Kan een LSI MegaRAID SAS 8344ELP in passthrough mode?

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Hallo

Ik zit te kijken om het aantal schijven in mijn nas uit te breiden, maar ik loop tegen het einde van de sata poorten aan. De kast heeft 15 hotswap bays, maar het mobo heeft maar 8 poorten. Nu zit ik te kijken voor insteekkaarten.

Ik heb een tijd terug al een keer een LSI MegaRAID SAS 8344ELP kaart gekocht voor een andere server (maar daar wordt hij niet meer gebruikt), maar ik kan niet vinden of die in passthrough mode kan. Op de site hebben ze het alleen over raid niveau's.

Ik wil de schijven namelijk in ZFS raid 5 (raidZ1) draaien, dus hardware raid is niet nodig.

De serveRAID m1015 kan wel met andere firmware in passthrough mode heb ik gevonden, maar over de LSI kan ik niks vinden.

Heeft iemand een idee waar zoiets te vinden is?

alvast bedankt
timberleek

Verwijderd

Al is het mogelijk, betekent dit nog niet dat de controller geschikt is voor gebruik met ZFS en andere software RAID.

Bij bijvoorbeeld Areca controllers kun je de controller in JBOD mode of individuele disks in passthrough mode zetten. Echter, beide configuraties zorgen er nog steeds voor dat disks verdwijnen zodra ze bad sectors tegenkomen. De firmware van de controller maakt de disks dan onzichtbaar voor het besturingssysteem. Na een reboot zijn de disks meestal weer terug, maar het is heel irritant.

Nog erger was het dat af en toe de passthrough instelling helemaal weg was, en je opnieuw de Areca utility in moest om de disk in passthrough mode te zetten.

Hoe het zit met LSI MegaRAID controllers kan ik niet zeggen. Maar dit lijkt me iets om rekening mee te houden.

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09
Is er een simpele manier om dit te testen(zonder de schijf met een hamer te behandelen ;) )? Heb ook nog ergens zo'n controller op de plank liggen.

5564

Verwijderd

Ja je kunt dit testen. Dan heb je wel een hardeschijf nodig met een actieve bad sector (Current Pending Sector > 0). Dan een leestest doen zoals met 'dd'.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Zo'n m1015 is toch wel geschikt voor zfs (met die alternatieve firmware dan)?

Jammer genoeg (gelukkig eigenlijk) heb ik geen schijven met pending sectors

Verwijderd

M1015 werkt prima met zowel IR als IT firmware. IT firmware verdient wel de voorkeur, aangezien je dan betere/simpelere drivers kunt gebruiken. Maar deze controller met LSI chip heeft dus niet het probleem van onzichtbare disks door timeouts (veroorzaakt door bad sectors).
Pagina: 1