cat6 kabels trekken: utp, ftp of stp?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
ik wil drie kabels door 1 buis trekken (1 voor iptv, 1 voor internet, 1 voor telefonie).

nu dacht ik dat het handig is om gewoon 3x een cat6 kabel te trekken.

Alleen welke kan ik het beste nemen? UTP, FTP of STP voor dit geval?

Voor telefonie kan ik dan gewoon 1 van de 3 kabels gebruiken (maar niet alle "aders" gebruiken)... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon utp

klopt, normaal gebruike je de middelste 2 dan, pin 4,5 , het blauwe paar

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:50
Veel succes met 3 cat6-kabels in 1 buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:30

painkill

Pain(k)(ill)

19mm zonder grote bochten moet lukken, anders een 4 aderige telefoonkabel erbij trekken.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:49

lier

MikroTik nerd

AtRi schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:12:
Veel succes met 3 cat6-kabels in 1 buis.
Hangt een beetje van de buisdikte af en of er bochten in de buis zitten...moet op zich wel lukken...

@TS: vanwaar deze vraag?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

staat toch letterlijk in de op

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

3x Cat6 UTP door 1 buis kun je vergeten 8)7 , 2x en een CAT5 (telefoon) met veel zeepsop als je geluk hebt. O-)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:19
keur0000 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:21:
3x Cat6 UTP door 1 buis kun je vergeten 8)7 , 2x en een CAT5 (telefoon) met veel zeepsop als je geluk hebt. O-)
Kan echt wel hoor. Bij 19mm is het redelijk te doen. En zelfs kleine stukjes door 16mm is mogelijk met wat geluk. Spreek uit ervaring.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:58
@keur0000 dan heb je geen ervaring met draad trekken of iemand heeft de buizen in een 90o graden bocht zitten buigen.
Scheelt wel of je nu 16 of 19mm buizen hebt en het aantal verwachte bochten weet. En als je iemand erbij hebt die goed kan invoeren dan moet het wel goed komen. Je zou overigens ook nog voor iptv en telefonie gewoon cat5e kunnen trekken en dat voor je internet cat6

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

[...] met veel zeepsop als je geluk hebt. O-)
Géén zeepsop! Dan krijg je ze er nooit meer uit mocht dat ooit nodig zijn... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:33

Umbrah

The Incredible MapMan

waarom niet gewoon één keer Cat6 en er vervolgens een (micro/PoE) switch er achter zetten? En voor de telefoon een losse telefoonlijn, tenzij je een ethernet-phone hebt o.i.d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:54

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Fiber schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:32:
[...]

Géén zeepsop! Dan krijg je ze er nooit meer uit mocht dat ooit nodig zijn... O-)
Talkpoeder...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoe denk je dat af te monteren? ik ken alleen WCD-en met 2 UTP outlets.. 3 heb ik er nog nooit gezien.

Zelf zou ik het ook beperken tot 2. een voor telefonie en 1 voor data. Gewoon alle 8 draden aansluiten. RJ11 past gewoon in de meeste outlets. evt. kun je ervoor kiezen om een RJ45 schoentje te gebruiken voor je telefoonkabel.
Evt kun je een switchje inzetten voor extra data tbv ip-tv, e.d.

Ik zou nooit met zooi de kabels inbrengen.. het helpt je met inbrengen maar eenmaal op z'n plek kun je ze bijna onmogelijk meer verwijderen. Zeep wordt hard en talkpoeder ook.

[ Voor 18% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 14-08-2013 22:45 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zombaya
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-08 23:13
@ReVolpe, je kan ook twee wandcontactdozen gebruiken, ook al trek je er maar 1 buis naartoe...

Zombaya

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 09:54
Nooit zeepsop maar talkpoeder gebruiken en drie kabels zijn geen probleem!!!

Bing

Verwijderd

ReVolpe schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:44:
Hoe denk je dat af te monteren? ik ken alleen WCD-en met 2 UTP outlets.. 3 heb ik er nog nooit gezien.
Maar ze zijn er wel weer met 4. Uiteraard kan het ook 2 UTP outlets zijn met een telefoon-connector in het bakje ernaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
waarom niet gewoon één keer Cat6 en er vervolgens een (micro/PoE) switch er achter zetten? En voor de telefoon een losse telefoonlijn, tenzij je een ethernet-phone hebt o.i.d...
Zelf zou ik het ook beperken tot 2. een voor telefonie en 1 voor data. Gewoon alle 8 draden aansluiten. RJ11 past gewoon in de meeste outlets. evt. kun je ervoor kiezen om een RJ45 schoentje te gebruiken voor je telefoonkabel.
Evt kun je een switchje inzetten voor extra data tbv ip-tv, e.d.
ik verkeerde in de veronderstelling dat dit niet mogelijk is. ik heb nu telfort adsl interactieve televisie.
de utp kabel hiervoor zit in een specifieke poort die (is mij verteld) alleen daarvoor dient en verder niet ook gebruikt kan worden voor internet data. dus daar zou ik dan (met de kennis zoals ik die nu heb) 2 kabels voor nodig hebben. daarnaast nog 1 kabel voor telefonie.

