Bij mijn PC met MSI H55M-E33 en Intel Core i5 (760 2.80GHz, 8MB, S1156) is maar een gedeelte van het geheugen bruikbaar.
Bij 4GB geïnstalleerd is slechts 2007 MB beschikbaar.
Het volgende heb ik reeds onderzocht:
- Windows 7 SP1 Home Premium versie is 64-bits.
- Alle updates geïnstalleerd.
- Bios geupdate naar laatste versie
- Geen optie in BIOS voor memory hole mapping of iets anders mbt geheugen toewijzing
- Systeem ziet al het geheugen als geïnstalleerd maar geeft aan voor het missend geheugen: Hardware Reserved Memory
- Apparaat beheer geeft bij Bronnen->Geheugen aan dat een groot deel is gereserveerd voor systeem kaart.
- Ubuntu Live CD ziet ook maar een vergelijkbaar gedeelte van het geheugen als bruikbaar. Het lijkt er dus op dat het BIOS het geheugen al blokkeert.
- bij een upgrade naar 8GB is toch nog steeds maar 4007MB beschikbaar
Iemand nog een idee?
Bij 4GB geïnstalleerd is slechts 2007 MB beschikbaar.
Het volgende heb ik reeds onderzocht:
- Windows 7 SP1 Home Premium versie is 64-bits.
- Alle updates geïnstalleerd.
- Bios geupdate naar laatste versie
- Geen optie in BIOS voor memory hole mapping of iets anders mbt geheugen toewijzing
- Systeem ziet al het geheugen als geïnstalleerd maar geeft aan voor het missend geheugen: Hardware Reserved Memory
- Apparaat beheer geeft bij Bronnen->Geheugen aan dat een groot deel is gereserveerd voor systeem kaart.
- Ubuntu Live CD ziet ook maar een vergelijkbaar gedeelte van het geheugen als bruikbaar. Het lijkt er dus op dat het BIOS het geheugen al blokkeert.
- bij een upgrade naar 8GB is toch nog steeds maar 4007MB beschikbaar
Iemand nog een idee?