Toon posts:

Hulp bij keuze van videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een nieuwe lid en heb gelijk een vraag voor de mensen die er naar alle waarschijnlijkheid meer verstand van hebben dan ik. Ik hehttp://nl.hardware.info/tv/620/60hz-vs-120hz-gaming-wat-is-het-verschilb onlangs een wenslijst aangemaakt voor een nieuwe PC die ik begin oktober ga samenstellen.

Wenslijst

De videokaart die ik heb gekozen is niet een permanente keuze. Omdat ik gister een review video heb gekeken van hardware.info over 120hz gaming. Zover ik begreep van hun is 1 videokaart in veel gevallen niet genoeg.

60hz vs 120hz video

Nu is het verschil tussen 60hz en 120hz misschien daadwerkelijk zichtbaar, maar is het de extra kosten waard? En welke videokaart(en) zou ik dan moeten overwegen?

Mijn budget, gezien de huidige wenslijst, rond de 1400 euro (exclusief scherm) maar ben bereid te gaan tot ongeveer 1600. Ik game niet bijzonder veel meer, maar wil nu 1x investeren in een goed systeem, maar wel een verstandige keuze en niet gewoonweg het duurste.

Graag jullie wijsheid,
Lars

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2013 10:37 ]

Verwijderd

Welke games staan er op het programma? Oudere games kan je prima op een GTX770 draaien. Anders blijft er alleen een kaarten van 650¤ over of een SLI opstelling. In het ATI kamp zal je hetzelfde zien.

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment ben ik erg veel bezig met Starcraft 2, maar toekomstige games zoals bijvoorbeeld COD: Ghost wil ik zonder meer gaan spelen. Voor SC2 snap ik wel dat een GTX770 genoeg is, maar wil voor toekomstige games ook een goed platform hebben.

Maar de mogelijkheid van 120hz betreft ook je keuze qua monitor en ik heb dan de instelling dat als ik nu een goede monitor koop die ook 120hz weergeeft, ik in de toekomst daar niet nog eens in hoef te investeren.

Verwijderd

Dan zou ik voor GTX770 SLI gaan of een Titan. Voorbereiden op iets wat mogelijk komt is wel duur!

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan bijvoorbeeld handig om nu 1x een GTX770 te kopen en later eventueel een 2e kaart. Op die manier druk je aan het begin de kosten met de mogelijkheid om later het in SLI modus te zetten.

Is de voeding adequaat? Om in de toekomst een 2e erbij te prikken?

Verwijderd

Voor SLI van de GTX770 heb je 830W nodig max. : http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-770/specifications Dus het is niet genoeg!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk, bedankt voor de hulp.

Verwijderd

Ik heb een aantal vragen voor je:
-hoelang wil je dat je pc mee gaat?
-wil je liever een kaart van NVIDIA of AMD
-SLI/CROSSFIRE of liever een kaart? ( of misschien zelfs 3 of 4 videokaarten?)
-wil je de pc voorbereiden op eventuele uitbereiding van een videokaart extra enz.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2013 11:50 . Reden: toevoeging 3e vraag ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 11:48:
Ik heb een aantal vragen voor je:
-hoelang wil je dat je pc mee gaat?
-wil je liever een kaart van NVIDIA of AMD
-SLI/CROSSFIRE of liever een kaart? ( of misschien zelfs 3 of 4 videokaarten?)
-wil je de pc voorbereiden op eventuele uitbereiding van een videokaart extra enz.
1. Ik heb tot nu toe nooit echt een PC gebouwd die erg lang mee moet gaan. Denk hierbij dus aan 2 jaar voordat ik een upgrade zou overwegen.
2. Daar heb ik momenteel geen mening over. Hoewel ik zelf wel altijd nVidia gehad heb.
3. SLI is zeker een mogelijkheid.
4. Ik ben bereid de pc voor te bereiden, ofwel voeding of kast. (momenteel wacht ik op de CM 690 III )

Verwijderd

nog een niet onbelangrijke vraag, wil je gaan overclocken
en wil je water koeling of lucht koeling
en wat wil je nog meer gaan doen op je pc? videobewerkingen en andere zware reken of bewerkingen?
antwoord hier op kan je een hoop geld doen besparen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2013 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
1. Ik heb eerdere systemen nog nooit overgeklokt. Ik zou het bij dit systeem ook niet zo maar gaan doen, lees geen ervaring mee.
2. Voorkeur ligt bij luchtkoeling.
3. Ik wil wel iets aan videobewerking gaan doen, maar momenteel ligt de focus op games.

