UTP CAT5e kabel van 200 meter lengte?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Ola tweakers,

Eigenlijk een relatief simpele vraag waar ik na lang googlen nog steeds het antwoord niet op kan vinden:

Als ik een UTP-kabel van 200 meter pak (CAT5e), dan zit ik boven de gecertificeerde lengte van 90 meter.
Volgens vele topics hier is namelijk de maximale lengte 90 à 100 meter. In sommige topics wordt gesproken over 125, of zelfs over 150 meter.

Mijn vraag is dus nu: Wat gebeurt er met het (internet-)signaal na 200 meter UTP-kabel?
Is het signaal er dan helemaal niet meer? Of wel, maar met snelheidsverlies? Zo ja, hoeveel snelheidsverlies treedt er dan op?

Dit laatste is dus nergens terug te vinden en uiteraard ook wel situatie-afhankelijk lijkt me.

De situatie zal als volgt zijn: Op plek 1 in een grote loods is het ISRA-punt. Daarop zit het KPN-modem aangesloten. Op plek 2 in de loods (ca. 200 meter verderop) staat een switch met daarop wat pc's.
Door deze lange UTP-kabel hoeft dus helemaal geen 1000mbps signaal te gaan, ook de 100mbps zal niet gehaald worden, dan is niet erg. Als er in ieder geval maar wél zo'n 20mpbs overblijft. Dan zijn we helemaal tevreden, want dan hebben we alsnog de volle snelheid van ons internet.

En oh ja, een switch of network repeater om de 100 meter zetten is geen optie, want daar is simpelweg geen stroom.

Beetje uitgebreide vraagstelling, maar ik hoop dat het duidelijk is zo.
Iemand ervaringen hiermee?

[ Voor 4% gewijzigd door MNECMotU op 17-08-2013 14:36 ]

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien is dit een handige oplossing:
http://www.axis.com/products/pol/poe_extender/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dan moet je wel een PoE switch hebben en die zijn nogal prijzig

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
1x4 norm88 vanaf het isra. naar het modem die je bij je switch zet. norm88 telefoon kabel heeft er minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Waarom verleng je niet gewoon de telefoonkabel vanaf het israpunt? Dan kun je je modem bij de router in de buurt hangen. Voor de telefoonkabel/ inkomend adsl signaal zal die 200m niet zoveel impact hebben.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DennusB schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:48:
[...]

Dan moet je wel een PoE switch hebben en die zijn nogal prijzig
Want? http://www.mobile-harddis...K2k-tPChLkCFRMPtAodkgoAUQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
In ieder geval niet voor een UTP (unshielded twisted pair) kabel van 200m gaan maar voor een STP (shielded twisted pair) scheelt weer wat: Wikipedia: Twisted pair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
arbraxas schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:51:
Waarom verleng je niet gewoon de telefoonkabel vanaf het israpunt? Dan kun je je modem bij de router in de buurt hangen. Voor de telefoonkabel/ inkomend adsl signaal zal die 200m niet zoveel impact hebben.
Ook een goed plan, maar zo'n telefoonkabel, zit daar ook niet een maximumlengte aan? Of treedt daar ook geen verlies in op bij grote afstanden? Daar heb ik eerlijk gezegd geen kaas van gegeten.

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Uit ervaring kan ik zeggen dat een Cat6 FTP van goede kwaliteit ongeveer +-600MBit haalt op 150 meter. Ik verwacht dat je de 100MBit dus ook nog haalt op 200M

Als dat toch niet voldoende is kun je er aan denken om 1 repeater (actieve switch) ergens neer te leggen, het maakt dan in principe niet meer uit als je dit op 50M van het begin of het eind put doet of ergens in het midden. Succes !

//Edit

Modem mag eigenlijk niet ver van het Isra punt zitten. Hoe verder het modem qua bekabeling van het ISRA zit hoe sneller je kans hebt op storingen.

[ Voor 17% gewijzigd door darkadon op 17-08-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
MNECMotU schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:01:
[...]

Ook een goed plan, maar zo'n telefoonkabel, zit daar ook niet een maximumlengte aan? Of treedt daar ook geen verlies in op bij grote afstanden? Daar heb ik eerlijk gezegd geen kaas van gegeten.
Dan verleng je in principe gewoon het inkomend KPN signaal en de meeste telefoonlijnen zijn toch wel langer als 200 meter. Dus de impact is veel kleiner als met UTP. Als denk ik dat met wat jij wilt 200 meter netwerkkabel ook wel te doen is. Als je hem maar uit de buurt houd van je 220/380V installatie. Zeker als daar frequentieomvormers bij zitten. Maar ik denk dat het verlengen van telefoonkabel de makkelijkste optie is.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Ok, dus bijvoorbeeld de aanschaf van deze kabel:
http://www.accudienst.nl/...-meter.html#-omschrijving

kan al een goede oplossing bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
MNECMotU schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:07:
Ok, dus bijvoorbeeld de aanschaf van deze kabel:
http://www.accudienst.nl/...-meter.html#-omschrijving

kan al een goede oplossing bieden?
Yup en dat zijn ook de kosten niet. Leg hem eerst even los over de vloer en sluit de boel aan. Kun je even aankijken wat het doet. Maar deze oplossing heb ik wel vaker gebruikt in de tijd dat ik voor KPN gewerkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Klopt, qua kosten kunnen we hier niet voor sukkelen. Het zou alleen zonde zijn als we hiermee toch signaalverlies hebben en de volle 20mbit die KPN biedt uiteindelijk niet halen.
Zoiets valt vrees ik alleen te proberen en niet in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
MNECMotU schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:12:
Klopt, qua kosten kunnen we hier niet voor sukkelen. Het zou alleen zonde zijn als we hiermee toch signaalverlies hebben en de volle 20mbit die KPN biedt uiteindelijk niet halen.
Zoiets valt vrees ik alleen te proberen en niet in te schatten.
Denk er alleen wel om dat KPN (ADSL in het algemeen) TOT 20mbit is. Ze geven nergens de garantie dat je dat krijgt. Ook niet als je maar 1 meter kabel tussen je modem en israpunt hebt zitten. Eigenlijk krijg je die 20mbit alleen als je grofweg binnen 2km van de centrale zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:46
Kun je niet een powerline setje gebruiken om die 200 m te overbruggen, of zitten beide punten niet op dezelfde fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Ja klopt. Ik geloof dat rechtstreeks op ons ISRA-punt is gemeten dat een snelheid van 18mbit gehaald kon worden. Daar zouden we al tevreden mee zijn. Als het na 200 meter kabel maar niet ineens nog maar 5mbit is...

