Toon posts:

Optimaal wifi bereik met her inzet apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie
Wij gaan over 2 weken verhuizen naar ons nieuwe huis uit 2001. Dit is een hoekwoning met 3 verdiepingen zoals op onderstaande afbeelding aangegeven. Alle muren zijn van beton als ook de plafonds. De woonkamer zoals afgebeeld is 12 meter lang en het huis heeft (om een beeld te vormen) een inhoud van 410m3. Er komt ZIggo internet 60/6 en ik kan de meterkast (groen) of de wandcontactdoos (blauw) nemen als aansluitpunt van de Ziggo wifi router.

Ik ben momenteel aan het kijken wat de meest optimale werkwijze gaat zijn om een goed functionerend draadloos netwerk aan te leggen met daarbij de wens zoveel mogelijk gebruik te maken van de apparatuur die ik al/nog heb. Nieuwe dingen kopen kan altijd nog. De afbeelding maakt veel duidelijk denk ik dus laten we daar mee beginnen:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47487061/huis.JPG

Apparatuur
De volgende apparaten worden bedraad opgenomen in het netwerk:
- HTPC beneden: staat op locatie 'blauw' waar dus ook de Ziggo wifi router kan staan
- Denon AVR: staat naast HTPC

De volgende apparaten worden draadloos opgenomen in het netwerk:
- iPad, iPhone 5, iPhone 4S, 3 laptops, Android TV-stick

Wensen en eisen
- HTPC moet vloeiend HD kunnen streamen: daarom bedraad aansluiten.
- Wifi bereik moet uitmuntend zijn in 'leefgedeelte', zie afbeelding.
- Wifi bereik moet voldoende zijn in hal. slaapkamer 2 en eventueel zolder.
- Op slaapkamer 1 wordt via Android TV Stick XBMC en Netflix gestreamed. Wens=HD, Eis=SD via wifi. Deze sitck zal hemelsbreed zo'n 3 meter van de wifi router beneden staan, maar wel met een plafond ertussen.
(Android stick moet ik nog kopen, ik wil er een met externe wifi antenne om de slagingskans te verhogen).
- Wifi bereik op zolder is prettig maar als het niet haalbaar is met bestaand apparaten dan geen probleem.

Apparatuur
- De standaard (Cisco?) wifi router+modem van Ziggo
- pricewatch: Netgear WNR3500 die ik eventueel in kan zetten als bridge (op begane grond)/repeater/access point.

Vragen
- Hebben jullie argumenten waarom het toch beter is om de Ziggo modem/router in de meterkast te plaatsen ipv waar de wandcontactdoos zit, gelet op het feit dat dit zich in het leefgedeelte bevindt?
- Is het verstandiger om de Netgear in bridge te plaatsen helemaal links in de woonkamer of beter links in Slaapkamer 1 als repeater/access point kijkend naar het behalen van een zo goed mogelijk bereik buiten het leefgedeelte?
- Hoe groot is de slagingskans van content streamen via wifi in slaapkamer 1 met deze setup?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik kan je 1 tip geven; ontvangst schuin door een badkamer is nagenoeg nul, houd daar rekening mee. Bij ons zit deze midden in het huis dus heb ik de repeater op de 1e verdieping zo moeten plaatsen dat deze hier langsheen straalt.

Met een repeater op de slaapkamer (ik gebruik 5GHz tussen de APs en op 2.4GHz verder, met DD-WRT en 2x een TP-link WDR4300) kan ik dan zeer soepel youtube HD (720p) kijken (native resolutie van mijn telefoon dus hoger kan niet).

Vind t een mooie setup zo, je redenatie om je Ziggo apparaat in de woonkamer te plaatsen kan ik helemaal volgen (heb geen internet via de kabel dus ik weet niet of daar nadelen aan zitten),

Verwijderd

Topicstarter
Het enige dat ik daar zelf niet aan weet is dat als het signaal uit de wandcontactdoos slechter is dan direct in de meterkast of je daardoor minder stabiel internet hebt net als met TV-signaal of dat internet werkt of gewoon niet werkt. We hebben het in ons huurappartement nu wel uit de wandcontactdoos en dat gaat prima.

Badkamer is een goede tip, die zit inderdaad in het midden.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 13:25:

Badkamer is een goede tip, die zit inderdaad in het midden.
...en daarmee is een setup combi van Ziggo apparaat in meterkast + repeater tegen de muur die grenst met de badkamer gelijk af te raden.

Als Ziggo aangeeft dat je in de meterkast je modem moet ophangen dan moet de repeater op een andere plek komen (overloop of het stuk in kamer 1 wat grenst aan de overloop).

Verwijderd

Gebruik zoveel mogelijk access points, en geen repeaters. Een repeater halveert per definitie de snelheid.

Maar.... voor een AP moet je een kabel trekken, of met Powerline gaan werken. Als je met 2,4 GHz gaat werken, verwacht niet dat je meer dan 20 á 30 Mbps haalt (vanwege genoeg interferentie van de buren, beton, etc....
Voor de HTPC gewoon kabel gebruiken.

Vuistregel: Alles wat "vast" staat, bekabeld aansluiten. Voorbeeld: IP-TV kastjes (Apple TV), Smart TV's, Printers, desktop PC's, laptop's die in een docking station zitten etc....

WiFi is voor iPad, tablet, telefoon etc...