Toon posts:

Verband laptop defect / Maximaal RAM-geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een klein jaar geleden kocht ik me een Dell Inspiron 7720.
Omdat ik toen zware programma's gebruikte voor mijn thesis installeerde ik een SSD (Samsung 840 Pro) en 16 GB RAM van Corsair Vengeance als upgrade voor deze laptop. (Ja alle 16GB werd op sommige momenten aangesproken)

Vooraleer ik het 16 GB RAM-geheugen aanschafte ging ik via de Corsair-website na hoeveel het maximaal toegelaten RAM-geheugen bedroeg en dit bleek 8 GB Ram te zijn. Desondanks installeerde ik 16 GB RAM en dit werd dan ook herkent door mijn laptop.

Een tijdje geleden viel mijn laptop echter plots uit terwijl ik een film aan het bekijken was, waarna ik hem niet meer aan de praat kreeg. Toen ik het netsnoer opnieuw wou instoppen viel het (blauwe) controlelampje op het netsnoer uit, waardoor ik dacht dat er ergens een kortsluiting was. Ook met andere netsnoeropladers (van hetzelfde kaliber) herhaalde zich hetzelfde.

Ik heb vervolgens de laptop volledig opengemaakt maar zag ter hoogte van de connector niet onmiddellijk enig teken van kortsluiting (zwart). Uitmeten kon ik toen niet want de multimeter zijn batterij was leeg.

Vervolgens merkte ik dat de laptop nog in garantie was en heb ik deze dan ook laten herstellen door Dell en heb hierbij de standaard-meegeleverde geheugenlatjes teruggeplaatst voor alle zekerheid. De laptop werd met succes hersteld, maar men gaf niet aan wat er exact aan scheelde. Het enige wat men me meegaf is dat hij getest werd en dat alles terug werkt.

Nu weet ik dus niet indien het een kortsluiting in mijn moederbord was ten gevolge van het overschrijden van het "maximaal toegelaten RAM-geheugen" of niet. Daarom ben ik dus ook wat terughoudener om de 16 GB RAM terug te plaatsen (al bij al heb ik deze toch liggen).
Sowieso verbaast het me dat de laptop reeds na 1 jaar defect is.

Kort samengevat: Na installatie van 16 GB RAM-geheugen startte de laptop na reeds 1 jaar niet langer op. Is er mogelijks een verband tussen deze twee?
Of is het veilig om de 16 GB RAM geheugen te blijven benutten.

• jannick63
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-02 12:45
Waarschijnlijk kregen hun de laptop met 8gb en werkte alles prima, DIt betekend dat als je nu 16gb erin zou doen en het werkt niet, dat je die 8gb er weer terug in moet doen en dan zou alles moeten werken.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:50
Volgens specs kan jouw Dell niet met 8 Gig modules werken, volgens de website: 'installing 15 Gb may or may not work'. bij jou heeft het een jaar gewerkt, dus dat zal het probleem niet zijn.
Van teveel geheugen krijg je hooguit geen boot, of random blauwe schermen.
De link met het uitvallen van het netspanninglampje zie ik totaal niet.

wat leesvoer: http://en.community.dell..../p/19459330/20159796.aspx

Dell medewerkers mogen blijkbaar niet helpen, en zeggen alleen dat het mogelijk wel, of mogelijk niet werkt.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
In het leesvoer vind ik inderdaad terug dat bepaalde mensen aangeven dat het geen probleem zou mogen geven. Echter is het wel zo dat de Dell-medewerkers zeggen dat het gebruiken van meer dan 8 GB RAM aanleiding kan geven tot het falen van het moederbord en laat dit nou net zijn wat er bij mij gebeurde.

Het werkte inderdaad een klein jaartje met 16 GB RAM, maar dan viel de laptop uit en bij de herstellingswerken bij Dell heeft men het moederbord vervangen waarna alles opnieuw werkte.

Nu blijft het dilemma natuurlijk dat mijn moederbord reeds vroeg kapot ging terwijl ik meer dan het "toegelaten" aantal RAM-geheugen installeerde.(ik installeer telkens de laatste versie van BIOS indien er een nieuwe beschikbaar is)
Het feit dat een Dell-medewerker aangeeft dat het mogelijks tot het falen van het moederbord kan leiden is in deze context wat verontrustend vermits hij in dit geval gelijk kan hebben.
Daarbij komt dat de laptop stilstond op mijn bureau toen het moederbord faalde.
Vermits ik dit RAM-geheugen heb liggen zou ik het dus graag terugplaatsen, maar ik zoek ietwat meer zekerheid dat het geen kwaad kan. Het is natuurlijk niet de bedoeling om jaarlijks een nieuw moederbord te plaatsen.

Ik ging ook één van de mensen zijn die ging beweren dat het prima werkt om 16 GB RAM te installeren in deze laptop, maar nu ben ik daar toch niet langer zeker van.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 15:47 ]

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Voor zo ver ik weet zou er geen technische reden kunnen zijn dat je moederbord daarvan stuk ging. ik zou het houden op pech.

Speedydown.nl !!!