@nielson: nope, het is een nogal uitgebreide loods met diverse opslag- en bedrijfsruimtes. Anders zou een powerline-setje wel een oplossing zijn geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door MNECMotU op 17-08-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
Ik denk niet dat die 200 meter kabel uit 1 stuk een dergelijke invloed gaat hebben, maar zoals jezelf al zegd dat moet je uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Ik denk dat dat het gaat worden. Ik ben benieuwd. Zodra getest zal ik hier het resultaat posten!

edit:
Ok, er is dus een verschil tussen platte en ronde telefoonkabels lees ik net hier (in het 5e bericht).

Een ronde telefoonkabel is dus beter geschikt voor lange afstanden. Welke afstanden exact ben ik nog even aan het uitzoeken.

[ Voor 63% gewijzigd door MNECMotU op 17-08-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:54
of je pakt 2 mediaconverters en rolt een fiber uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 17:38

painkill

Pain(k)(ill)

Die 100m is waar er gegarandeerd nog een 1gbit signaal mogelijk is.
Als 200mbit bijvoorbeeld genoeg is dan kun je en heel stuk verder dan 100m lijkt mij.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

100 meter is bij mijn weten het theoretisch maximum wat gegarandeerd werkt.
Wil je het echt zeker weten, check dan dus de specificatie.

Denk er aan dat je hier te maken hebt met een digitaal signaal, en niet analoog. Dus als het signaal uitdooft na een bepaalde afstand heb je gewoon helemaal niks meer. Niet nog maar 100Mbit, of 20Mbit, je krijgt helemaal geen verbinding wanneer de kabel te lang is.

Dit zal verder ook zeer afhangen van de kwaliteit van de netwerkkaarten en de kabel in kwestie. Met goed materiaal, met name in de kabel, komt je mogelijk wel verder dan 100 meter. Maar ik verwacht dat 200 meter point-to-point te lang zal zijn.

Je kunt het proberen, maar garantie dat het werkt heb je dus zeker niet. En je geeft al aan dat halverwege een switch/hub plaatsen geen optie is...

Anders zou ik kijken naar een ander medium om de verbinding mee te maken. Bijvoorbeeld fiber, of misschien is WiFi wel een optie als je richtantenna's gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 17-08-2013 15:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

darkadon schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:01:

Modem mag eigenlijk niet ver van het Isra punt zitten. Hoe verder het modem qua bekabeling van het ISRA zit hoe sneller je kans hebt op storingen.
Alleen als je brakke (platte) kutkabel gebruikt of als je al op de rand zit van wat ADSL überhaubt voor je gaat doen.

Verder maakt 200 meter UTP (wat signaaltechnisch van beduidend hogere kwaliteit is dan wat KPN in de grond stopt) écht geen bal uit op de paar kilometer die al naar de CO liggen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

justahuman schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:26:
of je pakt 2 mediaconverters en rolt een fiber uit.
Dit lijkt mij de meest practische oplossing
Een prefab OM1/2-kabel met SC-connectoren aan beide zijden door de loods leggen en dan 2 convertertjes.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Ja fiber, heb de prijs nog niet opgezocht, maar incl. converters denk ik dat het wel een duur grapje gaat worden!

Toevallig werkt een kennis van me bij KPN, dus die heb ik even gebeld. Hij gaat de kostprijs van 200m cat5 4-aderige kabel navragen. Als dat te betalen is (dat lijkt me wel), dan gaan we die tussen het ISRA-punt en het modem leggen. Dat zal waarschijnlijk (het signaal erop is immers analoog) zelfs op een 200 meter nog goed werken volgens hem... Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

200 meter cat5e zou je zo tussen de 60 en 70 euro moeten kosten, ruwweg. Let op: minder is waarschijnlijk nep (geen koper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Het scheelt waarschijnlijk wel dat het 4-aderig is en inkoopsprijs is. Dus ik verwacht er niet meer dan 50 euro aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah ja, vier-aderig (had ik verkeerd gelezen) is goedkoper idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:14
Snelle indruk glas kosten:

MikroTik-RB260GS €40
SPF MM €19 of SPF SC €25

Je hebt er wel 2 switches nodig, en 2 SPF.
Dan heb je alleen nog een glasvezel kabel nodig:
200Meter SM LC LC €195)

Even snel dus 330 euro excl btw voor glasvezen 200meter.
Voordeel is wel dat je geen problemen / risco met bliksem hebt.

[note: Ik ben geen glasvezel expert]

Misschien een andere mogelijkheid, is er een LOS? Of staan er gebouwen tussen? Anders kan je het gewoon met 2 * 5GHz Accesspoints overbruggen Mikrotik SXT G-5HnD - Gigabit 5 GHz MIMO CPE
Werkt goed kan ik je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Nou, hier is hij de helft goedkoper:

http://www.interprojekt.c...erboard-5hpnd-p-1246.html

Kost je wel dacht het 15 euro verzendkosten, maar toch...

Haik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Nee glasvezel gaan we niet doen. Is me veel te duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer eerst met de twee schoteltjes, als je een LOS (Line Of Sight) hebt. Is het snelst, goedkoopst, en werkt heel goed.

En op 5 GHz zit er bijna niemand, en bij schotels met 1 á 3 graden openingshoek is dat minder problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dsl verlengen is simpeler en waarschijnlijk betrouwbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:47
Volgens mij is aanleggen van een netwerk-kabel verbinding tussen twee gebouwen niet zo'n succes als er aan beide kanten apparaten staan die uit het lichtnet gevoed worden, je zult waarschijnlijk moeten zorgen voor een galvanische scheiding.

Blijft over een simpele wifiverbinding, glasvezel of DSL verlengen. Ik zou van deze opties eerst eens voor de wifi gaan, naast de Mikrotik oplossing op 5 GHz hierboven genoemd zou je het zelfs eens met twee normale accesspoints met richtantenne (en eventueel OpenWRT erop) kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

euhm wut? DC is DC, hoe je lichtnet is speelt geen reet rol.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Echt wel.

Toen ik nog een oude desktop tower had, en daarin een ISDN kaart, ging deze na een tijdje slechte verbidingen krijgen, disconnects etc...
Pas nadat ik de PC in een geaard WCD deed, wat het probleem opgelost. Omdat de kast op "nul" nivo moest staat, anders was het nivo van de lokale aarde met de telefoon centrale te hoog.

