Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Word document downloaden via website

Pagina: 1
Acties:

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Beste mensen,

Ik wil eigenlijk via onze professionele bedrijfswebsite mensen de mogelijkheid bieden om een inschrijfformulier in de vorm van een Word document te downloaden. Zij kunnen dan dit inschrijfformulier vanaf de website downloaden, thuis invullen, en per email opsturen naar mijn bedrijfsaccount. Ik heb gekozen voor een Word document omdat nagenoeg ieder wel word heeft op haar/zijn computer.

Nu hoor ik van het bedrijf die de website gebouwd heeft het volgende:

De wens tot mogelijkheid van toevoegen van Word documenten hebben we niet opgepakt.

Dit is niet gebruikelijk in een web omgeving en kan zelfs voor de eindgebruiker problemen opleveren met virusscanners en blockers.

Ik heb mijn twijfels bij deze inschatting. Wie kan hier meer over vertellen. En als zij gelijk hebben, kun je dit dan oplossen?

Graag jullie reactie.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien gewoon een webformulier maken ipv een word document, zit je ook niet met downloaden/virussen/uploaden en dat soort dingen.
Een webformulier is zo opgezet en ook makkelijk in te vullen en op te sturen.

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-11 21:54
Jan2002 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 11:22:
Beste mensen,

Ik wil eigenlijk via onze professionele bedrijfswebsite mensen de mogelijkheid bieden om een inschrijfformulier in de vorm van een Word document te downloaden. Zij kunnen dan dit inschrijfformulier vanaf de website downloaden, thuis invullen, en per email opsturen naar mijn bedrijfsaccount. Ik heb gekozen voor een Word document omdat nagenoeg ieder wel word heeft op haar/zijn computer.

Nu hoor ik van het bedrijf die de website gebouwd heeft het volgende:

De wens tot mogelijkheid van toevoegen van Word documenten hebben we niet opgepakt.

Dit is niet gebruikelijk in een web omgeving en kan zelfs voor de eindgebruiker problemen opleveren met virusscanners en blockers.

Ik heb mijn twijfels bij deze inschatting. Wie kan hier meer over vertellen. En als zij gelijk hebben, kun je dit dan oplossen?

Graag jullie reactie.
Wie is ieder? In jullie doelgroep of iedereen in Nederland? Mensen die geen office-pakket hebben denken dat ze dus eerst office gaan kopen (of een open-source office als ze die kennen installeren) voordat ze zich bij jullie kunnen inschrijven? Professioneel.
Ernemmer schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 11:30:
Misschien gewoon een webformulier maken ipv een word document, zit je ook niet met downloaden/virussen/uploaden en dat soort dingen.
Een webformulier is zo opgezet en ook makkelijk in te vullen en op te sturen.
Een webformulier inderdaad, die kan gewoon alles wat is ingevuld naar een willekeurig e-mailadres e-mailen.

Wat is je doel precies? Misschien is het handig als we dat eerst weten zodat we kunnen aangeven of MS-Word documenten een goed idee zijn (en dat is het bijna nooit)

Verwijderd

Jullie hebben de site dus niet zelf in beheer? Maar als er toestemming is van jullie (IT)directie dan zullen ze het gewoon voor je moeten uitvoeren? Een webformulier is ook een optie maar uiteindelijk laat je de web- developers niet kiezen welke veranderingen jij wenst door te voeren......De opdracht gever is de baas......!
Dit is ook wel een domme opmerking: "Kan voor problemen zorgen met virus scanner". Daar zijn virus scanner nou juist voor....lullig smoesje dus.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
De opdrachtgever is misschien wel de baas, maar ook de amateur.
Websites zouden een stuk kwalitatieve worden als de klant zich beperkt tot de wens (men moet een formulier kunnen invullen) en een professionele partij zich bezighoud met hoe die wens gerealiseerd kan worden.

Ja, een Word-document laten downloaden, invullen en opsturen kan. Maar bijv. een webformulier is veel gebruiksvriendelijker.

