Goed geluid met 2.1, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:25
Gegroet,

Momenteel gebruik ik in m'n studio een Yamaha HTIB 5.1 Set. Receiver & speakers dus. Prima prijs/kwaliteit speakers die me al jaren meegaan. Ik gebruik ze voor Tv, DVD/BR & Xbox.

Nu ben ik bezig met mijn ruimte vooral opener en minder rommelig te maken. Het opruimen van kabels en speaker staanders hoort daar mogelijks ook bij. Nu heb ik het idee om van mijn 5.1 een 2.1 te maken. Eventueel wel door 2 nieuwe degelijke speakers aan te schaffen die de kleintjes dan moeten vervangen.

Wil ik nog even horen hier wat de ervaringen zijn met 2.1 systemen. Zijn ze goed genoeg? Of ga ik binnen 3 maanden weer kabeltjes trekken om er terug 5.1 van te maken? }:O

En als ik het zou doen, kan ik m'n huidige receiver dan gewoon gebruiken met 2 boxen of ga ik best op zoek naar een nieuwe complete 2.1 set?

Alvast bedankt voor het advies! :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Zigros
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 14:49
Je zou kunnen proberen gewoon 5.1 uitschakelen met je huidige systeem en kijken of 2.1 bevalt. niet kijken naar kwaliteit van sound want daar is op te verbeteren. kijk of surround voor jou beter werkt dan stereo en zo niet dan lekker laten staan :P

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

JT

VETAK y0

Als jij 2 fatsoenlijke speakers koopt, boekenplankformaat of groter + een sub dan kan dat prima klinken. Geluid wordt niet beter van meer speakers. Sterker nog, minder speakers voor hetzelfde geld betekent dat je meer kan spenderen per speaker wat (als je goed kiest) weer resulteert in beter geluid voor je geld. Dus je kan zelfs zeggen dat 2.1 kwalitatief beter klinkt dan 5.1 voor hetzelfde budget.

Surround-effect zul je echter nooit goed krijgen als je niet gewoon speakers achter je hebt. Je moet je dus zelf de vraag stellen hoe belangrijk je het surround effect vind.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik sluit me aan bij JT. Wanneer je voor het budget van een 5.1 set een 2.1 neer zou zetten, zet je voor het zelfde geld een beter geluid neer. Hiervan zul je met name nij het beluisteren van muziek profiteren. In je openingspost zie ik echter dat je de set voornamelijk gebruikt voor tv/dvd/br kijken en gamen. Daarvoor heb je dan weer minder hard fatsoenlijke fronts nodig. Het surround effect zul je met 2.1 in ieder geval kwijt zijn. Ik weet niet of ik in jou situatie zou upgraden aangezien het gebruik niet zo veeleisend is.

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-12 17:12
rule of the thumb zoals ik het begreep:
- puur voor muziek is 2.0 of 2.1 in het algemeen beter (zeker qua prijs-kwaliteit maar ook in algemene zin)
- voor films is surround wel prettig.

Zoals gesuggereerd, hangt het dus vooral van jouw voorkeuren af. of je gewoon 2 nieuwe speakers aan de reciever kunt hangen hangt van de reciever en jouw budget af. Daarbij zijn sommige speakers 'ruimtelijker' dan andere, om het even wat ingewikkelder te maken.

mixing a drink and music

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-12 21:31

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

2.1 niet meer iets voor gamen? Ik zie weinig audiosets met een subwoofer anders dan computersetjes.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12 19:26
Mr_gadget schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:46:
2.1 niet meer iets voor gamen? Ik zie weinig audiosets met een subwoofer anders dan computersetjes.
Dit komt omdat het zelden tot nooit *goed* gedaan wordt. Een paar goede zuilen en een subwoofer die echt geschikt is voor muziek, en er gaat een wereld voor je open. Je merkt dan ook heel rap dat een goede sub wel gedelijk aan muziek kan toevoegen, zeker in de lagere regionen (<30 hz) . Er zijn luidsprekers genoeg die dat ook halen, maar een sub die daarvoor gemaakt is klinkt dan toch vaak wat strakker.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-12 15:17
Visgek82 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 12:10:
[...]
zeker in de lagere regionen (<30 hz) . Er zijn luidsprekers genoeg die dat ook halen
Betaalbaar en bij bijv. -3dB? Neu :)

