Ibidem schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 17:06:
Mijn vriendin moet zich voor de VvE van haar appartement (VvE bestaat uit 2 bestuurders van beide woningen want VvE geldt maar voor die 2 woningen) ook verplicht inschrijven bij de KvK.
Al haar gegevens e.d. worden dan openbaar en je hebt geen voordelen met dat KvK nr? Wat een gedoe!
Het inschrijven als bestuurder bij een VvE is niets anders dan het inschrijven van een bestuurslid van bijvoorbeeld een sportvereniging. Het is ook wettelijk verplicht. Dus je grote voordeel is dat je geen economisch delict pleegt

Dat ze in een VvE met slechts 2 woningen zit, maakt het wel een "gedoe". Maar als ze bestuurder was geweest in een VvE met 15 woningen, was het verhaal niet anders geweest. Een VvE is verplicht om ingeschreven te staan bij de KvK.
Al haar gegevens worden in zoverre openbaar dat ze waarschijnlijk een keer een reclamebrief krijgt van de lokale schilder, installateur of de dakdekker. Deze hebben hiervoor een aanvraag om gegevens moeten doen en daarvoor moeten betalen bij de Kamer van Koophandel. Het is niet zo dat de KvK actief zijn gegevens loopt te venten.
Ik ben zelf 6 jaar ingeschreven geweest als secretaris van een sportvereniging, (maakt voor de KvK geen verschil) en heb in die tijd alleen beetje onnodige reclame van Sociale Hygiene ontvangen. (geen lokatie in vereniging bezit)
De voordelen dat de vereniging er van had:
- Makro pasje, al is de Makro niet echt naast de deur.
- Kantoorartikelen groothandel had weleens leuke aanbiedingen.
- Toegankelijkheid naar bedrijven
Meer on-topic:
Nu is mijn vriendin bezig om haar freelance vertaalwerk met een KvK nummer op te leuken. Vooral bij mogelijke samenwerking met Nederlandse klanten/ bedrijven is dat bijna een vereiste. De registratie maakt het voor een bedrijf makkelijker om jou als bedrijf na te trekken. Dit kan vervelende zaken voorkomen, van beide kanten.
Het belasting verhaal staat daar nog los van, maar ook daar zal wat aan gedaan moeten worden. Het aantal Nederlandse klanten is nu nog klein (vorig jaar, het eerste jaar, had ze 2 Nederlandse klanten, met ongeveer 4k aan omzet, naast een aantal buitenlandse klanten). Ze heeft echter ook twee potentieel grote Nederlandse klanten af moeten zeggen, omdat ze nog geen KvK en BD inschrijving had.
Ik zie voor haar de voordelen van inschrijving wel, maar zijzelf nog niet helemaal. Vooral ook omdat ze uit een land komt, waar ze niet zo van het belasting betalen zijn

en ze haar bedrijfje nog amateuristisch wil laten zijn en niet gelijk professioneel met website, reclame etc. (wat zij denkt dat het gevolg moet zijn van de KvK en BD inschrijvingen)
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett