[TV] Bekabeling slecht ontvangst (?)

Pagina: 1
Acties:

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:27
Hallo,

Ik heb weinig ervaring op dit gebied en heb al geprobeerd wat ik kon doen. Daarom open ik nu een topic. Ik hoop nu een oplossing te kunnen vinden.

Het probleem is dat we nogal lange kabels door het huis hebben lopen voor digitale en analoge televisie. Op de eerste verdieping is de televisie al dusdanig slecht dat sommige zenders gewoon in zwart wit zijn (analoog) en bij digitale televisie kan je de helft van de zenders al niet meer ontvangen.

Kabels echt binnen de perken houden, wat Ziggo adviseert (< 2 meter), is niet mogelijk, want we splitten op de eerste verdieping alles af naar andere kamers, wat sowieso al langer dan 2 meter is, en de kabel komt ook al van beneden naar boven.

Ik heb al wel kabels vervangen, maar dit hielp niet. Nu kijk ik naar andere oplossingen, het liefst zonder al teveel kosten.

Ik dacht zelf eerst aan een versterker. Dit is wel de meest voor de hand liggende oplossing. Maar ik heb geen idee hoe ik dit in het systeem moet zetten en ik weet ook niet welke ik moet hebben qua merk en model.

Nu dacht ik zelf ook aan iets anders, maar weet niet of dit (al) bestaat. Is het mogelijk om draadloos het signaal over te geven aan andere televisies in huis? Dan bedoel ik een soort wifi router voor televisies. De televisie vangt het signaal op en 'gebruikt' het dan. Misschien is dit wel iets teveel gevraagd. :P

Nogmaals: ik heb hier niet zoveel verstand van. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

stane

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Versterker die versterkt jouw signaal. Versterket is een kastje aan de stroom waar een kabel in gaat en waar een of meerdere kabels uitgaan. Hoe langer de afstand hoe sterker je signaal moet aangezien er signaal verlies lijdt door een kabel.

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:27
caanova1984 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 16:35:
Versterker die versterkt jouw signaal. Versterket is een kastje aan de stroom waar een kabel in gaat en waar een of meerdere kabels uitgaan. Hoe langer de afstand hoe sterker je signaal moet aangezien er signaal verlies lijdt door een kabel.
Dan lijkt mij dit de beste oplossing. Alleen weet ik niet wat voor soort versterker ik nodig heb, model, merk etc.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zie in gedachten al een knots van vershillende splitters in je meterkast.

Geef een overzicht van je kabels
- Welke naar de meterkast lopen -
- op hoeveel meter ze gesplitst zijn. lengtes.. en of er een interactieve ontvanger op hangt of gewoon een
- lengtes
- zit er een simpele decoder of een tv.
- gebruik je goed afgeschermde stekkers ? plastick kapje vs metalen omhulsing
- wat voor splitters gebruik je ? (doorlusdozen, goedkope moek, etc)

Dan kunnen we je wat gerichter adviseren

Vooalsnog is het eerste advies "een versterker"

Iperf

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat voor kabels en stekkers gebruik je? Met een goede kabel zoals bijvoorbeeld een Hirschmann Koka 799 coax kabel kan je tientallen meters gebruiken zonder problemen is mijn ervaring. Dan heb je ook niet vaak een versterker nodig. :)

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:48
Ziggo adviseert ook materiaal met het kabelkeur merk. Die eerder genoemde Hirschmann Koka 799 heeft dat keurmerk onder andere. Een lijst met producten met kabelkeur merk bestaat gelukkig ook!

Met een beetje doorklikken kom je bijvoorbeeld op deze splitter/versterker uit. Via kabelkeur kun je ook nog andere splitters/versterkers vinden.

