• Wezelkrozum
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-08 16:14
Ik probeer nu al een tijdje uit te vinden waarom het opstarten van Windows 7 voor mij ongeveer 30 seconden duurt ipv de 15 seconden die je bij velen SSD gebruikers ziet. Het opstarten van programma's lijdt hier ook onder. En omdat ik momenteel denk dat het probleem bij mijn moederbord kan liggen wil ik dit probleem graag oplossen alvorens ik verder ga met het inrichten van mijn Windows 7 installatie.

Ik heb de volgende setup:
Moederboard: ASRock Extreme 3 870 R1.60
CPU: AMD Phenom II 1090T
SSD: Samsung 840 Pro - 256GB
SATA III Controller: AHCI (Volgens mij een Marvell poort, maar dat weet ik niet zeker)

Benchmark resultaten
Afbeeldingslocatie: http://www.wezelkrozum.nl/temp/SSD%20840%20pro%20Benchmark.png

Een aantal conclusies die we kunnen trekken uit de benchmarks:
- De IOPS waarden halen maar 1/3 van de geadverteerde waarden in Samsungs benchmark.
- De IOPS waarden halen 7/9 in de 4K 64-Thread read en 1/3 in de write van de geadverteerde waarden in de AS-SSD benchmark
- De CPU load is tijdens de Samsung benchmark 30%, en bij de AS-SSD benchmark 100%.

Zelf gevonden mogelijke oorzaken:
- CPU bottlenecked - In de benchmark resultaten zie ik dat bij de 4K 64-Thread read test van AS de 100% CPU load wordt gehaald. Echter denk ik niet dat dit iets te maken heeft met de IOPS omdat ondanks dat de CPU nu 2 jaar oud is altijd goed gepresteerd heeft en nog altijd vrij hoog in verschillende benchmarks staat. Maar het kan een mogelijke oorzaak zijn.
- Marvell controllers - Na wat zoeken op internet vond ik meerdere gebruikers die lage IOPS waarden krijgen met deze SSD in combinatie met Marvall SATA controllers. Ik denk dat hier het probleem ligt. Echter zou dit betekenen dat ik een nieuw moederbord aan moet schaffen om dit probleem op te lossen. (In ieder geval, een manier om de Intel drivers voor SATA controllers te installeren kan ik niet vinden.)

Zou iemand met meer verstand van SATA controllers en SSD's mijn resultaten en bevindingen kunnen onderbouwen?

[ Voor 24% gewijzigd door Wezelkrozum op 15-08-2013 22:35 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het is de Marvell Marvell SATA controller.

Volgens mij zit er geen Marvell SATA controller op je moederbord? Waarschijnlijk hangt je SSD nu gewoon aan de Southbridge. De specificaties op de Asrock site, reppen geen woord over een Marvell SATA controller, en de chip zie ik ook niet op de productfoto zitten.

Ik maak nu inmiddels 4 a 5 jaar gebruik van SSD's sinds de OCZ Vertex 1, ik heb ergens gelezen dat AMD Chipsets sowieso al minder waren qua performance ten opzichte van Intel. Vraag mij niet waar ik dat gelezen heb, want dat was nog in de tijd dat de vertex nieuw was.

[ Voor 126% gewijzigd door Lip op 15-08-2013 22:51 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• redfoxert
  • Niet online
Hang hem eens aan de AMD chipset controller? Je hebt de Marvell controller waarschijnlijk alleen als extra controller op je moederbord zitten.

Intel drivers op een AMD moederbordje installeren gaat je niet lukken :)

Bovenstaande even geverifieerd : http://www.asrock.com/mb/...reme3/?cat=Specifications

Inderdaad geen Marvell controller. AMD Chipset drivers wel goed geinstalleerd?

[ Voor 29% gewijzigd door redfoxert op 15-08-2013 22:41 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
Allereerst bedankt voor jullie erg snelle reactie! Ik ga zometeens eens kijken of een andere sata ingang misschien het probleem verhelpt. On a side note; waar kan ik zien wat de sata controller is? Het enige wat ik op die spec sheet kan linken aan de connector is de chipset SB850.

EDIT: Het wisselen tussen de SATA poorten heeft niets opgeleverd. Precies dezelfde prestaties op elke poort.

Ik vrees dat ik mijn moederbord moet vervangen? :-(

EDIT2:

Interessant! ik heb zojuist de "AMD all in 1 driver ver:8.71_WHQL" package geinstalleerd van AMD zelf. En daarbij zat een AHCI driver bij. De read en writes zijn nu wat hoger in Samsung Magician en de read is lager in AS-SSD, maar ze zitten nog lang niet op het niveau waarop ze zouden moeten. Ook de boot-time is nog exact hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: http://wezelkrozum.nl/temp/SSD%20840%20pro%20Benchmark%20v2.png

Ook interessant om te zien is dat de CPU nu een stuk lager is en Samsung Magician de AHCI Mode niet meer kan detecteren.

