Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 21:58
10 maanden geleden is het probleem met het opladen van mijn laptop begonnen. Voor mijn studie ben ik een semester naar het buitenland geweest (Australie). Op een dag kreeg mijn laptop geen stroom meer en door een beetje wiebelen aan de stekker was dit snel verholpen. Dit probleem begon vaker voor te komen en de plek van de aansluiting in de laptop werd ook erg warm. Warm als in nog net aanraakbaar. Zelf het plastic rond de aansluiting was een beetje gesmolten. Maar goed het meeste van de tijd werd de laptop gewoon voorzien van stroom. In februari kwam ik weer thuis van mijn buitenland avontuur en begon het probleem vaker voor te komen. Het hielp als ik de connector tordeerde wanneer het in de laptop zat. Tot op een dag dit niet meer werkte de mijn laptop dus onbruikbaar werd.

Ik vermoede dat de connector op de pcb wat los zat dus heb ik de laptop uit elkaar gehaald en er naar gekeken en gemeten. Er was dus niks mis mee, de connector werkt gewoon. Als werktuigbouwkundige houd mijn kennis een beetje op. Daarom wil ik jullie vragen om mij te helpen zoeken naar het probleem. Hopelijk is het te verhelpen. Verder werkt de laptop nog perfect. Welke componenten zouden kapot kunnen zijn? Welke informatie hebben jullie nodig?

[1]
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3813/9522731393_9fd30c788a_z.jpg
[2] Hier is goed te zien dat het moederbord erg warm is geweest.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3780/9522730523_f26526f256_z.jpg

De voeding (adapter) werkt nog prima. Deze wordt nu door een andere laptop gebruikt.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik neem aan dat de adapter aansluiting zwart is? En dat zwarte ding zit vast een het PCB en heeft geen speling ?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:06
Ik denk toch dat de soldering van de connector op het pcb niet meer goed is.
(afgebroken door kracht op de stekker, maar teruggeveerd en dus nog net wel contact)

Op basis van de foto zou ik zeggen goed reparabel.

[ Voor 14% gewijzigd door Tens op 16-08-2013 19:23 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Lip schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:21:
Ik neem aan dat de adapter aansluiting zwart is? En dat zwarte ding zit vast een het PCB en heeft geen speling ?
De adapter aansluiting is zwart idd. Er zit geen speling in de adapter.
Tens schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:21:
Ik denk toch dat de soldering van de connector op het pcb niet meer goed is.
(afgebroken door kracht op de stekker, maar teruggeveerd en dus nog net wel contact)
Ik meet op de pcb wel de volts van de adapter. Maar de 'status led' van laptop laad brand niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:03
hood schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:26:
[...]

De adapter aansluiting is zwart idd. Er zit geen speling in de adapter.

[...]

Ik meet op de pcb wel de volts van de adapter. Maar de 'status led' van laptop laad brand niet.
Het probleem kan ook de weerstand van de connector zijn, en die kans lijkt me eigenlijk ook het grootst.

In het begin krijgt die maar een beetje weerstand, dat geeft vrij weinig. Maar, naarmate die oploopt wordt de connector steeds heter. Dit gaat door tot de laadcontroller zegt, ik vind jouw spanning te laag en stopt met opladen. Ook is de load dan weg en zal de spanning dus weer stijgen op het pcb, maar nog steeds wordt er niet geladen omdat de 3A bijvoorbeeld niet betrouwbaar te krijgen is.

Misschien kan je de weerstand tussen een oude doorgeknipte kabel en een pcb spoortje meten, of anders de pcb spoortjes belasten met een of andere load terwijl je de spanning meet (dat laatste wel als je zeker weet dat je direct op de adapterspoortjes zit!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:06
met ^^
Niet goed te zien op de foto, maar met multilayer boards kan het zijn dat de onderkant goed gesoldeerd lijkt, maar het pennetje door het board geen verbinding meer maakt met een spoor binnenin of aan de andere kant.

Die drie genummerde pennetjes onder de connector opnieuw solderen kan helpen, vervangen van de connector is wrs de beste oplossing.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja slecht contact. wordt warm etc ....

