Toon posts:

Hulp gevraagd bij opzetten Ubuntu Home server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

De laatste tijd heb ik het plan opgepakt om een home server pc aan te schaffen. Deze zal de volgende functies hebben:
- Backup images van mijn zakelijke laptop, htpc en normale desktop
- Download/mediaserver waarop ik Deluge ga draaien icm Flexget (voor RSS-feeds van oa IMDB, Trak.tv, etc.) en een samba server om het naar mijn htpc te streamen)
- LAMP-server als 'speeltuin' waarin ik ga leren coden in php/mysql
- Eigen persoonlijke cloud om makkelijk bij m'n (bedrijfs)documenten te kunnen en meer opslagruimte te hebben dan bijv met een dropbox-account
- Netwerkprinter (met Airprint)
- Opslag beelden beveiligingscamera

De volgende hardware heb ik daarvoor op het oog:
- Intel DQ77MK moederbord
- Intel core i5 3470 boxed processor
- Corsair 32 gb geheugen
- Mijn 'oude' Samsung 840 120gb SSD om het OS op te draaien + caching voor ZFS
- Western Digital av gp 3TB harddisks

De behuizing en PSU laat ik even afhangen van hoeveel hdds ik erin ga hangen. De behuizing gaat iig klein worden. Daarnaast wil ik dit alles onder Ubuntu gaan draaien met de HDDs in ZFS. Omdat een deel van de data gevoelig is, wil ik deze zo goed mogelijk afschermen. Daarnaast zal een deel van de data vrijwel open liggen ( bv mediaserver).

Heel veel zaken hierin zijn nieuw voor mij (dus ik neem met zo'n setup aardig wat hooi op m'n vork), maar heb nog wel het vertrouwen dat het me met een ruime zondag experimenteren wel gaat lukken. De laatste tijd heb ik al een flink aantal fora bezocht, maar de volgende vragen krijg ik niet beantwoord:
1. Het mobo ondersteunt 5 interne en 1 esata hdd. Deze wil ik allemaal in een zfs pool zetten. Is dit mogelijk of moet ik de interne en externe hdds in aparte vdevs zetten?
2. Om de mediaserver en de rest te scheiden wil ik deze in aparte VMs laten draaien met aparte folders als shared folder. Dus bijvoorbeeld een folder 'Movies' voor films en een folder 'Backups' voor de systeem images die niet via dezelfde VM bereikbaar zijn. Werkt dit zoals ik dit nu zo heb bedacht? Een andere oplossing is volgens mij FreeNAS als host pc opzetten en Ubuntu in VMs laten draaien.

Ik heb dit alles nog niet geprobeerd, dus heb ook geen idee of dit gaat werken. Voel je dus ook vrij om hier feedback op te geven. Kunnen jullie mij met mijn vragen helpen of hebben jullie andere tips om mij verder te helpen?

Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Waarom ga je niet voor Zentyal - http://www.zentyal.org/

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ZFS onder Linux is nog niet helemaal standaard. Het kan wel maar je zal je goed moeten voorbereiden.

Controleer even of die i5 processor ondersteuning heeft voor VT-d. Als je met virtuele machines gaat werken is VT-d erg belangrijk. Ik denk dat het wel goed zit maar controleer het even.

Verder zie ik geen bezwaren maar ik denk niet dat het je op een zondagmiddag lukt, daar is het gewoon te veel voor. Laat je dus niet ontmoedigen als het wat langer duurt. Aangezien je met VMs werkt kun je het systeem stukje bij beetje opbouwen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@clogie886 thanksvoor de tip. Ik kende deze distro nog niet, maar ga m zeker in een vm een keer proberen.
@CAPSLOCK2000 de i5 processor ondersteunt Vt-d, dus dat zit wel goed. Ik twijfel op dit moment nog tussen Ubuntu als host OS en een zfs-vriendelijker OS zoals FreeNAS. Ubuntu lijkt mij gebruikersvriendelijker. FreeNAS zou ook moeten lukken, maar is het mij niet duidelijk of ik vanaf daar VMs kan draaien met bv Ubuntu om makkelijk Deluge en andere software te kunnen draaien. Weet jij daar iets meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:03
Een ruime zondag experimenteren is echt te krap dag.
Heb zelf net een nieuwe Home-server op Ubuntu. Ik kom van een QNAP nas, waar alles vrij makkelijk in te stellen was, maar vond deze toch te beperkt.

Ben nu ruim 3 maanden verder en nu pas is de server echt naar mijn zin ingericht.
Dat wil niet zeggen dat ik volcontinue heb zitten sleutelen en tweaken, de initiële inrichting was 2 a 3 dagen.
Maar de Homeserver begint nu pas echt naar mijn zin te draaien. En ik ben geen beginneling met Ubuntu, meer een gevorderde hobbyist.