Ook de switches zijn van metaal, en zijn geaard. Echter, de aarde "daar" (200 meter verder) kán anders zijn dan waar de IS/RA punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Haja je pc begint problemen te vertonen met missende signalen, maar een tel aansluiting is bij mijn weten nog altijd niet geaard is gewoon een 48V spanning.

Switches metaal? De mijne zijn met een adapter gevoed, dus veel aarding ziet dat ding niet.

Ik zou zeggen gewoon proberen. Als het niet werkt kun je nog altijd netwerk kabel aanleggen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Laatst online: 19:47
Damic schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 21:42:
Haja je pc begint problemen te vertonen met missende signalen, maar een tel aansluiting is bij mijn weten nog altijd niet geaard is gewoon een 48V spanning.
Ik gok dan ook dat die transformatortjes in een telefoon (en ongetwijfeld in de centrale) ervoor zorgen dat er een galvanische scheiding is.

Naast het potentiaalverschil tussen beide gebouwen heb je natuurlijk ook nog de spanningsopbouw door directe of indirecte inductie, om nog maar even een directe blikseminslag buiten beschouwing te laten.

Kortom: je kunt het altijd proberen, maar wees niet verbaasd als je switches/routers het opeens niet meer doen, of als je mooie vonken kunt trekken naar de radiator. Die kans hierop neemt nog eens toe als in één van beide loodsen een lasapparaat, een elektromotor of iets anders wat interessante velden opwekt aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M.a.w.: glas of WiFi via schotels. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Glasvezel is gewoonweg te duur. WiFi via schotels waarschijnlijk ook. Plus het feit dat er zich in die 200 meter loods ontzettend veel stalen kooien bevinden, dus dat is een grote ramp voor een beetje WiFi-signaal. Geen oplossing dus.

Als het goed is gaat de 200 meter cat5 4-aderige kabel tussen ISRA en modem de oplossing zijn. Als dat zo is ga ik dat zeker plaatsen in dit topic. Werkt het niet, dan ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

We hebben het hier over een zakelijke oplossing en EUR 300 is te duur???

Verlengen telefoonkabel gaat bij DSL altijd snelheidsverlies opleveren, al helemal bij kabellengtes die daadwerkelijk significant zijn vergeleken met afstand tot DSLAM. Hoeveel en hoe acceptabel dat is, is een tweede, maar je gaat het zeer zeker kunnen merken.

200m is gewoon een erg lange afstand voor een koperkabel en zoals genoemd moet je ook nog aan andere zaken gaan denken als inductiegevoeligheid bij blikseminslag, verschillen in aardespenning e.d.

En dan heb je nog het probleem mbt demarkatiepunt bij storingen. Als je modem bij het ISRA-punt staat is het helder: problemen -> provider. Als je modem honderden meter eigen kabel verderop staat moet je eerst gaan uitzoeken of je probleem nu voor of na het ISRA-punt zit. Dat draait geheid uit op het los moeten koppelen van modem van waar hij staat en bij ISRA aansluiten voordat er ook maar troubleshooting gedaan wordt. Dat betekent dus dat evt storingen sowieso erg bewerkelijk worden en langer duren dan nodig,

Tenslotte kost het leggen van de kabel zelf geld, zowel uren als materiaal. Komt neer dat het prijsverschil in het grote plaatje erg klein is, maar het verschil in performance en bedrijfszekerheid dat helemaal niet is. Ik zou iig afraden om houtje-touwtje oplossingen te geven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 16:32
Man man man, glas schotels etc zijn de oplossing niet en onnodig duur.
Gewoon het modem verplaatsen.
De kabel die binnenkomt is veel langer en dan maakt die 200 meter ook niet meer uit.
Dus vanaf de ISRA de kabel doortrekken en dan het modem naast de switch plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik ben het met dion_b eens. De kabel tussen het ISRA en het modem met 200 meter verlengen lijkt mij ook niet de optie. Er wordt niet voor niets altijd aangeraden om het modem zo dicht mogelijk op het ISRA aan te sluiten voor de hoogste snelheid. Maar misschien als je echt goede kabel gebruikt dat het verlies dan nog meevalt. Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Waarom is dat geen optie?
De kabel vanaf de telefooncentrale zelf kan al kilometers lang zijn.
Het gaat er om dat het een goed kabel is en goed gemonteerd.
Meer is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een link geplaatst. Twee schotels voor 99 euro. Is dat duur? En ze staan op het DAK op een paaltje, en NIET in het gebouw.

Dus stalen constructie heeft er niets mee te maken.

EDIT:

Deze link dus: http://www.interprojekt.c...erboard-5hpnd-p-1246.html

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 18-08-2013 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
dion_b schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 08:43:
en dan moet de glasvezel nog gelegd worden. :X maar als het eenmaal ligt zal het geen storingen meer veroorzaken.

maar dit soort hobbybob oplossingen? gegarandeerd storingen. en hoelang duurt een storing en hoeveel kost je die tijd? 10 man stilzitten voor 60 euro per uur. voor er iemand is die het kan oplossen 2 uur verder. die heeft ook een uurtje nodig om het uit te vinden. uiteindelijk ben je 4 uur uit de lucht geweest. 2400 euro aan arbeidsloon weg. en dan moet je je ontevreden klanten nog zien terug te winnen omdat je slecht bereikbaar bent.

denk daar ook eens over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:56
tlpeter schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 09:08:
Waarom is dat geen optie?
De kabel vanaf de telefooncentrale zelf kan al kilometers lang zijn.
Het gaat er om dat het een goed kabel is en goed gemonteerd.
Meer is het niet.
Voor een vdsl signaal is "kilometers" al behoorlijk lang. Geen idee hoe het zit in Nederland maar in België (Belgacom) is de koperkabel vanuit de centrale naar de 'wijkkasten' voor het overgrote deel vervangen door glasvezel. Van daaruit is het dan koper naar de modem. De koperlengte is dan meestal maar een paar honderd meter meer. Dus een paar 100 meter verlengen kan wel een grote invloed hebben. Maar dit is dus voor VDSL (paar tientallen mbit/s).