Het niet laden van de accu kan ook verkaard worden door slecht contact op je indentificatie pin
Dan herkent hij de adapter niet en zal hij niet willen laden omdat deze niet weet hoeveel vermogen hij van de adapter mag trekken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
marcop23 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:36:
[...]

Het probleem kan ook de weerstand van de connector zijn, en die kans lijkt me eigenlijk ook het grootst.

In het begin krijgt die maar een beetje weerstand, dat geeft vrij weinig. Maar, naarmate die oploopt wordt de connector steeds heter. Dit gaat door tot de laadcontroller zegt, ik vind jouw spanning te laag en stopt met opladen. Ook is de load dan weg en zal de spanning dus weer stijgen op het pcb, maar nog steeds wordt er niet geladen omdat de 3A bijvoorbeeld niet betrouwbaar te krijgen is.

Misschien kan je de weerstand tussen een oude doorgeknipte kabel en een pcb spoortje meten, of anders de pcb spoortjes belasten met een of andere load terwijl je de spanning meet (dat laatste wel als je zeker weet dat je direct op de adapterspoortjes zit!)
Als ik de weerstand meet (tussen 2 of 3 (-) en het binnenste van de adapter(+)) begint deze bij 2k Ohm en loopt het langzaam op tot 6.7k Ohm.
Als ik de weerstand meet tussen 1(+) en het buitenste van de adapter meet ik 4.5k ohm.

De soldeer punten heb ik al meerder malen opnieuw gesoldeerd zonder succes.
fish schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:50:
ja slecht contact. wordt warm etc ....

Het niet laden van de accu kan ook verkaard worden door slecht contact op je indentificatie pin
Dan herkent hij de adapter niet en zal hij niet willen laden omdat deze niet weet hoeveel vermogen hij van de adapter mag trekken
Waar zou ik de identificatie pin kunnen vinden?

[ Voor 15% gewijzigd door hood op 16-08-2013 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er zal een nieuwe connector op moeten, deze is mechanisch naar de klote.

Afhankelijk van het model heb je 3 of 2 aansluitingen. 2 voor de + en - en een derde voor de identificatie, meestal een iets dunnere. zo is dit bij dell de middelste pin.

Maar dan nog je moet wrikken en shit met je connector. dat is niet gezond. als je pech hebt is er ook iets mis met je moederbord. maar probeer eerst maar een gewoon een nieuwe connector

[ Voor 71% gewijzigd door Fish op 16-08-2013 20:00 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Zou je me kunnen vertellen hoe je dat nu weet, door de die weerstanden te hoog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou je moet moest wrikken om het werkend te krijgen + de warmte opwekking

We hebben het hier over de contactweerstand tussen de polen van je connector van de adapter en de connector op je moederbord

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 16-08-2013 20:02 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Ja dat klinkt logisch. Dankje voor de uitleg.

Iedereen bedankt voor de hulp tot nu. Ik zal nu opzoek gaan naar een nieuwe connector :) Enig idee waar ik zulke connectors kan vinden?

[ Voor 14% gewijzigd door hood op 16-08-2013 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Zal vast wel te vinden zijn op eBay :)

• hood
Na een paar weken eindelijk een connector ontvangen. Hij past erop maar hij werkt binnenin anders..... Is het mogelijk om met draadjes i.p.v. de connector hem aan te sluiten?

Jullie hadden het over een mogelijke identificatie pin. Hoe kan ik die aansluiten, herkennen en testen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) ja hoor.

2) Nou ja je hebt de plus en min die moet je zowizo opzoeken. de draad die (mogelijkerwijs, he ik weet nog steeds niet welke laptop het is) overblijft is de identificatie draad. meestal de dunste

Iperf

• hood
+ weet ik zeker dat is 1.
Ik vermoed dat 2 de min is en 3 dan de identificatie draad. Waar moet ik die identificatie draad op aan sluiten?

Het model is xxodd b5100. Of clevo (de bto fabrikant) b5100.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je moet gewoon even rustig kijken.

Hoe weet je dat hij binnen in anders werkt ? als je dat heb geconcludeert weet je namelijk ook welke draad waar hoort. of heb je aannames gemaakt ?

Iperf

Pagina: 1