In dit huis liggen ook vele meters coax kabel. Internet en telefonie gaan na een kort stukje kabel naar de modem. De rest gaat rustig met soms wel 10+meter kabel naar een televisie zonder problemen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Satch schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 17:03:
Wat voor kabels en stekkers gebruik je? Met een goede kabel zoals bijvoorbeeld een Hirschmann Koka 799 coax kabel kan je tientallen meters gebruiken zonder problemen is mijn ervaring. Dan heb je ook niet vaak een versterker nodig. :)
Nou, dat is net iets te optimistisch, ook al heb je honderd procent gelijk wat betreft dat goede kabel advies. Vergeet niet dat elke passieve splitter je signaalsterkte halveert, plus nog een heel klein beetje meer verzwakking in de spltter zelf. En dan houd je bij splitter na splitter al gauw niet zo veel meer over. Ter vergelijking, bij redelijk goede kabel b.v. C12 heb je 12 dB verzwakking per 100 m oftewel halvering (is 3 dB) over 25 meter. Een splitter geeft dus globaal net zoveel verlies als 25 m redelijk goede kabel. Oké, er is nog wel betere kabel dan C12, maar desondanks draagt dat veelal niet genoeg bij aan het verlies door splitters.
Zet de versterker wel zo dicht mogelijk bij de bron. Waarom? Wel, na een flinke afstand verzwakt het signaal uiteraard, maar het pikt ook onvermijdelijk ruis op. Bij een versterker op het eind van de kabel versterk je ook de ruis en dat draagt niet echt bij aan de kwaliteit.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Splitter plaatsen met F-connectors, en alle coax vervangen voor koka799, gewoon alles met hirschmann doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:38:
[...]

Nou, dat is net iets te optimistisch, ook al heb je honderd procent gelijk wat betreft dat goede kabel advies. Vergeet niet dat elke passieve splitter je signaalsterkte halveert, plus nog een heel klein beetje meer verzwakking in de spltter zelf. En dan houd je bij splitter na splitter al gauw niet zo veel meer over. Ter vergelijking, bij redelijk goede kabel b.v. C12 heb je 12 dB verzwakking per 100 m oftewel halvering (is 3 dB) over 25 meter. Een splitter geeft dus globaal net zoveel verlies als 25 m redelijk goede kabel. Oké, er is nog wel betere kabel dan C12, maar desondanks draagt dat veelal niet genoeg bij aan het verlies door splitters.
Nou maak jij ook wel aannames. je hebt ook splitters met meer dan 2 aftakingen. er zijn ook genoeg aftakelementen waar er met 1db demping word doorgelaten en 20 db demping wordt afgetakt.
e.g. http://elektromegastore.n...ement-16db-f-con-afc.html
(en die moet je echt niet verkeerd aansluiten :P )

Het versterker singaal is zo waar als een koe
-------------------------

De ts moet even uitleggen wat de kabelsituatie thuis is. we weten helemaal niet waar wat afetakt wordt hoeveel toestellen er zijn etc

we moeten gewoon even wachten totdat de ts meer gevraagde info post

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 18-08-2013 13:11 ]

Iperf

• Techneut
  • Niet online
fish schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 13:09:
[...]

Nou maak jij ook wel aannames. je hebt ook splitters met meer dan 2 aftakingen. er zijn ook genoeg aftakelementen waar er met 1db demping word doorgelaten en 20 db demping wordt afgetakt.
............
Ik maak in zoverre aannames, dat ik afga op wat TS meldt. En dat is een vrij lange kabel naar de bovenverdieping en dan naar meerdere kamers. Dat kan alleen maar gebruik van splitters betekenen. Inderdaad heb je ook splitters met b..v. 3 aftakkingen, als dat passieve splitters zijn, dan krijgt elke aftakking 1/3 van de signaalsterkte, m.a.w. 4,8 dB demping en nog een beetje meer, zodat je op ongeveer 5 dB uitkomt. Een passieve splitter met maar 1 dB demping is nieuw voor me. Weet je dat zeker dat die er zijn? Versta me goed, ik weet ook niet alles. Ik ben alleen maar theoreticus, en daarbij zie ik een splitter letterlijk als een signaalverdeler, d.w.z. bij n uitgangen krijgt elke uitgang globaal 1/n van de oorspronkelijke signaalsterkte. Een fysiek gegeven dacht ik.
Bij een actieve splitter spreek je van een versterker. En inderdaad is een versterker een zwaar middel, maar ik begrijp aan wat TS zegt dat het om meer dan twee aftakkingen gaat. Maar goed, ik stel ook voor dat TS even wat meer vertelt.

Je zinsdeel "...... aftakelementen waar er met 1db demping wordt doorgelaten en 20 db demping wordt afgetakt" begrijp ik niet helemaal. Klinkt een beetje koeterwaals waar je dat waarschijnlijk niet bedoelt. Want met 20 dB demping heb je bijna niets meer over.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Techneut schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 14:17:
[...]