Voor KPN is het adsl2+ denk ik? Op Wikipedia: ADSL2 kan je een tabel vinden met afstanden en snelheden. In hoeverre dit betrouwbaar is, weet ik niet. Want veel is uiteraard afhankelijk van de lijnkwaliteit. Maar afgaand op die tabel gok ik dat je met 18 mbit op zo'n 2km zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 20:24:
Nou, hier is hij de helft goedkoper:

http://www.interprojekt.c...erboard-5hpnd-p-1246.html

Kost je wel dacht het 15 euro verzendkosten, maar toch...

Haik
Maar om het nu maar ergens in Poland te bestelen..... Dan liever bij een goede winkel in de NL. Is ook nog een officiele dealer.
DECOY88 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 10:21:
en dan moet de glasvezel nog gelegd worden. :
De UTP kabel moet ook nog gelegd worden.
X maar als het eenmaal ligt zal het geen storingen meer veroorzaken.
Maar 300 euro voor een 200meter glasvezel oplossing is niet echt veel geld.
Een oplossing kost pas echt geld als inderdaad er een storing is.

De WiFi Mikrotik oplossing vind ik ook een goede oplossing. Ik heb hem zelf op een jachthaven geplaatst waarbij er een redelijke LOS is. Af en toe een mast van een bootje, maar de verbinding is goed en stabiel.
En die kost maar 200 euro.

Persoonlijk zou ik nooit de verlening doen. Modems moeten meestal zo dicht mogelijk bij het IRSA punt zitten.

Mocht je het modem juist niet verplaatsen, en vanaf daar met UTP aan de slag te gaan, hou er dan rekening mee dat dat niet alle modems voldoende energie leveren om 100UTP te overburgen. Ik heb al een aantal keren mee gemaakt dat het signaal niet aankwam aan de andere kant (kan ook slechte CAT5e kabel geweest zijn. Maar nadat bij de Source er een switch tussen zetten was het issue opgelost).

Maar even snel een kosten post je van 200Meter UTP (300 kabel), switchje in het midden die via POE gevoed kan worden en POE injectors. Dan zit je toch ook al snel aan de 200 euro. Excl je uren om storing zoeken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb bij de Polen al besteld. Zonder probleem. Wordt met UPS verstuurd en je krijgt een tracking nummer. Al je als bedrijf besteld, betaal je geen BTW.

En zij zijn ook officiële dealer van Mikrotik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Ik zou idd voor glas gaan. Die kosten vallen best mee. Een mediaconvertertje (100Mbit) kun je voor <30 eur halen: pricewatch: TP-Link Fast Ethernet Media Converter MC100CM

Dan heb je ook geen losse SFP's nodig. En verder een stukje kabel. Op dergelijke lengtes kun je gewoon met MM overweg.

Ok, je moet de vezel nog even in een goot leggen (of door een buis trekken ter bescherming) maar goed.

1 storing en/of uren plat kost al meer. actieve apparatuur met POE tussendoor voeden, wifi oplossingen in loodsen... Ik zou dat nieteens *willen* kwa eenvoud en bedrijfszekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:53
arbraxas schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:19:
Ik denk niet dat die 200 meter kabel uit 1 stuk een dergelijke invloed gaat hebben, maar zoals jezelf al zegd dat moet je uitproberen.
mee eens, gewoon doen.

valt me trouwens op hoeveel mensen hier gewoonweg wat giswerk verrichten zonder degelijke onderbouwing, of met totaal verkeerde oplossingen komen voor een simpel stukje kabel trek werk.

Kortom, gewoon een doos van 300 kopen en trekken maar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Op een locatie waar ik vaker kom zijn 2 CAT6 kabels getrokken met beide een lengte van 125M. Resultaat: Beide kabels werken alleen als ik de netwerkkaart (Intel Pro PT1000 DUAL) forceer op 100Mbit. 1Gbit pakt hij niet. Ook de switch zet hem, na vele malen proberen, uiteindelijk op 100Mbit.
Ideaal is het zeker niet, maar de kabel ligt.....

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 19:56

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

shure-fan schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:27:
[...]

mee eens, gewoon doen.

valt me trouwens op hoeveel mensen hier gewoonweg wat giswerk verrichten zonder degelijke onderbouwing, of met totaal verkeerde oplossingen komen voor een simpel stukje kabel trek werk.

Goed onderbouwd! :X

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
MNECMotU schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:34:

En oh ja, een switch of network repeater om de 100 meter zetten is geen optie, want daar is simpelweg geen stroom.
Als je een netwerkkabel kan aanleggen, dan kan je er toch ook een stroomkabel naast leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

mee eens, gewoon doen.

Er is een reden waarom de specificaties van ethernet over koper op 100 meter is gespect. Die spec bestond al toen ethernet nog maar 10Mbit (10BaseT) was en is zo opgezet omdat met dergelijke afstanden geen invloeden als signaaldemping of timingsproblemen bestaan. In die spec nemen ze dan ook nog een paar extra connectors en een stranded UTP touwtje in beschouwing, als die ontbreekt kan je het vaak nog wel wat meters oprekken, maar factor 2 buiten specs zonder repeater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
mee eens, gewoon doen.

En wat als het niet werkt? Of onstabiel gaat werken? Wie wordt er dan aangekeken? Wie mag het dan oplossen? Wie gaat de uren betalen? De extra spullen?

Het gis werk baseren we op de specificaties zoals beschreven is. Jij doet juist het giswerk dat het misschien kan werken.

Ik zeg gewoon doen...... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Klinkt gek, maar draadloos ook geen oplossing? Je zult dan wel een goed AP moeten hebben, eentje die net wat meer bereik heeft dan de rest.. ;)

Ik zelf vind 100 meter eigenlijk de maximum lengte van een UTP-kabel. Hoewel je zeker kan proberen het te overbruggen, kan het je nog weleens wat verassingen opleveren. Of zoals beschreven een stroomkabel ernaast leggen en dan toch een switch(je) ertussen, ergens op de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb dit met wat interesse gelezen.

Ten eerste is 4-aderige kabel niet aan te raden en al helemaal niet op die lengte. De extra 4 aders zitten er juist in om signaalproblemen te reduceren.

En als je goede STP of Cat6 kabel gebruikt om signaal verlies te minimaliseren, dan ben je waarschijnlijk (bijna) net zoveel kwijt als twee tranceivers en 200m glas.

