Herstellen van mijn raid array lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Marcoevich
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2025
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende lastige probleem: Ik heb zojuist windows opnieuw geïnstalleerd omdat ik een nieuwe grotere SSD heb geplaatst. Mijn configuratie hiervoor was: 1 SSD als primaire schijf en 2 normale SATA schijven die in RAID-0 geconfigureerd waren.

Wat ik nu dacht dat mij ging lukken, was dat ik de SSD's zou wisselen, windows opnieuw zou installeren, en daarbij zou ik mijn 2 SATA schijven niet aanraken (en de data zou dus behouden blijven).

Dit lukte echter niet helemaal. Nadat ik windows had geinstalleerd op de nieuwe SSD werden werd mijn schijf D (bestaande uit die 2 SATA schijven) niet gevonden.

Ik dacht ok, dan zet ik in het BIOS de sata controller weer ff op RAID modus, om te kijken hoe mijn raid array erbij staat. Die was dus geheel verdwenen... Ik heb nu mijn RAID array opnieuw aangemaakt, SATA controller teruggezet op AHCI, en herstart.

Nu wordt er één schijf herkend door windows, en de andere wordt gezien als een dynamisch volume en is onbeschikbaar :(

Lang verhaal.. Wat moet ik doen om mijn RAID array weer werkend te krijgen?

Alvast bedankt! ;)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Niet op AHCI zetten, maar RAID modus sowieso gebruiken. De RAID modus bevat ook de AHCI eigenschappen? Post verder even je systeem specificaties. AHCI schakelt de Raid controller uit, die je dus nodig hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Lip op 16-08-2013 17:19 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Marcoevich
Als je een SSD gebruikt moet de sata controller toch altijd op AHCI staan? Overigens krijg ik een BSOD zodra ik windows probeer te starten met die controller op RAID modus..

Mijn overige specificaties:

MSI 870A-G54
AMD Phenom 2 X4 955
AMD Radeon HD 5770
8 GB RAM

Ik zie nu je edit, let op dat VOORDAT ik windows herinstalleerde de sata controller ook op AHCI stond. Daar heb ik speciaal nog naar gekeken :) Het moet dus wel kunnen zo..

[ Voor 24% gewijzigd door Marcoevich op 16-08-2013 17:23 ]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die BSOD is logisch te verklaren, je windows installatie bevat nu niet de essentiële RAID drivers om de RAID controller te herkennen tijdens het booten.

normale gang van zaken =
Raid modus in je BIOS of UEFI instellen.
RAID bios in duikken en Array aanmaken
Windows installatie DVD booten, ergens op F6 OF F7 rammen (weet niet of dit veranderd is met windows7) RAID drivers bij de hand houden vanaf USB of diskette.

Of je naderhand in windows je raid drivers installeren. (moet opzich kunnen, kwestie van proberen.)
AHCI modus in RAID omzetten.
Array aanmaken
Booten.

Laat je 'm op AHCI staan, dan kan je nooit je RAID-0 terug krijgen, je hebt immers je raid controller uitgeschakeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Lip op 16-08-2013 17:32 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Marcoevich
Hmm, zou dat kunnen naderhand in windows die drivers installeren?

Toen ik de chipset drivers downloadde was het me wel opgevallen dat hier ook RAID drivers te vinden zijn: http://support.amd.com/us...Pages/raid_windows.aspx#2

Denk je dat dat de drivers zijn die ik moet hebben dan?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

AMD SB8xx RAID Drivers

Kwestie van proberen, booten naar windows in AHCI, drivers installeren, reboot, AHCI in RAID omzetten in BIOS, Array aanmaken (LETOP : zelfde cluster grote aanhouden), booten

[ Voor 84% gewijzigd door Lip op 16-08-2013 17:39 ]

• Marcoevich
Werkt niet, alle onderdelen zijn al geïnstalleerd en bijgewerkt zegt ie

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kan je de BSOD code noteren?

Als je het ziet zitten om windows voor duizendste keer te installeren, houd dan dit stappen plan aan.
  • Raid modus in je BIOS of UEFI instellen.
  • RAID bios in duikken en Array aanmaken
  • Windows installatie DVD booten, ergens op F6 OF F7 rammen (weet niet of dit veranderd is met windows7) RAID drivers bij de hand houden vanaf USB of diskette.
Ik hoop voor je dat je niet alles kwijt bent, maar zo te horen aan je kennis betwijfel ik dat. Maar de verstandige tweaker heeft natuurlijk backups gemaakt ;)

[ Voor 90% gewijzigd door Lip op 16-08-2013 17:49 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik meen me wel te herinneren dat een SSD in RAID-mode geen TRIM-commando ondersteund. Is er iemand om dit te bevestigen?

Zelf zou ik Windows even opnieuw installeren. Switchen van legacy naar AHCI/AHCI naar RAID geeft meestal problemen helaas.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Afgaande op oudere post op anandtech en diverse andere bronnen.
Volgens mij verlies je wel je TRIM functie indien je gebruikt wilt blijven maken van RAID, bij Intel is dit niet zo.

• Marcoevich
Dankje Lip voor het stappenplan, nu weet ik in ieder geval wat ik moet doen de volgende keer als ik windows ga herinstalleren :)

Ik had vrijwel alleen games op die schijf staan, dus dat ik die data kwijt ben is niet zo heel erg. Ik heb na wat zoeken beide schijven weer online gekregen in de disk manager van windows, en daarmee een nieuw spanned volume aangemaakt. Nu kan ik beide schijven toch weer als één gebruiken :)

Nogmaals bedankt voor je hulp Lip!
Pagina: 1