[ Voor 47% gewijzigd door frickY op 18-08-2013 12:07 ]

• Jan2002
Bedankt voor jullie reacties. Even wat aanvulling. Je kunt dit formulier zien als een formulier waar mensen van buitenaf gegevens op kwijt kunnen, zie het als een soort vragenformulier, een soort sollicitatieformulier. Het zijn dus wel persoonlijke gegevens en vult ongeveer twee A'4 tjes. Mensen van buitenaf kunnen dan dit formulier downloaden van de website en daarna thuis invullen en opsturen naar mijn bedrijfsaccount. Dus er wordt niets geupload naar de website.

Nu doe ik het zo dat mensen die willen reageren, mij een mail sturen naar mijn bedrijfsaccount die ze kunnen zien op de website en ik stuur dan via mijn bedrijfsmail hun het formulier toe met het verzoek dit in te vullen en terug te sturen. Tot nu toe werkt dit goed maar wil graag dat die mensen direct 'vanuit de website' mij dit formulier kunnen toesturen. Ik vind dit professioneler en werkt bovendien voor mij handiger.

Wat is dan een webformulier? En is dit gemakkelijk te maken? Wat zou zo'n eenvoudig webformulier mogen kosten....lengte ongeveer twee a'viertjes met een achttal vragen. Dit formulier moet je eigenlijk via een link op de website moeten kunnen openen. het moet zo weinig mogelijk ruimte innemen. kan dat?

• C0rnelis
Jan2002 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:29:
Bedankt voor jullie reacties. Even wat aanvulling. Je kunt dit formulier zien als een formulier waar mensen van buitenaf gegevens op kwijt kunnen, zie het als een soort vragenformulier, een soort sollicitatieformulier. Het zijn dus wel persoonlijke gegevens en vult ongeveer twee A'4 tjes. Mensen van buitenaf kunnen dan dit formulier downloaden van de website en daarna thuis invullen en opsturen naar mijn bedrijfsaccount. Dus er wordt niets geupload naar de website.

Nu doe ik het zo dat mensen die willen reageren, mij een mail sturen naar mijn bedrijfsaccount die ze kunnen zien op de website en ik stuur dan via mijn bedrijfsmail hun het formulier toe met het verzoek dit in te vullen en terug te sturen. Tot nu toe werkt dit goed maar wil graag dat die mensen direct 'vanuit de website' mij dit formulier kunnen toesturen. Ik vind dit professioneler en werkt bovendien voor mij handiger.

Wat is dan een webformulier? En is dit gemakkelijk te maken? Wat zou zo'n eenvoudig webformulier mogen kosten....lengte ongeveer twee a'viertjes met een achttal vragen. Dit formulier moet je eigenlijk via een link op de website moeten kunnen openen. het moet zo weinig mogelijk ruimte innemen. kan dat?
Een formulier die op een willekeurige pagina (waar jij ergens anders kan heenlinken) van je website getoond kan worden aan je bezoekers en die in hun browser kunnen invullen. Waar jij de tekst invult om een reactie te plaatsen op tweakers is een formulier, waar jij je zoekopdracht intypt in google is een formulier, waar je inlogt op website X is een formulier etcetera. Overal waar jij op het internet tekst intypt en (vaak) op een actieknop klikt of op enter drukt is een formulier.

Een formulier neemt zoveel ruimte in als jij toelaat en je kan het er zo uit laten zien als jij wilt. Wat dat kost is afhankelijk van het uurtarief dat jij moet betalen om dat werk te laten doen. Afhankelijk van of je een simpel formulier wilt hebben of dat jij een opgemaakt Word-document hebt en je webformulier er net zo uit wilt laten zien of een nieuw ontwerp laat maken door iemand.

Als jij een programmeur in dienst hebt die aan je website werkt kan die zonder problemen die achttal vragen + eventuele tekst omzetten in een webformulier. Die ingevulde gegevens kunnen dan zo naar jou toegemaild worden, zonder dat de gegevens geupload worden naar je webserver en daar permanent staan opgeslagen.

