• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:34
Hoi,

M'n vriendin is op zoek naar een nieuwe camera. Een punt waar ze zich nu behoorlijk aan ergert is het feit dat je met 99% van de compactcamera's geen MF (handmatige focus) hebt. Hierdoor worden foto's vaak niet scherp (omdat de camera focust op juist datgene wat niet belangrijk is).

Ze wil nu een nieuwe camera kopen, maar twijfelt daarbij tussen een compact camera MET handmatige focus, of een dSLR.

We zijn al even bij de MediaMarkt wezen kijken, en daar zagen we deze:
pricewatch: Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
Die leek ons qua prijs/kwaliteit een prima setje.
Maar daarbij zijn de afmetingen en het gewicht eigenlijk een beetje een minpunt.

Daarom zijn we ook even op zoek gegaan naar een compact met handmatige focus. Deze blijken echter bijna niet te bestaan, of zijn erg duur (Sony RX100 van 500+ euro).

Iemand tips om deze keuze beter te kunnen maken?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
wat is jullie budget?

• ThinkPad
350 - 400 euro

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik vraag me af of je op zoek bent naar MF. Echt MF is behoorlijk moeilijk zonder de juiste apparatuur. Bij mijn camera, een D7000, heb ik een groot aantal focuspunten. Afhankelijk van het doel zet ik het punt waarop de camera moet focussen of ik laat de camera dat doen.

Afbeeldingslocatie: http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d7000/img/features02/img_02.png
In het plaatje zie je de focuspunten.

Ik denk eerder dat je zoekt naar een camera waar je de focus kan aangeven en waar de camera zelf automatisch goed scherp stelt. Ik vermoed dat zoiets ook wel bij compact moet bestaan, en dat je moet zoeken naar een camera waarbij je de focuspunten kan instellen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• ThinkPad
Ja precies... Wat we bij compact camera's met MF hadden gezien is dat de ring om de lens vaak een softwarematige ring is, je kunt in de camera een functie toewijzen aan de ring. Dat is ook al weer een ander gevoel dan bij een SLR, waarbij je echt fysiek iets verschuift in de lens.

Misschien dat er inderdaad wel een compact is met focuspunten, maar hoe vind je zo'n camera :P Ik heb geen idee waar ik op moet zoeken..

• lateef
ThinkPadd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:42:
M'n vriendin is op zoek naar een nieuwe camera. Een punt waar ze zich nu behoorlijk aan ergert is het feit dat je met 99% van de compactcamera's geen MF (handmatige focus) hebt. Hierdoor worden foto's vaak niet scherp (omdat de camera focust op juist datgene wat niet belangrijk is).
Ik kan me overigens haast niet voorstellen dat de foto's van een compactcamera door misfocus onscherp zijn, door de kleine sensor is meestal alles wel scherp. Het lijkt me aannemelijker dat de onscherpte door iets anders komt. Behalve wellicht als het gaat om foto's die met flinke tele worden gemaakt.

Als het gaat om scherpe foto's, dan moet iedere compactcamera in jullie budget wel voldoen, mits je niet voor superzooms gaat.

Wil je meer controle over de scherptediepte, dan is binnen je budget een systeem camera, al dan niet met spiegel, onontbeerlijk. De genoemde Canon is dan inderdaad een optie, maar wellicht zijn jullie beter af met een camera zonder spiegel, die zijn compacter en lichter.

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:05
Een compact camera onder de 400 euro met goede MF is ook lastig te vinden lijkt me, en als MF beschikbaar is moet je waarschijnlijk aan een ringetje draaien waarna je heel traag kunt manual focussen.
Ik heb een tijdje een Fuji X10 gehad, leuke compact camera maar het manual focussen gaat zo traag dat je het net zo goed niet kunt gebruiken.
Als je een camera koopt met redelijke autofocus ben je waarschijnlijk veel sneller dan wanneer je manual focussed.
Wanneer je single point autofocus gebruikt, waarbij je zelf een punt op het scherm aangeeft waar de focus op moet liggen dan zou een beetje degelijk camera niet zomaar ergens anders de focus op moeten leggen.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• lateef
o, nee, inderdaad. Dat manual focussen kan je beter vergeten, ook met een systeemcamera binnen dat budget. Maar ik denk dat het meer gaat om goede focus ipv manual focus perse.

