• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-02 14:55
Ik zit met een oude AMD pc (Dell Dimension C521) en hij wordt steeds trager. Dan is mijn vraag: Zal ik hem gaan upgraden of niet. Want het upgraden heeft misschien geen nut aangezien ik over een half jaar een nieuwe pc krijg. Maar dan heb ik wel een leuk htpc'tje

Als ik hem zou updaten:

AMD Athlon 64 x2 3800+ -> AMD Athlon 64 x2 5600+/5400+
2x1 gb 667 mhz -> 4x1 gb 800 mhz
Onboard Nvidia 64 mb -> Betere kaart 1/2 gb low-profile (Moet ik nog uitzoeken)
Standaard koeler -> Low profile koeler (Weet nog niet welke)
250 GB Hdd -> 250 GB ssd (Misschien)

Zou ik het doen of niet?

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-02 16:04

EnnaN

Toys in the attic

Kennelijk is budget geen probleem (omdat je het daar niet over hebt). Lijkt me dus duidelijk: doen! meer is beter!

sig

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hangt er vanaf wat je met deze pc wilt gaan doen. Wil je hem als HTPC inzetten heb je enkel een betere videokaart nodig die hardwarematig kan decoden, dat kost ~40 euro en dan ben je klaar. Wil je er meer mee doen in tussentijd hangt het sterk af van je eisen wat je het beste kan upgraden. Ik zou er niet teveel geld in stoppen, dat ding is ondertussen hoogbejaard.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Jochemd13
7 jaar bejaard?

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:01
De techniek is al zo'n 8 jaar oud, ik zou dat inderdaad wel hoogbejaard durven noemen ;-)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja, 7 jaar is hoogbejaard. En in bejaarden moet je zo min mogelijk geld stoppen, dat doet de overheid ook en kijk eens hoe goed dat is geweest :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Leuk, jochem is zelf 13 jaar oud, en weet dat hij vrij jong is. Dus zijn computer van 8 jaar is piepjong :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Reepje schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:34:
Leuk, jochem is zelf 13 jaar oud, en weet dat hij vrij jong is. Dus zijn computer van 7 jaar is piepjong :)
Tijd is relatief. Een PC van 7 jaar is gewoon oud als je kijkt naar de technologische vooruitgang. Maar aangezien TS over een half jaar een nieuwe PC krijgt, zou ik zo min mogelijk investeren in de huidige PC, zodat je een groter budget hebt voor de nieuwe PC. Enige wat ik zou doen, is net als Tsurany een videokaart in de PC steken, kost een paar tientjes en daarna is de PC goed te gebruiken als HTPC als de nieuwe PC er eenmaal is.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 16-08-2013 10:39 ]

• Jochemd13
Reepje schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:34:
[...]

Leuk, jochem is zelf 13 jaar oud, en weet dat hij vrij jong is. Dus zijn computer van 8 jaar is piepjong :)
:P

• Jochemd13
CptChaos schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:38:
[...]
Tijd is relatief. Een PC van 7 jaar is gewoon oud als je kijkt naar de technologische vooruitgang. Maar aangezien TS over een half jaar een nieuwe PC krijgt, zou ik zo min mogelijk investeren in de huidige PC, zodat je een groter budget hebt voor de nieuwe PC. Enige wat ik zou doen, is net als Tsurany een videokaart in de PC steken, kost een paar tientjes en daarna is de PC goed te gebruiken als HTPC als de nieuwe PC er eenmaal is.
Dat ga ik dan wel doen.

• R0y.
  • Laatst online: 08-02 22:26
Nieuwe videokaart, misschien een ssd (ga je echt merken). Als je over een half jaar een ander systeem bouwt SSD daar in zetten en de oude 250GB hdd terug in je huidige systeem! Heb je wat mij betreft toch een leuke HTPC:Y

• Jochemd13
R0y. schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:00:
Nieuwe videokaart, misschien een ssd (ga je echt merken). Als je over een half jaar een ander systeem bouwt SSD daar in zetten en de oude 250GB hdd terug in je huidige systeem! Heb je wat mij betreft toch een leuke HTPC:Y
Ik ben eigenlijk van plan de oude hdd in me nieuwe pc te zetten ivm bestanden. Maar dat kan ook wat jij zegt.

• R0y.
  • Laatst online: 08-02 22:26
Jochemd13 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:01:
[...]

Ik ben eigenlijk van plan de oude hdd in me nieuwe pc te zetten ivm bestanden. Maar dat kan ook wat jij zegt.
Ik zou persoonlijk dan een grotere schijf kopen voor opslag, en de data over zetten. Maar het zou zonde zijn imo om een SSD in een HTPC te steken ipv het nieuwe systeem.

Maar dat is aan jou natuurlijk, als je geld over hebt kan het ook nog in beide!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Wat voor voeding zit er momenteel in je pc? En ook belangrijk, voor hoe lang is deze momenteel in gebruik?