Nickname does not reflect reality

• Boefmans
geen idee of mijn subwoofer de -3db haalt, wel dat het fantastisch klinkt :-) Nou was die niet extreem duur maar cheap zou ik het niet noemen (is een avi sub passend bij de amd 9.1 speakers). Maar je kunt hjet geen game setje noemen igg :-)

mixing a drink and music

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:49

FeaR

In GoT we trust

Boefmans schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 13:07:
geen idee of mijn subwoofer de -3db haalt, wel dat het fantastisch klinkt :-) Nou was die niet extreem duur maar cheap zou ik het niet noemen (is een avi sub passend bij de amd 9.1 speakers). Maar je kunt hjet geen game setje noemen igg :-)
Elke subwoofer haalt de -3dB zoals jij het stelt. Die -3dB zie je vaak bij de opgegeven frequentie van speakers en subwoofers. Het is het punt waar het signaal 3dB zwakker is/wordt dan de rest van de range. Je kan dan stellen dat de speaker tot daar doorloopt als het ware (geldt voor bovenaan het bereik en onderaan). Redelijk basaal uitgelegd. Je snap dat als je die -3dB verlegt naar -6 dB of zelfs tot -10 of -20dB dat je veel langer door kan gaan waardoor specificaties beter uitvallen. Overigens zijn er dan ook weer merken die opgeven bij -1dB.

Overigens heb ik de door jouw genoemde subwoofer eens opgezocht en die redt volgens de specificaties de 30 Hz bij de genoemde 3dB, bij -10db kom je tot 24 Hz. Met alle respect zijn dat niet echt super goede waardes voor een subwoofer van deze prijsklasse.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-11 14:42
Ik heb een setje gehaald op de rommelmarkt: 2 Jamo speakers (90 watt) en een Luxman versterker. Super geluid en voor onder de 50 euro. This alleen wel wat groter dan het gemiddelde setje.

Maar het had ook zo gekunt

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12 16:05
muziek 2.0
film 5.1

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:29

JT

VETAK y0

FeaR schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:54:
[...]
Overigens heb ik de door jouw genoemde subwoofer eens opgezocht en die redt volgens de specificaties de 30 Hz bij de genoemde 3dB, bij -10db kom je tot 24 Hz. Met alle respect zijn dat niet echt super goede waardes voor een subwoofer van deze prijsklasse.
Het zijn specificatiewaardes, geen door een onafhankelijke gemeten waardes. We weten niet eens of de meting anechoic is (wat is de NL vertaling van dat woord :+) en je weet ook niet hoe behouden of optimistisch die getallen zijn. Deze sub kan, als de meting anechoic is en de opgegeven waardes behouden, in de praktijk net zo diep komen als een sub die een optimistische niet-anechoic f3 heeft van 24hz ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Boefmans
ik kan die waardes trouwens nergens vinden, te onhandig met Google. Heb je een bron voor me?

mixing a drink and music

• Boefmans
FeaR schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:54:
[...]

Elke subwoofer haalt de -3dB zoals jij het stelt. Die -3dB zie je vaak bij de opgegeven frequentie van speakers en subwoofers. Het is het punt waar het signaal 3dB zwakker is/wordt dan de rest van de range. Je kan dan stellen dat de speaker tot daar doorloopt als het ware (geldt voor bovenaan het bereik en onderaan). Redelijk basaal uitgelegd. Je snap dat als je die -3dB verlegt naar -6 dB of zelfs tot -10 of -20dB dat je veel langer door kan gaan waardoor specificaties beter uitvallen. Overigens zijn er dan ook weer merken die opgeven bij -1dB.

Uit interesse:
- hangt dat van die range (je zegt 'wanneer het signaal zwakker wordt') niet af van de instellingen van de sub (je kunt hem immers harder en zachter zetten en ook de frequentie tot waar die meedoet instellen, bijvoorbeeld op 20hz op 30hz etc. Ik zelf heb hem op 30 of 40 hz staan, moet ik nazoeken).
- tussen de 20hz en 25hz hoor je toch nauwelijk iets? (meer voelen :D) of haal ik de ranges door elkaar.

mixing a drink and music

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Boefmans schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:27:
[...]
Uit interesse:
- hangt dat van die range (je zegt 'wanneer het signaal zwakker wordt') niet af van de instellingen van de sub (je kunt hem immers harder en zachter zetten en ook de frequentie tot waar die meedoet instellen, bijvoorbeeld op 20hz op 30hz etc. Ik zelf heb hem op 30 of 40 hz staan, moet ik nazoeken).
- tussen de 20hz en 25hz hoor je toch nauwelijk iets? (meer voelen :D) of haal ik de ranges door elkaar.
Die 30 Hz had ik uit een PDF-je met specificaties over de subwoofer, zal eens zien of ik hem nog kan vinden want het is inderdaad niet iets wat je zo 1-2-3 kan vinden.

