Welk videokaartje voor linux

Pagina: 1
Acties:

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:00

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Hoi welk simpel agp kaartje advisren jullie voor linux.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor console werk: maakt niet uit.
Voor XFree86 werk: ligt aan de versie, mijn voodoo3 doet het prima.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 10:54
Eh, je eigen videokaart.... er zijn haast altijd wel drivers te krijgen tenzij het echt merk X is...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

voodoo 3 is goedkoop, mee te gamen en extreem compatible, dus ook in linux.

Doen :)

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
In linux ?? Absoluut Voodoo3 3000 !!
Heb je meteen een accelerated X server met Mesa en Hardware OpenGL

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• Sanjuro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 21:26
Alle nVidia kaarten werken prima met de reference drivers onder Linux, inclusief OpenGL.

Verwijderd

Mijn tnt2 kaart werkt prima

Verwijderd

mijn matrox ook :) fijn kaartje, goede beeldkwaliteit, games fanaat ben ik niet.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik raad nvidia aan, goede support en de beste 3d (opengl) drivers..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Als X nie ech zoveel uitmaakt pak gewoon een SiS voor 70 piek ofzo...... werkt perfect

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Denk dat ik gewoon een simpele Nvidia 2e hadns koop en een tweede pci kaartje voor Xinerma mode :9~

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Op dinsdag 05 juni 2001 19:47 schreef rogi het volgende:
Als X nie ech zoveel uitmaakt pak gewoon een SiS voor 70 piek ofzo...... werkt perfect
Inderdaad, of een S3, werkt ook altijd perfect :) En anders als het echt goed een Matrox kaart. En wil je gamen, dan NVidia, of een Voodoo 3, al zit ik nog wel te kloten dan ik m'n framebuffer niet aan de praat krijg met m'n Voodoo 3, maar dat ligt ongetwijfeld aan mijzelf.

Verwijderd

Kijk de HCL van X er ff op na

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Nou als je wilt gamen moet je echt geen Voodoo 3 nemen. gewoon een NVidia kaart met XAA en OpenGL drivers gaat veel beter.
Als je geen games wilt spelen kun je beter een Matrox DualHead nemen. Die hebben bovendien grafische configursatietooltjes voor X! Jaja de eerste voor zover ik weet.

[deze advertentieruimte is te koop]

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Klopt, die grafische interface van Matrox is een uitkomst voor een windows-nerd als ik. Werkt prima. Dus ik kan de G400/G450 wel aanraden.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Die matrox dualhead wat is daar het echte typenummer van

• cutter
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Volgens mij moet er dan ergens DH in het typenummer staan. Snap je vraag niet helemaal.... bij de compu-toko kunnen ze je ongetwijfeld vertellen wat wat is...........

Verwijderd

-> ATI Radeon

nVidia drivers zijn NIET opensource

• remsie
  • Laatst online: 17-08 12:06
Ik heb de ViperII (savage 2000) en die doet het fantastisch met de nieuwe xfree86 4.1.0 server..

• violator_
  • Laatst online: 19-01 01:18
Ik dacht toch dat ie om een simpel kaartje vroeg. Nou is de Voodoo3 3000 geen simpel kaartje, maar hij kost geen fuk meer. 130 piek ofzo.

Elke videokaart heeft goede support in Linux, maar het 3D gedeelte hebben de meeste mensen waarschijnlijk geen kaas van gegeten. Probeer maar eens met een niet-3dfx kaart Hardwarematige OpenGL te krijgen.
Bijvoorbeeld NVidia heeft GLX kernelmodules die ervoor zorgen dat je X in direct hardware access krijgt ipv. via de tcp laag. Zware dobber om die te installeren.. en probeer als ie geinstalleerd is maar es Unreal Tournament of Q3 te starten.
Valt zwaar tegen aangezien die blijven zoeken naar Mesa/3DFX drivers ipv. GLX.

Ik denk dat als je al dit soort dingen wilt doen in linux, je het beste een Voodoo kaart kan installeren. Dit werkt toch echt het soepelst. Heb zelf een Geforce2 MX kaart en daarvan heb ik hardware OpenGL nog steeds niet soepel aan de praat ..

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Elke videokaart heeft goede support in Linux, maar het 3D gedeelte hebben de meeste mensen waarschijnlijk geen kaas van gegeten. Probeer maar eens met een niet-3dfx kaart Hardwarematige OpenGL te krijgen.
Bijvoorbeeld NVidia heeft GLX kernelmodules die ervoor zorgen dat je X in direct hardware access krijgt ipv. via de tcp laag. Zware dobber om die te installeren.. en probeer als ie geinstalleerd is maar es Unreal Tournament of Q3 te starten.

Ik denk dat als je al dit soort dingen wilt doen in linux, je het beste een Voodoo kaart kan installeren. Dit werkt toch echt het soepelst. Heb zelf een Geforce2 MX kaart en daarvan heb ik hardware OpenGL nog steeds niet soepel aan de praat ..
Ik heb zowel een v2 en een nvidia kaart onder linux draaien en jouw vehaal gaat al minstens een dik half jaar niet meer op, de nvidia drivers zijn namelijk al tijden supermakkelijk te installeren en werken meteen met een verse install van q3/ut etc, alleen in het begin, toen de nvidia drivers er net waren trof ik nog wel eens problemen aan omdat sommige applicaties perse om mesa vroegen, maar dat probleem bestaat tegenwoordig al lang niet meer, nu installeer ik gewoon de drivers van nvidia en alles werkt meteen, dat is echter niet het geval met mijn 3dfx kaartje, en bovendien presteren de 3dfx drivers voor linux een flink stuk minder dan hun windows-tegenhangers terwijl de nvidia drivers dezelfde of zelfs betere prestaties dan hun windows-broertjes en zusjes hebben...

Dat de drivers niet opensource zijn heeft idd nadelen (niet altijd evensnel bugfixes e.d.) maar doet niets af aan de zeer goede werking
van die drivers (zeker tenopzichte van de drivers van de radeon en de voodoo kaartjes)

Voor spellen zou ik voor een nvidia kaart gaan en voor alleen 2d voor de matrox g400(dualhead)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:26

TeeDee

CQB 241

zelfs mijn eontronics picasso 740 draait lekker.....

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op woensdag 06 juni 2001 17:48 schreef violator_ het volgende:
Ik dacht toch dat ie om een simpel kaartje vroeg. Nou is de Voodoo3 3000 geen simpel kaartje, maar hij kost geen fuk meer. 130 piek ofzo.

HUH????? Mijn GeForce werkt erg goed in Linux! Quake3 en UT draaien als een gek (beter dan in Windows). En bovendien kosten ouwe GeForce kaarten ook niks meer.

[deze advertentieruimte is te koop]

Pagina: 1