Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe zit het eigenlijk met een meegeleverd OS op een laptop

Pagina: 1
Acties:

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 22:07
Waarom de vraag?
Veruit de meeste van onze pc systemen heb ik zelf in elkaar gezet en dus een oem windows versie er op gezet. Bij een paar compleet aangeschafte systemen bestond mijn eerste actie uit format c en opnieuw windows installeren. De reden is dat ik geen behoefte heb aan allerlei vage meegeleverde software en dat ik wil werken op een reproduceerbaar systeem.
Onze huidige laptop was een "krijgertje" inclusief een windows cd. Geen cd met drivers etc dus nog veel werk aan gehad om alles opnieuw aan de praat te krijgen na het uitvoeren van mijn standaard recept.

De nieuwe aanschaf.
Ter vervanging van de 7 jaar oude Dell (ik vervang alle pc's in huis in een keer in het kader van de switch van XP naar Win8) wil ik een eenvoudige laptop aanschaffen. Voor wat email en af en toe een stukje tekst is 400 euro een bedrag waar je wel iets voor kunt vinden in het segment van 15" laptops.

De hamvragen.
Omdat ik niet eerder een laptop heb aangeschaft kijk ik nu voor het eerst goed rond. Laptops worden nagenoeg altijd uitgeleverd met een OS (en de reeds genoemde extra rommelsoftware) maar ik zie er nooit bij staan of er ook een windows cd/dvd bij zit. Wel staat er af en toe iets genoemd over recovery software en ik heb ook wel eens iets opgevangen over partities waar en en ander op staat wat je later kunt gebruiken.
Is het recovery gebeuren bruikbaar om zo af en toe het systeem in schone nieuwstaat te brengen?
Ik koop tevens nog 4 desktops met een OEM versie van Win8, zou zo'n dvd bruikbaar zijn voor een verse installatie op de laptop. Uiteraard met de serial van de laptop zelf.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 12:00
Op de meeste (lees: vrijwel alle) laptops en kant-en-klare PC's staat er een recovery partitie op de hardeschijf waarmee je de machine kunt herstellen naar de nieuwstaat wat betreft software. Dit is dus schoon zoals 'ie uit de doos komt. Voldoet in ieder geval niet aan jouw definitie van schoon :)

Ik weet niet hoe het precies zit met Windows 8 en licentiecodes en OEM versies, maar ik weet dat je bij oudere Windows versies speciale OEM versies had voor fabrikanten welke de Windows key uit het BIOS lazen en op die manier niet om een Windows key vroegen. Ik durf niet zonder meer te zeggen of Windows 8 dit bij alle versies zo doet, of dat je een speciale OEM versie voor die fabrikant moet regelen.

Ik kan in ieder geval wel zeggen dat de recovery partitie niet geschikt is om het systeem naar jouw definitie van schoon te krijgen. Wel raad ik je aan om recovery DVD('s) te maken zodat je, als het echt nodig is, kunt herstellen vanaf DVD naar doosstaat. Bijvoorbeeld als er grote problemen zijn en het ding moet terug naar de winkel.

Verwijderd

Bij de meeste leveranciers krijg je geen (OEM) DVD meer mee met OS erop. Dit is vervangen met een recovery via een verborgen partitie. Mogelijk kan je los een DVD bij bestellen! Anders heb je het recht lijkt mij om een identieke Windows OEM samen met jouw keys te gebruiken.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Meeleveren van media doet men niet echt meer aan. Op mijn laatste W7 Netbookje van HP kreeg ik wel de optie om zelf recoverymedia te branden. Dat mag je ook maar één keer doen. Zinloze beperking natuurlijk. 8)7

Aardig was ook dat de recoverymogelijkheid vanaf de hidden partitie de mogelijkheid biedt te kiezen tussen een herinstallatie mét crapware of een schone 'Windows only' installatie.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:58
Windows 8 heeft de mogelijkheid om zichzelf opnieuw te installeren (met of zonder behoud van software/ gebruikersgegevens). Dit is dus niet de Recovery gebruiken van de fabrikant, maar echt windows zelf de opdracht geven zich opnieuw te installeren. Zelf heb ik nooit geprobeerd of dan ook echt alle 'bloatware' verwijderd is, maar dit lijkt mij wel.

Een andere optie is even langs de lokale computerboer rijden en vragen of zij een kopietje willen maken van een Windows 8 home NL OEM schijfje. Ik doe dat al sinds XP (UK, NL, PRO, MCE) en hier doen zij nooit moeilijk over. Zo'n schijfje haalt bij de installatie de licentiecode uit je laptop (bij windows 8 dan ;) ), dit is dus een legale manier om je computer te voorzien van een schone installatie.

Mocht je behoefte hebben aan een schone Windows 8 NL Home OEM schijf, stuur dan even een DM, dan maak daar even een image van.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Meestal valt het nog wel mee met de rommel die er opstaat, beetje afhankelijk van de fabrikant. Maak, indien de recovery software die functie aanbiedt, eerst je eigen recovery dvd's aan voordat je alles van de harde schijf maait. Altijd handig mocht je 'm later willen verkopen oid. Verder kun je de meeste software ook deïnstalleren, bv met PC Decrapifier.
Pagina: 1