• Jan2002
'Als jij een programmeur in dienst hebt die aan je website werkt kan die zonder problemen die achttal vragen + eventuele tekst omzetten in een webformulier. Die ingevulde gegevens kunnen dan zo naar jou toegemaild worden, zonder dat de gegevens geupload worden naar je webserver en daar permanent staan opgeslagen'

En dat is dan een veilige oplossing?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je mensen een document wil (laten printen om te) laten invullen is word hoe dan ook geen optimale keus, dat is niet echt als portable formaat bedoelt, gebruik dan PDF(forms) zou ik zeggen. De hier genoemde implementatie in de website zelf is het beste lijkt me.
Jan2002 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:46:
...
Wat bedoel je hier/wat zijn je eisen?

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 18-08-2013 12:53 ]

• C0rnelis
Jan2002 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:46:
'Als jij een programmeur in dienst hebt die aan je website werkt kan die zonder problemen die achttal vragen + eventuele tekst omzetten in een webformulier. Die ingevulde gegevens kunnen dan zo naar jou toegemaild worden, zonder dat de gegevens geupload worden naar je webserver en daar permanent staan opgeslagen'

Veilig waartegen?

Het formulier kan je sowieso op een https-pagina (afgeschermd via SSL) zetten (ook als jij niet weet wat het is, hoort je programmeur/websitebeheerder dat wel te weten), dan horen de mensen die jouw specifieke internetcommunicatie aan het bekijken zijn de ingevulde gegevens niet te kunnen inzien.
begintmeta schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:46:
Als je mensen een document wil laten printen om te laten invullen is word hoe dan ook geen optimale keus, dat is niet echt als portable formaat bedoelt, gebruik dan PDF(forms) zou ik zeggen. De hier genoemde implementatie in de website zelf is het beste lijkt me.

[...]

Wat bedoel je hier/wat zijn je eisen?
PDF is inderdaad een betere alternatief op de mail-mij-ik-mail-jou-terug constructie dan MSWord, maar ook niet iedereen heeft een PDF-reader (en een reader) die ook formulier kan invullen. Die van Adobe kan dat, maar dat kunnen ze niet allemaal (Foxit tijdje terug bijvoorbeeld nog niet - weet niet hoe dat inmiddels is). 'k Ben het dus met je eens dat webformulier de way-to-go is.

[ Voor 34% gewijzigd door C0rnelis op 18-08-2013 12:55 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het verkeer is enkel en alleen niet af te luisten en te manipuleren (mitm). maar staat verder los van hoe de client omgaat met de verwerking van de informatie die deze ontvangt

webfomulieren zijn idd beter. niemand staat te wachten op documenetn die die moet invullen en moet mailen. de helft gaat de opmaak ook nog eens naar de klote als je teveel invult etc

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 18-08-2013 12:58 ]

Iperf

• Jan2002
Mensen bedankt, ik ga voor een webformulier.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
fish schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 12:56:
Het verkeer is enkel en alleen niet af te luisten en te manipuleren (mitm). maar staat verder los van hoe de client omgaat met de verwerking van de informatie die deze ontvangt
...
Je moet dan inderdaad kijken of de email-verbinding tussen webserver en bedrijfsaccount veilig genoeg is (en die accounts&servers zelf veilig genoeg zijn) .

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 18-08-2013 13:06 ]

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 13:01

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Laat je niet zo snel ompraten zou ik zeggen. Je geeft zelf al aan dat de werkwijze met een Word document tot nu toe prima heeft gewerkt. Als je gebruik gaat maken van een webformulier gaat je dat wel wat kosten natuurlijk. De ontwikkelaar geeft zelf al aan liever een webformulier te maken... waarom denk je... juist, komt er weer een opdrachtje voor hem uit.

Ik zeg niet dat het werken met een Word document beter is, ik denk ook dat een webformulier beter is. Maar het gaat om de volgende vraag: Is een Word document afdoene? Ja? Waarom dan extra kosten maken voor een webformulier.

• Jan2002
Ik zie er de voordelen wel van in: het scheelt mij wat extra werk, en de mensen kunnen direct reageren en hoeven niet af te wachten tot ik hun de formulieren toestuur.

Wel heb ik naast dit formulier nog een overzicht en korte beschrijving van allerlei functies. Dit wil ik de mensen ook graag laten zien. Ik zou dit als PDF-bestand op de website kunnen zetten om te downloaden. Of zijn er andere manieren?