Ik maak in zoverre aannames, dat ik afga op wat TS meldt. En dat is een vrij lange kabel naar de bovenverdieping en dan naar meerdere kamers. Dat kan alleen maar gebruik van splitters betekenen. Inderdaad heb je ook splitters met b..v. 3 aftakkingen, als dat passieve splitters zijn, dan krijgt elke aftakking 1/3 van de signaalsterkte, m.a.w. 4,8 dB demping en nog een beetje meer, zodat je op ongeveer 5 dB uitkomt. Een passieve splitter met maar 1 dB demping is nieuw voor me. Weet je dat zeker dat die er zijn? Versta me goed, ik weet ook niet alles. Ik ben alleen maar theoreticus, en daarbij zie ik een splitter letterlijk als een signaalverdeler, d.w.z. bij n uitgangen krijgt elke uitgang globaal 1/n van de oorspronkelijke signaalsterkte. Een fysiek gegeven dacht ik.
Bij een actieve splitter spreek je van een versterker. En inderdaad is een versterker een zwaar middel, maar ik begrijp aan wat TS zegt dat het om meer dan twee aftakkingen gaat. Maar goed, ik stel ook voor dat TS even wat meer vertelt.

Je zinsdeel "...... aftakelementen waar er met 1db demping wordt doorgelaten en 20 db demping wordt afgetakt" begrijp ik niet helemaal. Klinkt een beetje koeterwaals waar je dat waarschijnlijk niet bedoelt. Want met 20 dB demping heb je bijna niets meer over.
splitter != aftakelement

Bij een splitter zijn alle uitgangen identiek kwa demping, afhankelijk van het aantal poorten.
Dan heb je nog multitaps, met verschillende dempingen per poort, zodat je de langste kabels op de sterkere uitgangen kan aansluiten

Aftakelementen zijn er ook, die zijn bedoeld om grotere installaties bv te voeden: 1 leiding die 'rondloopt', en daarop aftakelementen. Als je bv een 25dB versterker hebt, kun je die uitgang niet even splitten in TV 1 en de-rest-van-de-flat, want dan krijgt TV1 gewoon way-too-much signaal. Een aftakelement is dan nodig: 1dB demping op de doorgaande leiding, en 20dB demping op de aftakuitgang. In dit geval zal dan de TV ongeveer 0dB krijgen (Even kabel- en connectorlos meegerekend)

@ts: Als je zegt dat je kabels vervangen hebt en het nog niet werk, dan heb je wel een MEGA groot huis. Een normale aansluiting is ruim voldoende voor meerdere TV's. Met goede coaxkabels heb je lang niet altijd een versterker nodig.

Ten eerste moet je checken of het signaal wat je binnenkrijgt voldoende is (65dBuV ongeveer). Zo ja, dan moet je je binneninstallatie checken. Let ook goed op 'loshangende' adertjes, als je de mantel stript op een F-connector kan het zijn dat er onbewust een dun adertje sluiting veroorzaakt. Dan heb je ook rustig 20+ dB demping ;)

Een versterker is pas nodig is als de basis goed is Met een versterker ga je geen brakke installatie goed krijgen. Dat is de omgekeerde wereld. Verder altijd een goede versterker nemen: Hischmann, Aastro, Tratec oid. Geen bouwmarktmeuk als HQ, Elro oid.

Houd bij het ontwerp ook rekening met interactieve diensten. Afhankelijk van je setup *kun* je mogelijk een actieve retourgeschikte versterker nodig hebben. Als je dat niet gebruikt boeit het natuurlijk niet.

Post eens wat meer info: Kabellengtes en topologie zijn essentieel om een zinnig antwoord te geven

• Techneut
  • Niet online
Op deze manier wordt het me duidelijk wat fish wellicht bedoelt met :
"...... aftakelementen waar er met 1db demping wordt doorgelaten en 20 db demping wordt afgetakt"
Ik begrijp de spraakverwarring die hierdoor ontstond.
Alleen heb je het daarmee niet meer over waar de discussie over ging, nl. simpele passieve splitters, waar een versterker niet nodig zou zijn.
Enfin, het woord is aan TS lijkt me.
Pagina: 1