Geheugen stick werkt niet op oude maar wel nieuwe moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Paksoy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik heb een half nieuwe build aangeschaft. Ik had al 8GB DDR3 Ram van mijn vorige build die ik wilde hergebruiken. De nieuwe onderdelen zijn:
  1. Intel Core i5-4570
  2. Asus B-85 PLUS Socket 1150
  3. Corsair 200R behuizing
Mijn voeding is de Cooler Master 600W Silver rated. Ik heb de build op dit moment werkend met een enkele geheugen stick van 4GB. Het geheugen is Corsair 1333MHz dual stick 8GB. Met één van de sticks boot mijn systeem wel, maar met alleen de andere stick boot hij niet. De twee sticks samen boot hij ook niet. Hij bereikt het splash screen nooit en blijft rebooten.

Als ik de niet werkende RAM stick in mijn oude systeem doe, dan start hij gewoon ermee op. Ik heb ook 4 uur Memtest gedraaid en er waren geen errors.

Ik vroeg me af of dit een compatibility probleem kan zijn van mijn RAM en Mobo/CPU combo en waar ik dit soort informatie terug kan vinden. Anders ga ik gewoon nieuwe RAM sticks kopen namelijk.

EDIT: Het valt me op dat ik mijn titel precies verkeerd om heb gezet. De stick werkt niet op mijn nieuwe maar wel op de oude moederbord.

[ Voor 9% gewijzigd door Paksoy op 16-08-2013 23:01 ]

Verwijderd

Staat dat geheugen op de QVL van het nieuwe bordje?
Welk type geheugen is het van Corsair?
Asus borden zijn redelijk selectief qua geheugen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2013 23:19 ]

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
De Corsiair CMD8GX3M4A1333C7 is het enige type van 8 GB (2x4GB) dat op de QVL staat.

De processor staat op de lijst met ondersteunde procs.

Mocht andere oplossingen proberen tot niets leiden, dan zou je nog een software update voor het mobo kunnen doen; er zijn meerdere updates geweest, waaronder één die de RAM compatibiliteit van het moederbord uitbreidt.
Let wel: het is een soort van laastste redmiddel, want het is zowel een soort paardenmiddel als een oplossing met risico's.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bluepenguin schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 23:47:

Mocht andere oplossingen proberen tot niets leiden, dan zou je nog een software update voor het mobo kunnen doen; er zijn meerdere updates geweest, waaronder één die de RAM compatibiliteit van het moederbord uitbreidt.
Let wel: het is een soort van laastste redmiddel, want het is zowel een soort paardenmiddel als een oplossing met risico's.
Het flashen van de bios zou ik juist als eerste proberen. Dat dit "een laatste redmiddel" zou zijn lijkt me toch wel een beetje overdreven.

Daarnaast toch ook even controleren of alle pinnetjes in de socket wel recht staan.

• Paksoy
De pinnen zitten er zeer zeker goed in. Ik heb dat ding er wel 20 keer in gezet met genoeg kracht. Het klikt er gewoon goed in.

Mijn Corsair model zit er trouwens niet tussen. Ik heb een CMV8GX3M2A1339C9, en die zit er niet tussen.

Ik zal de bios flash nog proberen, bedankt voor de tip. Ik hoop dat het niet al te moeilijk is. Ik weet dat de moederborden tegenwoordig met "EZ Flash" meuk komen om het flashen te vergemakkelijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Paksoy op 17-08-2013 09:35 ]

• Reepje
  • Niet online
Paksoy schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 09:27:
De pinnen zitten er zeer zeker goed in. Ik heb dat ding er wel 20 keer in gezet met genoeg kracht. Het klikt er gewoon goed in.
Maar je hebt echt goed gekeken met een zaklampje schuin erlangs? Want een krom pinnetje zie je niet zo vlot, daar moet je echt heel goed voor kijken. (sorry dat ik doordram, maar het probleem lijkt echt heel erg op een krom pinnetje).

Er kan natuurlijk ook een pin krom zitten in het geheugenslot. Ik neem aan dat je de module in verschillende slots hebt getest om dat uit te sluiten.

• Paksoy
Reepje schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 09:37:
[...]

Maar je hebt echt goed gekeken met een zaklampje schuin erlangs? Want een krom pinnetje zie je niet zo vlot, daar moet je echt heel goed voor kijken. (sorry dat ik doordram, maar het probleem lijkt echt heel erg op een krom pinnetje).

Er kan natuurlijk ook een pin krom zitten in het geheugenslot. Ik neem aan dat je de module in verschillende slots hebt getest om dat uit te sluiten.
Jazeker. Als ik de module test, haal ik de ene (werkende) uit zijn slot, en doe de andere erin. Er zijn zeker geen kromme pinnen. Ik ga nu de BIOS flashen.

EDIT ik heb de BIOS geflashed maar nog steeds hetzelfde probleem. Ik denk dat ik maar nieuwe RAM ga halen. ;(

[ Voor 8% gewijzigd door Paksoy op 17-08-2013 10:31 ]

• Reepje
  • Niet online
Laat memtest86+ voor de zekerheid eens een nachtje lopen (4 uur is te kort). Met 12 uur lopen zou die dan toch een geheugendefect moeten vaststellen.

Als er geen fouten zijn, kan je moederbord blijkbaar niet overweg met dat geheugen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bluepenguin schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 23:47:

Waarom zou een biosupdate een paardenmiddel zijn? Als je daarmee toch je incompatibiliteit oplost dan is het toch prima? En zoveel risico's hoeven er niet aan vast te zitten.

Verder @ TS: het kan zijn dat ik er over heen lees, maar heb je het geheugen al eens handmatig ingesteld, en dan met name het voltage waar het op moet werken. Dat zie ik bij veel Asusborden namelijk nog wel fout gaan.
Pagina: 1