Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welke laptop? Toshiba Portégé vs Sony Vaio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Voor mijn studie / werk heb ik een draagbare snelle laptop nodig. Nadat ik al mijn eisen verwerkt heb in de tweakers pricewatch kwam ik op de volgende twee laptops:

pricewatch: Sony Vaio SVS1312K3EW

en

pricewatch: Toshiba Portégé R930-18M

Ik twijfel erg welke van de twee ik zal kopen. Beide hebben hun voor en nadelen. Het prijsverschil is te klein om dit een rol te laten spelen. Nu ben ik wel benieuwd welke van de twee jullie zouden kopen en waarom?

Alvast bedankt!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
beide niet...
zoek iets met een 1080p scherm

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
aron225 schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 06:00:
beide niet...
zoek iets met een 1080p scherm
Dit dus...

De Sony Vaio S13 is alleen goede keuze mits je een ultrabook vormfactor laptopje zoekt waar je ook echt goed mee kan gamen. De Toshiba Protege is nooit een goede keuze geweest van de gebrekkige koeling, bouwkwaliteit en hoge prijs.

Voor de prijs van 949 kun je al bijna een Sony Vaio Pro krijgen. Deze is veel lichter dan de rest, heeft een recentere processor, betere accuduur en een flink betere Full HD scherm. De Wifi problemen zijn sinds de recente update al opgelost en dat maakt deze echt de enige sterke high end keuze van het moment.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. De vaio pro heb ik ook zeker bekeken. Het probleem is echter dat deze slechts een harde schijf van 128 gb heeft. Ik heb eigenlijk tenminste 250 gb nodig. Ook heeft de pro geen optische drive. Dit zijn beide dingen die een grote rol spelen in mijn keuze. Zou u mij, afgaande op deze twee eisen nog een vergelijkbare laptop aan kunnen raden?

Verwijderd

Je hebt de XPS 13. Die heeft een 256GB SSD, 8GB ram, 1080p scherm voor €850. Alleen is de prijs nogal wisselvallig. Momenteel kost hij €960, waarmee je wat mij betreft beter voor de vaio pro kunt gaan.

Verder zeg je minimaal een 250GB harde schijf nodig te hebben. Houd er dan wel rekening mee dat er een verschil zit tussen een harde schijf en SSD (= solid state drive). Het prestatieverschil tussen een harde schijf en SSD is zo groot dat het naar mijn mening al enkele jaren zinloos is om te investeren in een laptop zonder (al dan niet aftermarket) SSD.

Om die reden zou ik beide laptops afraden. Je krijgt bij beiden een slecht scherm en harde schijf. Het is zinvoller om iets meer uit te geven zodat je beide krijgt, of veel minder uit te geven om daar zelf een SSD in te zetten. Zo heb je bijvoorbeeld de inspiron 14z met aftermarket 128GB SSD voor €750 terwijl je daar volgens mij meer plezier aan gaat beleven dan beide laptops uit de topicstart puur door de SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Toch ben ik wel echt opzoek naar een laptop met een optische drive en een opslag van 250 gb. Dit zou dan dus een ssd moeten zijn. De laptop moet echter ook een vga uitgang hebben. En dat alles het liefst onder de twee kg. Is dit uberhaubt haalbaar?

Verwijderd

In de inspiron zit een mSATA slot. Je kan dus een dvd drive, harde schijf en SSD in de laptop stoppen.

Ik zie persoonlijk het nut niet meer in van een DVD drive, en het beperkt je keuze een beetje.

Momenteel betaal je voor de inspiron 14z € 570 met i5, 32GB msata cache en 500GB SSD. Daar kan je dan zelf een pricewatch: Crucial m4 mSATA CT128M4SSD3 128GB naast zetten als je dat nodig acht. Volgens mij zijn er nog meer laptops als deze te vinden. Ik vind het totaal zinloos om €900 uit te geven aan een laptop in dit segment. Er zit haast geen kwaliteitsverschil tussen de inspiron of samsung 5 (€600) en vaio S en toshiba protege (€900) terwijl het verschil met een XPS 13 of vaio pro direct gigantisch is.

Edit: De S15 die vinand hieronder meld is ook erg mooi. Geen SSD, wel mooi scherm.

Edit: ik was vergeten dat de inspiron geen VGA heeft. Sommige dell laptops hebben de mogelijkheid om hdmi->vga een verloopje aan te sluiten. Ik kan niet zo snel vinden of dat bij deze ook kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2013 17:27 ]

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 17:05:
Toch ben ik wel echt opzoek naar een laptop met een optische drive en een opslag van 250 gb. Dit zou dan dus een ssd moeten zijn. De laptop moet echter ook een vga uitgang hebben. En dat alles het liefst onder de twee kg. Is dit uberhaubt haalbaar?
Optie 2: Vaio S15
pricewatch: Sony Vaio SVS1513M1E

Het is daarintegen wel 15", maar goed, dan voldoet die wel aan al je eisen... Onder de 2KG, ODD, HDD van 750GB en het heeft een VGA. Daarnaast is deze dus WEL uitgerust met een IPS Full HD scherm. Ik hoop alleen niet dat die in formaat te groot voor je is. We kunnen maar niet vaak genoeg zeggen dat de resolutie van het display het belangrijkste spec is voor de meeste taken en omstandigheden. Vooral als je er mee moet werken/studeren.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals dank voor de reacties. Na wat zoekwerk kwam ik op de volgende Asus.

pricewatch: Asus Zenbook UX32VD-R4002H

Deze heeft weliswaar geen optische drive maar wel een ssd. Deze ssd heeft echter maar 24 gb. Heeft deze 24gb ssd een merkbaar effect? Of is het niet de moeite om meer te betalen voor zo'n kleine ssd?
Pagina: 1