Hoe er precies gemeten wordt durf ik niet te zeggen, nooit echt bij stilgestaan eigenlijk. Ik weet alleen hoe je die cijfertjes moet interpreteren. Welke speakers heb je overigens? De bijpassende AVI ADM 9.1? Dan zou ik de subwoofer zeker niet op 30 of 40 Hz hebben staan. De instelling op de subwoofer is niet tot waar deze loopt aan de onderkant, maar wanneer deze oppakt aan de bovenkant. En op 30 - 40 Hz heb je zeker een gat met die AVI ADM 9.1-speakers (60 Hz op -6 dB). Waarbij 30 Hz ook wel weer een aparte waarde is aangezien dat meteen de laagste waarde is die uit de specificaties naar voren kwam...

• Boefmans
Dank je voor de reactie! Ik heb inderdaad de avi adm 9.1, wel met de woofer die in de latere versies zitten (de R of de T ofzo). Ik heb helaas niet zo'n latere versie.
Grappige is dat bij veel muziek je de subwoofer niet mist (maar ik hou dan ook van neutrale en strakke weergave).

Ik heb de woofer nu op 30hz staan en is prima te horen. Klopt echter wel wat jij zegt van die 60hz denk ik: dat is wat de eigenaar van avi aanraadt lees ik net :-)

Ik heb zelf gewoon op mijn oren getest wat ik het prettigste vond, ik zal nog wel eens gaan testen met hogere waardes.

mixing a drink and music

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Zelden zag ik het zo goed verwoord :)
Zelf luister ik muziek op twee boekenplankspeakers en een subwoofer.
Film surround met dezelfde en dan drie kleintjes erbij en een center, 6.1 dus, stiekem ;) dus toch niet 5.1.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel36 op 19-08-2013 13:56 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Boefmans schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 13:42:
Ik heb de woofer nu op 30hz staan en is prima te horen. Klopt echter wel wat jij zegt van die 60hz denk ik: dat is wat de eigenaar van avi aanraadt lees ik net :-)
Ik vraag me echt af of die 30 Hz op de subwoofer de crossover is, want als dat zo is kan ik me niet voorstellen dat je set goed klinkt aangezien de speakers tot 60 Hz op -6 dB gaan, oftwel al een behoorlijke mindere sterkte op 60 Hz en dan zou de subwoofer pas bij 30 Hz beginnen. Dan heb je echt wel een gat in je frequentiebereik te pakken. Hoe erg het hoorbaar is hangt per muzieksoort af, dat wel. Maar speakers met 60 Hz op -6 dB zou ik zeker rond de 100 - 120 Hz gaan zitten met de crossover om een mooie overgang te krijgen. Als basaal uitgangspunt wordt veelal de laagste frequentie x 2 genomen (bij -6 dB, bij -3dB is het x 1,5) om de subwoofer in te stellen. Maar net wat ik zeg; ik begin me af te vragen of die 30 Hz op de subwoofer wel echt de crossover is en geen andere instelling.

• Boefmans
Ja dat is echt de crossover. ik kan hem instellen op 20 30 40 tot 100 ofzo.

twee puntjes:
- de speakers zijn gemaakt om stand alone te functioneren. Ik heb ze een tijd zonder sub in gebruik gehad, bass is prima strak maar niet bepaald overheersend (uiteraard, klopt met jouw cijfers).
- ik ben niet bepaald een basshead. Stel het dus vrij subtiel in. Dat gat in de frequentie komt voor mijn oren dus wellicht wel goed uit.

De crossover die wordt aangeraden ligt rond de 60hz, afhankelijk van smaak, de ruimte waar de boel in staat en de muzieksoort. Het heeft ook te maken met hoe luid je de speakers instelt (de sub is apart te regelen natuurlijk: daarmee veranderd ook de verhouding tussen subwoofer en speakers, en daar gaan die waardes toch om?).

Desalnietemin ga ik eens experimenteren binnenkort met de instellingen :-)

Kun je me een link sturen (of pmen) van die pdf? txs!

[ Voor 5% gewijzigd door Boefmans op 19-08-2013 14:45 ]

mixing a drink and music

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Met alle respect zijn speakers die tot 60 Hz op -6dB gaan niet gemaakt om stand-alone te functioneren met dan als eis dat ze een volledig bereik (dus tot circa 20 Hz) weer kunnen geven. Ze zullen prima een stukje muziek weer kunnen geven, maar 60 Hz is al niet laag en laat staan bij -6 dB. Ik heb hier speakers die tot 55 Hz op -3 dB doen (dus behoorlijk wat lager gaan) en ik mis ook al een subwoofer met vrijwel elke muzieksoort. Plus 60 Hz crossover als de speakers dat punt hebben op -6 dB lijkt me al een grove stap, ik zou toch echt naar die 100 gaan als ik het zo zie.

