Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crucialxnick
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-08 21:06
Na een aantal erg vervelende jaren begin ik langzaam weer aan mijn toekomst te werken. Ik heb in het verleden 3 HBO studies gevolgd zonder succes. De reden van uitval laat ik liever in het midden; het heeft gelukkig niets met mijn denkvermogen te maken.

Ik werk momenteel via een uitzendbureau in een niet nader te noemen callcenter wat (bij vlagen) redelijk interessant werk is. Ook kan ik gelukkig intern solliciteren naar betere functies. Helaas heb ik dus geen diploma en kan ik er niet vanuit gaan dat dit ook succes gaat hebben.

Momenteel overweeg ik naast werk een thuisstudie te gaan volgen. Ik twijfel tussen MBO of HBO. Het voordeel van HBO is natuurlijk betere baankansen en indien ik het in precies 4 jaar haal een kwijtschelding van studieschuld. Hier tegenover staan hogere maandkosten en een grotere commitment.

Met een MBO diploma zou ik tegen een lagere prijs binnen 1,5 a 2 jaar klaar zijn. Ook is het een kleiner risico; wat als de studie weer niet lukt namelijk? Dit zou wel betekenen dat ik de studieschuld wel verschuldigd ga zijn.

Zijn er Tweakers die een soortgelijke situatie mee hebben gemaakt of een idee hebben wat raadzaam is? Ik ben er nu een paar weken mee aan het stoeien maar kom niet veel verder; helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
crucialxnick schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 17:11:
Na een aantal erg vervelende jaren begin ik langzaam weer aan mijn toekomst te werken. Ik heb in het verleden 3 HBO studies gevolgd zonder succes. De reden van uitval laat ik liever in het midden; het heeft gelukkig niets met mijn denkvermogen te maken.
Toch zou ik de reden(en) wel meenemen voor jezelf. Want misschien ligt de grondslag van de uitval opnieuw in het verschiet.
Ik werk momenteel via een uitzendbureau in een niet nader te noemen callcenter wat (bij vlagen) redelijk interessant werk is. Ook kan ik gelukkig intern solliciteren naar betere functies. Helaas heb ik dus geen diploma en kan ik er niet vanuit gaan dat dit ook succes gaat hebben.
Heb je het al geprobeerd? Zeker als je binnen dat bedrijf al langere tijd werkzaam bent en ook aan hebt getoond dat je het werk mogelijk wel aan kunt, kan de werkgever ook eerder geneigd zijn een bekende zonder precies de juiste papieren aan te nemen, ipv een onbekende met de papieren.
Momenteel overweeg ik naast werk een thuisstudie te gaan volgen. Ik twijfel tussen MBO of HBO. Het voordeel van HBO is natuurlijk betere baankansen en indien ik het in precies 4 jaar haal een kwijtschelding van studieschuld. Hier tegenover staan hogere maandkosten en een grotere commitment.
Bedenk wel dat je deze HBO opleiding náást je werk gaat doen, of ben je van plan te stoppen met werken? Ernaast zou betekenen dat je dus 40 uur werk + 40 uur studie per week gaat hebben. Dit is een zware eis van jezelf, op persoonlijk en sociaal vlak.
Met een MBO diploma zou ik tegen een lagere prijs binnen 1,5 a 2 jaar klaar zijn. Ook is het een kleiner risico; wat als de studie weer niet lukt namelijk? Dit zou wel betekenen dat ik de studieschuld wel verschuldigd ga zijn.
Als je HBO zegt aan te kunnen, ook al heb je geen diploma's, dan zou je MBO op de sloffen moeten kunnen. Qua lesstof bedoel ik dan. Je geeft zelf al aan, wat als het mislukt. Hier komt mijn eerste opmerking weer langs, wat waren voor jou destijds de redenen om de HBO-opleidingen niet af te ronden.
Zijn er Tweakers die een soortgelijke situatie mee hebben gemaakt of een idee hebben wat raadzaam is? Ik ben er nu een paar weken mee aan het stoeien maar kom niet veel verder; helaas.
Niet soortgelijk, maar ik zit weleens te spelen met de gedachte van EVC's of Erkenning Verworven kennis Certificaat. Misschien dat dit iets voor jou is?

