• FlyOn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-10-2018
Ik heb een Samsung Ativ Book 8 aangeschaft die een Radeon 8870 heeft als GPU naast de interne Intel HD 4000.

Catalyst switchable graphics zorgt ervoor dat de Intel gebruikt wordt om energie te besparen in de meeste gevallen, en de Radeon alleen wordt ingeschakeld waar echt nodig (bij spellen, photoshop 3d dingen, etc) ....

dat gaat meestal goed, maar niet altijd:

zelfs als ik alle instellingen in Catalyst op High Performance zet, en ook de exe's van Flash en Chrome op 'high performance' zet wordt de Radeon niet geactiveerd in de browser. (ik test met GPU-Z welke actief is)

Niet bij webGL, niet bij 3D Flash, niet bij HD youtube content (die de intel nog redelijk afspeelt op 10Fps, maar dat kan de Radeon toch echt beter)

Gezien ik de laptop gekocht heb om WebGL en 3D flash mee te ontwikkelen wil ik dit echt graag aan de praat krijgen... :/

Chrome en firefox zien / herkennen de Radeon ook helemaal niet. (chrome://gpu geeft alleen de Intel weer)
Op een ander forum zei iemand daarover:
The intel GPU should be fine for all but the most intensive graphics (games/CAD/etc) - the AMD GPU doesn't turn on for browsers because its not designed to or needed to (flash/html5/etc will never overload the Intel). Setting high performance on with this wont make any difference hence why it still only reports the Intel.
Dat het niet nodig is om hem niet in te schakelen ben ik het dus niet bepaald mee eens, maar door dit soort berichten lijkt het mij dat dit toch echt vanuit de Catalyst software geregeld zou moeten worden (en niet een bug is van chrome o.i.d).

Ik heb nog geprobeerd de meest recente Catalyst drivers te installeren (13.8 beta) maar las toen pas ergens dat die niet zijn bedoeld voor systemen met switchable graphics, en daar kwam ik dus ook niet veel verder mee en heb via Samsungs update tool de oude weer terug gezet.

Of ik nou zelf kan forceren/tweaken dat alles via de Radeon loopt, of dat een catalyst driver versie zelf de Radeon inschakelt bij Webgl etc, allemaal goed, maar nu kan ik geen van allen.

Het lijkt er dus op dat ik moet wachten tot Samsung zelf een nieuwe versie van de Catalyst drivers aanbiedt, tenzij iemand nog ideeen heeft?

Zo niet, dan zit ik met de vraag of er ooit wel updates zullen komen waarmee het wel kan, en hoe lang dat zal duren.

- Heeft er iemand anders switchable graphics met wellicht iets uit de Radeon 8xxx lijn waar de GPU wel soms aanslaat bij het zwaardere browser werk? of een oudere versie waarbij het na een driver update beter ging werken?

- Heeft iemand enig idee of samsung de aangeboden graphics drivers regelmatig update bij nieuwe versies van catalyst? (tot nu toe krijg ik geen reactie op emails naar support)

... Als het allemaal niet lukt zal ik hem helaas weer moeten verkopen en zal ik voor iets met Nvidea gaan (de Optimus software schijnt dit beter te regelen geloof ik). Jammer, want verder is het (zeker met SDD erin) echt een topding!

[ Voor 11% gewijzigd door FlyOn op 15-08-2013 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyOn
Voor toekomstige lezers met zelfde probleem. Volgens mij heb ik een oplossing gevonden.
Ik kwam ergens dit artikel tegen, waarbij je de browser forceert GL via native GL te laten lopen ipv via Angle.
Chrome opstarten met –use-gl=desktop, of firefox webgl.prefer-native-gl aanzetten in about:config, en voila! De Radeon wordt actief bij het afspelen van WebGL, youtube HD content en zelfs voor 3d flash :)

Edit: Firefox pakt flash nog steeds niet via de Radeon met bovenstaande fix. Chrome wel

[ Voor 8% gewijzigd door FlyOn op 16-08-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlyOn schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:58:
Voor toekomstige lezers met zelfde probleem. Volgens mij heb ik een oplossing gevonden.
Ik kwam ergens dit artikel tegen, waarbij je de browser forceert GL via native GL te laten lopen ipv via Angle.
Chrome opstarten met –use-gl=desktop, of firefox webgl.prefer-native-gl aanzetten in about:config, en voila! De Radeon wordt actief bij het afspelen van WebGL, youtube HD content en zelfs voor 3d flash :)
maar 10 fps bij youtube HD content is overigens echt een fout in je installatie - ik heb veel oudere intel onboardjes dat gewoon vloeiend zien afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven: Ligt dat niet aan de beschikbare rekenkracht van de CPU ipv de GPU? Intel GPU's doen dacht ik niet aan hardware acceleratie, wat AMD en NVidia GPU's wel doen, waardoor de CPU het werk moet doen.

