Huis-tuin&keuken router aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

• Shineless
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-12-2022
Beste,

Eerst even een situatie schets:
Ik ben werk- en woonzaam in Indonesië, maar op het moment ben ik in Nederland op vakantie.
Hier in Nederland heb ik nog een paar spullen liggen van mijn vorige leven die ik graag mee zou willen nemen naar Indonesië.
Een van die dingen is mijn Airport Extreme van Apple (werkt erg goed samen met mijn MBP).

Echter, mijn Airport Extreme is reeds in gebruik, dus als ik hem mee wil nemen moet ik een vervangend model aanbieden.

Het probleem waar ik met mijn huidige router in Nederland tegenaan loop is dat op de bovenste verdieping de verbinding soms wegvalt.
Wanneer ik dus een vervangende router koop, zal ik vooral hier op moeten letten.
Mijn vraag aan jullie is nu: zijn er veel verschillen in signaal sterktes tussen de routers van onder de EUR 100,-?
Maakt het verschil tussen twee of drie antennes echt uit, of is dat alleen maar een fabeltje?
Is het een goed idee om te kijken naar routers met AC ondersteuning (ookal wordt dat nog niet ondersteund door de aanwezige apparaten binnenshuis) zoals deze: http://tweakers.net/price...band-router-archerc7.html, of heeft dat nog weinig zin?

Alvast dank voor jullie hulp.

During the day I'm tired, because I'm a super hero at night.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:40
Als iemand een Macbook heeft beschikt deze over 5ghz, dan zou ik op zijn minst de nieuwere/luxere broertjes adviseren bijvoorbeeld de wdr4300

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het Shopping Forum is niet bedoeld voor aankoopadvies. Vandaar een move naar een aankoopadviesforum:

SF >> CAA

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Prima routertje, heb hem thuis ook.
Hij valt wel onder de gehackte routers, maar daar kan OpenWRT soelaas bieden.
Ik heb hem toen gekocht omdat het een van de goedkopere routers was met de belofte dat mettertijd een IPv^enabled firmware beschikbaar zou komen... maar die komt er dus niet, nog een reden voor OpenWRT.
De snelheid is in orde, goed gigabit backplane. Het is een 802.11n router (300MBps geadverteerd), als je echt state-of-the art wilt zoek dan een router met 802.11ac ondersteuning.

• Shineless
nooberke schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:48:
[...]

Als iemand een Macbook heeft beschikt deze over 5ghz, dan zou ik op zijn minst de nieuwere/luxere broertjes adviseren bijvoorbeeld de wdr4300
Thanks for the info, in ieder geval het overwegen waard.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:59:
[...]

Prima routertje, heb hem thuis ook.
Hij valt wel onder de gehackte routers, maar daar kan OpenWRT soelaas bieden.
Ik heb hem toen gekocht omdat het een van de goedkopere routers was met de belofte dat mettertijd een IPv^enabled firmware beschikbaar zou komen... maar die komt er dus niet, nog een reden voor OpenWRT.
De snelheid is in orde, goed gigabit backplane. Het is een 802.11n router (300MBps geadverteerd), als je echt state-of-the art wilt zoek dan een router met 802.11ac ondersteuning.
OpenWRT wel eens van gehoord, is dat er makkelijk op te flashen?
Hoorde ook dat het meer opties bied qua VPN verbindingen (is dit ook mogelijk als hij achter een modem van Tele2 staat?)
AC zal voorlopig (waarschijnlijk) nog niet echt nodig zijn.
Ik verwacht dat voor geruime tijd mijn internet snelheid de bottleneck wel zal zijn en onderling (grote) bestanden uitwisselen gebeurt nu ook niet zo veel.

Waar ik dus vooral in was geinterisseerd: maakt het qua bereik echt nog veel uit wat voor router je kiest, of zit er maar weinig verschil in?
gambieter schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:52:
Het Shopping Forum is niet bedoeld voor aankoopadvies. Vandaar een move naar een aankoopadviesforum:

[mbr]SF >> CAA [/]
Excusses :+

Verwijderd

VPN zijn zo ongeveer per definitie bedoeld voor "als ... achter een router/modem/firewall/proxy staat".
Je kunt via een webinterface een nieuwe firmware uploaden, ik weet niet of je daar zo gewoon een OpenWRT firmware op kunt duwen, zou best kunnen.

Voor groot bereik kan je eventueel kiezen voor externe antennes, maar bij voorkeur gebruik je repeaters. Het voordeel van repeaters boven grote antennes is dat de straling minder geconcentreerd is dicht bij de router.

• Shineless
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:17:
VPN zijn zo ongeveer per definitie bedoeld voor "als ... achter een router/modem/firewall/proxy staat".
Je kunt via een webinterface een nieuwe firmware uploaden, ik weet niet of je daar zo gewoon een OpenWRT firmware op kunt duwen, zou best kunnen.

Voor groot bereik kan je eventueel kiezen voor externe antennes, maar bij voorkeur gebruik je repeaters. Het voordeel van repeaters boven grote antennes is dat de straling minder geconcentreerd is dicht bij de router.
Punt is alleen dat ik wat slechte ervaringen heb met een sitecom repeater :+.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-12 16:26
Shineless schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:21:
[...]

