, our team took a break over the new year.

The typical differential between the CPU and side panel is approx 35C

Streacom Support Team

Hi,

Thanks for the explanation.

However, there is one question that still remains unanswered:

As you say, I do know a little of what I'm doing.
However, that does not mean I don't make mistakes.
Also, this is my first passive case.

As such, I still would like an answer to the question if my reported temperatures indicate a good / medium / bad assembly.
I'm sure you must have done similar testing, measuring both case and cpu temperatures, and that the temperature readings that I provided can tell you how well it is done (especially the max case temp and the temp difference between cpu and case should be very helpful).
I don't mind being told that I did a bad job ;)

Thanks in advance,

Hello ,

We tested FC8 Evo with a room temperature of 22C with several CPUs with up to 95W TDP resulting in temperatures less than 90C under typical and worst case scenarios. Intel switched to using thermal paste instead of lead between the IHS and the CPU core, which is why a lot of people are having worse temps after upgrading to Haswell. It's important to note that the kind of load you get by running Prime and Furmark are greater than the typical scenario for a HTPC. Our cases have been designed and are geared towards typical home and business use and not intended for performance and intensive applications such as gaming. We generally recommend the use of 65W for typical use as this gives room for all the variables such as room temperature, location, airflow, assembly (application of thermal paste), but we do also have a number of system integrators that regularly use 95W for specific application as they have greater control over the variables.

To put things in perspective, we sometimes get customers who are using a 45W complain to us about overheating and no matter what troubleshooting we go trough, the end solution is that they assume the case is overrated and request a return. Without actually testing their exact hardware, it is impossible for us to know why they experienced such an issue, but the fact remains that the FC8 can handle 95W and at the very least 65W without question, yet their 45W system runs too hot.

From the great detail you have provided, its clear that you know what your doing and we would not question your assembly ability, but motherboard thermal sensors have been known to be out by several degrees, and environmental variables play a big part in passive cooling. That combined with Haswell's lower thermal performance, might be the reason you are seeing these high temps.

Streacom Support Team
Pagina: 1