Ik heb ervaring met lengtes >100 meter en die zijn niet positief (overigens is 100m het maximum, maar vaak staat er 90m + 2 x 5m patch kabels). Ik heb een aantal maal langere kabels (112, 125 en 132m) gehad in een fabriek en daarbij allerlei rare verschijnselen tegengekomen.
Ten eerste wilde geen van de apparaten op Gigabit meer verbindinden (niet heel gek) maar bij de 125 en 132m was het ook gedaan met de 100Mbit en werd er terug naar 10Mbit terug geschakeld. BIj de 132 (overigens excl. patch kabels) leverde dat daarnaast nog een instabiele verbinding op.

Mijn advies (en het is slechts een advies): Ik zou gaan voor glas: Sneller, stabieler en je gaat een hoopt tijd besparen met troubleshooten. Ik denk niet dat je het stabiel gaat krijgen nl met +200 meter (excl. patches) en 4-aderige kabel.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_JGC_ schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 15:44:
[...]

Er is een reden waarom de specificaties van ethernet over koper op 100 meter is gespect. Die spec bestond al toen ethernet nog maar 10Mbit (10BaseT) was en is zo opgezet omdat met dergelijke afstanden geen invloeden als signaaldemping of timingsproblemen bestaan.
Euhh. Zeker wel. Alleen hebben ze gewoon een redelijke afstand genomen waaronder met die factoren rekening gehouden kan worden.

Timing is overigens alleen boeiend bij half-duplexverbindingen (en op glas net zo hard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Als je echte koperen kabel gebruikt dan moet 200 meter makkelijk te doen zijn.
Ik heb in het verleden wel eens 2 connectoren geknepen op het begin en het einde van een pullbox (305 meter cat5e) en ik had gewoon een Gigabit connectie, file transfers gingen toen met zo'n 350Mbps.
Je moet dan echter wel zorgen dat je switch/router genoeg power kan leveren omdat de weerstand iets hoger is, daarnaast moet je eventuele "green" functies uitschakelen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
fast-server schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 21:15:
Als je echte koperen kabel gebruikt dan moet 200 meter makkelijk te doen zijn.
Ik heb in het verleden wel eens 2 connectoren geknepen op het begin en het einde van een pullbox (305 meter cat5e) en ik had gewoon een Gigabit connectie, file transfers gingen toen met zo'n 350Mbps.
Je moet dan echter wel zorgen dat je switch/router genoeg power kan leveren omdat de weerstand iets hoger is, daarnaast moet je eventuele "green" functies uitschakelen.
Behalve dat dit tegen alle specificaties in gaat.
En wie mag de issues oplossen als het niet stabiel werkt?
Wie wordt er aangekeken als niet goed werkt?

En waar hebben we het over, +- 300 euro voor een bedrijf mag geen issue zijn. Een dag niet kunnen werken kost meer.

Ofwel ga voor goede oplossingen, een geen houtje touwtje oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Ik ben het met Rolfie eens. Een rol goede Cat6 (of zelfs Cat5e) kost ook al rond de € 180-220. Dan mag die kleine additionele investering geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-05 12:18
dion_b schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 08:43:

Verlengen telefoonkabel gaat bij DSL altijd snelheidsverlies opleveren, al helemal bij kabellengtes die daadwerkelijk significant zijn vergeleken met afstand tot DSLAM. Hoeveel en hoe acceptabel dat is, is een tweede, maar je gaat het zeer zeker kunnen merken.

200m is gewoon een erg lange afstand voor een koperkabel en zoals genoemd moet je ook nog aan andere zaken gaan denken als inductiegevoeligheid bij blikseminslag, verschillen in aardespenning e.d.

En dan heb je nog het probleem mbt demarkatiepunt bij storingen. Als je modem bij het ISRA-punt staat is het helder: problemen -> provider. Als je modem honderden meter eigen kabel verderop staat moet je eerst gaan uitzoeken of je probleem nu voor of na het ISRA-punt zit. Dat draait geheid uit op het los moeten koppelen van modem van waar hij staat en bij ISRA aansluiten voordat er ook maar troubleshooting gedaan wordt. Dat betekent dus dat evt storingen sowieso erg bewerkelijk worden en langer duren dan nodig,

Tenslotte kost het leggen van de kabel zelf geld, zowel uren als materiaal. Komt neer dat het prijsverschil in het grote plaatje erg klein is, maar het verschil in performance en bedrijfszekerheid dat helemaal niet is. Ik zou iig afraden om houtje-touwtje oplossingen te geven.
toon volledige bericht
Ben het helemaal met Dion eens, je telefoonkabel verlengen is wel leuk maar hou ook rekening met spanningsval over een kabel. Als je in het begin netjes 45 volt (PSTN) of 96 volt (ISDN) binnenkomt en er een 200 meter kabel tussen zet kan het goed zijn dat je zoveel spanningsverlies op je kabel hebt dat je aan het eind niks over houd. Of te weinig om je ADSL verbinding goed te laten werken.

Ik zou persoonlijk voor een glasvezel gaan (zeker omdat het zakelijk is) puur dat je minder storing hebt. Mocht het in de toekomst voorkomen dat je een andere verbinding wilt/krijgt die niet via de telefoonlijn gaat hoef je niet weer een nieuwe kabel te trekken waardoor je dubbele (onnodige) kosten bespaart. WiFi via schotels kan natuurlijk ook (al ben ik er geen voorstander van).

Plus mocht je in de nabije toekomst nog extra bandbreedte nodig hebben ben je hierop ook voorbereid zonder dat je grote aanpassingen moet doen. (Weet natuurlijk niet wat voor een bedrijf het is).

[ Voor 4% gewijzigd door chickpoint op 20-08-2013 09:09 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kan iemand me uitleggen dat je over 2 km kabel van KPN zonder problemen die 45 volt kan handhaven maar die extra 200 meter kabel in een keer te veel weerstand heeft. KPN heeft echt niet supergeleidende kabels in de grond liggen hoor. Er zit geen actieve apparatuur van KPN op jouw lokatie bij een PSTN lijntje hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
200m is idd op zich geen issue, en 45V blijft rustig 45V ook na 200m. Verlies in een kabel (weerstand) wordt bepaald door de stroom die erdoorheen gaat. En je dsl modempje oid trekt echt geen 5A, dus is de spanningsval veel lager. Er is niet te stellen dat je 10V per 100m verliest oid..

Maar ik ben het wel eens met de eerdere genoemde suggesties. Zakelijk iets meer uitgeven / zekerheid of 200 eur besparen en gokken... Voor dsl is idd die 200m niet het punt,maar voor hetzelfde geld liggen er storende kabels in die goot enz waardoor het wel ineens een issue is.

