Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 20:36
Hoi mede-tweakers,

Sinds vorig jaar ben ik aan het twijfelen om over te stappen naar Apple Macbook. Toch heb ik vorig jaar een Asus N56VZ gekocht, daar ben ik heel tevreden over maar ik wil eigenlijk nog steeds een Apple computer proberen. De prijs legt de drempel echter hoog om zomaar even over te stappen. Ik denk dat beide systemen z'n voor- en nadelen hebben en dat het toch een persoonlijke keuze is.

Gebruik en wensen:
Zelf ben ik sinds het 486-tijdperk een (verstokt) Windows gebruiker. Ik heb Apple leren kennen met mijn iPod Nano 1st gen, en in 2008 met mijn eerste iPhone. Beide apparaten gaven mij een geweldige gebruikerservaring. Na een korte overstap naar Android ben ik snel weer terug gegaan naar de iPhone 5. Voor mij heeft Apple wel iets magisch en de simplicity spreekt mij enorm aan.

Ik speel af en toe een casual game, kijk een filmpje en/ of serie en download weleens wat via bittorrent. Ook gebruik ik mijn laptop voor wat surfing en voornamelijk huiswerk. Ik studeer namelijk nog deeltijd naast mijn baan. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat ik soms uren achter elkaar aan de laptop zit.

Ik wil eigenlijk overstappen op één digitaal eco-systeem omdat ik het wel mooi vind om alles van hetzelfde te hebben. (In de toekomst misschien nog een tablet erbij).

De vragen:
- In hoeverre kan een Macbook mijn gebruikerservaring verbeteren?
- En is het de overstap waard, ook gezien het feit dat een Macbook gewoon meer kost dan een Windows-machine?
- Als ik zoveel uur achter dat ding zit, kan dat ook goed met een 13", of is dat te klein? 11" is sowieso geen optie.

- Tot slot: welke Macbook zou ik moeten nemen. Het budget laat ik even in het midden. Ik zoek een ongefilterd advies.

Ik hoor het graag!

Bedankt alvast voor de moeite! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 13:42

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Hiya,

Uiteraard hebben beide systemen hun voor- en nadelen. Ik heb zelf een kleine 2 jaar geleden de overstap gemaakt van Windows naar Mac OS X. Ik ben er toen gewoon voor gegaan met een iMac en heb eigenlijk nooit meer omgekeken. Voor wat ik ermee doe heb ik eigenlijk geen Windows nodig en gebruik dat dan ook vrijwel nooit meer. Heb het just in case nog wel draaien. Gevirtualiseerd via parallels.

Heb er toen ook een productreview over geschreven, uit de optiek van een overstapper. Misschien heb je er wat aan. Je kan hem hier lezen.

Jouw gebruikerservaring verbeteren zoals je vraagt is zo specifiek en persoonlijk dat dat vaak lastig te beantwoorden is. Voor mijzelf was het dat alle handigheidjes die ik veel gebruikte voor werk/prive er al inzaten. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen toevoegen van handtekeningen via de iSight camera in PDF documenten, bepaalde shortcuts voor screenshots en vele andere dingen.

Met betrekking tot jouw gebruik, casual game, filmpje kijken en wat downloaden voldoet eigenlijk elke MBP op dit moment wel. De nieuwe Airs hebben met hun Intel HD 5000 genoeg voor een casual game aan boord. Zou er dan een nemen met 8 GB ram en ze zijn vanwege draagbaarheid ook nog makkelijk overal mee naartoe te slepen. Voor mij persoonlijk vind ik 13" gewoon te klein om een hele dag op te werken dus ik ben zelf voor de 15" Classic MBP gegaan, ook vanwege de uitbreidingsmogelijkheden itt de eerste generatie retina welke toen ook nog geregeld problemen had. Met een GT 650 videokaart is dat meer dan zat voor de meeste games op een prima resolutie. Heb er zelf een Rain Design mStand bijgehaald en los toetsenbord en muis voor mocht ik lang moeten werken.

