Laptop RAM, merk & model gebonden of niet

Pagina: 1
Acties:

• xyquesz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-12-2025
Een vraag die me al een tijd bezig houdt en die ik nog steeds niet heb weten te googlen:
Als ik op een website van een intern geheugen verkoper naar so-dimm modules voor mijn laptop zoek krijg ik altijd specifiek voor dat merk & type bedoelde zoekresultaten. Maar er worden op zo'n site ook veel "universele" modules aangeboden. Wat ik me nu afvraag is of het erg nauw luistert; moet ik die specifieke modules kopen of past eigenlijk elk geheugen (mits type & snelheid overeenkomen) in een laptop?

Ik vraag dit vooral omdat die merk/typegebonden modules meestal duurder zijn dan de universele. Is het een truc om ons duurder geheugen aan te smeren, of maakt het echt wat uit?

Groeten,
Arjan

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ligt een beetje aan je notebook. Net als bij moederborden zijn sommige best kieskeurig en anderen weer niet. Meestal werkt het wel als je standaard geheugen pakt. Alleen testen de meeste fabrikanten geheugen en zetten dat op hun QVL, omdat ze weten dat dat werkt.

In theorie moet alles passen, in de praktijk wil je heel af en toe nog wel eens tegen een incompatibiliteitsprobleem aanlopen.

• xyquesz
Bedankt voor je antwoord. Ik wil het geheugen in mijn laptop verdubbelen, maar DDR2 in een wat oudere HP is best wel prijzig als je het advies op zo'n geheugenwebsite volgt. Ik ga het nu maar eens op marktplaats of ebay proberen (en als het toch niet lukt kan ik de modules wellicht weer doorverkopen).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou gewoon in de pricewatch kijken en de goedkoopste nemen.

http://tweakers.net/categ...koiwxR8kqWsnQzMhIKba2thYA

Ik ga er maar vanuit dat je 4 GB wil. Wil je 8, moet je even de filter aanpassen die ik nu op 4 GB heb gezet.

• xyquesz
Inderdaad, 4GB, in een al wat oudere Core2 Duo. En daarna een 64bits versie van Vista of 7 erop.
Bedankt voor je bijdrage!