Glas = geen risico hierin, en je houd de support van je dsl boer (want je modem zit netjs op je isra), anders moet je eerst nog je modem lostrekken enz om door de storingsprocedures heen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ eindelijk een antwoord waarvan ik me afvroeg waar blijft iemand met de facts..

Door de weerstand van de kabel loop je tegen het probleem aan dat na een bepaalde afstand deze onder de drempelwaarde komt van detectie. Afhankelijk van de drempelwaarde kan er soms buiten specifcaties gewerkt worden (zoals 150Meter i.p.v. 90Meter bij 10-BASE-T) maar dat is niets anders dan een 'mazzel factor'.

Zoals eerder gemeld is de signaal drempel bij het verlengen van je DSL signaal veel hoger maar dat komt omdat deze analoog is. Hierin neemt voornamelijk de bandbreedte af door overspraak. 200Meter extra zal opzich geen ramp zijn maar kan er voor zorgen dat je modem iets lager intrained.

Kun je niet ergens op 100meter een goedkoop switchje plaatsen ? Uiteraard zou een managed switchje helemaal mooi zijn om packet loss e.d. te detecteren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
DukeBox schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:06:
Kun je niet ergens op 100meter een goedkoop switchje plaatsen ? Uiteraard zou een managed switchje helemaal mooi zijn om packet loss e.d. te detecteren.
Er is geen elektriciteit (als aangegeven). Nu kan je natuurlijk ook daar elektriciteit regelen, maar de kosten daarvan kunnen ook behoorlijk zijn. Al snel minimaal 50-60 euro. Excl de extra uren die nodig zijn.
Alternatief is POE trucjes doen, maar dat is nu ook weer niet echt helemaal ideaal. En dat kost ook weer extra geld.

Overal dus geen oplossingen.

Beste optie: Glas (Switches of Media Converters)
Alternatief 5GHz WiFi (Indien er goede LOS is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:08
Nog een alternatief en niet duur, VDSL modems zetten aan beide kanten. Hebben we hier ook over een 300-400 meter en werkt prima. Volgens mij waren ze €60 per stuk maar 80 euro kan ook. Snelheid is oke en de afstand geen enkel probleem.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Rolfie schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:12:
Er is geen elektriciteit (als aangegeven). Nu kan je natuurlijk ook daar elektriciteit regelen, maar de kosten daarvan kunnen ook behoorlijk zijn. Al snel minimaal 50-60 euro. Excl de extra uren die nodig zijn.
Alternatief is POE trucjes doen, maar dat is nu ook weer niet echt helemaal ideaal. En dat kost ook weer extra geld.
(managed) switches kun je ook middels PoE voeden. De eerder genoemde injectors zijn een prima oplossing.

Houd er rekening mee dat met PoE oplossingen (zoals eerder genoemd) er meerdere standaarden zijn die ook weer afhankelijk van de kabellengte voldoen aan geleverd vermogen. Buiten dat kan het wel gunstig zijn om bijv. een managed switch te voeden op afstand.

WiFi bridge is idd ook geen gek idee.. glas is uiteraard het beste maar maak maar eens een begroting op, dan valt het al snel af denk ik.

Ik zou eerst de goedkope mogelijkheden een testen.. wie weet werkt een PowerLan setje probleemloos en ben je voor nog geen 3 tientjes klaar.. daar kan je niet eens 200Meter kabel voor kopen. (overigens gaan de meeste volgens specs niet over 300meter)

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 20-08-2013 10:42 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 13:13

CasGas

.

200m utp is gewoon vragen om problemen, in een productieomgeving is dat gewoon geen optie.

Een goede 5GHz bridge of glas zijn je twee opties, waarbij je bridge de goedkopere oplossing is en je glas de "duurdere" variant is, maar zeker de voorkeur heeft. En met duur, tsja.. er kwam al 330ex btw qua prijs, maar laat het eens uitlopen naar € 500,- waar praten we dan eigenlijk over? Dat is toch een no-brainer?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Volgens mij is de consensus hier wel (op een enkele uitzondering na) dat glas de beste optie is.
Nu ben ik benieuwd welke oplossing the poster (MNECMotU) voor gaat kiezen cq. heeft gekozen en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 22:25
MNECMotU schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:34:
De situatie zal als volgt zijn: Op plek 1 in een grote loods is het ISRA-punt. Daarop zit het KPN-modem aangesloten. Op plek 2 in de loods (ca. 200 meter verderop) staat een switch met daarop wat pc's.
Door deze lange UTP-kabel hoeft dus helemaal geen 1000mbps signaal te gaan, ook de 100mbps zal niet gehaald worden, dan is niet erg. Als er in ieder geval maar wél zo'n 20mpbs overblijft. Dan zijn we helemaal tevreden, want dan hebben we alsnog de volle snelheid van ons internet.
Wat een bijzondere 'oplossingen' komen hier voorbij zeg. Van beweringen dat draadloos waarschijnlijk het beste is, 'gewoon proberen met 200m ethernet' tot aan glas omdat het ook een 'oplossing' is voor blikseminslag ...

De oplossing is net zo simpel als de vraag; Vanaf het IS/RA verlengen met F/UTP (goed aarden). Bij de switch plaats je splitter + modem. Als er fatsoenlijke kwaliteit kabel gebruikt is en netjes is aangelegd, is het gewoon een heel degelijke verlenging van de KPN kabel met heel klein verlies. Dan heb je minimaal dezelfde snelheid als de buren van 200 meter verderop die op de KPN kabel zijn aangesloten.

Tenzij je echt net op het randje zit van waar ASDL nog net werkt is dit de gangbare en oplossing. Als je het niet vertrouwt en bedrijfskritisch is schakel je hiervoor sowieso een installatiebedrijf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Zo "bijzonder" zijn de oplossingen nou ook weer niet.
Zowel glas als draadloos zijn behoorlijk ingeburgerde oplossingen hoor. Een ook betaalbaar.

Het verlengen cq. verplaatsen van het IS/RA punt is niet aan te raden en officieel ook niet toegestaan.
Zeker bij troubleshooten word het lastig omdat je alles eerst terug moet brengen naar het IS/RA punt.

Iedereen is vrij om te doen wat hij wil (en de TS dus ook), maar persoonlijk denk ik dat je beter voor zekerheid en stabiliteit kunt gaan dan een paar Euro te besparen.