Al kan ik er compleet naast zitten :P

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 16-08-2013 17:07 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyOn
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:00:
maar 10 fps bij youtube HD content is overigens echt een fout in je installatie - ik heb veel oudere intel onboardjes dat gewoon vloeiend zien afspelen.
klopt was een foutje. Ik zat te kijken op youtube bij 'nerd stats' (rechter klik), en daar stond 10 fps (stageframes) maar er staat ook 25 fps (video frames)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Youtube is limited op 25~30 FPS, ik geloof niet dat Youtube een onboard kan overbelasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 13:48
Ik begrijp je probleem niet helemaal... je speelt een filmpje af op Youtube en baseert daar een probleem dat dit problemen op zou kunnen leveren met je web-development? Heb je het al getest met de software? Overigens zou het niet best zijn wanneer je projecten zo zwaar worden dat je meer dan een HD4000 nodig hebt om je flash en webkit media af te spelen.

Je ziet volgens mij een probleem in iets wat er niet is, je browser schakelt simpelweg niet over naar de Radeon omdat het niet nodig is... er is met het draaien van het Youtube filmpje simpelweg te weinig activiteit om te switchen. Je kan dan wel allerlei instellingen in catalyst op high instellen, maar daardoor gaat de browser echt niet harder werken dan nodig, buiten dat zal je eerst gebruik moeten maken van de Radeon chip wil catalyst invloed uit kunnen oefenen op de prestatie ervan. Wat overigens netjes staat beschreven in het stukje wat je quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
't Enige waar ik aan zou kunnen denken is, dit werkt 99% van de tijd bij desktops, geen idee of het bij notebooks/ultrabooks werkt.

In de bios de igpu uitzetten, waardoor de interne GPU van je CPU word uitgeschakeld en je alleen nog maar op de Radeon draait. Al zie ik hier 't nut niet van in aangezien als er iets 80% belast word op je igpu het automatisch al naar je Radeon gaat. Ik geloof niet dat je verschil zult merken tussen je Radeon en je iGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyOn
MicGlou schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:21:
Ik begrijp je probleem niet helemaal... je speelt een filmpje af op Youtube en baseert daar een probleem dat dit problemen op zou kunnen leveren met je web-development? Heb je het al getest met de software? Overigens zou het niet best zijn wanneer je projecten zo zwaar worden dat je meer dan een HD4000 nodig hebt om je flash en webkit media af te spelen.

Je ziet volgens mij een probleem in iets wat er niet is, je browser schakelt simpelweg niet over naar de Radeon omdat het niet nodig is... er is met het draaien van het Youtube filmpje simpelweg te weinig activiteit om te switchen. Je kan dan wel allerlei instellingen in catalyst op high instellen, maar daardoor gaat de browser echt niet harder werken dan nodig, buiten dat zal je eerst gebruik moeten maken van de Radeon chip wil catalyst invloed uit kunnen oefenen op de prestatie ervan. Wat overigens netjes staat beschreven in het stukje wat je quote.
vergeet het youtube verhaal, dat had ik er niet bij moeten halen. Punt is dat webGL en 3d flash alleen via de HD4000 draaien (dus niet de Radeon activeren). Als je spellen of mooie mooie multimedia ervaringen wilt maken voor de browser wil je dat zowel kunnen maken voor mensen die enkel een interne Intel hebben, als mensen die een betere grafische kaart hebben. Zolang mijn eigen laptop nooit de grafische kaart inschakelt kan ik dus nooit wat ik maak op de hoogste settings testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyOn
Erik-e schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:53:
't Enige waar ik aan zou kunnen denken is, dit werkt 99% van de tijd bij desktops, geen idee of het bij notebooks/ultrabooks werkt.

In de bios de igpu uitzetten, waardoor de interne GPU van je CPU word uitgeschakeld en je alleen nog maar op de Radeon draait. Al zie ik hier 't nut niet van in aangezien als er iets 80% belast word op je igpu het automatisch al naar je Radeon gaat. Ik geloof niet dat je verschil zult merken tussen je Radeon en je iGPU.
nee dus. Flinke 3D content in de browser belast mijn iGPU 100%, maar activeert niet de Radeon. Uitzetten van igpu kan niet bij veel switchable graphics systemen, waaronder deze, omdat de drivers op een of andere manier met elkaar verweven zijn en de Radeon dus dan ook niet meer werkt.
Pagina: 1