Tevens geef je aan dat je al een iPad en iPhone hebt wat natuurljik ook briljant samenwerkt met elkaar. Ik begon ooit met een iPod Touch en 3 weken later een iPhone, toen een iPad, toen een iMac, AppleTV, en inmiddels is mijn hele huis vol met Apple. Waarom? Het werkt bij mij altijd. Ik zet het aan en het doet het. Geen gelazer met rare foutmeldingen, DLLs die missen etc. Gewoon al 2 jaar probleemvrij zonder herinstallatie of wat dan ook. Voor mij is dat de overstap alleen al meer dan waard.
Je merkt gewoon dat er veel zorg besteed is aan alle onderdelen en dat het qua kwaliteit gewoon beter is dan de gemiddelde Acer/HP/Dell die gewoon minder solide aanvoelen in mijn optiek (bepaalde modellen natuurlijk daargelaten). Je gebruikerservaring zal eerst een paar dagen, misschien weken wennen zijn maar daarna beginnen dingen duidelijk te worden hoe Apple het het liefste ziet. In het onmisbare tools topic heb je nog een heleboel programma's staan die het je nog makkelijker maken om over te stappen. Maar zoiets blijft persoonlijk.

Welke Macbook je zou moeten nemen blijft iets persoonlijks, maar voor jouw gebruik voldoen ze eigenlijk allemaal. Je zou de MacBook Air kunnen nemen (13" model). Videokaart is gewoon genoeg voor een casual game, alleen 128 GB opslag is misschien wat weinig, maar dat zou op te lossen kunnen zijn met een USB 3.0 harde schijfje zonder voeding (ook makkelijk meenemen). Dan ben je voor dat systeem in principe voor 1.229 euro (met 8GB geheugen op de toekomst gericht) klaar. Heb je een zuinge laptop die heel erg lang met een batterij doet.

Een MacBook Pro Retina is natuurlijk het mooiste om te nemen maar daar ben je meteen bijna het dubbele voor kwijt. Het scherm is dan ook wel schitterend met hele hoge resolutie en met 15" in mijn optiek lekkerder werkbaar dan 13" als je er uren en uren achter zit. Maar er zijn zat mensen die het niet met mij eens zijn dus dat is ook weer persoonlijk. Je zou er gewoon eens in een Apple winkel achter moeten kruipen om dat echt goed te zien.

Daartussenin heb je nog in principe de Classic MacBookPro (dus geen retina) zitten. Met een resolutie van 1440x900 (zelfde als MB Air) op zich prima werkbaar en voor 100 euro te upgraden naar 1680 x 1050. Op zich kom je dan wel weer heel erg in de buurt qua prijs van de rMBP dus of het een verstandige keuze is moet je zelf maken. Het voordeel is dat je nu een wat snellere zwaardere MacBook Pro kan kopen waar je later nog tot 16GB RAM in kan zetten en een SSD als je weer wat gespaard hebt. Bij de Retina MBP is dit met geheugen onmogelijk en SSD erg lastig (stuk duurder dan normale SSD) dus daar heb je wel een voordeel. En met een i7 2,3GHz ga je er een lange tijd plezier van hebben.

Mijn eigen keuze is toendertijd gevallen op een Classic MacBook Pro (hi-res scherm), om bovengenoemde reden dat ik hem later verder uit kon breiden en niet in een keer (toendertijd) 2.600 euro op tafel moest leggen voor 16 GB RAM model. Inmdidels zit dat er wel in (kostte mij 70 euro ipv 200 bij Apple) en een SSD is ook toegevoegd inmiddels. Werk er graag mee en soms met externe monitor voor wat meer schermruimte want zelfs op mijn iMac 27" met 24" externe monitor ernaast kom ik vaak nog ruimte tekort :P

Hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roorensu
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 20:36
Bedankt voor je uitgebreide feedback. Ik zal je review ook nog lezen.