Punt is alleen dat ik wat slechte ervaringen heb met een sitecom repeater :+.
Met een goede repeater kun je best een behoorlijke verbetering bereiken... Met sitecom is dat twijfelachtig :+

iRacing Profiel

• Shineless
kroegtijger schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:36:
[...]

Met een goede repeater kun je best een behoorlijke verbetering bereiken... Met sitecom is dat twijfelachtig :+
Klaarblijkelijk :P.
Wat zijn betere en toch goedkope oplossingen voor repeaters?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41
Repeaters zijn niet echt wat, kun je beter zover mogelijk een UTP kabel leggen en daar een extra AccessPoint op aansluiten. Als dat niet kan desnoods een gecombineerde powerlan/accesspoint oplossing.

• Shineless
Nielson schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:01:
Repeaters zijn niet echt wat, kun je beter zover mogelijk een UTP kabel leggen en daar een extra AccessPoint op aansluiten. Als dat niet kan desnoods een gecombineerde powerlan/accesspoint oplossing.
Thanks for the info.
Ik heb voorlopig genoeg om over te tubben.

Ik denk dat ik eerst gewoon de bovengenoemde router ga proberen (al dan niet met OpenWRT) en daarna zie ik wel weer of er nog klachten zijn.

Nogmaals bedankt allemaal _/-\o_

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:55
Ik snap niet waarom mensen deze router nogsteeds als optie aanbieden wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe router.

Hij is inmiddels 3 jaar oud. Nieuw kost hij rond de 45 euro... voor iets meer geld heb je een van z'n veel jongere, en vooral veel snellere broertjes:
pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 (juli 2012)
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300 (mei 2012)

Dan heb je ook de mogelijkheid over 5Ghz (het zijn beide dual band routers, wat de 1043ND niet is). Ook hebben ze allebei een snellere processor dan de 1043ND. De WDR4300 heeft een keer zo veel geheugen als de 1043ND (64MB vs 32MB). En de WDR3600 zelfs 4x zo veel!! (128MB vs 32MB). Ook op de WDR3600 en WDR4300 kun je prima OpenWRT zetten.

Ik heb de 1043ND een jaar of 2 terug geplaatst bij m'n schoonouders, maar inmiddels het ding weer vervangen door een ouderwetse WRT54GL met Tomato firmware. De stabiliteit van de 1043ND was gewoon om te janken. Heb er meerdere versies van OpenWRT op gehad, en ook 2 versies van de stock firmware, maar altijd gezeur met de wifi, soms viel de verbinding ineens weg, of het was baggertraag. Ik had rev1.8. Misschien dat het daar aan lag... Met de WRT54GL is het gewoon weer zo stabiel als een huis.

Voor mij in ieder geval geen 1043ND meer.

Mocht je de 1043ND wel wat vinden, koop hem dan voor 20 / 25 euro tweedehands. De nieuwprijs betalen is gewoon zonde, omdat hij inmiddels al voorbij is gelopen door snellere opvolgers, die voor bijna dezelfde prijs over de toonbank gaan.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 16-08-2013 12:40 ]

• Shineless
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:22:
[...]

Ik snap niet waarom mensen deze router nogsteeds als optie aanbieden wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe router.

Hij is inmiddels 3 jaar oud. Nieuw kost hij rond de 45 euro... voor iets meer geld heb je een van z'n veel jongere, en vooral veel snellere broertjes:
pricewatch: TP-Link TL-WDR3600 (juli 2012)
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300 (mei 2012)

Dan heb je ook de mogelijkheid over 5Ghz (het zijn beide dual band routers, wat de 1043ND niet is). Ook hebben ze allebei een snellere processor dan de 1043ND. De WDR4300 heeft een keer zo veel geheugen als de 1043ND (64MB vs 32MB). En de WDR3600 zelfs 4x zo veel!! (128MB vs 32MB). Ook op de WDR3600 en WDR4300 kun je prima OpenWRT zetten.

Ik heb de 1043ND een jaar of 2 terug geplaatst bij m'n schoonouders, maar inmiddels het ding weer vervangen door een ouderwetse WRT54GL met Tomato firmware. De stabiliteit van de 1043ND was gewoon om te janken. Heb er meerdere versies van OpenWRT op gehad, en ook 2 versies van de stock firmware, maar altijd gezeur met de wifi, soms viel de verbinding ineens weg, of het was baggertraag. Ik had rev1.8. Misschien dat het daar aan lag... Met de WRT54GL is het gewoon weer zo stabiel als een huis.

Voor mij in ieder geval geen 1043ND meer.

Mocht je de 1043ND wel wat vinden, koop hem dan voor 20 / 25 euro tweedehands. De nieuwprijs betalen is gewoon zonde, omdat hij inmiddels al voorbij is gelopen door snellere opvolgers, die voor bijna dezelfde prijs over de toonbank gaan.
Hmmm, zet een mens toch weer aan het denken.

Over de snelheid, ik vraag mij af of dat wel echt te merken is in de praktijk. Zeker gezien het feit dat ons netwerk niet zwaar wordt belast.
Maar als er inderdaad een kans bestaat dat de software erg buggy is, met regelmatig internet uitval tot gevolg, vind ik het ook geen probleem om wat extra uit te geven voor een degelijker product.

Andere mensen nog ervaring hiermee?

Pagina: 1