2 Oude JVC boxen, maar 1 heeft slecht geluid.

Pagina: 1
Acties:

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 14:33

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://bazar.bg/pics/480/4805108167.jpg

Hallo mede-tweakers, ik heb net een oud jvc setje van de zolder of gehaald om op mijn pc aan te sluiten.
Nadat ik alles had aangesloten en aan het werken had, merkte ik dat een van de twee boxen slechter geluid heeft dan de ander... Ik kan niet goed omschrijven op welke punten hij slechter klinkt, maar hij mist i.i.g de subtiele hoge en lage tonen.

De verschijnselen ten opzichte van de ander:
  • De middentonen zijn prima.
    Hoog is een beetje schel.
    Laag is dof.
Is dit misschien omdat er stof in de box zit? Of gebeurt dit gewoon als ze ouder worden?

Ik kan me ook niet herinneren of de slechte box al zo klonk voordat ze de zolder op gingen, zeker omdat dat al wel 9 jaar geleden is gebeurd en ik toen ongeveer 7 jaar oud was...

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Bij voorbaat bedankt voor je tijd, Dion Dokter.

• Martijnbeuvink
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08-2023
Hey Dion,

Heb je al geprobeerd om de boxen om te draaien, het kan natuurlijk ook aan de versterker liggen.
Aangezien hoog en laag door 2 verschillende drivers in je boxen geproduceerd worden, lijkt me de versterker de meest waarschijnlijke oorzaak.

een ander euvel kan de kabel zijn.

probeer eens het een en ander uit te sluiten...

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Ik heb inderdaad de boxen al omgedraaid, kabels verwisseld, enz.. Het ligt zeker weten aan de box zelf.
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Even om weer wat attentie te krijgen, ik heb nog weer een keer naar de box gekeken en heb hem vegeleken met de ander. Ik zag dat de speaker voor de lage/mid tonen minder trilde dan de ander. Ook kwam er een vriend van me langs die (iets) meer van audio apparatuur weet dan ik. Hij kwam tot de conclusie dat de tweeter was opgeblazen. Dit is alleen niet het geval, aangezien de boxen nooit echt gebruikt zijn, tot nu toe.

Is dan de enige mogelijkheid om de tweeter te vervangen? Dat zou erg zonde zijn aangezien dit setje toendertijd €800 kostte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 20:33
Misschien toch de electronica in de speaker dan. Zo uit mijn hoofd zal dit wel bestaan uit een of meerdere weerstanden icm condensatoren. Met name de laatste willen nog weleens overlijden.

Je zou de speaker even open kunnen schroeven en kunnen kijken of de condensatoren niet 'bol' staan (aan de uiteinden) of lekken. Geen idee of een kapotte condensator tot dit soort klachten zou leiden (niet veel ervaring met speakers), maar het valt te proberen.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Het ziet er helaas niet naar uit dat ik hem open kan krijgen zonder hem te breken... In ieder geval bedankt voor je suggestie. Dan zit er helaas maar weinig meer op, behalve dan er gewoon mee leven of naar een of ander reparatie bedrijf te sturen...

Als iemand nog andere suggesties heeft, ik wil ze dolgraag uitproberen!

[ Voor 13% gewijzigd door diondokter op 16-08-2013 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien kan je die plastic ringen los krijgen, daar achter zitten waarschijnlijk schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diondokter

diondokter

Dum spiro, spero

Topicstarter
Sterker nog, dat waren de schroeven... maar de zwarte kap zit met behoorlijk wat lijm vast en ik krijg hem niet los.

Bedankt voor al jullie reacties, maar ik denk dat ik hem toch maar naar een reparatie bedrijf moet doen.

[ Voor 42% gewijzigd door diondokter op 16-08-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan kun je ze beter wegmikken en iets anders kopen. Reparatie kost al gauw 50 euro of meer (vergeet de evt onderzoekskoste niet), en dat zijn de speakers zonder meer niet waard. Heck, ik denk dat als je een paartje van MP zou halen je hooguit 10 euro zou hoeven te betalen.

En een tip: als je zelf de laatste bent die gereageerd heeft, gebruik dan de "wijzig" link rechts bovenin je laatst post om je post te editten. Staat overigens ook bij de quickreply vermeld ;)
Anders wordt het gezien als onnodig je topic kicken en dat vinden we hier niet zo fijn omdat dat naar aandachttrekkerij neigt ;)

Maar verder welkom op GoT, dat je er nog maar lang rond moge lopen en veel profijt van en bijdrage aan mag doen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1