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 09:47
Ik heb zelf een Sony NEX camera, het manueel scherpstellen gaat hierbij vrij aardig. Scherpstellen met peaking is goed te doen, daarnaast kan je het beeld goed uitvergroten. Het vergt wel enige tijd en gewenning.

Zo snel dat je er actie fotografie mee kan doen en objecten tracken is het niet. Ietwat langzamer, maar nauwkeuriger, dan op mijn spiegelreflex.

Binnen het budget heb je een mooie tweede handse NEX-3 of Nex-5, met een SEL18-55 lens en een tweedehandse SEL50f18.

• ThinkPad
Hier een voorbeeldfoto van haar huidige camera: https://dl.dropboxusercontent.com/u/32755116/CIMG0110.JPG (op Dropbox omdat andere uploadsites de foto aanpassen)

Deze foto is niet ingezoomd. Zo zijn er nog wel meer foto's die gewoon niet scherp zijn, en dat terwijl de camera wel 20 megapixels heeft, en je dus wel scherpe foto's zou verwachten.

Huidige camera is deze: pricewatch: Casio Exilim EX-ZS30 Zwart

Vanochtend ook nog even geprobeerd om instellingen mbt. autofocus aan te passen, maar dat is bijna niet mogelijk. Kan hem van "Automatisch" naar "Premium Automatisch" zetten, waardoor er in het midden van het scherm een focus vlakje komt, ipv allemaal vlakjes die scherpstellen op datgene wat je juist niet wilt. Dit maakt het iets beter, maar nogsteeds stelt hij 9 van de 10 niet scherp op datgene wat je wilt.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-01 08:34
De foto lijkt eerder bewogen dan onscherp. Dit is iets waar veel compactcamera's last van hebben rond de 100€. Ze kiezen zelf een veel te lage sluitertijd en alles is bewogen.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:12
Maar die foto is genomen op "12 mm" (64) en 1/250sec, zou toch genoeg moeten zijn lijkt me.
Verder ben ik het wel met je eens.. ik denk dat het met de focus wel 'goed' zit, maar dat er een andere oorzaak is.

BetterShifting.com | Strava

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 16:40
Aantal megapixels staat los van de scherpte he :-)

Je probleem los je ook niet op met manual focus... Loopt er dadelijk weer iemand met een spiegelreflex rond terwijl dat eigenlijk niet nodig hoeft te zijn. (En door je afmeting/gewicht opmerking ook eigenlijk niet wenselijk).

Zet behalve de wens om scherpe foto's/keuze focuspunt eens op een rij waar de camera eigenlijk aan moet voldoen...

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
f/18 op een compact levert sowieso geen scherpe foto's. Dit is vanwege diffractie (technisch verhaal wat ik maar achterwege laat hier). Het kan zijn dat die f/18 ook is omgerekend naar 35mm-equivalent, maar ik denk het niet.
Daarnaast zie ik ook bewegingsonscherpte in de foto. Er zit geen stabilisatie in de camera, dus het kan ook niet zijn dat die verkeerd werkt (bewegingen opvangen die er niet zijn).
Maak eens een foto buiten terwijl de camera stil ligt. En dan het liefst waarbij je de grond vanaf een 1m tot aan de "horizon" in beeld is. Want als het aan de focus ligt, is de foto in ieder geval ergens scherp.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ThinkPad
We hebben vanmiddag nog even in de MediaMarkt gekeken, en een medewerker om hulp gevraagd. We werden toen meegenomen naar de afdeling "Systeemcamera's", waar we nog niet geweest waren :+
Daar stond een pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R Zwart
Mooi ding, maar te duur.