En eigenlijk wilde ik ook nog 1 kabel extra laten lopen die vervolgens door gaat naar boven en daar in de contact doos uit komt waar vervolgens een utp wcd zit.

dat alles bij elkaar komt op 4 kabels maar ik heb maar 1 buis (ik zal diameter nog even opmeten).

ik heb geen idee hoeveel bochten er zijn. zou ik dat op de tekening van het huis/electra moeten kunnen zien?

eigenlijk heb ik beneden bij de tv dan een inbouw wcd nodig met 2x rj45 en 1x rj11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

TV en telefoon hebben geen gigabit nodig en dus geen acht aders van een kabel nodig dus je kan eventueel ook een kabel splitten als je een beetje handig bent.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
de gigabit kabels heb ik meer gekozen ivm de toekomst / lange termijn. dat de kabels daar geschikt voor zijn.
voor nu zou ik volgens mij ook prima met cat 5 af kunnen.

kabel splitten zou moeten lukken (met misschien wat hulp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
arjoderoon schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:54:
de gigabit kabels heb ik meer gekozen ivm de toekomst / lange termijn. dat de kabels daar geschikt voor zijn.
voor nu zou ik volgens mij ook prima met cat 5 af kunnen.

kabel splitten zou moeten lukken (met misschien wat hulp)
NOOIT maar ook echt NOOIT gaan splitten. (1 kabel 2 outlets)

afhankelijk van de fabrikant en de buis moet het lukken. en amp levert 3voudige dataramen voor hun SL outlets en ook van panduit ken ik 3v dataramen.

gewoon cat.6 is al gek genoeg. ftp en sftp gebruik je alleen in industriële omgeving of als je geld en tijd teveel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DECOY88 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:53:
[...]

afhankelijk van de fabrikant en de buis moet het lukken. en amp levert 3voudige dataramen voor hun SL outlets en ook van panduit ken ik 3v dataramen.

gewoon cat.6 is al gek genoeg. ftp en sftp gebruik je alleen in industriële omgeving of als je geld en tijd teveel hebt.
Waarom NOOIT splitten? Wat is daar op tegen? Er zijn zat bedrijven die met 100 Mbps netwerken werken... En thuis heb ik ook over één CAT5e kabel de LAN naar de modem en 2 x telefoon (analoog). Werkt al 8 jaar.... Je kan toch niet "harder" dan de VDSL (50 Mbps in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:28

D4NG3R

kiwi

:)

DECOY88 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:53:
[...]

Vaak genoeg gedaan met CAT5 voor wat oude 10/100 apparatuur. Mits de afstand niet te lang is gaat dit prima 8)7. Aan te raden is het niet als er ook de mogelijkheid is om meerdere kabels te trekken.

Mijn advies: Trek 2 CAT6 UTP kabels, en gebruik een (micro) switch. Weet je zeker dat het werkt, en weet je ook vrij zeker dat je ze er door heen gaat krijgen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:37:
[...]

Waarom NOOIT splitten? Wat is daar op tegen? Er zijn zat bedrijven die met 100 Mbps netwerken werken... En thuis heb ik ook over één CAT5e kabel de LAN naar de modem en 2 x telefoon (analoog). Werkt al 8 jaar.... Je kan toch niet "harder" dan de VDSL (50 Mbps in mijn geval).
had laatst een storing. trage verbinding die ook regelmatig wegvalt. even meten en jahoor een aan beide zeiden gesplitte kabel. en daarbij komen dusdanige aanstriplengtes voor dat hij er altijd op next/fext uit zal klappen 8)7 oftewel totaal onbetrouwbaar. zet dan gewoon een switch neer.

mijn normale aanstrip lengte zit op enkele 0-3mm(afhankelijk hoe je het bekijkt). en met splitten heb je snel 5 cm aangestript. en als de paren niet tegen elkaar liggen krijg je verstoring.

[ Voor 12% gewijzigd door DECOY88 op 24-08-2013 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Ik heb 2 COAX (C12) door een 5/8 (16mm) buis zonder zeep of ander smeermiddel, samen met nog iemand getrokken. De een duwt beide kabels de buis in en de andere trekt eraan (eerst met een trekveer).

