Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
In ons CVhok zitten 2 niet gebruikte schoorsteenpijpen die open zijn (met een kapje erboven aan de buitenkant).

In de ruimte staat een moderne HR ketel, een mechanische ventilatie en een ZB. volgens mij hoeven deze twee schoorsteenpijpen niet open te zijn en kunnen ze afgesloten worden, waardoor er weer minder warmte verloren gaat.

Wat denken (liever nog: weten :) ) jullie hiervan?
Bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

In de boiler zit dus een gas brander? Bij verbranding word zuustof verbruikt en moet er dus nieuwe zuurstof bij af en toe. Dus er moet wel ventilatie zijn in deze ruimte als dat je vraag is. De schoorsteenpijp is mogelijk van een andere 'build'?
Ook: onvolledige verbranding levert minder energie op dus voldoende zuurstof maakt dingen ook efficiënter en goedkoper :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2013 22:37 ]

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een HR ketel zou z'n 'zuurstof' langs de afvoer naar binnen halen om tot 'HR' te komen.
De MV zal ook wel iets aanzuigen? Of is deze helemaal dicht?

Hier heb ik extra aanvoer van zuurstof dicht zitten (kan wel open; er is een droger afvoer mogelijkheid). De MV zuigt dus aan elders uit het huis (waar de roosters altijd open staan).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:16
Bij verbranding is zuurstof nodig. Als je de luchttoevoer van buiten dicht zet komt die lucht dus van binnen uit. De vraag is of dit beter is? Ik denk het niet.

Ten eerste, je gaat zuurstof onttrekken aan de woning. Die moet dus ook weer aangevuld worden. Waarschijnlijk door de ventilatieroosters boven de ramen (extra koude lucht de woning in). Ten tweede, de lucht die je gaat verwarmen is waarschijnlijk al opgewarmd door je verwarmingssysteem. Je gaat dus energierijke lucht verbranden wat minder efficiënt is dan buitenlucht waaraan je nog geen energie hebt toegevoegd.

Ik zou dus de bestaande situatie handhaven. Mogelijk kan 1 kanaal gesloten/verwijderd worden afhankelijk van de situatie.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
Aanvullend:
de HRketel heeft een aparte aanvoer van lucht via de schoorsteen
De ZB heeft geen gas ofzo
De mechanische ventilatie zuigt aan via de "natte ruimtes "met afvoerkanalen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:30
Hou altijd wat ventilatie waar een ketel staat. Ook al is dat een gesloten uitvoering. Dit i.v.m. veiligheid. Als de rookgasafvoer bijvoorbeeld is doorgerot/niet helemaal perfect dicht is (komt vaker voor dan je denkt) of als er een gaslekkage ontstaat ben je heel blij met wat ventilatie.

Enige ventilatie is trouwens ook verplicht volgens de NEN-norm. Nu heb ik die hier niet liggen, maar volgens mij is bij een gesloten ketel 1 standaard ventilatie gat voldoende. Let op! Bij een open toestel is er echt meer nodig!

/edit: Ik heb het toch op internet kunnen vinden: Minimaal 200cm2. Oftewel minimale buisdiameter van 16cm. Heb je een kleinere ventilatie dan heb je er dus 2 nodig.

/edit 2: Blijkbaar klopt mijn verhaal niet helemaal. Bovenstaande geld alleen voor een stookruimte en niet voor een opstelruimte! Kijk naar beneden voor het goede antwoord.

[ Voor 25% gewijzigd door FireWood op 19-08-2013 20:38 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:10
In een nieuwbouwhuis wordt nooit extra geventileerd bij een opstelplaats van een CV-ketel (Hier wordt dus wel een gesloten HR toestel in toegepast). Mijns inziens is dat dus ook niet nodig.

Mocht dat wel nodig zijn volgens iemand hier dan zou ik graag ook de bron weten, want dat zou betekenen dat alle nieuwbouwwoningen niet aan de eisen voldoen.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
In mijn nieuwbouwwoning (bj 2005-2006) zit op zolder de mech. ventilatie unit en de HR-ketel (initieel) naast elkaar.
Ondanks dat de HR-ketel met een buizen-constructie verse lucht van buiten aanneemt, en verbrande gassen weer uitstoot, is de mechanische ventilatie toch voorzien van een 'luchtventiel', waarmee de zolder bediend wordt.
Altijd handig, anders hangt de vochtige waslucht er zeer lange tijd :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er hoeft niet perse naar buiten geventileerd te worden, liever zelfs niet ivm warmteverlies.
Wel kan er bijvoorbeeld naar een naast gelegen ruimte geventileerd worden.
Verplicht is het sowieso niet bij een redelijk formaat ruimte, zolang te temperatuur maar onder de 40 graden blijft. Ook voor de kans op gaslekkage hoeft niet te worden geventileerd, men gaat er vanuit dat dit onmogelijk is bij een deugdelijk gesloten toestel.
Voor meer info even de NEN1078 nalezen.

Let wel, dit geld alleen voor gesloten toestellen onder de 100kW.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:30
Ik heb het even opgezocht, helaas mag ik het hier niet alles zo neerzetten i.v.m. copyright enzo.
Het naslagwerk waar ik het nu even in heb opgezocht is de NPR3378-22:2003. Er zijn ondertussen een paar kleine wijzigingen, maar in basis is er niet veel veranderd.

Het volume van de opstelruimte moet minimaal 0.22B zijn (0,22 vermenigvuldigen met de o.w. (belasting) van de ketel en dan is het antwoord in m3) Oftewel bij een 40kW ketel moet de ruimte minimaal een inhoud hebben van: 8,8 m3. Als dat niet zo is, moet er geventileerd worden richting een nevenruimte. Dan moet de minimale ventilatieopeningen(1xtoevoer en 1xafvoer, oftewel 1 ventilatieopening vlak op de grond en de andere ventilatieopening vrij hoog bij plafond) 1.1B zijn met een minimum van 50cm2. De opstelruimte en nevenruimte moeten samen wel weer groter zijn dan de 0.22B.

Die waarde die ik eerst had gevonden heeft met een stookruimte te maken en dat is in een huishoudelijke situatie niet echt van toepassing. (>130kW opgesteld vermogen die pandgebonden is)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hier de criteria waar een Scios inspecteur mee werkt om een opstellingsruimte te controleren.
In hoofdstuk 3 staan de eisen waar de ruimte aan hoort te voldoen.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 19-08-2013 21:52 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Pagina: 1