• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik vraag me al langere tijd af waarom de nieuwste generatie processors gigantische koelingen nodig hebben en dan een aantal jaar later wanneer deze processors verouderd zijn opeens zonder koeling door het leven kunnen. Wat is er dan veranderd aan deze processor dat hij opeens zonder of met veel minder koeling kan?

Bedoel vroeger zat er een mega blok op je pentium 1, maar nu zitten soort prestatie vergelijkende processors in je tablet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt natuurlijk te maken met behoorlijk wat technologische vooruitgang. Een pentium 1 is stukken ouder dan een moderne ARM die veel efficienter met energie om kan gaan, omdat we nu de mogelijkheid hebben om dingen kleiner en kleiner te maken.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nm can be seen as what 'chip generation' you are talking about. 90nm chips are produced using older fabs than the newest 32nm chips. Simpler chips are often made on older factories, while high-performance high-profile chips like AMD/Intel CPUs are made using the newest generation fabs.

Generally, you should avoid buying older products when newer ones are available. For example, many still bought the E6600 produced on 65nm while the E8400 on 45nm was also available, albeit a bit more expensive. In return though, you should get the benefits of more modern production technology: less heat, capability of higher clock speeds, new instruction sets, less current leakage, more overclock potential, etc.

Generally, whenever a newer - smaller - production fab is ready, there is a choice by the manufacturer to either increase performance by a more complex design or higher clockspeeds -OR- to reduce energy consumption if the other factors stay the same (chip design and clockspeeds). Often a combination of these, and chips produced with newer production methods may also significantly reduce idle power drain causing massive energy savings - even if their thermal envelope says 125W TDP.
Waar het op neer komt is dat het computerchip proces steeds beter ge-optimaliseerd wordt.
Alles wordt kleiner en verbetered, dit betekent zuinigere processoren, hoe minder voltage hoe minder warmte. Vandaar dat er vroeger nog wel eens 'underclocked' werd, dus een lagere vcore.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Je beredenering is een beetje fout. Dezelfde processor is over 10, 20, 100 jaar nog steeds dezelfde koeler nodig (een Core i7 kan over 10 jaar op magische wijze niet ineens zonder koelblok).

Wat je bedoeld (denk ik) is dat een moderne processor die even snel/sneller is dan een oudere met minder koeling aan kan.
Dat is vrij simpel, moderne processors worden steeds kleiner (qua productie proces, in nanometers) en zijn minder voltage nodig om dezelfde prestaties te halen.

Je oude Pentium 1 werkt op 2.8V (ga ik vanuit van de Pentium-MMX), als je 2.8V op een moderne CPU zou zetten vlambeer je die gewoon.

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11-2025
Naja je ziet vaak ook dat dus dezelfde processor (althans met dezelfde benaming) jaren later met veel minder kan. Ik snap dat dat ze vooruit gaan en steeds zuiniger worden, maar wat veranderd er dan aan een bestaand model processor precies dat hij met minder kan.. Is hij in de jaren enkel kleiner gemaakt en daardoor zuiniger, of wordt er bij een bestaand model over de jaren heen toch nog een beetje aan de architectuur gesleuteld ook?

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-12-2025
ro8in schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:32:
Naja je ziet vaak ook dat dus dezelfde processor (althans met dezelfde benaming) jaren later met veel minder kan. Ik snap dat dat ze vooruit gaan en steeds zuiniger worden, maar wat veranderd er dan aan een bestaand model processor precies dat hij met minder kan.. Is hij in de jaren enkel kleiner gemaakt en daardoor zuiniger, of wordt er bij een bestaand model over de jaren heen toch nog een beetje aan de architectuur gesleuteld ook?
Kan je een voorbeeld geven? Ik heb nog een dergelijke situatie nog nooit gezien.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wanneer word een cpu zonder koeler geleverd dan? Boxed bedoel je? Dan nog moet er een koeler op hoor.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08-2025
Soms worden ze kleiner (kleiner procede, bijvoorbeeld van 65 naar 45 nanometer) maar dan krijgen ze vaak een nieuwe naam.