De MediaMarkt had verder nog een Sony, Canon, en Samsung staan, waarbij de Sony erg langzaam met AF was, de Samsung een onding qua gebruiksgemak in menu's e.d. was, en de Canon kon hij niet in werkeing laten zien.

Daarom op internet nog verder gekeken, en toen een pricewatch: Olympus PEN E-PL3 + 14-42 Zwart gevonden, die qua prijs erg aantrekkelijk is. We hebben deze review: reviews: Olympus E-P3: sneller dan zijn schaduw nauwkeurig gelezen, en de E-PL3 lijkt ons wel wat. Jammer dat hij geen touchscreen heeft, maar verder perfect.

Zou dat een goed alternatief zijn voor een dSLR? De sensor is soortgelijk met die van een dSLR...

http://tweakers.net/product/289469/olympus-pen-e-pl3-+/

Verwijderd

Gebruik zelf de E-P3 (en daarvoor de E-PL1) en ik vind een PEN camera voor de meeste toepassingen een prima alternatief voor een dSLR.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Het probleem is niet de MF of de sensor van de camera. Het probleem is of de camera (defect of niet capabel), of de gebruiker (te weinig kennis van de camera). Voordat je een (overigens prima) Olympus E-PL3 aanschaft, moet je uitzoeken of je echt een nieuwe camera nodig hebt.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 10:30
Die F18 is idd niet te doen op zo'n compact camera, dus waar je eigenlijk naar opzoek bent is een camera die gewoon een knappe auto stand heeft die niet zulke rare aperture waardes gebruikt :)

Nu moet je antwoord geven op de volgende vragen:

Hoeveel bereik wil je hebben?
Ga je veel fotos maken met weinig omgevingslicht?
Ga je veel fotos maken van snelbewegende objecten (b.v. kinderen)?
Moet de camera in je broekzak passen?

Instagram

• Kwintessens
Die F18 wil niet zeggen dat de camera echt een diafragma van f18 gebruikt. Het gebeurt vaker dat er in compactcamera's een ND-filter zit die de helft van het licht doorlaat. De camera gebruikt dan bijvoorbeeld f9 maar zegt dat het f18 is omdat er een ND-filter tussen zit.

• Universal Creations
Kwintessens schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:32:
Die F18 wil niet zeggen dat de camera echt een diafragma van f18 gebruikt. Het gebeurt vaker dat er in compactcamera's een ND-filter zit die de helft van het licht doorlaat. De camera gebruikt dan bijvoorbeeld f9 maar zegt dat het f18 is omdat er een ND-filter tussen zit.
Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Daarnaast is het dan een kwart van het licht.

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-01 14:24
Kwintessens schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:27:
Voordat je een (overigens prima) Olympus E-PL3 aanschaft, moet je uitzoeken of je echt een nieuwe camera nodig hebt.
Hier ben ik het mee eens. Heeft jullie huidige camera de mogelijkheid om de focus vast te houden als je de sluiterknop half ingedrukt houdt? Dat gebruik ik vaak als de camera op de verkeerde plek scherpstelt.

Echte manual focus is moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Eigenlijk heb je daarvoor een optische zoeker nodig, met een beeld dat zich splitst, en dat je op een lijn moet zien te krijgen.
Mijn panasonic heeft een soort semi-manual focus: Je krijgt een uitvergroting te zien en je moet met + en - toetsen scherp zien te stellen. Een ellende! Ik gebruik meestal de eerder genoemde methode van de sluiterknop.

Overigens ben ik opgegroeid met een toestel dat alleen manual focus had. Dat heeft geleid tot veel onscherpe foto's, omdat ik niet rustig de tijd nam om scherp te stellen.

• Kwintessens
Universal Creations schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:40:
[...]

Dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Daarnaast is het dan een kwart van het licht.
Ik dacht dat dit algemeen bekend was. Ik merk dat ik er weinig over kan vinden, maar hier kun je er iets over lezen.

• Universal Creations
Ik weet heus wel dat er ND filters in zaten, maar dat het diafragmagetal dan verandert, heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-01 09:11

Barrycade

Through the...

