Sockets & Sloten Marketing Tool of Technische Noodzaak ??

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ridge
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-07 16:29

Ridge

From the Bold & the Beauti

Topicstarter
Ik ben al een wat oudere Tweaker (28) en heb al heeel wat sloten en sockets voorbij zien komen. maar volgens mij is het gewoon een marketing tool om meer winsten te behalen of is het toch een technische noodzaak???

Jullie meningen

www.tradealliance.nl

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:34
Er zitten gewoon veschillende voor- en nadelen aan beide:

* start cpu: in socket, cache zit op mobo
* cache moet sneller, cache komt op bij cpu in een slot
* cache moet nog sneller en gaat on-die -> is ook goedkoper, ne het is nog goedkoper om alleen een cpu te maken zonder slot dus cpu weer naar socket

Op het laatste punt zitten we nu en ik denk eigenlijk dat we dor ook nog wel een tijdje blijven.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

deels noodzaak, deels marketing.

de officiele reden voor intel om als eerste slot-cpu's te gaan bouwen was omdat ze een unit wilden leveren waarop naast de cpu ook level-2 cache chips gemonteerd konden worden. dat gaat het makkelijkst als je ze op een printje monteert. later volgde amd het voorbeeld van intel om dezelfde reden.

met p3-coppermine en k7-thunderbird cpu's hoeft dat niet meer omdat ze een on-die cache hebben. maw de cache zit in de cpu ingebouwd.

marketing heeft natuurlijk ook een rol gespeeld. intel kon een tijdje volhouden dat slot-cpu's moderner waren dan socket-cpu's. het feit dat de concurrent (amd) alleen socket-cpu's kon leveren kwam daarbij natuurlijk goed uit. nu levert amd ook slot-cpu's en nu heeft het dus geen zin meer voor intel om dat argument vol te houden.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:15

winnie

de poes...

Wat ik altijd begrepen heb, is dat intel naar slot1 toe ging was, omdat ze dat konden patenteren. Niemand anders mag een slot1 processor maken. Van de socket3 t/m7 hebben ze nooit een goed patent aangevraagd, waardoor amd/cyrix ook daarvoor processoren konden maken. Dat intel daarna er achter kwam, dat zo'n slot toch wel erg duur is (processor en slot zelf) en dat ze daarom weer naar de socket zijn gegaan is een ander verhaal.

• Ridge
  • Laatst online: 30-07 16:29

Ridge

From the Bold & the Beauti

Topicstarter
Hee winnie als ok?

Ridge

www.tradealliance.nl

Verwijderd

Socket scheelt een hoop $$$

• Jake
  • Niet online
Het uitbrengen van de slot1 was volgens mij in de eerste plaats omdat dat goedkoper was. We moeten natuurlijk niet vergeten dat de P2 eigenlijk een goedkopere versie is van een Pentium Pro. Maar omdat intel niet in staat was om deze Ppro op hogere snelheden te krijgen dan 233 Mhz. werd de P2 uitgebracht, dat hiervoor een slot1 gebruikt werd is een technische reden, want de cache moest extern (en op halve snelheid), dat is goedkoper dan de Ppro manier. De omschakeling terug naar de socket is wederom omdat veel goedkoper is, omdat de cache nu toch on-die is.
Alleen jammer genoeg door al dat geswitch hebben we nu wel veel verschillende platforms: socket370 ppga en fcpga, slot1, slotA, socketA, SuperSocket7.
Pagina: 1