Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Gelieve het plaatje te bekijken voor de plattegrond, heb hetzelfde plaatje op meerdere hostingproviders geplaatst.
http://postimg.org/image/f6rxayqjb/
http://i40.tinypic.com/2iutekw.jpg
http://i.imgur.com/gPNzHYk.jpg
http://i.cubeupload.com/uZNDpH.jpg

Ik ben een netwerk van switches aan het bedenken voor tientallen computers.

Wij hebben een Modem/router van Tele2.

Voor mij heeft het lezen/schrijven naar/van de servers de hoogste prioriteit.

We hebben de modem/router met ingebouwde 4-poorts switch, in de meterkast, vanuit daar direct in een 8-poorts switch, vanuit daar een cat6 naar 2 servers en 4 verschillende ruimtes, waar het eerst naar binnen komt op een switch. vanuit daar worden alle laptops/computers met elkaar verbonden.

Denken jullie dat dit dé manier is? Ik ben namelijk licht angstig dat als het allemaal is aangelegd, dat bijvoorbeeld computer11 een langzame verbinding heeft naar server1 ... Ik wil op zn minst 50MB/s willen lezen en schrijven vanaf elk verbonden PC/laptop.

Ik verneem graag wat jullie er van vinden... Of er misschien een betere manier is..?

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten,
Lion Er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Ik zou het ook op deze manier doen, volgens mij de meest logische oplossing.

Edit:
Afhankelijk van de switches (onderlinge afstand en mogelijkheden) zou je nog kunnen denken aan een ring-structuur.

[ Voor 46% gewijzigd door c0ne op 16-08-2013 17:18 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtopic: mag ik vragen hoe je dat plaatje hebt gemaakt? ZIet er netjes uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me nu ook afvraag... gaan nu alle verbindingen via de modem/router, of gewoon onderling via de switches..? Het is een modem/router van Tele2, hier verwacht ik heel weinig van... Ben benieuwd!

Offtopic: SirYoshi, met photoshop ff snel gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik mis een beetje waar dit word ingezet prive/professioneel

Proffessioneel zou ik idd ook aan de ring structuur denken.
En als alles Gbit is zou ik je core 10Gbit maken maar ja $$$

Wat je wil kun je net halen: 1gbit/18 pc's > 50MB/s
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:26:
Wat ik me nu ook afvraag... gaan nu alle verbindingen via de modem/router, of gewoon onderling via de switches..? Het is een modem/router van Tele2, hier verwacht ik heel weinig van... Ben benieuwd!

Offtopic: SirYoshi, met photoshop ff snel gemaakt
Alle benaderingen met een ip buiten je subnet word de gateway voor gebruikt. in dit geval is dat de modemrouter van tele2. Alles binnen je subnet wordt direct mee gecommuniceert

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 16-08-2013 17:29 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je de mogelijkheid hebt zou ik het aantal switches wat verminderen. 1 mooie 24 poorts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou ook de optie voor vlans open houden. daar onstaat wel eens behoefte aan.

Geen wlan ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een enkele 24poorts switch is geen optie, wij hebben 4 verschillende ruimtes. waarbij een 5de in het plafond bij de modem/router zelf, waar 2 NAS servers zich bevinden, die we wel in de eerstvolgende switch koppelen. wat is een vlan? wat zijn daar de pluspunten van en hoe realiseer je dat dan?

en begrijp ik het goed dat elke computer niet eerst via de tele2 modem gaat om bij de server te kunnen of juist wel?

alvast hartelijk bedankt voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:43
Nee, alles over het lokale netwerk zal niet door de router gerouterd worden.

Verder is de snelheid compleet afhankelijk van hoe druk het is op het netwerk. Elke link tussen meerdere switches is ook maar 1 Gbit/s, en waarschijnlijk elke link naar een server ook. Als een gebruiker iets van een server download met als limiterende factor het netwerk, haalt die waarschijnlijk gewoon ~100 MB/s ofzo van een standaard gigabit link, maar als alle gebruikers dan tegelijkertijd doen, halen de gebruikers op switch3 bijvoorbeeld in het ideale geval 1/7e gigabitsnelheid 'naar buiten'.

Owh, en dat los je inderdaad bijvoorbeeld op door tussen switches in 10 Gbit/s te gebruiken, maar dat is ook heel duur. Maar, als je verwacht dat die verbindingen de boel erg limiteren, zou ik het in een profesionele omgeving zeker overwegen.

