Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasuja
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-04-2021
Wat vinden jullie van de op 20 Augustus uit gebrachte tablet computer van Wacom?
Ze hebben het apparaat speciaal gericht op creatieve pro's

het zijn twee apparaten.
Een Wacom Cintiq Companion & een Wacom Cintiq Companion Hybrid.

Wacom Cintiq Companion Hybrid
De Wacom Cintiq Companion Hybrid draait op android wanneer je hem als een los apparaat gebruikt zonder dat er een computer op is aangesloten.

Wacom Cintiq Companion
De Wacom Cintiq Companion is een zelfstandige computer die draait op Windows 8 en heeft een i7 processor 256GB of 512GB hdd en 8GB RAM aanboord

Afbeeldingslocatie: http://d1rajlu05raxl4.cloudfront.net/assets/graphics/companion/specifications.png
http://cintiqcompanion.wacom.com/en/

Voorheen werden apparaten als de Surface Pro en de Samsung Ativ Smart PC Pro gebruikt voor dit soort doeleinden.

EDIT: ingekort en geüpdatet naar de meest recente ontwikkelingen.

[ Voor 96% gewijzigd door kasuja op 21-08-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit lijkt mij meer een ervaringentopic dan een vraag om wat te kopen. Ik verplaats je topic daarom naar het Android-tabletgedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Huh? Een surface pro in het androidgedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ahja, die draait niet op Android hè? B) Ik tik em toch maar door naar dat andere tabletforum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18
Inmiddels heb ik de companion 512gb versie twee weken in huis en ik ben toch wel onder de indruk van het apparaat waarbij hier en daar toch dingetjes beter kunnen. Ik zal binnenkort een uitgebreide review schrijven en ik moet er meer mee gaan werken om het grote bedrag te kunnen verantwoorden maar de taken waarvoor ik hem heb aangeschaft kan hij erg goed aan. Als je opzoek bent naar een tablet om als volwaardige workstation/desktop vervanger te gebruiken dan is dit wel het apparaat wat je zoekt.

Ik heb ook naar de surface pro gekeken maar het kleine formaat + geen knoppen heeft mij doen besluiten om voor de companion te gaan.

Niet alles is helemaal top; zo moet het apparaat in high performance staan anders werkt ie niet lekker. Dit is sinds de windows 8.1 update het geval waardoor tevens batterij duur maar 4 uur word ipv 7 in Power Saver mode. Ik heb dit nog niet echt als een probleem ervaren omdat na 4 uur photoshop je ook wel weer ff pauze gaat houden. Daarbij loopt photoshop CC ook niet 100% smooth, zeker bij grote brushes lagged ie wat, in de praktijk ga ik dit waarschijnlijk nooit tegen komen dus voor mij niet zo'n probleem. Af en toe is het een gevecht met de kickstand om die goed op te zetten maar daarna staat hij ook super stabiel en is hij zonder probleem op je schoot te gebruiken of in bed om een filmpje te kijken.

Gisteren ook 3d max 2014 er opgezet en dit werkt echt zonder probleem :o Grote modellen laat ie zonder probleem draaien.

Om zonder problemen op de bank te kunnen photoshoppen zonder kabels of moeilijk gedoe is toch wel heel vet. Een keyboard mis je niet omdat alle knoppen aanwezig zijn en je extra onscreen knoppen bij kan plaatsen. (hoewel deze iets beter uitgewerkt kunnen worden, nemen nu onnodig veel ruimte in)

Door de 40 dagen niet goed geld terug garantie heb ik de gok genomen en ik zal de komende 3 weken nog gebruiken om beter te testen om er zeker van te zijn dat dit een blijvertje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasuja
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-04-2021
@Robin 222

Er zitten heel wat bevriende animators tegen het scherm formaat van dat ding aan te hikken.
Het is momenteel de beste mobiele werplek oplossing voor illustrators en animators maar ze zijn bang dat het scherm te klein is en daarom niet comfortabel werkt.

wat zijn jou ervaringen?

Ik gebruik zelf de Surface Pro1 en die bevalt mij prima.
Maar als ik vandaag de keuze opnieuw mocht maken ging ik wel voor de Companion.
Die bestond toen nog niet toen ik de Surface Pro kocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18
kasuja schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:12:
@Robin 222

Er zitten heel wat bevriende animators tegen het scherm formaat van dat ding aan te hikken.
Het is momenteel de beste mobiele werplek oplossing voor illustrators en animators maar ze zijn bang dat het scherm te klein is en daarom niet comfortabel werkt.

wat zijn jou ervaringen?

Ik gebruik zelf de Surface Pro1 en die bevalt mij prima.
Maar als ik vandaag de keuze opnieuw mocht maken ging ik wel voor de Companion.
Die bestond toen nog niet toen ik de Surface Pro kocht. ;)
Scherm grote is echt perfect. Heb daar geen moment problemen mee gehad. Ik heb hem uiteindelijk wel teruggestuurd onder de niet tevreden geld terug actie waarbij de volgende punten belangrijk waren:
-Levensduur van het apparaat, je kan het ding niet open maken dus als hij volloopt met stof heb je een probleem.
-Je kan de windows versie niet als normale cintiq op een andere computer gebruiken, dus als de hardware verouderd is dan kan je hem eigelijk weggooien. (hoeveel is je investering over 2 jaar nog waard, bij een normale cintiq ligt dat heel anders)
-Het apparaat moet altijd in high preformance mode staan anders is hij te traag in zowel photoshop als sketchbook pro.
-Zoals gezegd werkt photoshop niet 100% smooth, zeker met grote brushes lagged ie gewoon en daarbij komt dat er een enorme line-jitter in zit waardoor je nooit goede schets lijnen kan plaatsen, zwaar frustrerend en maakt photoshop gelijk waardeloos.
-Accuduur valt toch erg tegen. In powersaver mode kan je 6 uur internetten maar als je wilt schetsen heb je toch echt high preformance mode nodig en dan is het opeens 2 tot 3 uur... waardoor het gevoel van mobiliteit erg word ingeperkt.
-Aan de randen van het scherm loopt je muis een beetje weg, alsof hij er afvalt. (dit is echt 5mm van de rand en is ook geen probleem en bekend bij deze techniek) Ik gebruik veel lightroom en daar zit een slider helemaal rechts tegen het scherm waardoor het bijna onmogelijk is om naar beneden te scrollen.

Overall preformance is gewoon goed maar voor de programma's waarvoor ik hem wilde gebruiken werkte hij niet smooth genoeg en dat voel je in alles. (3d max werkte trouwens perfect)

Uiteindelijk lag het terugsturen ook deels aan mezelf, na 4 weken dat ding op schoot te hebben gehad had ik drie leuke schetsjes gemaakt... Tevens gebruikte ik hem als dagelijkse laptop waarbij ik het gevoel had de hele tijd m'n werk in handen te hebben als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien dat ik volgend jaar weer een poging ga maken als de kinderziektes er uit zijn gehaald. Het apparaat kost te veel om te leven met dit soort onvolkomenheden.
Pagina: 1