Ik heb nu een 1920x1080 resolutie in mijn Asus, en het is zo crisp dat ik no way nog voor een low-res laptop ga, ongeacht het merk. Zo te horen wordt het dan een Retina voor mij want 1680x1050 is weer een downgrade. Misschien moet ik nog even wachten tot Retina doorgevoerd is als standaard en niet meer als high-end? Dat scheelt natuurlijk in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hey Laurens,

Ik denk dat je je keus vooral moet baseren of je OSX een stap vooruit vind t.o.v. Windows gebruik. Zoals hierboven vermeld zijn er inderdaad minder foutmeldingen, virussen en ander typisch windows geneuzel. Uiteraard is het voor iedereen persoonlijk wat hij/zij het fijnst vindt werken. Maar ook ik heb na de overstap geen moment meer terug gedacht aan Windows.

Als je eenmaal een macbook in je handen hebt is een andere laptop qua gevoel minder kwalitatief. Het is veel geld maar door de look and feel van het apparaat en een goed besturingssysteem dubbel en dwars waard. Tevens is de restwaarde van een apple product nu eenmaal hoger, dus bij een eventuele doorverkoop op termijn haal je er toch nog een leuk bedrag uit. Waar dat bij een windows laptop waarschijnlijk een stuk minder is. Zo kreeg ik laatst nog de vraag of ik mijn macbook wilde verkopen aan een collega voor 500 euro, terwijl deze toch al 4 jaar oud is.

Over welke je zou moeten kiezen. Tja, het is maar welke eisen je hebt. Ik zelf heb een macbook pro 13inch uit 2009. Bij veel reizen en meenemen van de laptop vind ik een kleinere versie idealer. Minder gewicht en ruimte in je tas. Als je er veel thuis mee aan de slag gaat is een 15 inch misschien een betere keus. Ik gebruik zelf thuis een extern scherm met de macbook dichtgeklapt, werkt ook prima :) en dan heb je ook geen last van een lagere resolutie.

Als je over de lagere resolutie valt bij de gewone pro's dan zou ik ook voor een Retina gaan. Overigens worden er op korte termijn upgrades verwacht van de nieuwe macbook pro lijn. Voor zover ik begrepen heb worden ze voorzien van de nieuwe Haswell processor (energie zuiniger en efficiënter). En wellicht nog andere upgrades zoals snellere wifi.

Aangezien je huidige laptop pas een jaar oud is, zou ik in jouw situatie eerst eens kijken wat je er nog voor terug kunt krijgen als je hem verkoopt. En dan nog even wachten op de nieuwe macbook pro upgrades.

Succes met je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:54
Misschien kun je op die Asus toch nog OSX werkend krijgen:
YouTube: Mountain Lion 10.8.2 on ASUS N56VZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
Die resolutie van de Retina is de geschaalde reslolutie he.. Van de Apple site:

Native resolutie van 2560 x 1600 bij 227 pixels per inch met ondersteuning voor miljoenen kleuren

Geschaalde resoluties: 1680 x 1050, 1440 x 900 en 1024 x 640 pixels
'

No way dat jouw Asus een beter scherm heeft! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:50
Hoi Laurens,

Hierbij mijn ervaringen. Begonnen met de 486 en fervent windows/linux gebruiker. Ik heb een paar jaar geleden mijn eerste macbook Air gekocht puur vanwege het uiterlijk/hardware (touchpad!) van het apparaat en niet zozeer macos. Nu 5 jaar later werk ik dagelijks met mijn MB Air (2012), iPhone, iPad en Apple TV.

+ OSX kent met Timemachine een geweldige manier voor backup (en restore). Dat spul werkt gewoon echt super goed (geen gedoe met backup hardeschijven die vol zijn waardoor Windows stopt oid)
+ De hardware van macbooks ben ik gek op. Het is stevig spul en de touchpad reageert als geen ander. Accuduur is ook iets wat je niet vaak bij andere fabrikanten tegenkomt. Vooral het in en uitklappen van standby durf ik bij Windows niet te doen. Het is vaak genoeg voorgekomen dat ik mijn Windows laptop al blazend in mijn tas heb teruggevonden.
+ OSX blijft schoon, het wordt niet trager door troep.
- Windows in bootcamp werkt niet super (standby werkt niet altijd goed). Zelf gebruik ik Windows in VMware wat prima werkt
+ De integratie tussen iOS apparaten vind ik een stuk sterker dan de integratie met een macbook. De enige integratie die ik gebruik is Airplay/AppleTV vanaf mijn macbook.

