Laptop gevallen, hardeschijf geeft piepjes boot windows niet

Pagina: 1
Acties:

• Demusch
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09-2022
Hallo,

Mijn vriendin heeft vanochtend haar laptop laten vallen (Acer 5349). Windows stond daarna wel nog aan, maar vanuit de laptop kwam een raar beep patroon (kort lang lang kort, hogere en lagere tonen). Ik heb meteen de laptop uit gezet, na een tijdje geprobeerd opnieuw te booten. Kreeg dezelfde tonen, wilde verder niet meer starten.

Toen ik de kast open maakte, zag ik dat de harde schrijf (WD 5000BPVT)nog maar half in z'n aansluiting hing. Ik dacht in eerste instantie "ah mooi, niet kapot alleen los gerammeld", klikte de HDD weer goed in z'n aansluiting en maakte de laptop weer dicht. Zelfde situatie: piepjes, geen boot.

Volgende stap: Ik heb de harde schijf in m'n vaste computer gehangen. Daarvoor heb ik mijn data schijf los gekoppelt, en deze eraan gehangen, daarna opgestart. Toen wilde mijn windows ook niet meer booten, maar kon wel proberen de bios in te komen. Bij de read-out van de hardware gaf deze echter een harddisk error bij de 3e disk (naast mijn SSD en andere HDD die van mezelf erin hingen (had 2 HDD's erin, 1tje zat er nog in, andere vervangen door de laptop hardeschijf). Daarna kwam ik op een blauw "wait" scherm, waar de computer na een uur nog steeds op vast hing.

Een vriend van me vertelde toen dat je sata ook nadat je computer is opgestart nog kan omschakelen, en dat ik zo kon proberen om m'n computer te booten en daarna de schijf te benaderen. Dit heb ik geprobeerd, maar noch in de verkenner noch in device manager was de schijf terug te vinden. Op dit moment was ik voor mezelf redelijk zeker dat de schijf niet meer te redden was, en de data verloren.

Verder wel nog geprobeerd of de laptop nog in orde was. Hiervoor heb ik mijn eigen SSD (samsung 840 pro) in haar laptop gestopt en daarna geboot. Kwam tot windows 7 scherm, maar halverwege de start-up daarvan kreeg ik een korte blue-screen en meteen daarna een restart, waarbij hij opnieuw probeerde op te starten. Ik dacht zelf dat dit zou komen omdat de windows op mijn ssd 64 bits is, en de laptop volgens mij maar 32.

Ik post hier nu om te kijken of ik wat gemist heb, of dat ik met zekerheid kan zeggen dat de hardeschijf van de laptop gaar is, maar deze met een nieuwe hardeschijf wel weer zou moeten werken.
Om nog even kort m'n vragen samen te vatten:

Klopt het dat de laptop nog in orde is, en de foutieve boot door de andere windows installatie kwam? De boot komt namelijk wel zonder problemen door de bios heen.

Kan ik het feit dat de hardeschijf niet in mijn device manager te zien is interpreteren als een hardwarematig falen van de harde schijf? Of komt dit doordat de schijf nog als bootschijf staat en daardoor op de ingang van mijn dataschijf niet te zien is / dat het halverwege inpluggen van de harde schijf niet gedetecteerd wordt door windows? De piep-tonen deed de hardeschijf trouwens ook toen ik 'm in mijn computer plugde.

Als er hier meer informatie voor nodig is laat het dan weten, verder hoop ik dat iemand mij hier snel verder mee kan helpen :) bij voorbaad dank

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Als jou windows instalatie geen drivers heeft voor de strorage controller van het moederbord van de laptop krijg je inderdaad een blauwscherm

wat betreft die hdd van de laptop. pieptonen uit een hardeschijf kan volgens mij alleen maar een mechanisch iets zijn wat niet goed gaat. dus ik vrees dat de data erop verloren is

Speedydown.nl !!!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-01 11:21
Allereerst, een laptop (computer in het algemeen) is niet maar 32 of 64 bits. Hiermee wordt de software bedoeld. De blue-screen wordt waarschijnlijk zoals speedydown al aangeeft door drivers komen.

De harde schijf uit de laptop zal waarschijnlijk naar de schroothoop kunnen. Goed functioneren van de laptop na installatie van een nieuwe schijf valt niet te garanderen, dat zul je echt moeten proberen om dit met zekerheid te zeggen.

Verwijderd

Schijf lijkt idd dood. Maar als het goed is heeft oa. HP een ingebouwde selftest voor het hele systeem incl. hdd's? Dit geeft een overzicht welke onderdelen er falen! Ik geloof dat je die vanuit de BIOS kan starten!

• Demusch
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09-2022
Ok, dank je wel allemaal!

Ik ga dan nog maar eens de laptop opstarten, kijken wat de bios daarvan zegt. En als daar niets uit komt maandag maar een nieuwe schijf voor haar gaan halen.

over de rest van de laptop: ik nam aan dat, omdat de laptop met een andere harde schijf zonder problemen tot het windows opstart scherm kwam, het moederbord en de ram iig nog in orde moeten zijn (zit maar 1 streepje ram in), en verder zijn de onderdelen toch een stuk minder schokgevoelig dan de harde schijf. Maar idd, je weet het pas zeker als je een andere schijf met compitabele OS erin hangt. Nogmaals bedankt iig

[ Voor 79% gewijzigd door Demusch op 17-08-2013 18:35 ]

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:27 ]

Pagina: 1