Ik heb meerdere malen met dergelijke situaties te maken gehad en in vrijwel alle gevallen was de snelle/goedkope oplossing uiteindelijk duurder omdat we alsnog de aanbevolen oplossing moesten gaan uitvoeren.

Maar deze discussie kan nog redelijk lang gevoerd worden. :+ Ik ben nu alleen nog maar nieuwsgierig welke oplossing de TS uiteindelijk heeft gekozen, waarom en... ook belangrijk... of het goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
waterwolf schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:45:
[...]

De oplossing is net zo simpel als de vraag; Vanaf het IS/RA verlengen met F/UTP (goed aarden). Bij de switch plaats je splitter + modem. Als er fatsoenlijke kwaliteit kabel gebruikt is en netjes is aangelegd, is het gewoon een heel degelijke verlenging van de KPN kabel met heel klein verlies. Dan heb je minimaal dezelfde snelheid als de buren van 200 meter verderop die op de KPN kabel zijn aangesloten.
Totdat je Internet onstabiel gaat werken, en de Internet provider aangeeft dat je te ver van je ISRA punt zit en dat je moet gaan testen waarbij je modem direct aan het ISRA punt is aangesloten.
Persoonlijk vind ik dit juist geen goede oplossing, icm met support en/of ondersteuning van je Internet verbinding.
Tenzij je echt net op het randje zit van waar ASDL nog net werkt is dit de gangbare en oplossing. Als je het niet vertrouwt en bedrijfskritisch is schakel je hiervoor sowieso een installatiebedrijf in.
Dan kan je ook meteen dat bedrijf een voeding voor een switch laten plaatsen, ben je meteen klaar en heb je een zeer goede oplossing draaien. Heb je de beste de beste oplossing die er is.

De kosten van het installatie bedrijf zijn echter veel meer dan de oplossing waar we nu over praten.

WiFi en glas zijn goede oplossing en moeten goed en stabiel in te regelen zijn voor een mooi budget en goede support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

rally schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:57:
Het verlengen cq. verplaatsen van het IS/RA punt is niet aan te raden en officieel ook niet toegestaan.
Onzin voor wat betreft verlengen vanaf IS/RA. Verplaatsen moet je door KPN laten doen idd.
Zeker bij troubleshooten word het lastig omdat je alles eerst terug moet brengen naar het IS/RA punt.
Niet persee maar 't is wel zo slim om dat te doen ja, om je eigen bekabeling uit te sluiten.

DSL of watdanook doorpatchen vanaf een IS/RA is in bedrijfssituaties echt zo raar niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Cyber, ze willen het niet horen.
Er is echt niks vreemd aan om een modem verder weg te zetten dan naast de ISRA.
Alsof dit overal kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Er zitten hier wel een aantal IT Professionals op het forum hoor en ik ben daar één van.
Ja, het is technisch mogelijk om je modem verder weg te zetten van het IS/RA punt, maar 200 meter is meer dan "iets" verder hoor. Ook door het verlengen van het IS/RA punt krijg je signaalverlies.
Ik spreek overigens uit ervaring. Soms kan 20 meter al een wereld van verschil zijn (of de gebruikte kabel).

Enfin... zoveel mensen, zoveel meningen ;)

Grappige is dat de TS helemaal niets meer van zich heeft laten horen. Is hij helemaal overrompeld door de discussie over de beste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

We hebben hier ook een draadloze straalverbinding opgezet om twee kantoren met elkaar te verbinden. Een kabel leggen was niet echt een optie omdat er een aantal huizen tussen staan. Met een goede richtschotel is dat ook geen probleem en het werkt dan ook vlekkeloos.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
waterwolf schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 15:45:
dat is wel heel wat duurder. maar een storing zal je nooit op je kabel krijgen _/-\o_ (tot je een of andere beun besteld :') )

en ik had al een half dagje plat gerekend naar 2500 euro voor 10 man. ex. gemiste orders enz. dus mocht je interesse hebben dan stuur je maar een dm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MNECMotU
Daar istie dan weer, de TS himself... :)

Ik heb inderdaad met volle aandacht deze hele discussie zitten lezen.
Zo te zien zijn er wel degelijk een aantal goede oplossingen.

Ook heb ik in de tussentijd contact opgenomen met een kennis van mij die KPN-monteur is. Hij gaat me erbij helpen om in eerste instantie een 200m kabel te leggen van ISRA-punt naar modem. Dat is in onze situatie het meest eenvoudig. Dan is het een kwestie van meten = weten.
Blijkt dat dit niet het gewenste resultaat levert, dan kunnen we over op het volgende plan. Hetgeen dan zal zijn om het modem direct bij het ISRA-punt te plaatsen en 200m viber te leggen.

Maar goed, voordat we op de zaken vooruit lopen gaan we eerst plan A in werking stellen.

P.s. Het is trouwens een geluids- / muziekstudio die op zichzelf niet 100% afhankelijk is van een internetverbinding. Mailtjes sturen kan voorlopig ook prima via 3G. Als ADSL straks goed werkt, dan kunnen we ook direct grotere bestanden up/downloaden vanuit de studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Glas is inderdaad de beste optie. Zeker ook omdat je een galvanische scheiding hebt. Geen problemen met aardlussen en dergelijke. Tweede optie is gewoon 2 x 100 meter kabel en een goedkoop switchje halverwege, of nog meer segmenten neerleggen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
2x D-Link DMC-700SC en 200meter SC/SC duplex kabel kost je ongeveer 500 euro

Dit is wel de mooiste oplossing en je hebt dan nog Gigabit ook :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Gigabit was dan weer niet noodzakelijk aangezien hun internetverbinding 20Mbit is ;)

@TS: Laat je nog wel weten wat het resultaat is van de verlenging?

[ Voor 29% gewijzigd door rally op 21-08-2013 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
@rally: Jazeker, uiteraard! Heb alleen nog niks gehoord van die KPN-knakker, dus zal er weer even opnieuw achteraan gaan. Zal allemaal wel even duren, echt veel haast heeft niet. Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-05 18:51

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MNECMotU schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:32:
Daar istie dan weer, de TS himself... :)

Ik heb inderdaad met volle aandacht deze hele discussie zitten lezen.
Zo te zien zijn er wel degelijk een aantal goede oplossingen.