Toch kan ik niet zonder Windows. Ik draai hem er altijd naast en gebruik zakelijk altijd Windows en voor prive zaken (browsen/mailen/downloaden/fotos) macos.

Om antwoord te geven op je vragen:
- Casual game gaat hem niet snel worden. Misschien via native Windows maar dan nog is het niet van je het (in mijn macbook air iig)
+ Utorrent werkt prima op de mac
+ Surfen gaat fijn. Goede WiFi erin en door de touchpad (had ik al gezegd dat ik die fijn vind werken?)gaat het browsen soepel
- Eco systeem ervaar ik niet echt met mijn iPhone. Wel met mijn Apple TV
+ Als je nu vaak last hebt van volgelopen/trage windows systemen kan het het zeker verbeteren :) Voor de rest vind ik het niet zoveel toevoegen.
+ Ik vind het de overstap waard. Alleen al om de restwaarde van een macbook
+ 13inch werkt prima. Als ik hele dagen erachter zit heb ik hem echter wel via een extern scherm aangesloten

Ik zou voor de macbook air gaan. Dat ding heeft een eerlijke prijs voor de specs/hardware en komt qua prestaties erg goed uit de bus

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:42
uTorrent is maar een gaar programma, zowel onder Windows als OSX. Transmission is imho een veel betere client.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
De hardware van een macbook is vergelijkbaar met een willekeurige andere laptop van 1500.- Apple onderscheid zich op design en bediening. Dat design kan je prima vanaf een foto kiezen, bediening moet je even proberen. Loop een winkel binnen of jat tijdelijk een macbook van een kennis. Als je na een halfuurtje tikken en browsen vaker op backspace drukt en het je nog altijd niet lukt om de muispijl uit de rechter bovenhoek te krijgen is het niets voor jou. Als je niet struikelt over de bediening is het de vraag of je kan wennen aan OSX. Installeer VMWare player op je huidige laptop, download een 10.8 vmware-image van je favoriete torrent-site en start de handel. Installeer Firefox, download een zipfile, stuur een email, verander de foto op je bureaublad. Zo wordt je bekend met het OS en vindt je vanzelf voor jou onoverkomelijke problemen, of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Uitgaande dat je zeker 1920x1080 wil, zou ik misschien nog gaan kijken naar een 13" retina MBP, maar dan wel nadat de volgende upgrade is geweest. Dit in verband met de videokaart die dan naar een HD 5000 zal gaan wat voor gaming en performance toch wel het interessantst zal zijn voor jouw wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
13" Retina is een relatief slechte aankoop. De grafische performance is gewoon slecht: je hebt merkbaar tragere animaties en performance door de retina resoluties. Ik stoorde me hier dermate veel aan dat ik mijn 13" retina heb verkocht en nu weer aan mijn "oude" 15" "normale" macbook zit. Ik mis het retina scherm niet.

Los daarvan was het wel echt een prachtige laptop. De performance impact was gewoon een no-deal voor mij en ik wacht wel tot het retina verhaal van de macbooks wat verder is doorontwikkeld.

Overweeg de aanschaf van een 2e hands unibody macbook pro. 2e hands heb je vaak nog mooi spul omdat de apple laptops relatief lang meegaan. Zo kan je voor weinig geld een prima laptopje proberen. De unibody macbook pros doen het nog steeds prima met moderne software. De accu van mijn 4 jaar oude macbook pro gaat nog zeker 3 uurtjes mee in praktijk. (73% van originele capaciteit) Voor goede performance kan je er een SSD of hybride schijf in plaatsen en 8GB RAM.