Een "basshead" heeft niets te maken met een gat in de frequentie. Stel je subwoofer gaat tot 20 Hz (wat dus niet overeenkomt met die specsheet, maar puur als voorbeeld). Dan doet je subwoofer 20 - 30 Hz, dan heb je niets en dan vanaf een Hz of 75-80 (grove gok op -3dB) gaan je speakers weer meedoen. Dat kan gewoon niet goed klinken. Plus je zegt dat je subwoofer prima te horen is op 30Hz, dan zou je juist muziek hebben met extreem veel laag tot en met dat punt aangezien je subwoofer alles tot 30 Hz doet. Past dan weer niet in je punt dat je geen basshead bent.

Natuurlijk allemaal smaakafhankelijk, maar houdt er rekening mee dat alles hier op -6dB is gemeten en dat is een behoorlijke verzwakking. Al zegt de ene site dat het 60 Hz is op -6dB waar de andere weer subtiel "better than" toevoegd en zelfs een enkeling met 55 Hz op -6 dB komt. Maar al met al kloppen er gewoon een paar dingen niet als je de getallen zo naast elkaar zet.

Betreffende de subwoofer, als ik de site met PDF gevonden heb zet ik hem er wel even bij. Kan hem zo snel zelf ook niet meer vinden, zelfs niet op specifieke waarden als "24 Hz -3dB). Maar ik blijf bij bovenstaande.

• Boefmans
goh dus toch een miskoop gedaan... vreemd dat reviewers vaak zo enthousiast zijn (en ikzelf ook) over deze set en het door een bedrijf gemaakt is die toch wel bekend staat om een meten is weten aanpak. Wellicht kloppen die cijfers dan niet of veel oren niet :-) ik zal het eens voorleggen bijd ie gasten als ik tijd heb voor een vertalingkje :D

mixing a drink and music

Verwijderd

Je moet de AVI subwoofer gewoon instellen op een cross-over van 60hz en klaar ben je. Zo integreert de subwoofer naadloos met de ADM9 speakers. Don't worry too much :-)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Boefmans schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 16:30:
goh dus toch een miskoop gedaan... vreemd dat reviewers vaak zo enthousiast zijn (en ikzelf ook) over deze set en het door een bedrijf gemaakt is die toch wel bekend staat om een meten is weten aanpak. Wellicht kloppen die cijfers dan niet of veel oren niet :-) ik zal het eens voorleggen bijd ie gasten als ik tijd heb voor een vertalingkje :D
Waar zie je mij zeggen dat je een miskoop hebt gedaan, wel een relatief kinderachtige reactie om eerlijk te zijn. Ik heb alleen - meerdere malen - gezegd dat hoe je de set nu in hebt gesteld (crossover op 30 Hz) er niets van klopt, en dat laatste blijkt dus ook waar te zijn. Dan blijf ik er nog bij dat een subwoofer direct op een -6 dB-punt mee laten spelen wel aan de krappe kant is, maar dat is weer een andere discussie waar ik niet eens zin meer in heb om die aan te gaan.

• Boefmans
Vrij groot verschil met 60hz inderdaad. Nu pas aan testen toegekomen. Meteen de sub een stuk lager moeten zetten want het knalde eruit.

Eerste indruk: iets te... (Beter dan wat het was dat wel). maar ga het even met meer muziek uittesten.

Mijn vorige reactie ging overigens wat over het gevoel van afkraken op basis van een variabele, en serieus, dan begrijp ik ook mijn oren en die van veel anderen niet. Set is ook zonder sub prima, mits je idd geen dreun wilt :)

[ Voor 39% gewijzigd door Boefmans op 22-08-2013 18:03 ]

