Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Onlangs ben ik een projectje gestart om met een minimaal budget digitale tv te kunnen kijken. In ons studentenhuis ligt UPC, dus via de gratis variant is het mogelijk om zonder smartcard/abbo DVB-C te ontvangen, hiervoor heb je dus alleen een DVB-C decoder nodig (feitelijk valt er weinig te decoden zonder smartcard, dus is het eigenlijk alleen een tuner :) )

De huidige setup:
Homecast HD Colorado DVB-C Decoder. Gekocht voor 20€ via MP. Instellingen voor UPC via dit topic. Werkt als een trein.
Video outputs: HDMI, YPbPr, RGB (RGBS?) via SCART, CVBS via SCART

Samsung Syncmaster T200 20" LCD PC monitor.
Video inputs: RBGHV via VGA, RBGS via VGA, DVI-D met HDCP.
Deze monitor is tot nog toe als PC monitor gebruikt ([Laptop]HDMI-> DVI-D [Monitor]). Werkt perfect.

Huidige video verbinding: [Decoder] HDMI -> HDMI-DVI adapter -> DVI-D [Monitor]
Audio: [Decoder] Analoog stereo [Stereo installatie]

Het instellen van de decoder loopt allemaal gesmeerd, maar dan begint het:

- De monitor herkent het signaal en springt gelijk naar digitale input, geeft het TV beeld netjes weer.
(Ook de gratis HD kanalen Ned1,2,3 komen goed door, prachtig beeld!)

Via het OSD van de monitor komt een melding "Not Optimum resolution, change to 1.680 x 1.050 @ 60Hz". Door op een knopje van de monitor te drukken verdwijnt de melding en kun je gewoon lekker verder met TV kijken. Na ca. 1-2 minuten gaat het beeld op zwart en verschijnt de melding weer.

Het maakt hierbij niet uit wat er op de decoder ingesteld is qua uitgaand beeld (567p, 720p of 1080i).
Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met het verschil tussen het HDMI signaal en de gewenste input van de monitor op 60Hz. Het vreemde is dat het gedurende de eerste twee minuten echter wel perfect lukt om het beeld weer te geven, uiteraard wil ik dat de monitor dat wat langer volhoudt 8).

Naast de Samsung heb we nog een 17" HP L1740 staan.
Via dezelfde weg aangesloten (HDMI -.> DVI-D). De HP weigert 720p en 1080i weer te geven (logisch, gezien de maximale resolutie en beeldverhouding), maar hij geeft 567p perfect weer zonder te mekkeren. Uiteraard is dit geen oplossing, want 567p op een 17" schermpje kijkt niet echt lekker.

De vraag is nu hoe (en of) het mogelijk is om het geheel werkend te krijgen met de Samsung. Het frusterende is dus dat alles al werkt en mooi beeld geeft, maar na 2 minuten uitschakelt. Er is geen manier om de Not optimal meldingen te onderdrukken via het OSD.

Ik weet dat de eerste reactie waarschijnlijk is: "stop met beunen en koop een fatsoendelijke LCD-TV / ander apparaat met HDMI input", maar daar is simpelweg geen geld voor.
Andere apparatuur kopen is dus geen optie, hacken, slopen, solderen, tweaken van de huidige apparatuur is zeker een optie :9~

Er zijn twee manieren die we zelf bedacht hebben, graag jullie gedachten en tips!:

- Het lukt de Samsung om het beeld gedurende 2 min. weer te geven, waarom kan dat niet langer?
Als de huidige resolutie/refresh rate schadelijk zou zijn dan lijkt me 2 minuten al lang genoeg om schade te veroorzaken? Iets dat ik elders op internet vond suggereert dat het beeld wel weergegeven kan worden maar dat de beeldverwerkingschip te warm wordt. Lijkt mij een sterk verhaal.
Mogelijke oplossing: een manier vinden om te voorkomen dat de monitor uitschakelt?

- De Samsung ondersteunt RBGS (RGB signaal met composiet sync signaal) op de VGA poort. De decoder kan dit signaal via SCART uitsturen, dit zou het aansluiten makkelijk maken door zelf een SCART-VGA kabeltje te klussen. Uiteraard niet optimaal qua beeldkwaliteit 8)7 .

Excuses voor het lange verhaal, maar zo staan alle technisce details er iig in ;)
Alvast bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

Topicstarter
(Waarschijnlijk) Opgelost!

Na nog een halve dag speurwerk blijkt dat het geen technische kwestie is, maar dat er een duister complot achter steekt.
De Samsung kan (net als elk scherm met DVI-D en HDCP) prima HDMI/DVI signalen van de decoder op 50Hz weergeven, maar doet dit niet vanwege het feit dat dit een TV modus is. Dit verklaart ook dat de monitor het signaal gedurende 2 min weergeeft en dan stopt.

Er is enige verwarring over het hoe en waarom van het niet willen/mogen ondersteunen van deze modus. Aangezien sommige monitoren (zoals onze HP) uit dezelfde periode dit wil kunnen.
Schijnbaar werd er in Europa meer belasting betaald over TV's dan over Monitoren (Of dit nu nog steeds zo is is onduidelijk, bouwjaar van deze monitor is 2009). Dus Monitor met TV mogelijkheid -> duurder.
Daarnaast heb ik een eigen theorie:
Mensen gebruiken Samsung monitor als TV -> Samsung verkoopt minder (duurdere) Samsung TV's -> Samsung verhindert dit door de monitoren geen 50Hz signalen te laten verwerken.

Het zou kunnen zijn dat door de eigen concurrentie de T200 deze optie blokkeert (er bestaat namelijk ook een T200HD, die een tuner aan boord heeft en dus een echte tv is, en gelijk een stuk duurder)

Het schijnt dat het met andere merken en nieuwere modellen van Samsung verschilt of ze wel of niet de 50Hz modus ondersteunen. Blijkbaar ondersteunen vrijwel alle nieuwe monitoren dit wel. Het probleem zit hem dus in de firmware van de Samsung die het 50Hz signaal weigert weer te geven voor langere tijd en daar valt helaas weinig aan te doen. YMMV.

Oplossing: Samsung verkocht, voor het zelfde geld een 2e hands LG IPS224V in huis gehaald, die dit wel netjes aankan. Digitale TV on-a-budget geslaagd met als eindbedrag 20€.

Hopelijk bespaar ik met dit topic mensen in de toekomst nog een flinke zoektocht en/of zak met geld :*)