OSX is even wennen maar uiteindelijk een stuk fijner dan windows. Windows blijf ik toch nodig hebben i.v.m. gaming, maar hiervoor heb ik een game PC.

Probeer niet om OSX heen te vechten wanneer je het voor het eerst gebruikt: Sommige dingen werken eenmaal anders. Vermijd tooltjes om CMD/CTRL te wisselen en de scrollrichting te wisselen, wat ik vaak zie bij overstappende gebruikers. Wennen kost je hooguit een weekje en uiteindelijk is je gebruikerservaring beter dan wanneer je om de standaard functionaliteit heen probeert te vechten.

[ Voor 79% gewijzigd door Gamebuster op 14-08-2013 21:52 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:46
Ik gebruik zowel Windows als Mac dagelijks.
Windows zakelijk en Mac privé.
Het OS is datgene waar je dagelijks mee gaat werken, daar zul je dus aan moeten wennen. Dit MacOs ecosysteem is niet zo gebruikersvriendelijk als iOs.
Ik had zelf nooit gedacht dat ik als verstokte Windows gebruiker ooit zou overstappen.
Ik heb dit een kleine 2 jaar geleden gedaan en geen spijt.
Mac is echter niet heilig, ook dat systeem loopt af en toe vast. Maar het gemis van een registry is echt hemels. Gewoon een folder weg gooien = programma vewijderen, net als in Linux, heerlijk geen zooitje meer zoals in Windows. Hierdoor wordt het systeem ook niet veel trager na verloop van tijd. Plus dat standby gewoon wel werkt, een acculading niet na 1,5 uur op is. Dat soort zaken zijn bij Apple gewoon veel beter.

Wel heb ik behoorlijk moeten wennen aan MacOs, vooral het gemis van ctrl-x, ctrl-v. Gelukkig is dat eenvoudig te ondervangen met tools als XtraFinder (gebruikte eerst betaald TotalFinder, maar is toch minder fijn).
Waar ik mezelf nog in moet leren zijn de bestandslocaties, niet dat dit echt nodig is, maar ik vind het prettig dit te doorgronden.
Verder is het gewoon erg wennen, en heb zeker wat gevloekt (bij wijze van) maar nu werk ik probleemloos met beide. Aan de andere kant heb ik vandaag ook meermalen gevloekt (bij wijze van) op Windows, vandaag nog.
En dan Windows 8, op m'n werk moeten we verplicht over maat dat vind ik helemaal een draak, dan nog 1000x liever MacOs, maar dat is een ander verhaal.

Succes !

Misschien handig om het switchers topic eens door te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 14-08-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
rinkel schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:45:

Wel heb ik behoorlijk moeten wennen aan MacOs, vooral het gemis van ctrl-x, ctrl-v.
druk eens op [cmd]+c en [cmd]+v

:)

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb zelf alleen sporadisch achter Macs gezeten (bij klanten of familie) maar krijg soms zelfs de meest simpele klusjes niet gedaan. IP adres van een bestaande netwerkprinter wijzigen in je printerinstellingen? Doe maar via CUPS, want het menu biedt die optie niet :P. Even een paar foto's uit je album naar en usb stick zetten? Er zal vast een manier zijn, maar ik kreeg het niet voor elkaar :7.

Nu ben ik ook niet altijd onverdeeld positief over Windows (ik heb er vaak genoeg ruzie mee) en werk daardoor als ik kán met Linux. Helaas is dat voor werk vaak geen optie en ook op mijn net nieuw gekochte notebook moet voorlopig Win7 draaien omdat er een SSD-HD combo inzit (Intel Smart Response) waar Linux nog geen ondersteuning voor heeft.

Er zijn een aantal dingen die een Macbook in mijn ogen goed doet: Bovengemiddelde hardware (maar dat is ook normaal gezien de prijsklasse), vaker hoge(re) resolutie schermen en lekker grote touchpads met veel gestures. Het design is echter niks voor mij en ik heb het geld er nu nog niet voor over.

