Alternatieven voor Sonos Play 5

Pagina: 1
Acties:

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:48
Mijn vriendin en ik luisteren, net als vele anderen waarschijnlijk (:p), thuis graag naar muziek. Vaak gaat het om achtergrondmuziek voor als we bezoek hebben, tijdens het strijken, het schoonmaken van het huis, het lezen van een boek of voor tijdens het koken. Je kent het wel. :)

Echter, we beschikken op dit moment niet over een volwaardig audiosysteem. Als we muziek willen luisteren maken we gebruik van een JBL dockingstation dat een leuk geluid weet te produceren, maar op sommige moment niet de 'power and boom' weet te leveren die we graag willen hebben.

Om de bovenstaande reden zijn we dan ook op zoek naar een volwaardig audiosysteem dat aan al onze wensen kan voldoen:
• Het systeem moet makkelijk zijn in gebruik en installatie;
• Het systeem moet bij voorkeur de mogelijkheid bieden om draadloos muziek te ontvangen (netwerk en/of bluetooth);
• Het systeem moet een vol en mooi geluid kunnen produceren;
• Het systeem moet eenvoudig uit te breiden zijn;
• Het zou fijn zijn als het systeem via de smarthphone te bedienen is (Android/iOS).

Met dat lijstje zijn we uitgekomen op twee systemen:
Sonos Play: 5;
Philips Fidelio A5.

Op internet heb ik de volgende informatie kunnen vinden over de bovenstaande systemen:
• De Sonos Play: 5 is van hoogwaardige kwaliteit en biedt de gebruiker een geïsoleerd netwerk waardoor het streamen van muziek makkelijker gaat. Echter, het totale kostenplaatje is tussen de € 400,- en € 450,- (Play: 5 + Netwerkbridge).
• De Philips Fidelio A5 is goedkoper, maar biedt geen geïsoleerd netwerk. Dit kan het streamen beïnvloeden.

Nu is het zo dat mijn vriendin en ik overwegen om de Sonos Play: 5 aan te schaffen, omdat het systeem van een hogere kwaliteit is. Maar we zijn benieuwd of er alternatieven zijn die voor dezelfde prijs gelijke en misschien wel betere/meerdere functies bieden.

Vandaar mijn vraag: wat zijn alternatieven voor de Sonos Play: 5.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
Airplay express en dlna zijn de zoektermen die je zoekt.
Sonos is in mijn ogen een leuk marketing concept, maar zeker geen hoogwaardig audio geluid. Hoog waardig audio geluid wordt gevormd door kwalitatief goede speakers. En voor audio bij voorkeur stereo. Met een enkele speaker wordt het geluid maar marginaal beter.

Ik heb zelf een 20 jaar oude versterker met high end speakers via een http://www.logitech.com/en-us/support/3817 draaien maar die wordt niet meer verkocht.
Het systeem moet makkelijk zijn in gebruik en installatie;
Dat is nogal afhankelijk wat jezelf makelijk vindt.
• Het systeem moet bij voorkeur de mogelijkheid bieden om draadloos muziek te ontvangen (netwerk en/of bluetooth);
check op dlna of apple airplay functionaliteit.
• Het systeem moet een vol en mooi geluid kunnen produceren;
Gebruik kwalitatief goede speakers.
• Het systeem moet eenvoudig uit te breiden zijn;
Uit te breiden met wat? Video? Dat gaat je bij Sonos in ieder geval niet lukken
• Het zou fijn zijn als het systeem via de smarthphone te bedienen is (Android/iOS).
Bijna alle dlna en airplay spelers hebben verschillende apps.
• De Sonos Play: 5 is van hoogwaardige kwaliteit en biedt de gebruiker een geïsoleerd netwerk waardoor het streamen van muziek makkelijker gaat. Echter, het totale kostenplaatje is tussen de € 400,- en € 450,- (Play: 5 + Netwerkbridge).
Is dat zo? Wij van Sonos bieden hoge kwaliteit en raden daarom Sonos aan? En geïsoleerd van wat? Van niet Sonos producten, zodat die niet kunnen integreren? Is dat nu een voordeel of juist een nadeel?
• De Philips Fidelio A5 is goedkoper, maar biedt geen geïsoleerd netwerk. Dit kan het streamen beïnvloeden.
Weer dat geïsoleerde netwerk? Ik zie het probleem niet.

Maar goed je vroeg alternatieven:
Hoe veel wil je er hebben?:
http://www.apple.com/nl/airport-express/
http://beoplay.com/Produc...103.1488392850.1376766487
Wikipedia: List of UPnP AV media servers and clients
http://ue.logitech.com/en-us/wireless-speakers
http://www.bang-olufsen.com/az/sound/sound-systems/playmaker

Ik zou in ieder geval verschillende speakers met je eigen muziek luisteren voordat je iets koopt.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 11:00
Budget?

Wat ook een optie is is een Apple airding (dat wifi gevalletje) gekoppeld aan een pc (maakt niet uit waar) met de muziek erop. Als je dan een versterker hebt met een optische ingang (of nog makkelijker actieve speakers) kun je die bedienen met iPad etc. Zeker iTunes is goed geïntegreerd, spotify kan ook Igg.

mixing a drink and music

• Yonix
Allereerst wil ik pacificocean en boefmans bedanken voor de heldere informatie. Ik merk dat ik in mijn openingspost niet helemaal duidelijk ben geweest. Mijn excuses daarvoor.
Hierbij zal ik dan ook probereen het een en ander te verduidelijken met betrekking tot een budget en de wensen die mijn vriendin en ik hebben.