Verwijderd

Op het moment ben ik op deze configuratie uitgekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 297,40€ 297,40
1MSI Z87-G45 Gaming€ 135,-€ 135,-
1MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC€ 354,51€ 354,51
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 76,85€ 76,85
1Cooler Master 690 III€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 24,90€ 24,90
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 116,40€ 116,40
1LG GH24NS70 Zwart€ 22,81€ 22,81
1Corsair HX850€ 132,50€ 132,50
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 197,50€ 197,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.357,87

de veranderingen:
- Werk geheugen:
Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 dus 16 GB ipv 8 omdat je wat aan videobewerkingen wil gaan doen, is dit een betere keus met renderen.
- De voeding:
Corsair HX850 als je in de toekomst wilt uitbereiden moet je zorgen dat je genoeg aansluitingen hebt en dat voeding genoeg stroom kan leveren aan je systeem. + met een modulaire voeding kan je kiezen welke kabels je niet nodig hebt en die laat je dan weg, scheelt met het wegwerken van de bekabeling en de ruimte.
- De ssd:
Samsung 840 series Pro 256GB in mijn ogen kun je beter hier voor gaan, komt als een van de besten uit de tests.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 07:13
Een GTX770 is prima man, ook voor CoD Ghost.
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:49:
Dan zou ik voor GTX770 SLI gaan of een Titan. Voorbereiden op iets wat mogelijk komt is wel duur!
Grapjas, een Titan aanraden dan moet je wel behoorlijk wat krijgen van hun wil je dat ding nog aanraden.

Nu een GTX770, ben je niet tevreden over de 770 kun je altijd nog een 770 bijprikken.
En anders kom je op een GTX780,
pricewatch: MSI N780 TF 3G5/OC
pricewatch: Asus GTX780-DC2OC-3GD5
pricewatch: Inno3D iChill GeForce GTX 780 3GB HerculeZ X3 Ultra

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het verschil in prijs tegen over winst van de 780 niet voordelig genoeg. Dus ik denk dat voor nu een 770 volstaat en daarna na het advies van Solid, een sterkere voeding plaats met kabelmanagement, ter voorbereiding van SLI voor later.

Bedankt heren voor de input.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:57:
Voor SLI van de GTX770 heb je 830W nodig max. : http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-770/specifications Dus het is niet genoeg!
voor gtx 770 in sli heb je echt niet meer dan 830W nodig.. Die 600W + 230W voor hele systeem is gewoon een safety van de fabrikant.. indien er voor een heel slechte voeding gekozen wordt + een energie-opslorpende processor die overclocked wordt..

> http://be.hardware.info/r...-3-way-sli-stroomverbruik

Daarnaast, waarom adviseer je een titan om te gamen? :X

Gewoon voor de GTX 770 gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor voeding zou je dan adviseren?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sinds de GTX 780 er is heeft een Titan sowieso geen nut meer. Als de GTX 780 een beetje overklokt is ie net zo snel als een Titan.

Verwijderd

830W of hoger als je later SLI wil zoals ik al zei. Welk budget je hiervoor hebt mag je zelf kiezen. Welk merk ook (niet alles vragen maar ook zoeken). Voor de kwaliteit is zn 80 / 90 brons cert. etc..

• SmokingCrop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:45:
Vraag het hier eens, The Mask kent zeer veel van voedingen: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 ;)

Je kan gewoon de pricewatch: XFX PRO650W of pricewatch: XFX PRO750W nemen.

The Mask heeft dan onlangs ook nog dit gezegd:
"Die XFX PRO650W kan zelfs prima twee GTX 780's aan, voor één heb je echt geen 650W voeding nodig."

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ondanks SLI en CF steeds beter zijn geworden zou ik niet voor CF of SLI gaan. Hoog stroom verbruik en games moeten het ondersteunen. + voorlopig niet nodig. Je kan er altijd later nog een bij zetten.

Persoonlijk zou ik voor de HD7970 GHz gaan. Of tot November wachten als de opvolger uit is. Maar dit is een persoonlijke voorkeur. Ik heb meer plezier van mijn AMD kaarten gehad dan mijn nVidia kaarten. (heb nu nog wel een 570M maar had liever een HD6970M gehad. Helaas lastig te vinden :)

Zelf zou ik ook altijd voor een Platinum PSU gaan zeker als de PC veel aan staat. Beter voor het milieu en voor je eigen protomonee. Gold is ook nog goed. Maar Bronze is toch al weer aanzienlijk minder zuinig. Het lijkt niet veel. Maar in een jaar of 5 kan het aardig oplopen. Seasonic PSU's hebben mijn voorkeur. Zijn wel wat duurder. Maar hebben 7 jaar garantie en zijn erg goed.

4770K is leuk en duur maar je hebt er denk ik weinig aan. Games maken nog amper gebruik van 3 threads laat staan 8. Daarnaast schaalt Hyper threading niet bij alle workloads en kan zelfs voor vertraging zorgen.
Als je geld over hebt zou ik wel de 4770K nemen. Maar als je iets moet besparen ga dan voor een 4670K.