• C0rnelis
Jan2002 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 13:15:
Ik zie er de voordelen wel van in: het scheelt mij wat extra werk, en de mensen kunnen direct reageren en hoeven niet af te wachten tot ik hun de formulieren toestuur.

Wel heb ik naast dit formulier nog een overzicht en korte beschrijving van allerlei functies. Dit wil ik de mensen ook graag laten zien. Ik zou dit als PDF-bestand op de website kunnen zetten om te downloaden. Of zijn er andere manieren?
De andere manier is het gewoon als een webpagina te laten weergeven? Waarom moet die informatie te downloaden zijn? Het doel van een website is in veruit de meeste gevallen juist om de bezoeker van informatie te voorzien.

Verwijderd

Jan2002 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 13:15:

Houd alsjeblieft op met zelf (deel)oplossingen bedenken, aangezien dit niet jouw ding is.

Zeg gewoon tegen je webdeveloper dat je een overzicht van vacatures op de website wilt, dat mensen direct moeten kunnen solliciteren via een reactieformulier op de website, en dat die ingevulde formulieren in jouw mailbox moeten komen.

Maar bemoei je niet met de website of exacte implementatie, want daar heb je geen kaas van gegeten.

• Jan2002
ja dat is ook zo maar de organisatie wil dat de website niet te uitgebreid wordt. Alles zo beknopt en bondig mogelijk. Bovendien zijn er prioriteiten wat wat wel en meer ruimte krijgt.
En een korte beschrijving van 15 functies, neemt best veel ruimte in. Drie..vier A4'tjes.

• Jan2002
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 13:26:
[...]

Houd alsjeblieft op met zelf (deel)oplossingen bedenken, aangezien dit niet jouw ding is.

Zeg gewoon tegen je webdeveloper dat je een overzicht van vacatures op de website wilt, dat mensen direct moeten kunnen solliciteren via een reactieformulier op de website, en dat die ingevulde formulieren in jouw mailbox moeten komen.

Maar bemoei je niet met de website of exacte implementatie, want daar heb je geen kaas van gegeten.
Klopt maar ik mag mij toch wel voorbereiden en mij verdiepen in dit soort zaken? Vind je reactie wat kort door de bocht. En als er ergens een chaos is, dan is die er wel in de ICT-wereld. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2002 op 18-08-2013 13:33 ]

Verwijderd

Bij deze wijs ik je dan op de klassieke fout.

Je komt met een topic dat gaat over "Word documenten downloaden". Je wordt erop gewezen dat dat niet de beste oplossing is en dat een webformulier waarschijnlijk veel handiger en beter werkt. Hoe kom jij erbij dat iedereen wel Word op zijn/haar computer heeft? Werkt dat ook fijn met een smartphone of tablet?

Even later wil je dan een overzicht van vacatures en kom je zelf met het idee van een PDF, maar ook dat is geen goed idee omdat het veel makkelijker is het overzicht op de website te maken, met linkjes zodat mensen kunnen doorklikken naar een pagina met meer details en dat webformulier.

Jij blijft het maar hebben over A4-tjes. Je hebt de verkeerde mindset, en loopt het risico de bouwer op te zadelen met verkeerde wensen en eisen. Hopelijk is dit een wake up call.

Als je nu gaat wijzen op chaos in de ICT wereld, realiseer je dan dat die misschien wel ontstaat door mensen als jij. Of door de organisatie.

• C0rnelis
Jan2002 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 13:30:
[...]

Klopt maar ik mag mij toch wel voorbereiden en mij verdiepen in dit soort zaken? Vind je reactie wat kort door de bocht. En als er ergens een chaos is, dan is die er wel in de ICT-wereld. :)
Niemand die je tegenhoudt, maar wat probeer jij daarmee te bereiken? Besluiten of het nuttig is om de opdracht te geven, of .. ?

Beknopt en bondig? Maar het maakt niet dat geinteresseerde mensen eerst een PDF moeten downloaden met een willekeurige hoeveelheid tekst, zolang de website er maar opgeschoond uitziet?