Heb genoeg kabels getrokken in mijn leven maar 3 UTP kabels gaat makelijk werken, zeker als je een 3/4 (19mm) buis kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik gisteren 1x coax + 1x cat6 bij de buurman.
Muurvast en geen kant meer op. De eerste buis voor mij die ik heb verpest, balen. trekken duwen alles. en dit is niet mijn eerste buis

Splitten kan best niets mis mee. je zal geen gigabit meer halen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Telefoon en tv hebben ook geen gigabit nodig... Telefoon zal dit ook nooit nodig krijgen, tv, geen idee, wellicht als 4k in 3d standaard wordt of zo...? Zal nog wel even duren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
als ik in plaats van cat 6 cat5e doe kan ik een outlet van panduit nemen met drie outlets.

Afbeeldingslocatie: http://www.panduit.com/heiler/ProductImages/c3p.jpg

(artikel van panduit is c3p**y)

** staat voor: PW, AW of PI

vraag is alleen: heb ik dan nog steeds maar 4 aders nodig? of gaat het verhaal niet meer op en moet ik dan alle 8 de aders gebruiken en heb ik dus wel een apart/extra kabel nodig voor naar boven of voor telefonie?

@revolpe: er zijn via de technische unie diverse andere mogelijkheden nog te krijgen...

[ Voor 18% gewijzigd door DeRooney op 08-10-2013 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1 telefoon verbinding = 2 aders (1 paar)
1 10/100mb aansluiting 4 aders (2 paren)
1 Gbit netwerk aansluiting 8 aders (4 paren)

Dus voor 1xtel + 2x100mb netwerk heb je 5 paren nodig

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 03-10-2013 00:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
als ik de utk kabel voor een 10/100mbit netwerk aansluit op de drie poorten (dus met in totaal 6 paren).
en ik wil 1 van de drie poorten gebruiken voor telefonie:
Kan dat gewoon doordat de stekker van de telefonie kabel gewoon niet alle aders gebruikt (mits de rj11 stekker van telefonie een rj45 stekker wordt (of hoeft zelfs dat niet en past een rj11 stekker in een rj45 poort?

als ik de telefonie aan de voor en de achterkant maar goed/gelijk aansluit, kan dat dan?

ik heb dan 2 of 3 kabels door de buis getrokken, dus in totaal 3x4 = 12 paren.
de kabel moet ook doorgetrokken worden naar boven dus ik hou 8 paren over voor 3 aansluitingen. ik heb 6 paren nodig dus dat zou moeten kunnen. Toch?

als ik nu maar 2 kabels door de buis kan trekken kom ik niet uit. als ik toch naar boven wil doortrekken met een andere kabel, kan ik deze dan aan de overgebleven paren koppelen? dan zou ik precies uitkomen met 4x utp 10/100mbit = 8 paren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 23:37
Waarom trek je niet gewoon 3 CAT5e kabels door die buis, dan heb je 2x Gigabit en telefonie.
Qua prijs zal het niet veel uitmaken, in snelheid en netheid wel.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

rj11 past op een half bakken maniet vaak net in een rj 45, ik zou er gewoon een ander stekkertje aan knijpen

zoals ik al zei, het blauwe paar

ja

waarom zet je niet gewoon een (Gb) switch boven ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
mijn spullen zijn allemaal cat5e (kabel, panduit minicom poorten). haal ik dsn uberhaupt wel gigabit? ik ga proberen 3 kabels te trekken door een 16mm buis. als dat lukt heb ik sowieso 1poort waarbij ik maar 2paren kan gebruiken, omdat ik de andere 2 nodig heb om de kabel ook naar boven door trekken. als dat kan. anders heb ik 1 lange kabel voor naar boven en 2 voor beneden voor 3 poorten. dan red ik dus niet om alle 4paren van een kabel op 1 poort aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Misschien moet je zelf eens wat meer onderzoek doen naar het potentieel van cat5e

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 23:37
3 kabels door een 16mm buis moet goed lukken.

1). Trek een kunststof trekkoord door de buis.
2). Meet de kabels uit en label deze
3). Pak een emmer of afwasbak en vul deze met warm water
4). Leg de kabels hierin met de uiteinden BOVEN water
5). Maak de uiteinden aan het trekkoord vast
6). Haal de kabels nu uit het warme water
7). Trek de kabels door de buis (door de warmte zijn ze goed soepel)

Heb er op deze manier 4 doorheen gekregen naar zolder (5/8" 16mm)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
heb nu 3 cat5e kabels in de buis zitten waar van ik er 2 nu ook aangesloten heb. Ik zit alleen nu te dubben over hoe ik het met de derde kabel ga doen.

nu ik er 3 in heb zitten gaat een 4e erbij trekken (die in 1x door loopt naar boven) niet lukken gok ik.
dat zou wel het makkelijkste zijn en ik zit te denken of ik de kabels er nog een keer uit zal trekken of ze met z'n 4-en tegelijk er door te halen.