Als je de kans krijgt om een Macbook te proberen, probeer dan ook eens (als dat kan) een fatsoenlijke Windows/Linux notebook in die prijsklasse. Een mooie ultrabook met een goed scherm erin en een multi-gesture touchpad die volledig op SSD draait maakt Windows een stuk dragelijker, heb ik ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
funk-e schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:50:
[...]

druk eens op [cmd]+c en [cmd]+v

:)
Dat weet ik ;)
Maar ctrl-X (als in knippen) is bij verplaatsen over volumes toch wel fijn als je dat gewend bent.

@HTT-Thalan
Dat herken ik wel ja, zeker als je Windows zeer gewend bent zoals ik. Als je de diepte in wilt heb je soms de terminal nodig, dit is een beetje in tegenspraak met het idee van Apple vind ik. Bijvoorbeeld Spotlight uitbreiden met netwerk volumes, dit gaat alleen maar via de Terminal.
Toch merk je dat je veel dingen niet meer nodig hebt als je ecosysteem klopt (alles Apple oid), bijvoorbeeld worden AirPrint printers meteen herkent, etc.
Toch blijft het soms wel wat aanmodderen is mijn ervaring.

[ Voor 48% gewijzigd door rinkel op 14-08-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 16:33

pieturp

gaffa!

Dat is zeker waar. In mijn optiek is Finder echt een gedrocht van een filemanager. Ik heb sinds 2008 een Mac en wil zeker niet terug, maar imho is Explorer echt een stuk volwassener.

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30
Mijn punten waarom ik een Mac nam:

- Geen virusscanner nodig. (Ja ze bestaan, maar nog nooit een gebruikt)
- Geen defragmentatie elke maand/kwartaal
- Geen opstarttijd van 1 minuut
- Geweldige trackpad
- Meestal een goed scherm
- Batterijduur is in algemeen veel beter
- Betere en snellere Backup
- Herinstallatie van OS is sneller en duidelijker

Er zitten ook veel nadelen in:
- Enorm lastig om files te vinden en veranderingen in te maken (crack en etc)
- Omslachtig iPhoto en iTunes.
- Minder programma's
- Soms installeer je iets en kan je het onmogelijk meer terugvinden

Over uiterlijk en prijs zal ik me niet teveel zorgen maken. Je koopt een auto vaak ook om de design en de eisen die je eraan stelt. Hetzelfde met een computer. Als je eenmaal lekker hebt gewerkt met een Apple, wil je niet meer terug. Het is wel wennen. Ga maar zeker 1 maand de tijd ervoor uitnemen. Als je een geduldig persoon bent komt het helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Gamebuster schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:43:
13" Retina is een relatief slechte aankoop. De grafische performance is gewoon slecht: je hebt merkbaar tragere animaties en performance door de retina resoluties. Ik stoorde me hier dermate veel aan dat ik mijn 13" retina heb verkocht en nu weer aan mijn "oude" 15" "normale" macbook zit. Ik mis het retina scherm niet.

* KNIP *
Vandaar dat ik er ook bij zei 'na de volgende update'. Op dit moment is het het gewoon net niet. Verwacht dat het met Mavericks icm de HD 5000 allemaal wel goed zal lopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb onlangs ook de overstap gemaakt. Van een Dell XPS naar een rMBP.

De XPS is jarenlang een prima machine geweest. Maar Windows begon ik me steeds meer aan te ergeren.
'vroeger' was het wel leuk al dat tweaken. Zelf een PC'tje bouwen. Windows installeren, overclocken, tweaken. Dan weer een herinstallatie. Bij de XPS tweakte ik al niet eens meer maar de herinstallaties bleven bestaan. En na de overstap naar Windows 8 (ja, daar was 't ie ook niet op berekend qua muis/touch aansturing). Was het voor mij klaar. Alles hier langzaam maar zeker klaar gemaakt voor een macbook.
iPhones/iPads hadden we al. Routers vervangen, Airprinter, Apple TV etc... en uiteindelijk toen de XPS kuren begon te vertonen een tweedehands rMBP gekocht.