Wat jij bedoeld is denk ik de Stepping. Kleine updates aan de architectuur van de proc.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit heeft met het productie proces te maken: nieuws: Intel introduceert NOR-flashgeheugen op 90nm-procédé

Soms worden dezelfde processor types op een nieuwe procede ontwikkeld, waardoor ze dus minder energie en minder warm van worden. De verschillen zijn soms behoorlijk groot.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

warhamstr schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:35:
Wanneer word een cpu zonder koeler geleverd dan? Boxed bedoel je? Dan nog moet er een koeler op hoor.
Dat zie je ook maar vrij zelden. Hooguit bij wat ARM spul (denk bijv aan de Raspberry Pi, die heeft geen koeler). Maar dat zijn ook weer SoCs, niet echt CPU's zoals we die kennen.

Verder heb ik het alleen gezien met hele oude Pentium 1s en 486s die soms zonder koeler in de socket zaten (maar dan altijd nog wel met heatsink).

Dus over het algemeen kunnen we prima stellen dat CPU's die je als consument koopt altijd wel met koeler geleverd worden. (of er in elk geval een nodig hebben).

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:48

Fordox

00101010

heeft allemaal met efficientie, architectuur en transistor grootte te maken.
als alles beter wordt, slurpt deze minder energie en kan deze dus ook minder energie (warmte) uitstoten.

en welke oude chip kan er nu zonder koeling? de benamingen veranderen altijd (ja pentium blijft pentium, maar het nummer erachter verschilt wel weer). pentium en celeron en dat soort namen geven alleen het segment aan waarvoor ze bedoeld zijn.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-02 14:55
Een slak wordt toch ook niet warm. http://www.tapeteos.pl/data/media/494/big/Pentium_2.jpg .

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fordox schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 20:51:
heeft allemaal met efficientie, architectuur en transistor grootte te maken.
als alles beter wordt, slurpt deze minder energie en kan deze dus ook minder energie (warmte) uitstoten.

en welke oude chip kan er nu zonder koeling? de benamingen veranderen altijd (ja pentium blijft pentium, maar het nummer erachter verschilt wel weer). pentium en celeron en dat soort namen geven alleen het segment aan waarvoor ze bedoeld zijn.
Hoeveel oude chips wil je opgenoemd zien...

*alle* x86 CPU's voor de i486DX-50 konden draaien zonder een heatsink, pas met de Pentium en de (jongere) 486DX4/DX5 CPUs werden CPU-fans in consumentencomputers een normale verschijning.

Ook buiten de x86 is actieve CPU koeling pas iets van de laatste jaren. Zowat alle SPARC, SuperSparc en HyperSPARC CPUs konden zonder actieve CPU koeling. Ik heb nog een SparcStation 20 gehad met twee 85MHz SuperSPARC II CPUs erin met kleine heatsinkjes. Enkel SGI, die al vroeg de thermische limieten opzocht, was al vanaf de Indigo2 met z'n MIPS R4k en R10k CPUs (omstreeks 1993-1995) bezig actief te koelen.

Later heb je ook genoeg chips gezien zonder actieve koeling, kijk maar naar de low-end Slot 1 CPU's, de Via Epia, sommige Intel Atoms en AMD Brazos'.

Dus ja, er waren vroeger zat chips die zonder actieve koeling konden. Waren die beter dan de huidige chips? Nee, niet bepaald. Je zou een huidige chip zonder actieve koeling kunnen draaien en nog betere prestaties kunnen bereiken. Zoek maar eens op de video's van Tom's Hardware waar ze de heatsink van een Pentium 4 afhalen terwijl het Quake 3 draait. Het wordt traag, maar het draait wel. Dat hoef je met een i486DX-33 niet te proberen, laat staan een SuperSPARCje :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1