3 kabels er door halen was al wel twijfelachtig (in een 16mm buis).

Maar voor ik de derde kabel split: ik heb gezocht of ik iets kon vinden over een gigabit router met een gesplitte cat5e kabel. Daar kon ik niets over vinden, maar de vraag die ik heb: als je een gesplitte cat5e kabel op een gigabit router aansluit, werkt die cat5e kabel dan uberhaupt nog wel?
(aangezien gigabit alle 8 aders gebruikt en die gesplitte aansluiting er maar 4 heeft).

ik wilde het liefste alles netjes achter de wcd opgeborgen hebben, maar misschien dat het er toch op neer komt dat ik de kabel vanaf boven door het gaatje vanuit de muur wat er toch al zit trek, en aansluit op een switch die ik in de 3e outlet stop.

ik heb volgens mij 2 opties:
https://dl.dropboxusercon...24699/opties%20kabels.PNG

welke kan ik nu het beste doen?
(het splitten van de kabel zou ik in dit geval achter de wandplaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Optie A is goed genoeg.

Alleen heeft je IPTV echt geen Gbit nodig. Zelfs HD haalt max. 50 - 80 Mbps, en 3D misschien tegen de 100 Mbps.
Ik kan zelfs IPTV via internet naar 3D kanalen kijken met een 50 Mbps VDSL lijn.

De gesplitste kabel gebruik je voor "trage" apparaten, zoals de TV zelf (als deze een UTP aansluiting heeft), en een IPTV kastje (bv. Apple TV). Ook een eventuele Dreambox kan daarop.

Ik heb laatst die 3 voudig Panduit box gebruikt. UTP en 2 x telefoon over 1 UTP kabel. Werkt perfect. 6.50 euro voor het frame, en 3 x 7 euro voor de keystones. Zonder tool te gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2013 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 17:15
chickpoint schreef op woensdag 06 november 2013 @ 11:05:
[...]

Huh kleine bochten?! Juist niet! (Te) kleine bochten zijn juist een hel met kabel trekken. Probeer je bochten zo ruim mogelijk te buigen. Ik heb bij mij CAT6 massief overal ingetrokken en daar gaan er per 3/4 buis 4 stuks in, al dan niet met een klein beetje moeite.

Als je kabels door een pijp gaat trekken doe dat dan altijd met zijn tweeën ipv alleen. De ene trekt de kabel en de andere voert hem in en houd de strengen netjes uit elkaar. Hierdoor word het kabel trekken een fluitje van een cent.
Oftewel er gaan (met een beetje moeite) 4 CAT6 (utp) kabels door een 3/4 (19mm) buis. Buig ruime bochten, trek de kabels met 2 personen (en houd ze goed uit elkaar) en gebruik desnoods kabel glijmiddel (geen huis tuin en keuken zooi gebruiken dat koekt vast).

Verder zou ik niet weten waarom je thuis FTP of S(F)TP zou willen UTP is meer dan goed genoeg voor thuis gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door chickpoint op 17-11-2013 23:24 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Verwijderd schreef op zondag 17 november 2013 @ 20:46:
Optie A is goed genoeg.

Alleen heeft je IPTV echt geen Gbit nodig. Zelfs HD haalt max. 50 - 80 Mbps, en 3D misschien tegen de 100 Mbps.
Ik kan zelfs IPTV via internet naar 3D kanalen kijken met een 50 Mbps VDSL lijn.

De gesplitste kabel gebruik je voor "trage" apparaten, zoals de TV zelf (als deze een UTP aansluiting heeft), en een IPTV kastje (bv. Apple TV). Ook een eventuele Dreambox kan daarop.

Ik heb laatst die 3 voudig Panduit box gebruikt. UTP en 2 x telefoon over 1 UTP kabel. Werkt perfect. 6.50 euro voor het frame, en 3 x 7 euro voor de keystones. Zonder tool te gebruiken.
die panduit set is echt geniaal wat aansluiten betreft inderdaad. zonder tool en de ook meerdere keren los te halen en opnieuw aan te sluiten.

ik heb optie B maar gekozen. Ik heb zelf sowieso niet meer dan die 3 outlets beneden nodig, dus ik heb de kabel van boven uit de muur laten komen, daar komt een stekker op en die plug ik dan in de derde outlet. Wat toekomstige bewoners gaan doen moeten ze zelf maar uitzoeken :)

+ het scheelt mij in de meterkast een extra outlet aanleggen.
Pagina: 1