Persoonlijk zou ik voor zo iets gaan:

Intel 4670K
MSI Z87-GD45
2x4GB 2133 MHz CL10 of 2x8GB 2133MHz
Plextor M5S 256GB SSD - Snelle en goedkope SSD. Niet zo snel als de samsung 840 Pro maar dat hoeft ook niet. Qua performance consitancy is deze misschien nog wel beter. Je merkt dat verschil in snelheid toch niet. Kun je beter voor een wat goedkopere gaan en geld over houden voor andere dingen.
Seasonic 520 of 660 watt Platinum PSU
-Philips 27" IPS LED met Ambiglow en 3D (tenzij je 120Hz wil maar ik zie daar het nut nog niet zo van in of je moet die hard gamer zijn)
-Gigabyte Windforce HD7970 OC
-Coolermaster 690 III

Als je een PSU neemt van bv 1000 watt heb je meer kans dat deze niet zo efficiënt is bij lage belastingen. Je moet altijd een voeding nemen die bij je pc en wensen past. Als je toch niet veel gaat gebruiken gewoon een lager vermogen pakken. Rond de 70-80% is de efficiëntie het beste. En onder de 10% presten voedingen heel slecht. Dus als je dan een 520 watt pakt zit je idle in de buurt van de 10% en is het dus nog redelijk efficiënt.

500 Watt is opzich genoeg voor de bovenstaande config. Wellicht wat krapjes. Maar mijn broetje draait al 2 jaar met een 2500K OC @ 4.8 GHz en een 6970 OC op een 430 watt Coolermaster Green power (cheap ass) gevalletje. Dus een goede PSU moet dat makkelijk kunnen.

Maar als je wat meer ruimte wilt voor de 660 gaan. Wil je perse 2 kaarten kunnen. dan moet je voor de 860 gaan. Maar ik denk niet dat dat nodig is. Je kan ook gewoon over 2 jaar je kaart verkopen en dan alleen de video kaart upgraden naar een sneller model.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Let er wel op dat als je een voeding koopt dat ie ook de juiste PCI-e voedingsaansluitingen heeft. Als je 2x 6 pins en 2x 8 pins nodig hebt is het wel zo handig dat de voeding dit heeft. Gaan lopen prutsen met molex naar PCI-e is niet echt handig.

Verder is 650W inderdaad voldoende.

• Astennu
Met molex prutsen is niet handig maar kan prima. Dat doe ik met die 430 Green power ook. Maar veel mooier om een modulaire PSU te hebben met optie voor 4 PCI-E kabels en die zowel 6 als 8p kunnen.

Ik zou zelf voor de Seasonic 660 XP2 gaan: http://www.seasonicusa.com/Platinum_Series_XP2.htm

Toen de tijd was die er nog niet dus ben ik voor de 860 Platinum gegaan omdat ik perse hoog rendement wilde hebben. Maar nu zijn er ook laggere modellen met Platinum rating beschikbaar.

En als het prijs verschil iets van 30-40 euro is met een andere Bronze voeding maakt dat niet uit. Verdien je door de jaren heen wel terug.

[ Voor 36% gewijzigd door Astennu op 18-08-2013 16:30 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de input. Most helpfull!

Verwijderd

Ik zie dat je nu de pricewatch: be quiet! Straight Power E8 680W CM in je wenslijst hebt staan, maar die voeding is van slechte kwaliteit door de Capxon condensators die erin zetten en daarnaast veel te duur en al lang vervangen door betere versies.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt dat die nog in mijn lijst stond. Maar gezien ik de afgelopen paar dagen niet veel toegang had tot een computer heb ik het nog niet gewijzigd.

Het enige minpunt aan de XFX PRO750 vind ik dat er geen kabel management is.

Verwijderd

pricewatch: Seasonic G-Serie 650Watt en pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt zijn goede voedingen voor een goede prijs en zijn ook nog eens modulair.

Voor één GTX 770 is de 450W meer dan genoeg en voor twee neem je de 650W versie, in beide gevallen heb je ook nog meer dan genoeg ruimte om over te klokken mocht je dat willen.

• Astennu
Ik zou toch wat meer betalen voor de 660 XP2 Platinum. Ik gok dat die 30 euro binnen de garantie termijn wel terug verdient hebt. Verschil in rendement tussen bronze en platinum is behoorlijk. Daarnaast is de 660XP2 een beter PSU stabielere voltages enz.

