Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep63
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-08 13:33
Bij mijn PC met MSI H55M-E33 en Intel Core i5 (760 2.80GHz, 8MB, S1156) is maar een gedeelte van het geheugen bruikbaar.
Bij 4GB geïnstalleerd is slechts 2007 MB beschikbaar.

Het volgende heb ik reeds onderzocht:
- Windows 7 SP1 Home Premium versie is 64-bits.
- Alle updates geïnstalleerd.
- Bios geupdate naar laatste versie
- Geen optie in BIOS voor memory hole mapping of iets anders mbt geheugen toewijzing
- Systeem ziet al het geheugen als geïnstalleerd maar geeft aan voor het missend geheugen: Hardware Reserved Memory
- Apparaat beheer geeft bij Bronnen->Geheugen aan dat een groot deel is gereserveerd voor systeem kaart.
- Ubuntu Live CD ziet ook maar een vergelijkbaar gedeelte van het geheugen als bruikbaar. Het lijkt er dus op dat het BIOS het geheugen al blokkeert.
- bij een upgrade naar 8GB is toch nog steeds maar 4007MB beschikbaar

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Gebruik je de IGP of een gewone grafische kaart?
Het kan namelijk zo zijn dat ie daar zoveel voor reserveert, al is dit wel erg veel.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Plaats de cpu eens opnieuw, mogelijk maken enkele pinnen van de geheugen controller niet goed contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Maak even een screenshot van taskmanager met de prestatietab open.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Kijk ook eens ff bij msconfig of maximaal geheugen niet toevallig is aangevinkt.

• Joep63
@kuusj98: Grafische kaart is GT220
@Msel: Gechekt: niet aangevinkt
@Nielson&millman: Doe ik vanavond als ik weer thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep63
@Nielson : Los halen CPU heeft geen effect.

@Millman:
https://docs.google.com/f...ZOVBHNVE/edit?usp=sharing

Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/file/d/0B2M6AtW_SrpyTkxPUF9ZOVBHNVE/edit?usp=sharing

Ik heb geen betere plek voor de plaatjes :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:46
uuh joep63.. Het klopt toch gewoon op je screenshot? Volgens mij interpreteer je Windows Task Manager gewoon verkeerd.

Dus van de 4GB geheugen wordt er 947MB voor programma's gebruikt.. = 3107MB nog beschikbaar.
Van dat beschikbare geheugen wordt ook cache gebruikt. Waardoor er nog 2846MB nog echt vrij is. Dit cache wordt a la direct gedumpt zodra een programma dat geheugen nodig heeft... dus vandaar dat er nog 3107MB beschikbaar is voor programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is niks aan de hand inderdaad. Ik zit standaard op bijna 2 GB gebruik. Mede door Chrome wat bijna 700 MB nodig heeft..
Maar ik vraag me af, je zegt in de openingspost dat er maar 2 GB beschikbaar is. Vervolgens staat er op de screenshot 3 GB beschikbaar.
Heeft de cpu loshalen dan toch geholpen dat de andere helft van het geheugen weer boven water is gekomen en dat je dit niet hebt opgemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Hij heeft er nu 8 GB in zitten toch (tenminste zo lees ik de ts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep63
Er zit inderdaad 8 GB in. Sorry voor de verwarring eerst zat er 4GB en toen was er 2007MB beschikbaar. Toen heb ik er als noodoplossing er 8GB ingedaan en bleek ook daarvan maar de helft over te blijven. Van die laatste situatie zijn de screenshots.

Op de broncontrole zie het beter dan op de prestatietab van de taskmanager:

https://docs.google.com/f...GcEd6QWM/edit?usp=sharing

Systeem overzicht:
https://docs.google.com/f...jVHpoMDA/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Heb je toen je de cpu opnieuw geplaatst hebt de socket nog onderzocht op kromme pinnetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep63
Nielson schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 15:08:
Heb je toen je de cpu opnieuw geplaatst hebt de socket nog onderzocht op kromme pinnetjes?
Zag er allemaal goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep63
Blijkt toch een hardware probleem. Na een tip van de helpdesk van Informatique steeds één DIMM reepje in verschillende slots geprobeerd. Een los DIMM reepje doet het alleen in het eerste slot en al het RAM geheugen is dan ook echt beschikbaar in Windows. Als ik een tweede DIMM reepje in het tweede slot steek is ook die (vrijwel) volledig bruikbaar. De default is om twee identieke reepjes in het eerste en derde slot te steken en dat werkte dus niet.

Mijn conclusie is dus dat het derde slot (en wellicht het vierde) defect is en in het algemeen de PC niet werkt als er geen geheugen in het eerste slot zit. Het vreemde blijft wel dat in allerlei geheugen testen buiten Windows het geheugen ook in de originele configuratie in orde was terwijl het binnen Windows en Ubuntu slecht gedeeltelijk beschikbaar was.

Wellicht een idee om een soort afloopschema te maken met daarin alle stappen om het geheugen probleem op te lossen.
Pagina: 1