[ Voor 61% gewijzigd door Wezelkrozum op 16-08-2013 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Welk niveau? Waar vergelijk je dit mee, met een AMD of een Intel gebaseerd systeem? Want met een onderlingen vergelijking valt AMD meestal wat langzamer uit de bus.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
Lip schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:06:
Welk niveau? Waar vergelijk je dit mee, met een AMD of een Intel gebaseerd systeem? Want met een onderlingen vergelijking valt AMD meestal wat langzamer uit de bus.
Het is gewoon een vergelijking op mijn eigen systeem. Ik heb de 4 sata poorten van mijn moederbord gebruikt. Helaas kan ik het pas morgenmiddag testen op een ander Intel socket moederbord.

Ik snap niet dat het opstarten nu zo lang duurt. Mijn vorige Crucial C300 SSD op dezelfde setup gaf me een opstarttijd van 15 seconden dus mijn moederbord moet dat toch wel aankunnen. Ik heb inmiddels ook de moederbord bios instellingen geflashed om te kijken of ik geen verkeerde instellingen aan heb staan, echter zonder resultaat. :/ Zou het moederbord een defect kunnen hebben of is het toch echt de AHCI controller driver die de problemen veroorzaakt?

[ Voor 75% gewijzigd door Wezelkrozum op 16-08-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik neem aan dat je de laatste Firmware op je SSD hebt staan? Verder had je eigenlijk niet de AHCI drivers moeten installeren van AMD, maar AHCI driver die standaard in Windows zit. Vroeger werkte Trim functie niet met de AMD drivers, ik weet niet of dit inmiddels opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
Lip schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:22:
Ik neem aan dat je de laatste Firmware op je SSD hebt staan? Verder had je eigenlijk niet de AHCI drivers moeten installeren van AMD, maar AHCI driver die standaard in Windows zit. Vroeger werkte Trim functie niet met de AMD drivers, ik weet niet of dit inmiddels opgelost is.
Ja de laatste firmware staat op de SSD. Dat heb ik gecheckt met Samsung Magician. Uit de benchmarks blijkt toch echt dat de AHCI driver van Windows langzamer is dan de AMD driver en meer CPU load vereist.

EDIT:

Zojuist even op een Intel moederbord getest en de resultaten waren niet zo veel beter:
Afbeeldingslocatie: http://wezelkrozum.nl/temp/SSD%20840%20pro%20Benchmark%20-%20Intel.png

De write speed is verbeterd en de random read IOPS. Maar veel beter is het dus niet. De opstart tijd was net zo slecht.

EDIT 2:

Ik ben er net achter gekomen dat de hoeveelheid USB apparaten de opstarttijd van Windows zo lang maakt. Vooral mijn externe harde schijf zorgt ervoor dat er 5 tot 10 seconden bij komt. Maar de externe HDD verlaagt de IOPS in de Samsung benchmark met ongeveer 5000 voor zowel write en read. Ik heb geen idee hoe dit werkt maar goed. Het resultaat is dat de IOPS nu ongeveer gelijk zijn als in de test op het Intel moederbord. Hebben we hier dus toch te maken met een ondermaats presterende SSD?

[ Voor 42% gewijzigd door Wezelkrozum op 16-08-2013 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:59
Lijkt toch een driver / controler probleem te zijn. Ik vind voor een HD benchmark je CPU load erg hoog. Die hoge CPU load geeft de aanwijzing dat de benchmark CPU limited is. Er gaat ergens iets fout waardoor je CPU al het werk moet doen in plaats van de controler, of je hebt een fake controler die alle taken naar de CPU doorschuift.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Je kan ook nog kijken of je partitie goed gealined is. Dit kan ook je snelheid beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn partitie is aligned, getuige de AS SSD screenshot in: Wezelkrozum in "Samsung 840 pro heeft lage iops waarden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezelkrozum
martijn_tje schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 09:33:
Lijkt toch een driver / controler probleem te zijn. Ik vind voor een HD benchmark je CPU load erg hoog. Die hoge CPU load geeft de aanwijzing dat de benchmark CPU limited is. Er gaat ergens iets fout waardoor je CPU al het werk moet doen in plaats van de controler, of je hebt een fake controler die alle taken naar de CPU doorschuift.
In mijn 2e post zie je dat de CPU load niet 100%. Dus ik vraag me toch af of hier iets van waar is. Alhoewel de benchmark met de wat zwakke intel CPU wel 100% gebruikt.
Pagina: 1