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Studies vanuit huis geheeI los van studie financiering. Daar verlies je nooit eventuele studie schuld even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crucialxnick
De reden neem ik zelf mee uiteraard. Het heeft in elk geval een psychologische achtergrond. Vandaar ook de angst om een lange commitment aan te gaan.

Het solliciteren heb ik uiteraard geprobeerd. Ik verwacht deze maand sowieso nog 2 reacties. Er is momenteel een grote vergrijzing binnen de organisatie vandaar een hoop kansen. Helaas mis ik voor het grootste deel de diploma's die vaak een harde eis zijn.

En ik ben me bewust van de workload. Ik werk momenteel 32-36 uur(32 being the norm) en veel van een sociaal leven heb ik niet. Met EVCs ben ik niet bekend. Daar zal ik eens naar kijken.

Edit: Wat betreft de studieschuld; bij bepaalde crediteringen (naam is me ontschoten) heeft dit wel kwijtschelding tot gevolg.

[ Voor 9% gewijzigd door crucialxnick op 14-08-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat je NVAO accreditatie bedoelt. Ik doe na MBO zo'n HBO LOI thuisstudie Bedrijfskundige Informatica.
Qua studieduur moet 't in 3-4 jaar te doen zijn maar je zult wel door moeten werken. Je mag er uit principe 3-6 jaar over doen en betaald altijd 3 jaar college geld. Als je denkt dat je het niveau aan kunt verdient investering uit langdoen over HBO + studieschuld sowieso terug t.o.v. MBO in slechtst geval dus dat je lang er over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crucialxnick
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 18:30:
Ah, ik denk dat je NVAO accreditatie bedoeld. In dat geval zou het voordelig voor je uit kunnen pakken.

Ik doe zelf een thuisstudie bij de LOI richting Bedrijfskundige Informatica en ben eigenlijk wel tevreden. Enige minpunt is dat ik nog in de 4 jaar betalen regeling val en iedereen die 8 weken na mijn startdatum begon slechts 3 jaar collegegeld betaald. Verder heb ik nu bijna het eerste jaar afgerond en kan ik in principe verder gaan met het 2e en het 3e jaar maar daar is nog niet alle lesmateriaal beschikbaar van. Heb zelf voor HBO gekozen omdat ik hiervoor al MBO afgerond heb (niet via thuisstudie).

Qua studieduur moet het in 3-4 jaar te doen zijn maar je zult wel door moeten werken. Je kan er in principe 3 tot 6 jaar over doen; je betaalt altijd 3 jaar collegegeld. Als je denkt dat je het niveau aan kan dan zal de investering van lang doen over HBO + studieschuld zich sowieso terugverdienen t.o.v. MBO in het slechtste geval (dat je er dus langer over doet).
Ah, dat klinkt al erg positief. Werk je zelf nog naast je studie? Hoe bevalt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LOI is een aanrader wegens haar docenten maar ik ervaar vrijwilligerswerk absoluut als een goede afwisseling.

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crucialxnick
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 19:22:
Ik doe er vrijwilligerswerk naast, en dat is vrij flexibel. Als ik bijvoorbeeld examens wil inplannen kan dat altijd. Examens bij EXIN kunnen alleen op maandag 13:00 of donderdag 10:00 afgenomen worden maar de meeste LOI examens kunnen volgens mij iedere dag (heb ik nog niet gehad). Deze studie naast het vrijwilligerswerk bevalt me goed maar is denk ik niet erg representatief voor jouw situatie.

Als je meer ervaringen van Informatica richtingen van de LOI zoekt raad ik aan eens te kijken/posten op het e-tronics forum waar alle Informatica studenten van de LOI informatie uitwisselen.
Dankje voor de link, ik zal er eens rondneuzen!
Pagina: 1