In dit geval is het niet een gevalletje "ik mik op het japanse meisje voor het veld met de tulpen, maar de tulpen zijn scherp en het meisje niet".

Dit is "gewoon" een gevalletje: prul compactje dat ondertussen al ingehaald is door menig smartphone. Met wellicht een plastic lens waarin een element los zit.

Maar ik denk gezien de voorbeeld foto dat je probleemloos voor een ILC kan gaan en dat kan prima een wat ouder model zijn.

Ik heb sinds kort een Olympus PM1(mini) met kitlens en ik moet zeggen dat die momenteel vaker mee gaat en foto's mee gemaakt wordt dan mijn fototas vol met D7000 en een hele rits aan lenzen.
Wat een fijn cameratje is dat!

• Universal Creations
Barrycade schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 23:04:
Dit is "gewoon" een gevalletje: prul compactje dat ondertussen al ingehaald is door menig smartphone. Met wellicht een plastic lens waarin een element los zit.
Compactcamera's en smartphones ontlopen elkaar niet echt. Het kan best zijn dat er een element los zit.

• Kwintessens
Universal Creations schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 23:02:
Ik weet heus wel dat er ND filters in zaten, maar dat het diafragmagetal dan verandert, heb ik nog niet eerder gehoord/gelezen.
Ik heb het nog even getest met mijn Ricoh GXR met P10 module, op de uiterste zoomstand, heb ik de keuze uit 3 diafragma's, f5.6, f7.7 en f15.4. Die laatste is niet toevallig het dubbele van f7.7, want het is hetzelfde diafragma met een nd-filter ertussen. In mijn volkomen niet wetenschappelijk verantwoorde test (macrofoto op f7,7 en f15,4) zie ik geen verschil in scherptediepte tussen de twee diafragma's, terwijl er nog zat ruimte is voor meer scherptediepte.

Als ik dit weekend tijd heb, zal ik het beter testen met statief en dan foto's plaatsen.

• Universal Creations
Hmmm, ok. En in de EXIF staat dat dan ook? Overigens heb je bij macro dit effect altijd. Het effectieve diafragma verandert dan namelijk.

• Kwintessens
Universal Creations schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 23:24:
Hmmm, ok. En in de EXIF staat dat dan ook? Overigens heb je bij macro dit effect altijd. Het effectieve diafragma verandert dan namelijk.
Exif nog niet bekeken, camera zegt het wel bij weergave. Ik zal het morgen nader onderzoeken.

• Universal Creations
Ik ben erg benieuwd.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-01 09:11

Barrycade

Through the...

Los dat het interessant is, is een GXR met een P10 module nu niet echt vergelijkbaar met de TS zijn huidige camera'tje. Alleen al je P10 module is bijna 2x zo duur als de TS zijn camera.

Dus lijkt me niet dat dit topic gehi-jack moet worden over een discussie over wel of niet het ND grad filter en hoe dat aan de software wordt doorgegeven waarvan de TS de waarde waarschijnlijk niet van inziet.

• ThinkPad
Barrycade schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 00:56:
[..]

Dus lijkt me niet dat dit topic gehi-jack moet worden over een discussie over wel of niet het ND grad filter en hoe dat aan de software wordt doorgegeven waarvan de TS de waarde waarschijnlijk niet van inziet.
Exact, ik ben het spoor allang bijster met al die technische fotografie termen :+

De camera is nog geen 2 maand oud, en is niet gevallen o.i.d. Dus dat er een element los zit lijkt me sterk.
Furfoot schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:19:
[..]

