Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:35
Hallo,

De laptop (Toshiba P300-1FY) van mijn vriendin had enkele problemen namelijk:
- vervangen (trust regelbare) adapter werd gloeiend heet en stekkertje kapot
- Laptop zelf werd ook erg warm en sloot af als hij de warmte niet goed kwijt kon

Hoewel het warmte probleem met de laptop op te lossen was door hem wat hoger te leggen, bv met een boek, heb ik besloten dit toch maar eens aan te pakken. Aangezien ik de laptop al eens open gemaakt had, ging ik dat maar weer doen, maar dit maal ook compleet de heatsink eraf etc.

Dit heb ik dus gedaan en de koelpasta vervangen. Bij de grafische kaar zat echt heel veel koelpasta die zelfs nog vloeibaar, maar toch maar vervangen met een dun laagje nieuwe pasta. Uiteraard alles goed schoongemaakt met alcohol en met een pasje de koelpasta zo dun mogelijk aangebracht.

Eenmaal in elkaar gezet (afgezien van het toetsenbord, omdat als er iets fout zit dat weer iets scheelt met het uit elkaar halen) met een nieuwe adapter die ik besteld had bij Dealextreme aangesloten en aangezet. De laptop gaf alle lichtjes, fan draaide, maar deed verder niets. Enkele seconden na het drukken van de aanknop gaat de fan harder draaien en gaat hij vanzelf uit (soms gepaard met een zachte tik).

Nu heb ik de laptop weer uit elkaar gehaald en gekeken wat er aan de hand was. Ik heb geprobeerd om met één plakje RAM te booten, het andere plakje RAM, zonder display, zonder wireless kaart .. Geen verschil.

Na het moederbord er weer uitgehaald te hebben zag ik dat enkele pinnetjes van de display contact op het moederbord gebogen waren en elkaar aanraakten. Deze heb ik nu redelijk recht gebogen, maar heb nog niet geprobeerd de display aan te sluiten. Ik heb opnieuw geprobeerd de laptop op te starten (Zonder display, met RAM en HDD) maar geen resultaat. Exact hetzelfde probleem: het ledje van de aanknop knippert (de rest niet, omdat ik te lui ben geweest die weer aan te sluiten), de fan gaat behoorlijk hard draaien en de laptop schakelt weer uit.

Ik heb de grafischekaart en heatsink er nog niet afgehaald, omdat ik koelpasta aanbrengen toch wel lastig vind. Maar is het mogelijk dat de laptop zo vroeg al afsluit omdat deze detecteert te warm te worden? Het lijkt me stug dat dit zo snel gaat..

Ik ben nog op zoek naar verdere manieren om te troubleshooten, maar kan eigenlijk niets vinden.

Is het ook mogelijk dat de voorheen gebogen pinnetjes van de displayconnector het probleem hebben veroorzaakt? Of zou het net zo goed de nieuwe adapter kunnen zijn?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan heel goed zijn dat je met de kortsluiting je video hebt opgeblazen. Dit is moeilijk te zeggen maar omdat er hiervoor nog geen problemen waren mag je dat wel aan nemen. Het enige wat je nog kan proberen is een andere adapter. Maar als je de huidige in kan stellen op alle voltages dan zou het daar niet aan mogen liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je erg veel geluk hebt dan is het vernieuwen van de koelpasta de echte oorzaak. Misschien de CPU of GPU scheef gedrukt met de heathsink? Ver gezocht, maar het zou kunnen. Toch maar even controleren. Meestal kan je zonder heathsink wel even snel kijken of hij wil starten. Vinger op de CPU houden en meteen de spanning eraf als hij bloedheet wordt. Misschien heb je net genoeg tijd om te weten of hij wil beginnen.

Heb je een multimeter? Met de adapter aangesloten en de laptop aan, zie je dan ongeveer de spanning die de adapter hoort te leveren? - 1of 2 Volt te laag: meestal niet fataal. Veel lager: dan kan de adapter het vermogen niet leveren. Dat is vaak een probleem met vervangadapters. Ze worden verkocht als vervanger voor X maar trekken het net niet.

Met de laptop uit en de voeding aangesloten, heb je dan het idee dat de accu wordt geladen? Zo ja, paar uurtjes laten opladen en dan kijken of hij start. Want op de accu weet je zeker dat je genoeg vermogen hebt. Alweer: wel meten of de accu op spanning is.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2013 19:54 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Denk inderdaad dat je adapter het niet trekt. Zou zoals Smok18650 zegt, de laptop een tijdje laten liggen zodat de accu kan opladen. Daarna weer proberen.

Snap echter niet waarom je een adapter van Dealextreme haalt.... Je zegt dat een Trust (ook niet echt geweldig om het voorzichtig uit te drukken) bloedheet wordt, en haalt als vervanging een adapter van Dealextreme, wat dus betekend dat de kwaliteit van de adapter er met nog minstens 2 of 3 treden op achteruit is gegaan ten opzichte van de Trust :F

Heb je voltage van de DX adapter ook gemeten voordat je hem in de laptop duwde? Kan maar zo dat hij vanwege de brakke Chinese kwaliteit een te hoge spanning eruit spuugt. Let ook op de polariteit bij het gebruiken van een universele adapter. Altijd eerst meten of alles klopt voordat je hem inplugt.

