Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,
(eerste topic die hier wordt gezet door mij.)

Ik heb nu alweer bijna 3 jaar een MacBook Pro, een early 2011 13" model. Logic board en batterij is halfjaar geleden kapot gegaan, bijden zijn vervangen (heel veel kostte het: 600 euro).

Ik heb er nu een nieuwe batterij in die ik steeds oplaat wanneer mijn Mac leeg is en laad hem ook steeds gewoon elke avond op, behalve als die boven de 25% is. In totaal heb ik hem 17 keer volledig opgeladen, de cycles. Maar de health "wiebelt" steeds; eerst was ie 96% toen na een dag 98% 2 weken rond de 95/94% gezeten en nu is ie zelfs 92,3%. Batterij zonder voeding kan ongeveer 4,5/5 uur.

Is dit normaal voor een nieuwe batterij dat de health in het begin "wiebelt" rond de 95% en dat ie nog niet de 6/7 uur zonder voeding kan.

Bij voorbaat dank,

Niels

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Aan dit artikel heb ik zelf veel gehad, deze richtlijnen gebruik ik nu bij al mijn gadgets die een lithium ion batterij hebben.
http://lifehacker.com/587...y-to-prolong-its-lifespan

en om je vraag te beantwoorden, ja dit is normaal :) de statistieken die je inleest zijn moment opnames die apple software zo interperteerd, net zoals je 'verwachte' batterijduur verandert dit constant.
Je brightness/WiFi/Bluetooth/Keyboard Backlight en gebruik van de machine beïnvloeden dit hevig, leun er dus niet te zwaar op dat het zoveel veranderd.
Hou er ook rekening mee dat de batterij die je hebt gekregen niet nieuw is.

[ Voor 50% gewijzigd door joon op 15-08-2013 15:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik wat aan, bedankt!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Of, anders gezegd, zoals dat artikel aangeeft:
Instead of discharging to 0% all the time, lithium-ion batteries do best when you discharge them for a little bit, then charge them for a little bit.
M.a.w. het beste is om hem gewoon altijd (of zoveel mogelijk) aan de lader te hebben. Apple doet bovenstaande namelijk automatisch (beetje leeg laten lopen, weer opladen, etc).
Don't leave it fully charged.
Is onzin met MB's (of ander Apple-spul zoals iPhones), zie bovenstaande. Je kunt gewoon de stekker erin laten en doorwerken.

Mijn MBP is bijna 2,5 jaar oud, hangt praktisch 24/7 aan de lader en zit nog op 94% ofzo.

Er gaan een hoop wilde verhalen rond over het gebruik van batterijen, maar 90% daarvan is gebaseerd op oude technologie of crappy apparatuur. Moderne batterijen/apparatuur zorgen ervoor dat je er eigenlijk helemaal niet zoveel op hoeft te letten.

[ Voor 104% gewijzigd door Bosmonster op 15-08-2013 16:59 ]

Verwijderd

Heb ook een Macbook Pro Early 2011 alleen dan 15 inch.

Current Capacity: 5982 mAh
Design capacity: 6900 mAh
87% Health
Macbook Age: 29 maanden
Cycles: 393

ik ga ook maar is dat artikel doorlezen!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:12

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Mij is verteld (dan wel door Nikon) dat alle moderne opladers voor lithium ion batterijen zich van zelf uitschakelen als de batterij geladen is. De batterij in de lader/batterij blijven 'voeden' schijnt niet meer van invloed te zijn op de levensduur van de batterij.

Wel belangrijk om de batterij de eerste paar keer volledig op te laden.
Veel batterijen zijn zelf al beschermd dat ze niet helemaal leeg raken, vaak is bij 0% er nog 3 tot 5% aanwezig in de batterij.

Beste is om batterijen zo tussen de 20 en 85% te houden. Goede callibratie van de batterij (dus door de eerste paar keer volledig op te laden) schijnt ook aan te raden te zijn.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:21
Apple heeft zelf ook een adviespagina over batterijen.
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik al opgemerkt, toch bedankt! Battery health is binnen halve dag weer wat veranderd; van 92,9% naar 96,3% en nu zit ie vast aan de 91,1%.

Verwijderd

Negeer die batterij maar gewoon. Mijn MB wordt nog elke dag gebruikt en is ondertussen 4,5 jaar oud. Het aantal charge-cycles staat ondertussen boven de 520 en de health zou 75% bedragen. Moest ik niet naar de cijfers gaan kijken zijn zou ik dit nooit gemerkt hebben.

Voor wat 't waard is; die batterij is het enige dat nog écht goed aan dat ding is. Het scherm is donkerder geworden, de muis geeft een irritante klik, de dvd-drive is heengegaan en af en toe rammelt de ventilator wanneer hij het warm krijgt. Dat je reparatie zo duur was is gewoon Apple. Er zijn zat tutorials te vinden waar getoond wordt hoe je een MB repareert met onderdelen van Ebay. Niet dat ik 't zelf zou kunnen, maar puur de onderdelen zijn niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bosmonster schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:51:
Of, anders gezegd, zoals dat artikel aangeeft:

[...]

M.a.w. het beste is om hem gewoon altijd (of zoveel mogelijk) aan de lader te hebben.
Niet na een jaar klagen dat je batterij dood is. :) Bij een MacBook zal dit nog redelijk gaan, maar bij de gemiddelde pc-laptop is de batterij na 1 a 2 jaar op deze manier volledig lam.

Het beste:
- Gebruik de batterij zo nu en dan!
- Niet telkens leeg laten lopen tot 0%
- Pre-unibody MacBooks eens in de maand/twee maanden kalibreren (let op, MacBooks met ingebouwde batterij hoeven NIET te worden gekalibreerd)

Niks meer nodig dan dit.

[ Voor 18% gewijzigd door Frietsaus op 16-08-2013 20:13 ]

Pagina: 1