Nu moet je antwoord geven op de volgende vragen:

Hoeveel bereik wil je hebben?
Ga je veel fotos maken met weinig omgevingslicht?
Ga je veel fotos maken van snelbewegende objecten (b.v. kinderen)?
Moet de camera in je broekzak passen?
  • Het bereik van de standaardlens bij die E-PL3 is prima. Volgens mij is dat een 14-42.
  • Nee, eigenlijk gewoon vakantiekiekjes. Landschapje hier, fotootje van persoon bij een mooie achtergrond etc.
  • Nee, als dat wel de eis zou zijn dan gaat een systeemcamera ook niet lukken (ivm grotere lens)

• Universal Creations
ThinkPadd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 11:48:
Exact, ik ben het spoor allang bijster met al die technische fotografie termen :+

De camera is nog geen 2 maand oud, en is niet gevallen o.i.d. Dus dat er een element los zit lijkt me sterk.
Aangezien ik een ander topic van je volg, wil je volgens mij wel graag weten wat er gaande is. Dat de foto's wazig zijn, kan meerdere redenen hebben. Diffractie is er daar 1 van, vandaar onze lichtelijk offtopic discussie over de wel of niet correctie diafragma-waarde. Een ander punt is bewegingsonscherpte, vandaar ook dit voorstel:
Maak eens een foto buiten terwijl de camera stil ligt. En dan het liefst waarbij je de grond vanaf een 1m tot aan de "horizon" in beeld is. Want als het aan de focus ligt, is de foto in ieder geval ergens scherp.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

is een apparaat met touchscreen niet wat? met mijn ilc kan ik het af gebied verslepen en groter of kleiner maken. werkt ideaal zodat ik de focus leg op het punt dat ik wil hebben :)

ora et labora

• ThinkPad
Universal Creations schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 11:52:
[...]

Aangezien ik een ander topic van je volg, wil je volgens mij wel graag weten wat er gaande is. Dat de foto's wazig zijn, kan meerdere redenen hebben. Diffractie is er daar 1 van, vandaar onze lichtelijk offtopic discussie over de wel of niet correctie diafragma-waarde. Een ander punt is bewegingsonscherpte, vandaar ook dit voorstel:

[...]
Snap ik, maar als het apparaat op de auto stand al geen mooie foto's maakt. Verder is het apparaat extreem gelimiteerd, dingen als ISO-waarde, witbalans e.d. zijn niet aan te passen. Kan kiezen uit 2 modi: Automatisch, Premium Automatisch. Verder nog wat van die Instagram achtige filtertjes

We hebben op vakantie ook een foto gemaakt met de zelfontspanner, waarbij de camera op een muurtje stond. Ik ben er toen eerst gaan staan zodat de camera kon scherpstellen.

Camera stond op een vlak muurtje, al waaide het wel lichtelijk.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/28979745/CIMG0087.jpg
De foto is niet ingezoomd.
mrc4nl schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 11:54:
is een apparaat met touchscreen niet wat? met mijn ilc kan ik het af gebied verslepen en groter of kleiner maken. werkt ideaal zodat ik de focus leg op het punt dat ik wil hebben :)
Die hebben we gezien bij de MediaMarkt, maar dat was een Olympus van 480 euro... helaas boven budget. Verder was die prima geschikt geweest, want dat touchscreen is erg handig met focus, en het apparaat was ook bloedsnel.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2013 12:06 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

ThinkPadd schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 11:56:
Die hebben we gezien bij de MediaMarkt, maar dat was een Olympus van 480 euro... helaas boven budget. Verder was die prima geschikt geweest, want dat touchscreen is erg handig met focus, en het apparaat was ook bloedsnel.
Er zijn meerdere merken ilc's met touchscreen uiteraard, zoals de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5K Zwart
en met iets meer geld heb je zelfs een pancake zoom: (kleine lens met zoomhendeltje)
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GF5X Rood

en zover ik weet heeft de pricewatch: Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart ook een touchscreen ik weet alleen niet hoe je met touchscreen kan focussen

edit: nex3n is blijkbaar duurder, bugje in pw denk ik amazon.de

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 17-08-2013 12:13 ]

ora et labora

• ThinkPad
De Sony NEX (wel een ander model, RX100 geloof ik) hebben we gezien bij MediaMarkt, en die was erg traag met focussen. De Olympus was wat dat betreft het snelste.

De Panasonic is misschien ook nog wat, touchscreen is wel handig. Gaan we nog even bekijken :)
Pagina: 1