mixing a drink and music

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik heb nergens gezegd dat het een slechte set is, ik heb alleen gezegd dat er enkele dingen in je verhaal niet kloppen. Deel van de crossover heb ik reeds uitgelegd en zijn we over eens dat het op 30 Hz niet klopte. Maar dan nog is het typisch dat je zegt dat de subwoofer op die 30 Hz goed actief was, maar ook zegt dat je geen basshead bent en ook dat je de subwoofer niet mist. Tegenstrijdig als je onder de 30 Hz een actieve subwoofer hebt. Verder ben ik nog steeds van mening dat voor een subwoofer van deze prijsklasse deze niet extreem laag gaat. Idem met dat 60 Hz crossover me aan de lage kant lijkt voor een speaker die ook net de 60 Hz haalt maar dan op -6 dB, ik ben zelf altijd van iets van een overgang. En laten we wel wezen: die -6 dB is een behoorlijke verzwakking in het geluid op dat punt. Er wordt niet voor niets op meerdere plekken geadviseerd de crossover maal twee te doen als de frequentie bij -6dB op wordt gegeven. Geen harde waarde, maar verschil tussen 60 en 120 Hz is behoorlijk. Dus nogmaals: ik zeg nergens dat het slechte speakers zijn of wat dan ook, maar er zijn nogal wat tegenstrijdigheden. Maar goed, wellicht beter einde discussie want dit gaat al lang niet meer over de vraag van TS.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-12 01:21
Is 120 hz weer niet teveel de andere kant op? Voor een subwoofer is dat weer erg hoog en je gaat zeker horen waar die staat. Ik denk dat rond de 80hz misschien een betere optie is, waarbij je bijna geen gat in de weergave hebt en nog een kleine overgang, maar de sub niet te hoog hoeft te spelen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Daarom is het ook een uitgangspunt en geen harde waarde.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:03

GaMeOvEr

Is een hork.

80 Hz is zo'n beetje een standaard uitgangspunt, in combinatie met "normale" full-range speakers. (dus geen kleine boekenplankjes, laat staan melkpakjes)

Naarmate je speakers zelf lager spelen, kun je de crossover lager instellen. Als je speakers niet zo laag gaan, hoger instellen. Het nadeel van een hoge crossover is inderdaad dat je sub qua geluid niet meer integreert en de sub dus heel erg plaatsbaar wordt.

Je merkt het vanzelf, als er teveel overlap is tussen je speakers en je sub krijg je een heel boemperig geluid, veel te veel overlap tussen de speakers en de sub.

In principe moet je maar een klein stukje overlap hebben.

Zie ook dit plaatje. (random voorbeeldje)

Afbeeldingslocatie: http://www.stereophile.com/images/archivesart/Nxttdfig06.jpg

Dus des te lager je speakers gaan qua bruikbaar bereik, des te lager je je sub af kunt stellen qua crossover, maar dat is gewoon een kwestie van knopjes draaien tot het klopt.

Bij mij staat mijn Sub bijvoorbeeld op grofweg 50Hz, omdat mijn eigen speakers al behoorlijk diep doorlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-08-2013 15:56 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

In principe moet het -3dB punt van de sub op het -3dB punt van de normale speaker zitten. Tezamen wordt het dan netjes 0 dB, en dus goed geintegreerd.

Staat de crossover van de sub te laag, dan valt er een gat. Staat het te hoog, dan krijg je teveel, omdat dan de sub bovenop het laag van je speaker komt.

Een gat klinkt i.h.a. beter dan een extra berg. Teveel op een bepaalde frequentie is heel irritant. Teweinig maakt het geluid een beetje kaal op die frequentie, maar is opzichzelf niet irritant.

In de praktijk moet je gewoon luisteren. In mijn ervaring is het het handigste om de crossover van de sub eerst zo laag mogelijk in te stellen. Dat kun je het volume al instellen. Daarna stel je de crossover in door steeds een stapje hoger te gaan, totdat je plotseling merkt dat je een irritante berg krijgt. En dat ga je een stapje terug.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12 11:20
Mr_gadget schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 10:46:
Eigenlijk is het juist andersom. Ik vind surround sound eigenlijk voornamelijk toegevoegde waarde hebben bij gamen, matig toegevoegde waarde bij films, en bij muziek is het sowieso geen toegevoegde waarde. Met een film kun je nog dat leuke effectje hebben dat dat vliegtuig over je heen vliegt van achteren naar voor, maar dat is het dan ook. Dat gaat niet het verschil maken of je in de film wordt getrokken of niet. Maar die tijden dat ik GTA 4 grijs speelde was ik wel weer erg blij met de surround, want dan kon je tenminste ook bepalen waar wat vandaan kwam (aankomende auto o.i.d.) en daar goed op handelen.

Vriend van me, complete audionerd die altijd ontzettend veel geld aan speakers en versterkers uitgeeft, is een tijd terug eigenlijk over gegaan van 5.1 naar zelf samengestelde 2.1 set. Hij gamed amper en kijkt veel films en luister veel muziek. Hij heeft nu twee hoge kwaliteitsspeakers staan (formaatje boekenplank idd), waarvan ik de prijs niet wil weten, met zeer mooi geluid.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1