Want met een simpel upgradesetje kun nog best ver komen:
€150,- V&A aangeboden: Core 2 Quad Q9450, Gigabyte P45 DS3R, 4GB ram
€150,- V&A aangeboden: Asus P5E Deluxe + Intel Q9450 + Zalman koeler + 4 GB DDR 2
€95,- V&A aangeboden: Intel E8400, Gigabyte GA-P35C-DS3R, 4 GB, Zalman CNPS8000
Daarnaast een low profile videokaartje: pricewatch: Club3D Radeon HD 6450 Noiseless Edition

Als geld geen rol speelt kun je binnen €200,- een geupgrade htpc hebben ;). Een ssd kun je alvast kopen en deze ook gebruiken in je nieuwe pc, het is maar wat je zelf wilt natuurlijk.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Ik zou de harde schijf niet meenemen naar je nieuwe pc. Zoveel kosten ze nou ook niet. Die oude schijf draait ook alweer de nodige jaren en inmiddels zijn ze ook wel weer wat sneller geworden

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tenzij je 'm nauwelijks aan zet, dit ding verbruikt in een jaar meer aan stroom dan hij oplevert bij verkoop. Als je niet zelf je stroom betaalt dan is het een ander verhaal (los van hoe ethisch/milieuvriendelijk je je dan voelt), maar ik zou er geen cent meer in steken, en als je een HTPC-achtig iets nodig hebt een AppleTV of 1 van de vele kleine mediaspelertjes kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 16-08-2013 15:37 ]

• Jochemd13
JustwilliamNL schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:42:
Wat voor voeding zit er momenteel in je pc? En ook belangrijk, voor hoe lang is deze momenteel in gebruik?

Want met een simpel upgradesetje kun nog best ver komen:
€150,- V&A aangeboden: Core 2 Quad Q9450, Gigabyte P45 DS3R, 4GB ram
€150,- V&A aangeboden: Asus P5E Deluxe + Intel Q9450 + Zalman koeler + 4 GB DDR 2
€95,- V&A aangeboden: Intel E8400, Gigabyte GA-P35C-DS3R, 4 GB, Zalman CNPS8000
Daarnaast een low profile videokaartje: pricewatch: Club3D Radeon HD 6450 Noiseless Edition

Als geld geen rol speelt kun je binnen €200,- een geupgrade htpc hebben ;). Een ssd kun je alvast kopen en deze ook gebruiken in je nieuwe pc, het is maar wat je zelf wilt natuurlijk.
Dat gaat niet makkelijk. Op mijn moederbord zit namelijk een speciale front panel aansluiting. http://image.made-in-chin...r-DELL-Dimension-C521.jpg . Links onderin. Die wil ik wel graag blijven gebruiken. En mijn voeding is iets van 280 watt, maar hij is niet makkelijk te upgraden ivm speciale vorm. http://www.computerparts-...21_3100c_nh429_0mc638.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Jochemd13 op 16-08-2013 15:45 ]

• timberleek
De enige upgrades die ik zou doen zijn dingen die je mee kan nemen naar de volgende computer.

Dus bijvoorbeeld een ssd.

Wat betreft het gebruik als htpc. Tja het kan, maar het is niet het meest zuinige en stille systeem hiervoor

• Jochemd13
timberleek schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:47:
De enige upgrades die ik zou doen zijn dingen die je mee kan nemen naar de volgende computer.

Dus bijvoorbeeld een ssd.

Wat betreft het gebruik als htpc. Tja het kan, maar het is niet het meest zuinige en stille systeem hiervoor
Hij is best stil maar de ventilator maakt alleen enorme herrie bij opstarten als je hem niet goed hebt afgesloten. En zuinig |:( .

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jochemd13 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:55:
[...]

Hij is best stil maar de ventilator maakt alleen enorme herrie bij opstarten als je hem niet goed hebt afgesloten. En zuinig |:( .
Wat is er |:( aan zuinig? Zuinig betekent ook minder warmte, betekent langzamer draaiende ventilatoren, betekent stiller, betekent minder stofaanzuiging...

Zuinig is niet alleen maar beter voor (je ouders) portemonnee, en zuinig is zeker niet |:(

• timberleek
Ik ben over het algemeen ook niet heel erg van zuinig. Maar een htpc draait over het algemeen redelijk veel. Ik zie vaak zat dat het ook downloadservers enzo worden. Dan is een bak hitte en stroomverbruik minder handig.

Plus dat het niet de meest optimale hardware is hiervoor. Als je een wat modernere cpu hebt kun je makkelijk films kijken en decoderen op de igp. Geen losse gpu nodig. Dan kun je ook zelf de form factor kiezen en zit je niet vast aan een rare dell formfactor met een voeding die al 7 jaar draait (en er niet beter op zal worden)

• Jochemd13
timberleek schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:19:
Ik ben over het algemeen ook niet heel erg van zuinig. Maar een htpc draait over het algemeen redelijk veel. Ik zie vaak zat dat het ook downloadservers enzo worden. Dan is een bak hitte en stroomverbruik minder handig.

Plus dat het niet de meest optimale hardware is hiervoor. Als je een wat modernere cpu hebt kun je makkelijk films kijken en decoderen op de igp. Geen losse gpu nodig. Dan kun je ook zelf de form factor kiezen en zit je niet vast aan een rare dell formfactor met een voeding die al 7 jaar draait (en er niet beter op zal worden)
Ik vind het ook een klote ding. Verheug me al op me nieuwe pc :) .
Pagina: 1