Ook voor deze lange lijst geldt weer: het is maar hoe je het weergeeft. Lappen tekst kan je met simpele javascript bijvoorbeeld veel korter weergeven dat het daadwerkelijk is door de op-dat-moment-niet-interessante tekst te verbergen. Willekeurig voorbeeld: http://jsfiddle.net/UJ57J/embedded/result/. Het is veel beter om iemand de wensen van jou en/of die organisatie te inventariseren en met die gegevens terugkomt met voorstellen over hoe dit gedaan kan worden op de website.

• Jan2002
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 13:44:
Bij deze wijs ik je dan op de klassieke fout.

Je komt met een topic dat gaat over "Word documenten downloaden". Je wordt erop gewezen dat dat niet de beste oplossing is en dat een webformulier waarschijnlijk veel handiger en beter werkt. Hoe kom jij erbij dat iedereen wel Word op zijn/haar computer heeft? Werkt dat ook fijn met een smartphone of tablet?

Even later wil je dan een overzicht van vacatures en kom je zelf met het idee van een PDF, maar ook dat is geen goed idee omdat het veel makkelijker is het overzicht op de website te maken, met linkjes zodat mensen kunnen doorklikken naar een pagina met meer details en dat webformulier.

Jij blijft het maar hebben over A4-tjes. Je hebt de verkeerde mindset, en loopt het risico de bouwer op te zadelen met verkeerde wensen en eisen. Hopelijk is dit een wake up call.

Als je nu gaat wijzen op chaos in de ICT wereld, realiseer je dan dat die misschien wel ontstaat door mensen als jij. Of door de organisatie.
En ben jij je bewust van de 'klassieke fouten' binnen de ICT-wereld?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik denk als jij wil dat klanten een documentje kunnen downloaden dat ze het maar te pikken hebben. het is toch goderdomme jouw website. het is ook geen security isseu voor de website

een pdf kan net als een docx een virus oid bij zich dragen. dat is jouw verantwoordelijkheid om dat te voorkomen

De handigheid is een andere discussie

Iperf

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Jan, als je een "professionele bedrijfswebsite" hebt, verwacht ik dat jij als non-IT'r buiten allerlei punten moet gaan staan. Jou doel moet zijn voor een "feature X" die JIJ wilt, de uitwerking e.d. moet je niet zelf gaan verzinnen, zorg ervoor dat hier een fatsoenlijke IT'er mee bezig is. Niet een programmeur maar een adviseur.
Het is vrij simpel, niet dat jij niets mag weten maar qua kennis weet je dus niets. Een adviseur of iets in die trend kan jou alles fatsoenlijk uitleggen, en ook de kosten + baten uitleggen. Geen probleem als je zelf iets wilt knutselen qua mogelijke oplossingen, maar dan moet je je gaan verdiepen en dan wel niet via een topic op tweakers.

Een verkapt voorbeeld is een huis. Als jij een huis wilt uitbreiden ga je toch ook niet met 0 informatie zeggen dat je een stukje wilt aanbouwen met hout? Blijkbaar denkt iedereen opeens dat het allemaal zo simpel is qua IT, vandaar dat het een chaos is met mensen die geen verstand hebben, maar toch van alles willen zeggen.

Ik heb hier zoveel ervaring mij, mijn vader heeft ook een eigen bedrijf (en dus een website). Uiteindelijk heb ik hem hard gezegd (mede omdat ik dat toevallig kan als zoon, wat het al makkelijker maakt): stop met denken. Zeg wat je wilt, en laat een prof. dat uitzoeken en komen met een oplossing.
Als je dit niet wilt, dan doe je wat je zelf wilt, en pak je een andere partij die wel een .doc op je site wilt gooien.

Verwijderd

Jan2002 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 13:54:
En ben jij je bewust van de 'klassieke fouten' binnen de ICT-wereld?
Dat lijkt me wel, want anders zou ik je er niet op wijzen.

Afbeeldingslocatie: http://blog.thingsdesigner.com/uploads/id/tree_swing_development_requirements.jpg
Dit komt wel aardig in de buurt.

Het probleem is meestal het duidelijk krijgen was het probleem nu eigenlijk is.

• Jan2002
Bedankt mensen, ik heb van verschillende kanten waardevolle informatie gekregen.
Pagina: 1