Je moet bij een PSU niet alleen naar de aanschaf prijs kijken. Verbruik kost ook geld. Goedkope PSU's met een laag rendement zijn in dat opzicht duurder. Zeker als je ze voor een aantal jaar gebruikt. Dat moet je dan bij de aanschaf prijs optellen.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 19-08-2013 15:20 ]

Verwijderd

De Seasonic G series heeft een 80PLUS Gold certificaat en geen Bronze. ;)

• SmokingCrop
  • Niet online
Op 7 jaar zal je dit er wel uit halen, maarja wat vindt de TS belangrijker?
nu wat extra geld hebben of een voeding hebben die dit geld langzaam binnen 7 jaar zal uitsparen op de energierekening. (Als z'n ouders dit betalen of als hij een vaste energie rekening heeft ofzo, dan is de keuze snel gemaakt :+)

[ Voor 9% gewijzigd door SmokingCrop op 19-08-2013 16:16 ]

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:03:
De Seasonic G series heeft een 80PLUS Gold certificaat en geen Bronze. ;)
Ah dat valt reuze mee. Dacht echt dat die Gamer dingen in het begin Bronze waren :) My bad.
SmokingCrop schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:14:
Op 7 jaar zal je dit er wel uit halen, maarja wat vindt de TS belangrijker?
nu wat extra geld hebben of een voeding hebben die dit geld langzaam binnen 7 jaar zal uitsparen op de energierekening. (Als z'n ouders dit betalen of als hij een vaste energie rekening heeft ofzo, dan is de keuze snel gemaakt :+)
Beetje goed willen zijn voor het milieu mag ook ;)
Dat was ook een van mijn beweeg redenen. En het kwam wel goed uit. Oude PSU deed het nog prima maar de garantie was net verlopen. Misschien had hij het nog 5 jaar of langer gedaan. Maar op deze manier koste het me na 7 jaar niets. En toch goed geweest voor het milieu :)

De PSU die ik daar voor had (Coolermaster M1000) had toen ook het hoogste rendement.

[ Voor 61% gewijzigd door Astennu op 19-08-2013 18:02 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Die paar W die je wint met een zuinige voeding kun je beter in andere componenten zoeken: moederbord, videokaart, processor.

[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 19-08-2013 19:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het advies met de Seasonic G series bevalt me wel. Ik ben niet een dusdanige natuur liefhebber dat ik persee in een duurdere maar zuinigere voeding wil investeren. Ik gebruik namelijk nauwelijks huishoudelijke apparatuur en in die zin bespaar ik al genoeg, dus kan dit er wel vanaf ;)

Bedankt voor het advies, ik ben compleet!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Astennu schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 16:28:

En als het prijs verschil iets van 30-40 euro is met een andere Bronze voeding maakt dat niet uit. Verdien je door de jaren heen wel terug.
Even voorrekenen dan. Iedereen roept wel dat een platinum beter is voor de rekening van de energieleverancier en dat deze na zoveel jaren zichzelf terugverdient maar na hoeveel jaar dan volgens jullie?

Als TS 2/3 jaar met zijn systeem wil doen dan verdient hij de meerprijs waarschijnlijk niet terug?

Prijsverschil brons-platinum verrekenen met het verschil in energiekosten en dan een break-even point noemen, dan kan hij overwegen wat voor hem de beste keuze is.

• SmokingCrop
  • Niet online
Gadgeteer schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:52:
[...]
Even voorrekenen dan. Iedereen roept wel dat een platinum beter is voor de rekening van de energieleverancier en dat deze na zoveel jaren zichzelf terugverdient maar na hoeveel jaar dan volgens jullie?

Als TS 2/3 jaar met zijn systeem wil doen dan verdient hij de meerprijs waarschijnlijk niet terug?

Prijsverschil brons-platinum verrekenen met het verschil in energiekosten en dan een break-even point noemen, dan kan hij overwegen wat voor hem de beste keuze is.
Die voedingen hebben vaak 7 jaar garantie, dus je kan die met gemak overnemen naar je volgende computer.
wanneer je dit terug zal verdienen is gewoon te zien hoelang zijn computer aanstaat, dingen doet etc.

[ Voor 6% gewijzigd door SmokingCrop op 21-08-2013 11:02 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Het verschil tussen bronze en gold (doorgaans de keuze die je moet maken) is pakweg 7% efficiency.
Als ik even uitga van 4 uur 'idle' (75W) en 2 uur gamen (250W) per dag (is misschien wat veel), dan zit je op ongeveer 5 euro per jaar.

Bedenk je ook dat een gold voeding doorgaans (niet altijd) van betere componenten is gebouwd en daardoor wellicht langer mee gaat.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
SmokingCrop schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:02:
[...]

Die voedingen hebben vaak 7 jaar garantie, dus je kan die met gemak overnemen naar je volgende computer.
wanneer je dit terug zal verdienen is gewoon te zien hoelang zijn computer aanstaat, dingen doet etc.
Aan een kant wel mee eens, aan de andere kant..
Wie weet wat er over bijvoorbeeld 4 jaar te koop is?
Pagina: 1