Als je geluk hebt werkt je display weer, als je pech hebt is er een zekering op het moederbord uitgeblazen, of is je videokaart/scherm kapot.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2013 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
Vandaag heb ik nieuwe koelpasta gehaald en extra veel tussen de GPU gedaan en hij werkt weer :)
ThinkPadd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 22:21:
Snap echter niet waarom je een adapter van Dealextreme haalt.... Je zegt dat een Trust (ook niet echt geweldig om het voorzichtig uit te drukken) bloedheet wordt, en haalt als vervanging een adapter van Dealextreme, wat dus betekend dat de kwaliteit van de adapter er met nog minstens 2 of 3 treden op achteruit is gegaan ten opzichte van de Trust :F

Heb je voltage van de DX adapter ook gemeten voordat je hem in de laptop duwde? Kan maar zo dat hij vanwege de brakke Chinese kwaliteit een te hoge spanning eruit spuugt. Let ook op de polariteit bij het gebruiken van een universele adapter. Altijd eerst meten of alles klopt voordat je hem inplugt.
De trust adapter was echt heel slecht, een koelkast van een apparaat met een ventilator er in. Werd echt super warm en maakte lawaai. De laptop heeft 90Watt nodig (volgens de labels) dus had een DX adapter besteld van 19Volt, 90 Watt. De multimeter gaf 19.5 Volt aan, dus dat leek me geen probleem. De DX adapter ziet er veel degelijker uit en is niet regelbaar, wat mij veel beter lijkt.

Het valt natuurlijk nog te bezien hoe de adapter het de komende maanden gaat uithouden, maar ik denk zeker beter dan de trust (waarvan het stekkertje dus ook kapot was, stomme verwisselbare opzetstukjes).

Nu eerst de laptop echt goed in elkaar zetten en hopen dat ik het stekkertje van de display er goed in krijg.

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Die adapter heb ik toen voor mux gekocht :P Kan er van de buitenkant leuk uitzien, maar van binnen alsnog dikke rommel zijn.

Ik zou denk ik zelf een adapter van Marktplaats ofzo halen. En als je voor je eigen laptop niks kunt vinden dan zou ik er eentje kopen van een HP ofzo, en daar de stekker eraf knippen, en die van je oude oplader eraan solderen. Dan weet je tenminste zeker dat je een goede adapter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slopert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 14:17
Misschien wel eentje van markplaats, maar wel een merk aapter. Zoals bv shi-lin of delte (en er zijn nog andere) dan heb je een gegarandeerde output en, niet onbelangrijk, kortsluitbeveiliging erop.

Dat kost een tientje meer, maar dan weet je wel dat ie ook aan de CE norm voldoet.

Verwijderd

Erwin537 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 18:27:
Vandaag heb ik nieuwe koelpasta gehaald en extra veel tussen de GPU gedaan en hij werkt weer :)
[...]
Mooi. Een beetje geestelijke steun van mede-computerpineuten doet vaak wonderen ;)

• Erwin537
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 15:57:
[...]

Mooi. Een beetje geestelijke steun van mede-computerpineuten doet vaak wonderen ;)
Precies, het ging er ook even om of het überhaupt mogelijk was. Ik was zelf ook bang dat ik iets verpest had, maar had toch wel een beetje het idee dat het een hitte probleem was vanwege het automatisch uitschakelen enzo. Maar of dat mogelijk was binnen enkele seconden..? Maar dat werd beaamd. Dat en het feit dat ik gezien had dat de temperatuursensor bijna tegen de GPU aanlag gaven mij hoop :)

Maar nu nog het probleem met de scheve pinnetjes in de ldvs (display connector) op het moederbord. Ik durf er niet eens meer aan te zitten. Zoals ze nu zitten krijg ik het stekkertje niet zonder te forceren er in en dat ga ik al helemaal niet doen. Google zegt hier iig genoeg over: Goede temperatuur en met naalden/spelden/5mm mechanish potlood/credit card/pincet de pinnetjes recht krijgen.

Nogmaals dank voor jullie antwoorden. :>

EDIT:
Ik heb de gebogen pinnetjes uiteindelijk (perongeluk) afgebroken. Vervolgens heb ik een klein stukje ethernet kabel (voor binnen muren, met vaste kern, geen aders) Ik heb van één enkel draadje twee hele korte rechte stukjes afgeknipt en in het stekkertje gepropt. Vervolgens het stekkertje in de connector geduwd en het werkte weer! Korte draadjes wel even moeten fine-tunen, omdat ze echt heel erg kort moesten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Erwin537 op 26-08-2013 22:50 ]

Pagina: 1