Ook heb ik in de tussentijd contact opgenomen met een kennis van mij die KPN-monteur is. Hij gaat me erbij helpen om in eerste instantie een 200m kabel te leggen van ISRA-punt naar modem. Dat is in onze situatie het meest eenvoudig. Dan is het een kwestie van meten = weten.
Blijkt dat dit niet het gewenste resultaat levert, dan kunnen we over op het volgende plan. Hetgeen dan zal zijn om het modem direct bij het ISRA-punt te plaatsen en 200m viber te leggen.

Maar goed, voordat we op de zaken vooruit lopen gaan we eerst plan A in werking stellen.

P.s. Het is trouwens een geluids- / muziekstudio die op zichzelf niet 100% afhankelijk is van een internetverbinding. Mailtjes sturen kan voorlopig ook prima via 3G. Als ADSL straks goed werkt, dan kunnen we ook direct grotere bestanden up/downloaden vanuit de studio.
Een KPN kennis gaat dus een ISRA 200 Mtr. verleggen over een "x" type bekabeling en daar vandaan verder bekijken óf 't wel werkt?

Dat soort mensen krijg ik hier ook over de vloer als ik een simpele VDSL2 aansluiting wil laten doormeten terwijl m'n ISRA maar 10 meter van de FTTC hub staat (ook qua lijn)..

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:29

thof

FP ProMod
Als we toch ook China stuff gaan posten, kijk dan ook eens op eBay want daar is het nog veel goedkoper:
http://www.ebay.nl/sch/i....+to+ethernet&LH_PrefLoc=2

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
setje ledjes van een paar stuivers erin? leuk voor 10 meter maar daarna teveel verstrooiing om er wat zinvols mee te doen :') glas apparatuur is niet voor niks duur.

spul is toch goedkoper dan gedacht 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door DECOY88 op 31-08-2013 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Glas apparaten hoeven nier duur te zijn (simpele 1810 van HP is al voldoende om Gbit te kunnen halen). Wat wel duur is zijn de SFP modules én de glasbekabeling tussen de switches. :P

Die 100Mbit convertors van Ethernet naar glas....... wil je écht niet

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 31-08-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:28
Sorry als ik met minimale kennis met een stomme opmerking de discussie verstoor, maar toen ik voor een bedrijf waar ik het netwerk heb gelegd onderzoek deed naar welke internetkabels ik moest kopen, waren er unshielded (UTP), foiled (FTP) en shielded foiled (SFTP) internetkabels. Je kunt met een beetje geluk met UTP over de 100 meter heen, maar met een SFTP kabel kom je al een groot stuk verder omdat de hoeveelheid interferentie met de storingsbronnen in de buurt wordt verminderd.

Zou je met een SFTP kabel niet die 200 meter kunnen halen? Glas is ook meteen weer zo'n extreme oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

naarden 4ever schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:48:
Sorry als ik met minimale kennis met een stomme opmerking de discussie verstoor, maar toen ik voor een bedrijf waar ik het netwerk heb gelegd onderzoek deed naar welke internetkabels ik moest kopen, waren er unshielded (UTP), foiled (FTP) en shielded foiled (SFTP) internetkabels. Je kunt met een beetje geluk met UTP over de 100 meter heen, maar met een SFTP kabel kom je al een groot stuk verder omdat de hoeveelheid interferentie met de storingsbronnen in de buurt wordt verminderd.

Zou je met een SFTP kabel niet die 200 meter kunnen halen? Glas is ook meteen weer zo'n extreme oplossing...
Misschien wel eens leuk om te weten wat de exacte situatie is. 200Mtr. is zelfs (met gemak) draadloos te overbruggen als 't moet, ook met Gbit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:28
wimmel_1 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:57:
[...]

Misschien wel eens leuk om te weten wat de exacte situatie is. 200Mtr. is zelfs (met gemak) draadloos te overbruggen als 't moet ;)
Als je richtantennes gebruikt is dat inderdaad niet zo'n groot probleem.

Het schoot even door mijn hoofd, dat ik toen bij het bestellen van de kabel UTP, FTP en SFTP kabels tegenkwam. uiteindelijk geen stukken van 100 meter of langer hoeven leggen, maar toch blij met de kennis. Misschien is dat hier de oplossing. De meerprijs van een SFTP kabel boven een UTP kabel valt zelfs heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

naarden 4ever schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:59:
[...]

Als je richtantennes gebruikt is dat inderdaad niet zo'n groot probleem.

Het schoot even door mijn hoofd, dat ik toen bij het bestellen van de kabel UTP, FTP en SFTP kabels tegenkwam. uiteindelijk geen stukken van 100 meter of langer hoeven leggen, maar toch blij met de kennis. Misschien is dat hier de oplossing. De meerprijs van een SFTP kabel boven een UTP kabel valt zelfs heel erg mee.
Zoals ik 't gehele topic lees is het de bedoeling om een stabiele verbinding van "A" naar "B" te krijgen binnen een bestaande fabriekshal waarbij het huidige ISRA zich bij "A" bevind en daar ook een verbinding moet blijven terwijl "B" een gelijkwaardige aansluiting moet krijgen én zich 200 Mtr. verderop bevindt?

Zelfs al zou je het ISRA gaan verleggen van "A" naar "B" zonder terug te willen naar "A" dan is het intern verbinden middels glas 't goedkoopste (als data doorvoer een eis is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met twee schoteltjes (richtbaar op 5 GHz), kan je makkelijk 400-500 Mbps halen op 200 meter. Ik heb links gemaakt van enkele kilometers, en haal nog steeds 150 - 200 Mbps (ok, de schotel ware wat groter, maar toch).

Dus de mogelijkheden:

1. Glas leggen met converters (als internet toch niet over de 20 Mbps gaat, dan zijn doe goedkoper converters uit China ook goed).
2. FTP of STP. Dit 'kan" problemen geven, hoeft niet.
3. IS/RA punt verplaatsten. Of door KPN laten doen (is 100% zeker), of zelf met een CAT3 kabel doen (of Norm 88 kabel van KPN).
4. radio verbinding met schoteltjes. Zie bv. http://www.interprojekt.c...erboard-lite5-p-1371.html

Laat even weten wat je gekozen hebt, en waarom / en hoe het werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 01-09-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
naarden 4ever schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:48:

Bij dergelijke lengtes heb je te maken met demping en mogelijk storing. Met sftp los je alleen storing op, demping blijft. Feit blijft dat je met een factor 2 buiten de specs zit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Wel even niet vergeten, de kosten om het in te voeren. Er zijn dan al andere oplossingen die goedkoper zijn dan deze glas oplossing.
Pagina: 1