Toon posts:

Hard Disk tikkend geluid.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Sinds vanmiddag maakt mijn HDD een tikkend geluid, ik ging er van uit dat het einde oefening was. De computer loopt echter wel maar is af en toe erg langzaam. Weet iemand hoe ik dit kan fixen?

Alvast bedankt,

Jochem

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:56

TommieW

Numa numa.

Snel je data redden, en er een nieuwe HDD in zetten is de oplossing. Moeilijk doen met het redden van de HDD is de moeite niet waard.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• mysterieworld
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
het raam uit gooien en een nieuwe kopen. Wat je zou kunnen doen is de hardeschijf controleren op bad sectors.

CMD> chkdsk c: /f /r

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
Ik zou op dit moment eerst prioriteit geven aan het back-uppen van je data, en dan de harde schijf controleren op eventuele bad sectors/ andere problemen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin met overzetten van belangrijke bestanden op een externe schijf. Dan zal ik inderdaad nog wat proberen!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Harde schijven zijn geen processors, moederbord of geheugen, maar opslagtechnologie :o

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alles wat belangrijk is op een externe schijf staan, en tegelijkertijd alles wat ''troep'' was weggegooid. En het tikken is over, zou het kunnen zijn dat de oorzaak dus gelegen heeft bij een bestand wat ook verwijderd is tijdens deze schoonmaak? Ik neem aan dat het nog steeds verstandig blijft om een nieuwe HDD in te bouwen?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 18:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voordat je met tooling aan de slag gaat lees eerst eens de SMART-waarden uit van de hardeschijf en plaats een screenshot in dit topic. Aan de hand van deze gegevens kan je vaak wel opmaken wat er gaande is, maar las je eerst een chkdsk of iets van dien aard gaat draaien heb je aan de SMART-waarden weinig mee, want bepaalde waarden kunnen door dergelijke tooling gereset worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Geen getik en alles lijkt te werken?
Kijk dan met HDtune naar je smart gegevens. Zijn die goed, is er geen reden om de schijf af te schrijven

Verwijderd

Topicstarter
HDtune is een tooltje neem ik aan? Zo ja, dan download ik die effe en zal ik die smart gegevens bekijken en effe een screenshotje maken! Bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Zorg dat op je screenshot alle gegevens zichtbaar zijn. Dan kunnen we daar iets nuttigs over zeggen. :)

Verwijderd

Topicstarter
De gegevens van de error scan of van de health? Hij is nu bezig met de error scan en geeft al wel 2 damaged block's aan. Verder een hoop groen en hij is nu nog bezig. Screenshots volgen!

Verwijderd

We vroegen om de SMART info, dus de Health informatie. Zoals _Dune_ je vertelde, had je moeten wachten met het uitvoeren van utilities die actieve scans doen, zoals ook de Error Scan. De SMART-informatie die je nu kan uitlezen, kan afwijken met die van vóór de scan. Ik noem dit het vernietigen van bewijs, omdat na een actieve scan het kan voorkomen dat de SMART geen problemen aangeeft, omdat die tijdens de actieve scan zijn verdwenen. Onthoud dit voor de volgende keer.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had ook al een chkdsk gedaan, dus het is nu nutteloos nog een screenshotje te sturen van de SMART info?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is ongeveer 2 sekonden werk om de health tab aan te klikken, dus ja, ik zou de 2 sekonden er dan toch maar in investeren, je weet maar nooit tenslotte.

Verwijderd

Topicstarter
Screenshotje, heb even 2 vensters omdat de venstergrootte niet veranderd kon worden. En zo staat toch alles er op.

http://oi42.tinypic.com/2ugl4cn.jpg

Verwijderd

2 omgewisselde sectoren. Dat kan komen door je errorscan dat zullen we nooit meer weten. Maar ook te zien is 2 actieve bad sectors (Current Pending Sector), en dat je acute probleem.

Omdat de maker van HDtune maar weinig snapt van SMART staat er gewoon 'Ok' achter, maar het is zeker niet ok. Het is een serieus probleem.

Je zal de hardeschijven moeten formatteren in schijfbeheer (zonder quick format) wat een uur of 2-3 duurt. Dan kun je de SMART weer uitlezen en zie je Current Pending Sector 0 staan in de Data kolom. Dan is je acute probleem voorbij.

Schijfbeheer vind je onder Start -> Run -> diskmgmt.msc

Merk op dat formatteren alle gegevens vernietigt. Je zult eerst de data moeten backuppen als je ze wilt behouden.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, inmiddels heb ik al 4 bad sectors. Ik zal hem formatteren, is er een manier waarop ik de installatie van Windows kan behouden? Ik neem aan van niet aangezien ik slechts 1 schijf heb...

• Zorn
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-12-2025

Zorn

save a tree, eat beaver!

Ik raad je toch aan een nieuwe schijf in gebruik te nemen of deze te gebruiken voor niet belangrijke data. Als je schijf tikte en langzaam werkte, dan klinkt dat mij als een groot probleem of oppervlakte problemen welke nu nog minimaal kunnen zijn, maar uit kunnen groeien tot grotere problemen. De groeiende sectorfouten lijken dat ook te laten zien (eerst 2 , snel daarna al 4).
Formatteren en data behouden zal je niet lukken. Je kan een 1 op 1 sector kopie maken van de schijf op een andere schijf, zo heb je je data op een goede schijf gezet en kun je eventueel de oude gebruiken voor opslag van niet belangrijke data.
Pagina: 1