Voor Ubuntu is bijna alle info wel online te vinden, met howto's over hoe je dingen moet inrichten/installeren tot de (voor mij) wat ingewikkelde dingen van Linux. Goed zoeken en doorzettingsvermogen en dan krijg je uiteindelijk wel wat je wil :)

[ Voor 18% gewijzigd door Dafjedavid op 18-08-2013 00:46 ]

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 19:47:
@clogie886 thanksvoor de tip. Ik kende deze distro nog niet, maar ga m zeker in een vm een keer proberen.
@CAPSLOCK2000 de i5 processor ondersteunt Vt-d, dus dat zit wel goed. Ik twijfel op dit moment nog tussen Ubuntu als host OS en een zfs-vriendelijker OS zoals FreeNAS. Ubuntu lijkt mij gebruikersvriendelijker. FreeNAS zou ook moeten lukken, maar is het mij niet duidelijk of ik vanaf daar VMs kan draaien met bv Ubuntu om makkelijk Deluge en andere software te kunnen draaien. Weet jij daar iets meer over?
Allebei is mogelijk, allebei hebben ze sterke kanten.
Volgens mij voel je het precies goed aan. Ubuntu is uitgebreider en algemener en heeft meer gebruikers en dus meer documentatie. FreeNAS richt zich veel meer op één ding goed doen (NAS).
Het is mogelijk om software bij te installeren en VMs te draaien. Deluge draaien lijkt mij geen enkel probleem, je bent niet de enige die dat wil. Met VMs draaien op FreeNAS ben je vast ook niet de eerste maar ik heb er nog niet van gehoord. Een beetje Googelen moet dat wel boven tafel krijgen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:55

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Ik zou voor virtualisatie gaan (bv KVM) en dan FreeNas binnen 1 van de vm's draaien...
Heb zelf de boel op Debian draaien met 12 VM's waaronder 2 FreeNas machines voor back-up van anderen.
Andere VM voor File hosting intern (Samba) weer een andere VM voor mail (EXIM4) etc...
Gaat prima (AMD Phenom II X6 - 16GB RAM)

Voordeel is dan dat de "services" host onafhankelijk draaien, migratie naar andere hardware een jaar geleden heeft een kleine 2 uur gekost inclusief ombouwen in de behuizing en nieuwe OS installatie.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Best overkill je hardware zo.
ik draai op een amd E350 1.6Gb (max) , doet meestal maar 800Hz. 8gb ram. ( -1gb voor VGA )
128Gb ssd voor os en sql , raid 1 2 x 3tb 5400rpm, voor alle opslag. meerder partities met optimalisatie voor bestand grote.

daar draait ik ubuntu 12.04 op , samba voor opslag, ( volgende maand herinstall met samba4 en zarafa )
xbmc, sabnzbd, couchpotato, sickbeard, auto-sub en headphones.
apache, php, postfix , dns en dhcp. en firewalling.
beetje zoals jij wilt gaan draaien, alleen heb ik nog geen netwerk printer.

alleen als ik alle tegelijk doe, dus 1080p film kijken, 6mb/s downloaden, uitpakken en met 100Mb/s kopieer van de server dan doe de cpu watt. en dan nog is film kijken goed te doen.

Ik wil er alleen maar me zeggen, ja leuk overkill, maar voor een 24/7 , maar wat(t) overkill ..

dan heb ik ook nog een player boven die ook met xbmc praat zodat er maar 1 libary gebruikt wordt
dat is questie van even sql gebruikt in xmbc en zelfde manier gebruiken in xbmc om je files te benaderen.

als je het zakelijk gaat gebruiken zou ik zeggen meerder vm prima idee, en ik zou eens gaan kijken naar plex media server. ( dan heb je wel wat meer cpu nodig dan ik hier aangeef, iv.m de transcoding die plex doen, kan je wel op elke apparaat zowat je media benaderen.

ow enne op een zondagje... is zo weekjes hoor, het is een leer proces he..
ik zou maar goed op de howtoforge kijken voor wat howto's , meeste zijn ook prima te combineren.

suc6, we horen wel wat het gaat worden ( of geworden is, als je ergens echt niet uit komt ) :+

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beetje late reactie, maar bedankt voor de goede tips en hulp tot nu toe.

Ik denk idd dat een zondag klussen behoorlijk ambitieus is, dus ik ga zondag as de lat wat lager leggen en iig zorgen dat ik de host OS + wat VM's met download-server en mediaserver kan draaien. Ik heb nu Ubuntu als host OS gekozen, omdat hier veel materiaal over te vinden is. Daarnaast vond ik deze tutorial erg handig.

Al met al een leuke exercitie en het smaakt zeker naar meer. Als ik over een tijdje alles draaiende heb zoals ik het wil, zal ik er eens een post aan wijden. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mocht je later meer ervaring hebben met Ubuntu en je wilt niet constant upgrades uitvoeren of herinstallatie in geval een upgrade is mislukt, of met PPAs moet werken voor nieuwere software, kan je later kijken naar Debian Testing. Sid/Unstable kan ook, maar misschien wil je liever iets veiliger zitten ipv op de voorste rij.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1