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 17-08-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Alternatief voor de 10Gb setup:
Gebruik manageable switches, en configureer LACP om 2Gb uplink naar je core switch te hebben, en sluit je server op bv 4Gb aan. Dus meerdere kabels waarover je een LACP trunk (ether channel / bonding etc) configureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik wil ook even vragen of dit professioneel is of voor thuis. Voor een thuis-situatie is het prima. Voor een professionele omgeving zou ik wat verder gaan. Hoe ver ligt aan hoeveel het mag kosten. Stel jezelf dus de vraag: wat kost het mijn bedrijf als het stuk is? Een paar extra kabels of een extra switch kunnen veel verschil maken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
Ik zou de inrichting zo niet maken.
Ik zal alle pc's naar 1 centrale ruimte uit bekabelen.
2 GBit switches om alle clients op aan te sluiten (gewoon beide evenredig verdeelt)
In de servers 2 NIC's plaatsen en deze allebei op 1 van de switches instellen.
Nou weet ik niet zeker of dit problemen gaat geven met de routering :?

Voordeel is nu dat je 18 client over verdeelt in 2x 9 deze 2 groepen hebben allebei een mogelijke 125MB troughout put. Maar reken eerder op 100 a 110MB/s. Schrijven er 3 clients, via 1 switch, tegelijk weg dan gaat je snelheid naar beneden. Maar ik denk zelf dat je een aardige RAID constructie moet hebben wil je 3 data stromen met die snelheid weg schrijven ;)
Komen de data stromen vanaf 2 switches dan zou je 4 clients nog steeds van minimaal 50MB/s kunnen voorzien en op dat moment staat server 2 nog niks te doen en ook die zou nog steeds 4 clients van volle snelheid kunnen voorzien (mits over 2 switches)

Je zou ook aan 1 deftige switch kunnen denken en de servers aan de 10GBps poort hangen. Of een trunking kaart in de servers en meerdere lan poorten van de switch gebruiken. Deze laatste optie is waarschijnlijk wel iets goedkoper dan de 10GBps uplink variant.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Zojuist een SERVER1 aan SWITCH3 gehangen. Om deze even snel te configureren.
Ik schrijf hier met ~87MB/s naar toe vanuit COMPUTER7 (zelfde switch aansluiting)

Maar als ik naar deze server schrijf via COMPUTER3 gaat dat maar met ~9MB/s

Waar zou het probleem kunnen liggen?

Alle kabels zijn minimaal CAT5e.

Op deze manier is alles aangesloten;
http://postimg.org/image/f6rxayqjb/
http://i40.tinypic.com/2iutekw.jpg
http://i.imgur.com/gPNzHYk.jpg
http://i.cubeupload.com/uZNDpH.jpg

Alleen zit SERVER1 nu (tijdelijk) ergens anders... Maar vanwaar ineens een topsnelheid vanuit COMPUTER7 en de super langzame snelheid vanuit COMPUTER3?

Alvast hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:24:
Maar als ik naar deze server schrijf via COMPUTER3 gaat dat maar met ~9MB/s
Klinkt alsof die een 100 mbit link heeft.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreesie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 15:54
The-Source schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 14:36:
Ik zou de inrichting zo niet maken.
Ik zal alle pc's naar 1 centrale ruimte uit bekabelen.
2 GBit switches om alle clients op aan te sluiten (gewoon beide evenredig verdeelt)
In de servers 2 NIC's plaatsen en deze allebei op 1 van de switches instellen.
Nou weet ik niet zeker of dit problemen gaat geven met de routering :?

Voordeel is nu dat je 18 client over verdeelt in 2x 9 deze 2 groepen hebben allebei een mogelijke 125MB troughout put. Maar reken eerder op 100 a 110MB/s. Schrijven er 3 clients, via 1 switch, tegelijk weg dan gaat je snelheid naar beneden. Maar ik denk zelf dat je een aardige RAID constructie moet hebben wil je 3 data stromen met die snelheid weg schrijven ;)
Komen de data stromen vanaf 2 switches dan zou je 4 clients nog steeds van minimaal 50MB/s kunnen voorzien en op dat moment staat server 2 nog niks te doen en ook die zou nog steeds 4 clients van volle snelheid kunnen voorzien (mits over 2 switches)

Je zou ook aan 1 deftige switch kunnen denken en de servers aan de 10GBps poort hangen. Of een trunking kaart in de servers en meerdere lan poorten van de switch gebruiken. Deze laatste optie is waarschijnlijk wel iets goedkoper dan de 10GBps uplink variant.
Eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ajhaverkamp schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:26:
[...]

Klinkt alsof die een 100 mbit link heeft.
Dat kun je op de lampjes op de switch zien, 1 kabel die niet (meer) in orde is.

Als je nou een (dure) managed switch had gehad had je het ook remote kunnen uitlezen.

Je netwerk is geen probleem. Echter als je de PC niet goed managed, en/of ja en alleman toestaat laptops te koppeln wil je opties om het netwerk beter te kunnen reguleren. een (één) managed swtich zou je dan kunnen helpen. Maar dan moet je wel de kennis/tijd hebben om die te managed.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1