[quote]• Het systeem moet makkelijk zijn in gebruik en installatie.
Hiermee bedoelen wij bijvoorbeeld dat het systeem niet moet bestaan uit vele losse componenten (versterkers en randapparatuur), dat het eenvoudig te installeren is (plug and play-principe) en, als het nodig is, makkelijk te verplaatsen is van de ene plaats/ruimte naar de andere.

[quote]• Het systeem moet makkelijk uit te breiden zijn.
De Philips Fidelio en Sonos Play-systemen bieden de gebruiker de mogelijkheid om meerdere 'units' aan elkaar te koppelen. Op deze manier kun je twee luidsprekers koppelen om in stereo geluid te laten produceren of in elke ruimte (woonkamer, studeerkamer en slaapkamer) een luidspreker plaatsen en deze via een controller beheren.

[quote]• Het zou fijn zijn als het systeem via de smarthphone te bedienen is (Android/iOS)
Ik bezit een Android telefoon en mijn vriendin een iPhone, dus een systeem dat alleen Airplay of DLNA ondersteund is geen optie. Het systeem moet beiden ondersteunen!

Het budget heeft een maximum van € 450,-.

Uiteindelijk gaat het erom dat we een audiosysteem hebben staan dat het makkelijk maakt om muziek af te spelen. Geen gedoe met kabels e.d. Als vrienden op bezoek komen moeten ook zij in staat zijn om muziek via onze luidsprekers af te spelen via Airplay of DLNA.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 14:49

Sick Nick

Drop the top!

Dan zou ik zeker zoeken naar iets met bluetooth, makkelijk met pairen en iedereen die langs komt kan simpel z'n telefoon/tablet/pc aansluiten.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Juist op flexibiliteit en gebruiksgemak is Sonos super. Toch stereo of sub toevoegen? Geen probleem.
Dichtstbij komt denk ik Bluesound, zelfde idee, maar daar lees je (ik iig) maar weinig over en in de paar vergelijkingen die ik tegenkwam komen die toch minder uit de bus.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 14:27
Zonder gedoe en miserie, ben ik heel tevreden van Sonos :-) . Zo gemakkelijk en de apps werken perfect.
Geluidskwaliteit vind ik dik in orde.

Voor bluetooth speakers zou ik niet kiezen, dan moet je al in bepaalde radius staan voor de speaker te bedienen.

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-01 13:02
Misschien dat je hem al overwogen had, maar waarom geen Sonos:3?

Scheelt in budget, en wellicht later uit te breiden met een sonos:5 als het budget het toelaat.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:56
Ik heb met Airplay/DLNA en Sonos ervaring. Uiteindelijk was voor mij Sonos (Play 5 en Connect, Bridge) de beste oplossing om de volgende reden:

Het werkt gewoon ontzettend goed voor het streamen van muziek.

DLNA/Airplay ben je vaak afhankelijk van het device waar je vanaf streamt, zet je deze bijvoorbeeld uit dan stopt de muziek ook.
Bij Sonos worden muziek services netjes geintegreerd, zo kun je met één spotify account op meerdere plekken andere muziek tegelijk afspelen.
Apart muziek streaming Wifi netwerk is erg prettig en voorkomt haperingen.

Mijn advies is begin met een Play 3 en als dit bevalt kun je hier een stereo set van maken met nog een Play 3. Daarna kun je later overwegen voor de Playbar en de Sub. Zo heb je een mooi modulair geheel.

Instagram

• Yonix
Furfoot schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:49:
Ik heb met Airplay/DLNA en Sonos ervaring. Uiteindelijk was voor mij Sonos (Play 5 en Connect, Bridge) de beste oplossing om de volgende reden:

Het werkt gewoon ontzettend goed voor het streamen van muziek.

DLNA/Airplay ben je vaak afhankelijk van het device waar je vanaf streamt, zet je deze bijvoorbeeld uit dan stopt de muziek ook.
Bij Sonos worden muziek services netjes geintegreerd, zo kun je met één spotify account op meerdere plekken andere muziek tegelijk afspelen.
Apart muziek streaming Wifi netwerk is erg prettig en voorkomt haperingen.

Mijn advies is begin met een Play 3 en als dit bevalt kun je hier een stereo set van maken met nog een Play 3. Daarna kun je later overwegen voor de Playbar en de Sub. Zo heb je een mooi modulair geheel.
We hebben vandaag, na het lezen van de positieve ervaringen met Sonos, de knoop doorgehakt en ik heb net de Sonos Play: 5 inclusief Sonos Bridge besteld. :) Het is de Sonos Play: 5 geworden, omdat het audiosysteem in een grote ruimte komt te staan (huiskamer) en ik de Play: 5 vanwege zijn specificaties en uiterlijk daar beter vind staan.

Ik verwacht de Sonos morgen binnen te hebben. Ik ben heel de dag thuis, dus ik kan het systeem meteen installeren en uitproberen. Ik ben benieuwd. :*)

Bedankt iedereen voor de reacties, tips en ervaringen met verschillende systemen. :)

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 14:27
ben alvast benieuwd naar je ervaringen ermee. Mijn sonos 5 vult een grote ruimte mooi op.

• Yonix
coase schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:32:
ben alvast benieuwd naar je ervaringen ermee. Mijn sonos 5 vult een grote ruimte mooi op.
Hopelijk heb ik het systeem morgen op tijd in huis, want dan kan ik op mijn gemak gaan spelen. ;)
Later op de avond zal ik dan mijn eerste indruk in dit topic plaatsen. :)

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/X6PTw2uhNvGIYKo1ZVmZV4yv/full.jpg

;)

[ Voor 18% gewijzigd door Yonix op 20-08-2013 14:47 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bevalt het?
Pagina: 1