Vanaf de tweede dag geen spijt meer van (de eerste was even wennen).
Bijna alles wat ik thuis met de laptop doe werkt gewoon veel fijner:
- Keyboard typt geweldig
- Touchpad was 1 dag wennen, maar daarna is het juist op het werk wennen aan het gebrek aan comfort en mogelijkheden.
- Accu gaat veel langer mee (tov van de bulky extended battery die ik voor de XPS had)
- Klein
- Zelfs als 't ie uitstaat is het een mooi ding.
- Het werkt gewoon, scherm open en hij staat aan. Scherm dicht en hij houdt het dagen zo niet weken uit.

Nadelen:
- Als deze ooit stuk gaat wil ik er weer 1, maar ze zijn zo duur...
- MS Office is minder dan de Windows versie
- Geen MS Projects voor Mac OS (nog geen goede vervanger voor gevonden)
- Geen Visio voor Mac OS (omnigrafle, is goede vervanger)

Nog even wat ik prettiger vind werken t.o.v. Windows:
Photostream, Mail, Safari, Facetime, Evernote, Skitch, Lightroom, Printen. Deze werken allemaal prettiger vanwege de symbiose met m'n iOS devices en printer.

En onverwacht, maar erg belangrijk:
Ik vind Mac OS X veel beter werken met mijn Synology DS209. Deze is veel sneller en beter bereikbaar. Het is nu nog meer een verlengstuk van mijn laptop geworden.

Maar goed, zover mijn verhaal...

Resolutie is belangrijk voor je? Dan kom je al snel op een retina MBP. 13" of 15" moet je zelf bepalen. Zelf vind ik 13" toch te klein voor wanneer ik bijvoorbeeld de hele dag thuiswerk.

Als de accuduur van de huidige MBP al genoeg voor je is, dan zou ik ook voor een tweedehands rMBP gaan.

Zelf heb ik een model van 14- 12-12, 15" i7, 16GB, 256GB SSD met Applecare op de kop weten te tikken via Marktplaats.

De modellen zijn erg goed te checken op serienummers. En met Applecare kan er weinig mis gaan. Applecare zou je evt. zelf ook nog achteraf af kunnen sluiten (binnen jaar na aankoop, maakt niet uit wie hem gekocht heeft). Binnen het eerste jaar gaan gebruikers toch niet snel zelf prutsen. Ding valt immers gewoon onder de Apple garantie.

Wanneer de Haswells uitkomen (denk ergens tussen 1-9 en 31-10) dan zullen de prijzen van de huidige rMBP's misschien ook wel weer dalen. Terwijl het gewoon supermachientjes blijven natuurlijk.

Voordeel van de nieuwe Haswells is vooral grafisch (vooral gaming dus) vanwege de HD5000 (iris?) in de processor. Nog snellere SSD en TB2.

Je hebt geen haast, dus ik zou lekker afwachten en dan kiezen voor nieuw of tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:04:
Even een paar foto's uit je album naar en usb stick zetten? Er zal vast een manier zijn, maar ik kreeg het niet voor elkaar…
Vanuit iPhoto: sleur en pleur van iPhoto naar de USB-stick.
Vanuit Finder: sleur en pleur vanuit de betreffende map naar de USB-stick

Mits de USB-stick geen NTFS stick is en er natuurlijk geen NTFS for Mac geïnstalleerd staat, want dan kun je niks op de stick wegschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
pieturp schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:24:
Dat is zeker waar. In mijn optiek is Finder echt een gedrocht van een filemanager. Ik heb sinds 2008 een Mac en wil zeker niet terug, maar imho is Explorer echt een stuk volwassener.
Eensch, daarom is XtraFinder wel prettig. Is gratis en beter dan de betaalde TotalFinder, die crasht nogal eens.

Er zijn ook alternatieven, maar eigenlijk nooit geprobeerd, nog. Ik denk dat ik Forklift maar eens ga proberen. Wat goeie dingen over gehoord.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 15-08-2013 00:10 ]

Pagina: 1